Alles over kansspelbelasting

• Pstrats
      Pstrats
      Bronze
      Oorspronkelijk gepost door Twisted1984
      Oorspronkelijk gepost door topdammer
      [quote]Oorspronkelijk gepost door topdammer
      nog een vraagje.
      is las ergens dat als je een backing houd dat dan diegen die jou backt belasting moet betalen over zijn winst maar hoe zit dit als degene een buitenlander is buiten de eu neem kenia moet hij dan daar belastingbetalen? en hoe zit het als het een belg is is dat zelfde geval?
      Geen idee hoe het zit met backings waarbij de oorspronkelijke speler geen belasting hoeft te betalen. Als je iemand backt die speelt in Engeland o.i.d. is dat geld in principe belastingvrij, maar dan moet je je afvragen of je belasting moet betalen over de winst uit je investering of dat het alsnog onder de kansspelbelasting valt. Ik denk niet dat hier ooit besluiten over genomen zijn dus als je dat wilt opgeven zul je dat zelf moeten overleggen met de BD en kijken wat er uit komt.
      Ik denk dat zijn vraag eigenlijk de volgende is:

Stel ik laat mij voor 100% backen door iemand die woont in een land waar geen belasting over pokerwinsten betaalt hoeft te worden, ben ik dan helemaal geen kansspelbelasting verschuldigd? Als dit namelijk het geval is laat ik mij backen door iemand uit België, betaal mijn winsten aan hem/haar uit en rijdt vervolgens over de grens om het geld cash op te halen. :s_cool:
    • BadassBart
      BadassBart
      Bronze
      Over het cash wat je daar ophaalt moet je dan weer belasting betalen lijkt me.
    • topdammer
      topdammer
      Bronze
      Oorspronkelijk gepost door Pstrats
      Oorspronkelijk gepost door Twisted1984
      Oorspronkelijk gepost door topdammer
      [quote]Oorspronkelijk gepost door topdammer
      nog een vraagje.
      is las ergens dat als je een backing houd dat dan diegen die jou backt belasting moet betalen over zijn winst maar hoe zit dit als degene een buitenlander is buiten de eu neem kenia moet hij dan daar belastingbetalen? en hoe zit het als het een belg is is dat zelfde geval?
      Geen idee hoe het zit met backings waarbij de oorspronkelijke speler geen belasting hoeft te betalen. Als je iemand backt die speelt in Engeland o.i.d. is dat geld in principe belastingvrij, maar dan moet je je afvragen of je belasting moet betalen over de winst uit je investering of dat het alsnog onder de kansspelbelasting valt. Ik denk niet dat hier ooit besluiten over genomen zijn dus als je dat wilt opgeven zul je dat zelf moeten overleggen met de BD en kijken wat er uit komt.
      Ik denk dat zijn vraag eigenlijk de volgende is:

Stel ik laat mij voor 100% backen door iemand die woont in een land waar geen belasting over pokerwinsten betaalt hoeft te worden, ben ik dan helemaal geen kansspelbelasting verschuldigd? Als dit namelijk het geval is laat ik mij backen door iemand uit België, betaal mijn winsten aan hem/haar uit en rijdt vervolgens over de grens om het geld cash op te halen. :s_cool:
      dit ja, ik zie dit eerder als ontwijken dan ontduiken of zit ik fout?
    • topdammer
      topdammer
      Bronze
      Oorspronkelijk gepost door BadassBart
      Over het cash wat je daar ophaalt moet je dan weer belasting betalen lijkt me.
      nee dat haal je dan niet op maar als dat bijvoorbeeld je vrouw is die zet het dan op een rekening.
    • BadassBart
      BadassBart
      Bronze
      Dan kan je toch net zo goed op de normale manier winnen en je belasting niet opgeven? Je bent in beide gevallen wel belastingplichtig en in beide gevallen ontduik je het.
    • Twisted1984
      Twisted1984
      Coach
      Coach
      Dat klinkt inderdaad als een omweg om alsnog belasting te ontduiken.
    • Yoghi
      Yoghi
      Black
      Maakt niet uit of je gebacked bent of niet. Wanneer je wint moet je betalen, daar moet je backer rekening mee houden.
    • giraffe1977
      giraffe1977
      Bronze
      als je gaat betalen kan je dan nog bezwaar maken ivm het feit dat er diverse zaken lopen om aan te tonen dat poker een behendigheidsspel is? Stel dat er nu een uitspraak komt van de hoge raad dat dit zo is dan is de belasting toch onterecht geweest? Met andere woorden er is nog altijd een kans dat je al je betaalde belasting terug kan vorderen als blijkt dat kansspelbelasting niet had gemogen?
    • xXShinryuuXx
      xXShinryuuXx
      Bronze
      Yoghi klinkt behoorlijk verbitterd. En twisted heeft zoiets van "Joepie, ik mag belasting betalen! Ik ben zo gelukkig!".

Gewoon een boekhouder nemen. Die zet alles wel ff op Relatiegeschenken. Je kan ook je computer gaan afschrijven, dat is toch essentieel voor online poker? En altijd Kas rechttrekken want als het niet in de Kas zit heb je het niet verdient!

Treat your poker like a business!

Serieuze vraag tho voor Twisted: Met die hoeveelheden die jij binnenhaalt is het toch +EV om gewoon een huisje in Gibraltar of whatever te kopen? Zo gehecht zal je toch niet zijn aan de grachtengordel types, de tokkies en de Volendamse visboeren?

En heeft iemand enig idee hoe het zit met de "belasting paradijzen"? Hoeveel belasting betaal je bijv in Gibraltar, Malta en de zooi waar je alleen kan wonen als je 10 miljoen meebrengt?
    • Twisted1984
      Twisted1984
      Coach
      Coach
      Ik ben uiteraard niet blij dat ik belasting moet betalen. Ik adviseer enkel hoe je ermee om moet gaan als je alles legaal wilt doen. Iedereen heeft de keuze om niet te betalen en als je student bent en enkel bier drinkt van je pokerwinsten hoeft dat ook niet. Wil je echter grotere aankopen doen dan is het wel handig om er zelf mee aan te komen voordat zij er zelf achter komen.

Die vraag of ik niet ergens anders wil gaan wonen wordt mij wel vaker gesteld, maar op het moment ben ik te gehecht aan Nederland en aan vrienden/familie etc. Ik ben niet zo'n avontuurlijk type wat dat betreft :P .

Gibraltar/Malta zijn belastingvrij wat betreft poker. En volgens mij mag je daar gewoon gaan wonen.
    • Marple08
      Marple08
      Bronze
      Ja binnen de EU mag je je overal vrij vestigen, er zijn geen restricties.
    • TinoLaan
      TinoLaan
      HeadAdmin
      HeadAdmin
      Ik heb ook nog een vraag over deze kansspelbelasting. Vorig jaar heb ik een keer een leuk bedrag van $2200 weten te winnen door een redelijk groot toernooi te winnen. Het grootste deel daarvan heb ik direct op mijn rekening gestort, zonder enige problemen. En, eerlijk gezegd, had ik er toen ook niet eens aan gedacht dat ik misschien wel kansspelbelasting zou moeten betalen. Een paar dagen geleden heb ik weer $4000 weten te winnen door middel van een tweede plaats. Daar tussen in heb ik ook wel wat winst gemaakt, maar niet bijzonder veel aangezien ik niet bijzonder veel speel.

Mijn vraag is nu, als ik van die $4000 (ongeveer 3000 euro) ongeveer de helft (of misschien meer) op mijn rekening zou willen storten, ben ik dan belastingplichtig? Als ik de reacties tot nu toe bekijk, zou ik zeggen van wel. Ik heb echter de wet op kansspelbelasting bekeken (alleen hoofdstuk 1, die gaat over de belastingplicht), en daar staat in artikel 1, lid 1, onderdeel a dat:

"Onder de naam 'kansspelbelasting' wordt een directe belasting geheven van de in Nederland wonende of gevestigde gerechtigden tot prijzen van buitenlandse kansspelen, niet zijnde kansspelen welke via het internet worden gespeeld."

Dit zou betekenen dat ik niet belastingplichtig ben, aangezien dit voor mij geen primair inkomen is en het niet onder de inkomstenbelasting valt. Ik verdien immers niet elke maand $4000 met poker.

Verder staat in artikel 2, lid 1, onderdeel a dat:

"Onder kansspelen worden verstaan gelegenheden, gegeven tot mededinging naar prijzen en premies, indien de aanwijzing der winnaars geschiedt door enige kansbepaling waarop de deelnemers in het algemeen geen overwegende invloed kunnen uitoefenen, met uitzondering van levensverzekeringen en premieleningen."

Nou ga ik er van uit dat, aangezien de laatste wijziging voor deze wet in 2010 was, dat poker hier nog steeds onder valt. Als iemand dit zou kunnen bevestigen, zou dat geweldig zijn :)

Hoe dan ook, gebaseerd op het feit dat ik hier een gerechtigde ben op een prijs van een buitenlands kansspel via internet, zie ik zelf eerlijk gezegd geen reden dat ik kansspelbelasting zou moeten betalen. Als iemand mij hier op zou kunnen invullen, zou ook dat geweldig zijn! :)
    • Pstrats
      Pstrats
      Bronze
      Hallo Tino,

Ik moet je helaas teleurstellen. Je bent (en was) belastingplichtig. Sinds 1 november 2008 is de regeling als volgt (officiële link):

Per kalendermaand moet je de verliezen van je winsten aftrekken. Mocht er dan een winst (inclusief bonussen en rackeback) overblijven dan moet je hier 29% kansspelbelasting over afdragen, ongeacht of je deze winst uitkeert of niet. Of je het geld dus op je rekening zet of bij de poker room laat staan doet in principe niet ter zake. Je moet gewoon een formulier invullen en 29% aan de belastingdienst overmaken.

Volgens de letter van de kansspelbelasting zou je eigenlijk per inzet 29% kansspelbelasting over je winsten moeten betalen. Aangezien dit niet te doen is als het om online poker gaat (je zou dan 29% moeten betalen over elke gewonnen cashgame hand) is deze 'kalendermaand-regeling' speciaal voor online kansspelen in het leven geroepen.

Ik begrijp dat je er diverse wetsartikelen bijhaalt en hier uit op probeert te maken dat je niet belastingplichtig bent, maar de realiteit is helaas anders. De meeste pokerspelers zijn al tijden van mening dat poker niet onder de noemer 'kansspelen' valt en dat er zodoende geen kansspelbelasting afgedragen zou hoeven worden, maar de rechterlijke macht heeft nu eenmaal het laatste woord en die heeft tot op heden de belastingdienst in het gelijk gesteld. Er zijn al meerdere rechtszaken gevoerd en op dit moment loopt er een uitgebreide procedure via VMW Taxand (namens diverse pokerspelers) maar de uitspraak in deze procedure zal nog wel jaren op zich laten wachten. Vooralsnog is de regeling dus zoals hij is en valt er weinig aan te veranderen.

Wel is er de hoop dat er met de komst van de Kansspelautoriteit en daarmee de regulering van de Nederlandse online pokermarkt, het één en ander gaat veranderen. Helaas zal dit nog wel een tijdje op zich laten wachten. Daarnaast dien je er rekening mee te houden dat verandering niet per definitie hoeft te betekenen dat het een verbetering zal zijn.

Of je jouw winsten op gaat geven bij de belastingdienst is een keuze die je zelf zult moeten maken. Doe je dit niet (en mochten ze je uiteindelijk vinden) dan loop je het risico dat ze je een boete opleggen. Deze boete bedraagt 2% van het verschuldigde bedrag aan kansspelbelasting, echter minimaal € 50,-. Indien de Belastingdienst van mening is dat je opzettelijk geen aangifte hebt gedaan kan zij een vergrijpboete opleggen. Een vergrijpboete is ernstiger dan een verzuimboete en bedraagt maximaal 100% van de verschuldigde kansspelbelasting.

Alhoewel het antwoord je niet zal bevallen hoop ik dat een en ander nu duidelijk is. :)
    • Nivlem
      Nivlem
      Silver
      Perfect antwoord van Pstrats, my work here is done!:)
    • Sailer85
      Sailer85
      Bronze
      Over elke maand waarin je geld wint met poker via internet moet je vanaf 1Euro belasting betalen, je mag de hoeveelheid die je hebt gewonnen en de hoeveelheid die je moet betalen afronden op gehele euro's in je eigen voordeel.
      Vb. Als je in maart €3,99 winst hebt gemaakt mag je dat afronden naar €3,- winst voor je belasting aangifte. Over die 3,- moet je dan 29% belasting betalen. 3*0,29= 0,87. Dit mag je dan afronden naar €0,-
      Als je €4,00 winst maakt moet je 4*0,29 = 1,16 euro betalen, dit mag je afronden naar €1,-

Dus vanaf €4,- winst in een maand moet je officieel belasting betalen.

Winst van een enkel toernooi kan je bepalen door:
      Pay-out - (inleg + rebuy's + add-on)
      Dus als je een ship maakt van €4000,- betekent dat niet perse dat je belasting moet betalen. Je moet kijken naar hoeveel geld je winst hebt gemaakt in een maand. Dus bv. vanaf 00:00 op 1maart tot 23:59 op 31 maart, alle winst die je tussen die tijden maakt moet je belasting over betalen.

Het maakt niet uit of het geld (of de prijzen) dat je hebt gewonnen nog op je poker account staat, of dat het ergens anders staat.
      Over prijzen die niet worden uitgekeerd in geld (bv. een auto) moet ook belasting worden betaald, hiervoor moet een schatting van de waarde worden gegeven, deze schatting moet in overeenstemming zijn met de werkelijkheid. (dit betekent dat als je een Porsche 911 Turbo wint je niet kan schatten dat deze €1000,- waard is.)

De belasting moet in de maand opvolgend op de winst maand aangegeven worden, en het bedrag dat betaald moet worden moet op de 1e van de 2e maand na de winst maand op de rekening van de belastingdienst staan.
      Oftewel: als je in maart winst maakt moet je in april belasting aangifte doen en moet het op 1mei op de rekening van de belasting dienst staan.

Edit: ik ben te langzaam :(
    • Nivlem
      Nivlem
      Silver
      2 perfecte antwoorden, ik ga maar met vakantie denk ik! :D
    • Gisa101287
      Gisa101287
      Bronze
      Ja en dan is er nog iets waar we niet van weten hoe exact dat dat geregeld is en daar is ook nooit een echte uitspraak over geweest!

Of het dan niet of wel een kansspel/behendigheidsspel is er word door de room al een FEE en RAKE afgehouden van alles wat je inlegd, bet en daar word uiteindelijk door de pokerroom ook belasting over betaald neem ik aan?

En deze discussie is nog niet ten einde zie ik wel, want als ik over alle handen Tax moet betalen afzonderlijk kom ik nooit aan betalen toe..lol want ik speel nog geen limieten van waar ik meer dan ¢3 betaal per inzet ronde.

Dan komt er nog bij dat het moeilijk is na te gaan als je drie opeenvolgende maanden hebt waarbij je grote verliezen lijdt en dan een maand waarbij je dus een grote cash maakt daar wel de 29% kansspelbelasting moet betalen en zodoende nog min kan staan over het gehele belasting jaar, ik denk ook dat het nog wel even duurd eer er iets goeds op tafel komt wat voor ieder acceptable is.

Want neem ook aan als je kan bewijzen dat je alleen maar verlies maakt dat je belasting terug krijgt en dat is voorlopig ook niet zo!!!
    • Zeezout
      Zeezout
      Gold
      Ze moeten gewoon eens met een realistische uitwerking komen. Hoewel er ongetwijfeld velen zijn die geen belasting willen betalen, zijn er ook genoeg die er geen moeite mee hebben, mits het maar op een realistische en eerlijke basis is opgezet.

Nu is van beide geen sprake en ik snap dan ook goed dat velen geen aangifte doen.

Zelf verdien ik nagenoeg niets met poker (ik speel voornamelijk freerolls en ik zie een bet zonder inzet niet als gokken, want ik riskeer niets), maar wanneer er een goede regeling komt, zou ik best bereid zijn om belasting te betalen, net zoals iedereen die een normale baan heeft.

Het niet goed kunnen verrekenen van verliezen met winsten (een maand is gewoon véél te kort) is echter dermate oneerlijk en maffia-achtig, dat het aversie oproept tegen het betalen van 'beschermgeld'.
    • mintogo
      mintogo
      Bronze
      Kan iemand mij vertellen welke argumenten je in het bezwaarschrift moet zetten?
      Ik ben bang dat ik een bezwaarschrift opstel en dan argumenten vergeet waardoor ik in de toekomst geen recht heb op een bepaald bedrag.