22/11/11
PokerStrategy.com reageert op uitingen kansspelcommissie
Vorige week kondigde de Belgische kansspelcommissie aan maatregelen te zullen nemen tegen pokerrooms die geen geldige Belgische licentie hebben. De rooms in kwestie zouden op een "blacklist" gezet worden, spelers zouden - na 1 januari 2012 - gemonitord worden. In dit nieuwsbericht verneem je wat de visie van PokerStrategy.com op deze laatste ontwikkelingen is.
PokerStrategy.com liet eerder in een statement weten, gesteund door gerenommeerde advocaten en bedrijven uit de gokindustrie, dat het de Belgische wetgeving niet in overeenstemming vindt met Europese wetgevingen. De huidige wetten zijn immers in tegenstrijd met het Europese recht op freedom of establishment and provision of services.
Het is dus een groot vraagteken of de Belgische pokerwet in de praktijk wel afdwingbaar zal blijken. Dat wil uiteraard niet zeggen dat de Belgische overheid geen pogingen kan ondernemen om een bepaalde mate van afdwingbaarheid te implementeren. Onderaan gaan we dieper in op de maatregelen die de Belgische overheid wil ondernemen.
Maatregelen om een URL te blokkeren
We hebben reeds vele en verschillende pogingen gezien, binnen Europa, om sommige websites te laten blokkeren voor bepaalde gebruikers. In de praktijk, echter, hebben deze maatregelen zelden het gewenste resultaat opgeleverd. Ook in gereguleerde pokermarkten hebben we zulke pogingen al gezien: Italië en Frankrijk, bijvoorbeeld, hebben ook getracht bepaalde pokerplatformen en websites te blokkeren. In praktijk is het echter eenvoudig om alsnog tot die domeinen toegang te krijgen.
Het is dus maar de vraag of België er wel in zal slagen zulke maatregelen te implementeren. Zelfs als ze de technische middelen vinden om websites in de praktijk te blokkeren en gebruikers de toegang te ontzeggen, dan nog zou dat waarschijnlijk in strijd zijn met de Europese wetgeving. De Belgische wet op online kansspelen is immers an sich discriminerend en niet in lijn met de Europese wetten.
Maatregel om spelers te monitoren en te beboeten
De Belgische kansspelcommissie heeft officieel laten weten het recht te hebben burgers te monitoren, als ze op goksites zonder een .be vergunning zouden spelen. Indien een burger betrapt wordt, zouden er maatregelen volgen, aldus de Belgische kansspelcommissie.
Gezien de immense complexiteit van zo'n taak, het enorme aantal aan .com platformen en de resources dat het zou vereisen om het internetgebruik van burgers te monitoren, is het ook hier maar zeer de vraag of de Belgische overheid enig succes zou boeken. Verder is het ook onduidelijk wat men precies wil bereiken met deze maatregel: een website of pokerroom bezoeken, betekent immers nog altijd niet dat je ook effectief deelneemt aan de "illegale gokspelen" die er plaatsvinden.
Met betrekking tot de boetes die aangekondigd werden, geldt hetzelfde verhaal. Technisch gezien is het enorm moeilijk na te gaan of een speler al dan niet deelgenomen heeft aan kansspelen op de website in kwestie. Uitbetalingen monitoren, bijvoorbeeld, is op zich al zo goed als onmogelijk. Zeker als de speler gebruik zou maken van methodes zoals PayPal of MoneyBookers.
Conclusie
We zijn en blijven dus van mening dat Belgen onbezorgd op een .com platform kunnen spelen, daarbij gesteund door pokerrooms die hun diensten blijven aanbieden. Net zoals dat ook in andere landen gebeurt, overigens, waar de wetgeving ook nog niet helemaal afgerond is, omdat ze in tegenstrijd is met Europese wetten.
Ongeacht de onduidelijke Belgische wetten, hebben sommige partners er reeds voor gekozen een Belgische licentie aan te vragen. PokerStars, bijvoorbeeld, heeft reeds een .be platform gelanceerd. Poker770 heeft ook een Belgische licentie en zal nog voor het einde van dit jaar het .be platform lanceren.
Concreet betekent dit dat we zowel partnerships afsluiten met .be platformen, maar ook beschikbaar blijven voor spelers die op .com platformen willen spelen. Bij PokerStrategy.com zit je altijd goed om overal de beste deals en bonussen te krijgen.
Ook in de toekomst blijven we jullie uiteraard op de hoogte houden van de nieuwste ontwikkelingen en hoor je ze op PokerStrategy.com als eerste.
Door Tim Boonen



#1
cookiekoen, 22/11/11 18.31
Iemand enig idee, welke sites een licentie zullen krijgen? Want als ik vanaf 1 januari alleen nog op pokerstars mag spelen. Speel ik liever geen poker meer.#4
TimPS, 22/11/11 18.41
Poker770 heeft ook zeker een licentie.Zodra de Europese Commissie een uitspraak doet en a) de Belgische wetgever in haar ongelijk gesteld wordt of b) gelijk krijgt, gaan er nog vele rooms volgen.
Nu is de meerderheid gewoon van mening dat deze wetgeving niet rechtsgeldig is en wachten ze op een uitspraak van de EC.
In tussentijd staat het je dus vrij om ook gebruik te maken van de diensten van een .com platform.
#5
oscaar10, 22/11/11 18.43
Is er bekend wanneer ze daar een uitspraak over zouden doen?#6
TimPS, 22/11/11 18.47
Wanneer er een klacht ingediend wordt bij de Europese Commissie, is het de intentie om deze te behandelen binnen 12 maanden tijd. Het zou echter ook langer kunnen duren.De EU zit ook niet helemaal stil, wat betreft dit onderwerp. Zie bijvoorbeeld ook dit nieuwsbericht:
http://nl.pokerstrategy.com/news/world-of-poker/Kansspelwetgeving:-Europees-Parlement-dringt-aan-op-verhoogde-samenwerking_53753/
Maar een uitspraak in het specifieke BE geval, zou natuurlijk wel wenselijk zijn:-)
#7
MrT61, 22/11/11 22.33
tx voor de verdere info.In welke mate zullen sites overgaan tot/verplicht worden het vrijgeven van persoonlijke gegevens mbt hun (begische) spelers maw
indien men een belgische speler aan een tafel van bvb everest ziet zitten, kunnen ze dan bij everest het adres van die speler krijgen??
#8
TimPS, 23/11/11 12.16
@7 Dit is wat PokerStars.be op hun website zegt:"Volgens de voorwaarden van onze licentie, zijn we verplicht om informatie over stortingen, uitbetalingen en log-in tijden door te geven aan de Belgische Gaming Commissie, voor redenen van Verantwoord Spelen. Dit is alleen van toepassing op .BE en heeft geen effect op andere licenties van PokerStars (inclusief .COM)"
Dus ik denk dat je deze lijn wel kunt doortrekken voor alle .com en alle .be rooms.
#9
MrT61, 23/11/11 13.48
@8: "redenen van verantwoord spelen" daaronder versta ik NIET: hoeveelheid gewonnen/verloren maw geen belastingsdoeleinden???wat denk jij/denken jullie hierover?
#10
MrT61, 23/11/11 14.05
@8: rooms/skins welke zich niet van een oficiele licentie voorzien, waarom zouden die wel adresgegevens van hun spelers doorgeven?stars/770 en alle andere sites met een licentie zullen dit idd MOETEN doen, maaar wat met jullie andere partnerrooms...
zou het niet interessant zijn om dit per room op te lijsten zodat we een duidelijk zicht krijgen op welke site we risico lopen en welke niet.
#11
TimPS, 23/11/11 14.11
@9: klopt, FOD Financiën krijgt enkel toegang tot die gegevens, als daar een specifieke aanvraag voor gebeurd. Deze informatie is niet vrij toegankelijk voor hen.Verantwoord spelen houdt inderdaad de toezicht in van problematisch veel geld verliezen en dat soort zaken.
#13
TimPS, 23/11/11 14.15
@10: dat staat er toch? :p..."Dit is alleen van toepassing op .BE en heeft geen effect op andere licenties van PokerStars (inclusief .COM)
Dus ik denk dat je deze lijn wel kunt doortrekken voor alle .com en alle .be rooms."
.com sites wisselen dus geen informatie uit met Belgische instanties.
Voorlopig hebben PokerStars en Poker770 een Belgische licentie. Onze andere partnerrooms zijn .com platformen. Vele van hen vinden de wet namelijk in tegenstrijd met Europese wetten en blijven hun diensten dus gewoon op .com aanbieden.
In dat opzicht is het nu dus wachten op de uitspraak van de Europese Commissie.
#14
MrT61, 23/11/11 14.36
tx:het extra zinnetje ".com sites wisselen dus geen info uit met belg instanties" doet het me begrijpen.
Sorry voor het extra antwoord dat ik nodig had alvorens ik het begreep...
#15
TimPS, 23/11/11 15.07
@14 no worries man! Je mag nooit aarzelen om vragen te stellen, daarvoor zijn we hier!#16
Zeezout, 23/11/11 19.19
Om vragen te stellen of om antwoorden te geven?#17
Amnesia85, 23/11/11 20.00
@ 16...is dat een vraag of antwoord?#18
Haassje, 23/11/11 20.54
Dus eigenlijk roept Pokerstrategy gewoon op om de wet te overtreden, of zich in elk geval niks van de wet aan te trekken.Tja, logisch als je zoveel partners hebt zonder licentie. Zelfs al zou je voor de belgische wetgeving zijn, dit statement moest wegens commerciële belangen toch gemaakt worden.
#20
TimPS, 23/11/11 21.08
@18, dat is wel héél vrij geïnterpreteerd. In het statement staat dat we de Belgische wet in tegenstrijd vinden met Europese wetten. We vinden dat niet alleen, overigens, we worden daarbij gesteund door advocaten en vele bedrijven uit de gokindustrie.Daarnaast zeggen we dat het blocken van URLs en het beboeten van spelers (en hun .com spelgedrag volgen) technisch enorm moeilijk is én wellicht niet gerechtelijk afdwingbaar is.
Tot slot concluderen we dat we zowel spelers die op .be willen spelen van partners voorzien, alsook de mensen die op .com willen spelen. Het is altijd een individuele beslissing en het staat iedereen vrij te doen wat ze willen: wij bieden beide opties aan.
Waarom dit statement er dan kwam? Omdat vele van onze leden vragen hadden over deze zaken en we hen een antwoord willen geven. Dat is duidelijk: je beslist het zelf, maar wij zien momenteel geen problemen in het spelen op een .com platform. Ook daarom dat de rooms zelf hun services blijven aanbieden op .com, omdat ook zij van die mening zijn.
#21
Haassje, 23/11/11 21.45
Ja, advocaten en bedrijven uit de gokindustrie hebben een groot belang bij het ongeldig verklaren van deze wet. Daarom vinden ze dat. Niet per sé omdat die wet nou zo slecht is; want uiteindelijk worden er toch Europese richtlijnen op dit gebied gemaakt die de belgische wet goedkeurt, en sowieso wordt deze wet door het HvJ wel toegelaten op grond van de eerdergenoemde rechtvaardigingsgrond.Kortom; ik vind het nogal makkelijk om te zeggen dat jullie dit statement maken, maar noem dan ook het grote financiële belang dat Pokerstrategy heeft bij het ongeldig verklaren van deze Belgische wet. Want dat is natuurlijk de eigenlijke reden achter dit statement.
#22
TimPS, 24/11/11 08.49
@21 bedrijven hebben geen problemen met een gelegaliseerde online kansspelmarkt hoor, net integendeel. Vereiste is wel dat het een liberale en eerlijke wetgeving is, wat in België alsnog niet het geval is.De vereiste in België gevestigd te moeten zijn én daarnaast samen te moeten werken met een ander reeds gevestigd Belgisch casino, is wat dat betreft een inbreuk op het Europese recht van vrije vestiging en het vrije aanbod van diensten en goederen.
Voorts heeft dit gegeven, voor de gebruiker, niets te maken met het "goed" of "slecht" zijn van de wet. Zoals we ook in al onze berichten zeggen, vinden we dat de Belgische kansspelcommissie goed werk levert, om deze wetgeving te laten werken. Ze staan daarbij open voor feedback van de pokerindustrie, wat absoluut goed is.
Het grote nadeel, echter, is dat pokerbedrijven zelf aarzelen om de Belgische markt te betreden, net omdat ze zelf hun vragen hebben bij de wetgeving. Dat heeft niets met wetgeving in het algemeen te maken, maar alles met deze specifieke wetgeving.
Ik denk dus niet dat je kunt stellen dat bedrijven en wij uit "commerciële belangen" tegen de wet zijn. Een legale Belgische kansspelmarkt, met voldoende aanbieders, is iets wat we absoluut zouden steunen.
Hopelijk brengt de Europese Commissie dus snel duidelijkheid.
#23
joeripokerthe1, 25/11/11 19.13
zouden ze zich niet beter bezig houden met het vormen van een regering?? :o Zodat we straks geen hulp nodig hebben zoals Griekenland en co#24
Copymeistrr, 25/11/11 22.29
Regering vormen zal geen super effect hebben op een mogelijke crisis. Maar dit is allemaal terzijde obv.#25
Haassje, 27/11/11 22.09
Het achterliggende argument is natuurlijk dat de gokindustrie zo lang mogelijk wil profiteren door geen belastingen etc te hoeven afdragen aan de overheid.Misschien is het inderdaad wel een inbreuk op het recht op vrije vestiging in de EU, maar hoe dan ook gaat de EC niet "in het voordeel" van de gokindustrie beslissen. Er zijn rechtvaardigingsgronden waardoor de overheid de vrijheid van diensten en vrijheid van vestiging mag beperken.
Mijn gok is dat het nog wel twee a drie jaar duurt voordat de EC duidelijkheid geeft trouwens..