bss 5nl: mogelijke trap...

• ajfonso
      ajfonso
      Bronze
      0/0 No-Limit Hold'em (9 handed)
      Hand recorder used for this poker hand: Texas Grabem 1.9 by www.pokerstrategy.com.

Preflop: Hero is CO with 9:spade: , A:club:
      5 folds, Hero raises to $0.16, 2 folds, BB calls $0.12.

Flop: ($0.28) J:spade: , 6:club: , Q:diamond: (2 players)
      BB checks, Hero bets $0.20, BB calls $0.20.

Turn: ($0.68) 3:spade: (2 players)
      BB checks, Hero checks.

River: ($0.68) A:heart: (2 players)
      BB checks, Hero bets $0.30, BB raises to $1.00, Hero calls $0.70.

Final Pot: $2.68

Ik hou eigenlijk niet van mijn call op de river. Dit is volgens mij gewoon een monster. Maar what else... had ik moeten chekken op die aas.
  • 5 antwoorden
    • Qastorimon
      Qastorimon
      Bronze
      Op de river moet je je goed afvragen welke handen een eventuele bet gaan callen.
      Ik vind een bet van minder dan de halve pot te zwak. Het is dus niet goed te zeggen wat villains raise hier inhoud, hij speelde de rest van de hand erg passief maar ik zou ook callen.
    • Sharp80
      Sharp80
      Bronze
      Hoi,

Voor de eerste keer vandaag dat ik niet met Qastorimon meega :D

Preflop:
      Goede raise, het liefste pak je hier de blinds op. Mocht je gecalled worden heb je nog steeds geen slechte hand. In de meeste gevallen pak je echter gewoon de blinds op. Door de combi is deze play +EV.

Flop:
      Goede continuation bet. Je was de preflop agressor en BB heeft naar je toe gecheckt. Ook de grootte van je bet vind ik erg goed.

Turn:
      De BB heeft je flopbet gecalled wat er toch op duidt dat hij iets heeft gehit. Je check behind vind ik daarom ook goed. Ik denk niet dat een second barrel hier op zijn plaats is. De range van BB is vrij groot en een Q of J ligt zeker in zijn range. Ook kan hij een pocket 6 hebben.

River:
      Hier doe je bijna een half potsize bet. Ik vind dit een goede bet! Je hebt top pair, er zijn geen mogelijke draws en je verslaat een Q of een J. De bet is klein genoeg om je tegenstander met een Q of J te laten callen en je bet is groot genoeg om geen enorme blufraise uit te lokken.
      Maar die raise komt er wel........ Wat nu?

Ik ben het niet eens met de call en zal proberen om dit uit te leggen naar aanleiding van een Fixed Limit concept wat ik laatst heb gelezen.

Even vanuit de positie van BB:
      Stel hij heeft iets gehit als 2 pair of hoger, kortom een sterke Made Hand. Dan is de call op de flop logisch. Jouw bet kan heel goed een continuation bet zijn en hij wil je natuurlijk niet uit de pot jagen.
      Op de turn checkt hij om zo een second barrel uit te lokken. Wanneer hij zelf bet heb jij een makkelijke fold wanneer het puur een continuation bet was. Dit is dus een play om maximum value uit de hand te halen. Jij checkt echter behind op de turn.
      River: Hier kan hij 2 dingen doen. Of checkraisen of zelf betten. Ook hier geldt bij zelf betten dat jij een makkelijke fold hebt wanneer jij geen goede hand hebt gehit. Hij haalt er dus geen extra value uit. Echter wanneer hij checkt bestaat de kans dat jij een bet doet. Of omdat je een (middelmatige) hand hebt en door zijn checken denkt dat je toch voorligt, of gewoon een bet als pure bluf vanwege de getoonde zwakte op zowel turn als river. Inducing a bluf noemen ze deze play. Aangezien de kans erg groot is dat jij zult betten op de river is een check/raise een sterke play waarbij BB ook de maximale value eruit haalt.

Als het een speler is die goed nadenkt dan is deze play erg realistisch en moet je dus folden op de river.

Wanneer deze speler helemaal verbaasd zou zijn wanneer hij dit stukje leest en gewoon een standaard speler is, dan kom ik toch ook uit op een fold.
      Waarom reraist iemand jou op de river met minder dan 2 pair? Het lijkt mij dat wanneer hij ook een pair azen heeft, hij je gewoon zal callen. Ik zie men dat niet snel doen op deze limiet, aangezien dergelijke plays toch vooral voorkomen op de hogere limieten, waarbij variatie noodzakelijk is. Op deze limiet wordt vaak straight forward gespeeld. Ook om die reden is het een duidelijke fold. Jouw pair azen is waarschijnlijk niet voldoende om een dergelijke reraise te callen.

Er is 1 uitzondering en deze is weer afhankelijk van reads. Wanneer BB een complete maniac is en alleen het woordje bluffen in zijn woordenboek te vinden is, dan kun je hier callen. Dat laatste kan ik echter niet duidelijk teruglezen in je post, dus ik houd het toch op fold.

Ik hoop dat je iets hebt aan deze post en ik ben heel benieuwd wat BB nu echt in zijn handen had ;)
    • Qastorimon
      Qastorimon
      Bronze
      Dan zal ik iets uitgebreider toelichten waarom ik denk dat het een call is. Een check-raise op de river nadat beide spelers op de turn hebben gecheckt vind ik heel erg vreemd. Als villain inderdaad 2pair of beter zou hebben gehit, dan zou je verwachten dat hij op zijn minst de halve pot zou hebben gevaluebet op de River. Op deze manier een bluf uitlokken is volgens mij wel een paar leveltjes te ver voor 5NL. Misschien heeft hij zijn straat gehit op de river en schoot hij daarvan aanvankelijk in een kramp. Dat zie je dan wel weer veel op 5NL :) Hij heeft verder geen enkele reden om ervan uit te gaan dat Hero niet zou checken. Dit is volgens mij veel te vaak een resteal om niet te callen. Vergeet niet dat Hero tot nu toe ook niet bijster veel sterkte heeft getoond: een preflop raise en een c-bet gevolgd door de check op de turn en de m.i. magere bet op de river. Villain kan heel goed een betere hand hebben dan Hero, maar ik denk dat Hero minstens 1 op de 3 keer aan het langste eind trekt. En da's voldoende om te callen. Maar als ik maar 1x mocht raden wat villain had dan zou het KT zijn :D
    • Sharp80
      Sharp80
      Bronze
      En als het KT is dan heeft ie alsnog hoger dan 2 pair :D

De reden waarom de kans groot is dat Hero op de river zal betten, is omdat er onder andere nu 3 kaarten op tafel liggen die goed in de range van Hero passen, gezien zijn pre-flop raise.

Daarbij, en dit is nog veel belangrijker, laat villain nu 2 keer zwakte zien, op zowel turn als river, wat natuurlijk wel een bet uitnodigt.

Hero heeft met zijn bet grofweg 1:2 odds, met andere woorden: Deze bet hoeft maar minimaal 33% te slagen om al winstgevend te zijn voor Hero.
      1 keer wint hij $0,68
      2 keer verliest hij $0,30
      Daarbij is niet gezegd dat Hero ook per definitie verliest wanneer hij wordt gecalled.

Kortom dat Hero hier bet is ook zeer logisch. En een tegenstander die wat dieper in de materie is gedoken weet bovenstaande ook.

In het andere geval lijkt het me gezien het spel op deze limiet ook onlogisch dat Villain reraist met minder dan 2 pair (zie vorige post).
    • ajfonso
      ajfonso
      Bronze
      jep KT.

Ik vond het een hele sterke play van mijn tegenstander. Erg mooi!
      (jammer van de centjes maar een mooie play:D )