bss 5nl: nutflush spelen.

• ajfonso
      ajfonso
      Bronze
      0/0 No-Limit Hold'em (10 handed)
      Hand recorder used for this poker hand: Texas Grabem 1.9 by www.pokerstrategy.com.

Preflop: Hero is SB with A:spade: , Q:spade:
      3 folds, MP1 calls $0.04, MP2 folds, MP3 raises to $0.12, 2 folds, Hero calls $0.10, 2 folds.

Flop: ($0.26) T:spade: , 9:heart: , 8:spade: (2 players)
      Hero checks, MP3 bets $0.22, Hero calls $0.22.

Turn: ($0.70) 4:spade: (2 players)
      Hero checks, MP3 bets $0.44, Hero calls $0.44.

River: ($1.58) 7:club: (2 players)
      Hero bets $1, MP3 calls $1.00.

Final Pot: $3.58

Goed / slecht???
  • 5 antwoorden
    • Qastorimon
      Qastorimon
      Bronze
      AQs callen vanuit de SB dat moet je niet doen. Je hebt waarschijlijk de beste hand maar je zit uit positie. Laat ze maar betalen om te mogen spelen. Raisen naar $0,36.

As played: Lekkere flop met heel veel Outs. 18 als je ook de overcards volledig meetelt, maar laten we van 15 uitgaan. In ieder geval genoeg om geld in de pot te willen zien. Betten dus op die flop! En als hij raised, reraisen of zelfs pushen.

Je hit nu je flush op de Turn terwijl er nog geen drol in de pot zit en da's erg jammer. Je had hem wellicht kunnen stacken na een behoorlijke raise preflop en een goede bet op de flop.
    • ajfonso
      ajfonso
      Bronze
      ik haat AQ OOP en vooral na een raise.. maar het leek op een steal dus ik dacht misschien kan ik hier trappen....

ten tweede was mijn read dat na die call van mij hij een cbet plaatste met weinig tot niets. Dus als ik hier volgens mijn read reraise kan ik eerder een fold vermoeden. Dat is opzich wel lekker maar ik wou graag iets meer dan dit uit de pot halen en ook nog wat meer controle over de pot hebben.
    • Qastorimon
      Qastorimon
      Bronze
      Oorspronkelijk gepost door ajfonso
      ik haat AQ OOP en vooral na een raise.. maar het leek op een steal dus ik dacht misschien kan ik hier trappen....
      Dat zou ik nou echt NOOOOOIT doen :rolleyes:
      kijk maar
    • boschman123
      boschman123
      Bronze
      volgens de SHC is dit een fold preflop. je hebt 6 outs om redelijk te kunnen openen na de flop en je weet dan niet eens of je wel voorligt.als je de A hit is de kans dat je tegen AK aanzit is erg groot. en dan gaat het je veel geld kosten. ook een Q hitten en dan openen met een bet is gevaarlijk. wederom zit je in het duister. een set of 2 pair of een overpair kan dan gemakkelijk downcallen en een river raise maken en waar sta je dan?

maar je called hier. en dan gaan we verder kijken.
      je beste kans is de flush. en je hebt 2 overs. dat is een hele goede hand. je kan al een bet doen op de flop en kijken wat er gebeurd. een raise zou ik gewoon callen, niet meteen allin drukken. kijken of je hit.
      ik zou persoonlijk hier op de flop een check/raise maken. nu kan je de pot al evt oppikken en je verbergt hiermee dat je op een flushdraw zit. als die aankomt, zoals op de turn kan je een kleine bet doen of evt checken alsof je zelf ook bang bent voor de flush.

ik moet rennen anders brand mijn pizza aan
    • Sharp80
      Sharp80
      Bronze
      Daar gaat ie weer AQ vanuit de blind :D

Al heel wat trauma's over gehouden aan DEZE thread, maar we doen het dunnetjes over :D

Ik kan heel kort zijn, vraag advies aan Qastorimon, die kan je er alles over vertellen. :)

Nee zonder gekheid, dit is een hand die heel moeilijk uit positie is te spelen. Ik zal dit naar aanleiding van deze hand proberen toe te lichten.

Preflop:
      Allereerst staat er op de SHK al dat je deze hand moet folden. Boschman heeft het al mooi aangegeven, wat kun je hitten op de flop? En is dit de moeite waard om deze hand uit positie verder te spelen. Want dit is namelijk een HELE GROTE HANDICAP, HET NIET HEBBEN VAN POSITIE.
      Ik laat het preflop nu even voor wat het is, ik wil graag de gevolgen toelichten die het post-flop heeft, aan de hand van deze hand.

Flop:
      Allereerst kunnen we het board analyseren. Je hebt nu de nut flush draw, waarbij je 9 outs hebt op de nut flush. Tevens heb je ook nog eens 2 overcards en een kleine gutshot. Deze outs kunnen we zeker niet volledig meerekenen, want een J (de gutshot) kan heel goed een straight bezorgen aan je tegenstander. Ook een Q of een A zou je tegenstanders weleens kunnen helpen. Laten we gemakshalve rekenen met 12 Modified outs.

Op zich heb je natuurlijk hier helemaal geen slechte flop gehit, maar feit blijft dat je nu alleen nog maar een draw hebt en dus nog wel moet verbeteren.

Maar dan, hoe verder te spelen?
      De check/call lijn die je hier hebt gekozen op de flop is mogelijk, maar wat doe je wanneer er geen schoppen kaart op de turn komt? Je zal dan moeten check/folden waarschijnlijk, omdat de kans groot is dat je tegenstander een bet zal plaatsen waarvoor jij geen odds gaat hebben om deze te callen. De kans dat deze schoppen kaart valt op de turn is ongeveer 19%. Nogmaals, het percentage berekenen voor de kans dat er een schoppen valt op de turn en de river is te optimistisch, omdat je tegenstander je zeer waarschijnlijk verkeerde odds gaat geven om door te kunnen spelen tot en met de river.

Ook heb je uit positie weinig kans om door een bet op de flop, op de turn een freecard te krijgen. Dit voordeel heb je alleen wanneer je in positie zit.

Betten op de flop en de turn is heel optimistisch, zeker wanneer je niet hit. Dit wordt dan een hele dure grap.

Je zit hier dus in een vrij lastig pakket.

Laten we eens naar de equity berekening kijken die geldt voor deze flop:

Board: Ts 8s 9h

equity win tie pots won pots tied
      Hand 0: 54.464% 48.49% 05.98% 27362 3372.00 { AsQs }
      Hand 1: 45.536% 39.56% 05.98% 22324 3372.00{88+, ATs+, KQs, AQo+

Op dit moment heb je tegen de range van villain een klein equity voordeel.
      Maar zoals gezegd heb je daarbij een heel groot Positie nadeel.

De enige winstgevende play die ik me hier kan bedenken is om te betten op de flop in de hoop dat villain reraist. Op die manier krijg je een kans om all-in te pushen met een pot die niet heel klein meer is.

Waarom? Op de flop all-in pushen levert het meeste fold equity op. Direct pushen is niet interessant, omdat dan de pot nog te klein is.

Maar stel:
      Flop: Hero bet $0.20, villain reraist $0.72 dan is de pot nu $1.18.

Wanneer Hero hier all-in pusht heeft villain een moeilijke beslissing. Buiten het lichte equity voordeel wat we hier hebben, hebben we natuurlijk veel fold equity! Je hebt door deze push het initiatief overgenomen en enigzins het positie nadeel omgebogen. En deze combi maakt een push hier interessant.

Echter wanneer villain je niet reraist en gewoon callt, moet je op de turn checken en afwachten wat je odds zijn.

Turn:
      De hand verliep echter anders, je hitte een schoppen 4 en hiermee de nutflush.

Ook hier is het niet hebben van positie toch een nadeel! Je tegenstander ziet ook dat de flushdraw is gekomen en zal geen hele grote bets meer gaan callen. In positie had je veel meer value kunnen halen uit deze hand. Het is nu moeilijk te bepalen hoeveel je moet gaan betten (ook het feit dat je opeens bet, nadat de derde schoppen is gevallen) om maximale value eruit te halen.

Ik hoop dat met deze uitgebreide toelichting duidelijk is geworden dat je positie nadeel erg kan opspelen in je postflop spel. Je wordt geforceerd tot lastige play's en maximale value uit handen halen is ook een stuk moeilijker.

Alles begint bij de keuze die je preflop maakt. Als je een hand gaat spelen moet je je van tevoren afvragen wat je wilt bereiken met deze hand. Kijk alvast vooruit hoe je zou spelen bij het hitten van verschillende flops. Zo kom je voor veel minder moeilijke post-flop situaties te staan. Heb je hier geen zin in? Gebruik dan de Starthandenkaart, hierin is met al deze situaties al rekening gehouden. Je postflop spel wordt al een stuk gemakkelijker met het gebruiken van de Starthandenkaart!