In de eerste levels bijna elke hand spelen

• 86RankF86
      86RankF86
      Bronze
      Op poker college.nl staat een interview met Peter Dalhuijsen waarin hij een interessante stratgie oppert: http://www.pokercollege.nl/interview_dalhuijsen.aspx

"Mijn toernooibenadering heeft een lange evolutie ondergaan, en is natuurlijk nog steeds in ontwikkeling, daar zal ik op PokerCollege nog wel eens wat dieper op ingaan, maar het belangrijkste keerpunt was op de cruise van de PartyPoker Million, afgelopen maart.
      Ik wist al dat ik heel veel 'kleine' WSOP toernooien zou gaan spelen. Het jaar daarvoor had ik er drie gespeeld en zat ik daar toen braaf met mijn 1,500 chips op azen te wachten die maar niet kwamen, totdat de blinds al snel naar 50/100 gingen en ik nog maar één move had, die drie keer verkeerd uitpakte. Bovendien viel mij op dat de 'grote jongens' altijd óf in het begin een grote stack hadden, óf er al in het eerste uur uitlagen, dus die namen duidelijk in het begin veel meer risico's. Ik ben daar maar eens over na gaan denken.
      Op die cruise liep ook Gavin Smith rond en hij had daar een hele verhandeling over hoe hij bijna elke hand speelt in toernooien en daardoor vaak een grote stack bij elkaar beukt. Ik merkte op dat dat inderdaad prima werkt in toernooien waar je begint met 10,000 chips, omdat je veel meer ruimte hebt om te manoevreren, maar ik vroeg hem hoe hij deze strategie zou aanpassen voor de toernooien dat je maar met 1,500 chips begint.
      Hij zei dat hij in principe hetzelfde deed. Limpen of kleine raises callen met handjes als 86 om te kijken of er iets moois bijkomt. Hij zei dat hij in het begin de helft van zijn stack reserveert om dit soort gokjes te wagen en als het mislukt weer overstapt op standaard short stack strategie.
      Maar de grap is dus, je bent dan eigenlijk geen short stack. Het eerste niveau zijn de blinds 25/25, dus als je daar zit met 600 van je 1,500 chips, is dat nog steeds meer dan genoeg om terug te komen, want er is met die blinds nog lang geen reden tot paniek.
      Op de cruise waren nog twee $1,000 toernooien die ik allebei speelde, waarin ik dit eens ging uitproberen. In allebei de toernooien had ik in het begin een paar dure potten, waardoor ik terugviel naar 400 chips ofzo, maar dat verdiende zich dubbel en dwars terug. Ik was overgeschakeld op de zuinige modus, maar dat beeld van die 42 offsuit stond nog steeds op hun netvlies gebrand, dus binnen no-time had ik weer dikke chips en kreeg ik de rest van het toernooi veel te veel actie. Het tweede toernooi werd ik braaf eerste, waardoor ik definitief was bekeerd tot die speelstijl.
      Op de WSOP van dit jaar kon ik dat nog eens rustig verder ontwikkelen, want ik zou tenslotte meer dan 20 toernooien spelen. En dat ging vanaf het begin al meteen goed. Het is geloof ik maar twee keer gebeurd dat ik er in de eerste twee uur uit lag. Alle andere toernooien heb ik vrij lang in gezeten, dus zelfs met in het begin 'elke hand spelen'. Ik controleer de grootte van de pot, en geef mezelf zo een goede kans om al vroeg een dikke stapel te verzamelen, maar tegelijkertijd leer ik heel snel om het spel na de flop zo goed mogelijk uit te voeren, omdat ik daar natuurlijk extreem veel oefening in krijg op deze manier. Ik word daarmee heel onvoorspelbaar, omdat ik letterlijk alles in mijn handen kan hebben. Daarmee wordt het makkelijker om een tafel te domineren, omdat ze gewoon bang worden als jij weer eens in de pot stapt.
      Dan komt er nog bij dat het ook veel leuker spelen is. Je zit niet de hele tijd saai op azen te wachten, maar je zit lekker in de actie. En er is natuurlijk niets leuker dan mensen met hun pocket azen naar huis te sturen, waar ze al vier uur op zaten te wachten, maar waar ze het toch mee moeten afleggen tegen jouw J3 offsuit.
      Het hoogtepunt was natuurlijk dit jaar in Las Vegas, toen ik naast Gavin Smith zat en hem een klein half jaar na die cruise met mijn 'new and improved' stijl te grazen kon nemen. Hij had als bounty op zijn eigen hoofd een grappig Donkeyfiguurtje gezet en die staat nog steeds fier op mijn kast te pronken."

Zijn er meer mensen die er zo over denken? Het klinkt heel logisch maar werkt het ook? Is dit ook aan te raden voor beginners?
  • 4 antwoorden
    • ajfonso
      ajfonso
      Bronze
      Ik heb dat artikel al lang geleden gelezen.

Maar zie het zo

losse tafel => tight spel
      tighte tafel => los spel

Als jij bij die partypokerdonkeys zo loose gaat spelen heeft dat weinig nut. Verder hit je helemaal niet zo vaak monsters en vind ik het veel chiller om gewoon te wachten op monsters. Stel je begint met 1000 chippies en je bent even later 500 kwijt. Je krijgt AA en je wint 500 sta je alsnog op 1000 en anders had je misschien 1800 kunnen hebben.

Het ding is gewoon dat die retards je toch wel afbetalen...

Ik blijf gewoon strak spelen. Vind het nergens voor nodig maniac style te proberen en ik ben van mening dat online tournooien veel meer geschikt zijn voor TAG spel.

groeten,

Jonas
    • 86RankF86
      86RankF86
      Bronze
      Dus voor beginners heeft het helemaal geen zin om hier iets mee te doen? (vooral niet op lage limieten waar al veel calling stations aanwezig zijn?)
    • Sharkking89
      Sharkking89
      Bronze
      Daar heb je een heel goed punt,
      Op internet kun je niet echt een image kweken.
      De spelers zijn zoveel slechters als het nivo wat peter dalhuijsen speelt.
      Daar word elke move die je maakt, opgenomen en over het hele toernooi dan tegen je worden gebruikt.

Dus dit artikel is niet echt iets waar je op moet letten. Wanneer je daadwerkelijk hoger in de mtt limieten komt(100$+) dan zal dit wel meer nodig zijn.
    • Sharp80
      Sharp80
      Bronze
      In principe heeft Ajfonso gelijk. De spelers zijn erg bagger in online toernooien en met straigh forward spel is het goed te doen.

Toch heb ik menigmaal deze strategie toegepast en is het ook niet onaardig gegaan. Maar je moet goed in je vel zitten, zeer goede reads hebben en vooral goed positiespel spelen. Niet elke tafel leent zich voor deze strategie.

Voor de spelers die net met MTT's beginnen zou ik niet aanraden om met deze stijl te beginnen. Te meer omdat het niet nodig is om ver te komen.