Pokerpsychologie volgens Zeezout

• Zeezout
      Zeezout
      SuperModerator
      SuperModerator
      Het leek me wel eens leuk om pokerspelers te ontrafelen :D

Nou begin ik maar bij mezelf, al is dat onbegonnen werk. Binnen in mij is het een soort gordiaanse knoop van psychologische chaos en wanorde, gevoed door een wereld waarin emotie en denkvermogen een constante oorlog met elkaar lijken te voeren.

Laat ik maar eens wat losse eindjes pakken....

Waarom poker ik? (in willekeurige volgorde)

1. Omdat ik gek ben op spelletjes
      2. Omdat ik denk dat je er een leuke (bij)verdienste aan kunt hebben
      3. Omdat ik, zoals veel pokerspelers, het idee heb er best goed in te kunnen worden
      4. Omdat ik het analyseren van spel en speler gewoon bere-interessant vind
      5. Moet nog uit mijn gordiaanse knoop tevoorschijn komen.

Ik ben gek op spelletjes. Was ik als kind al. Maar dan heb ik ook nog eens de vervelende eigenschap om elk spel wat ik doe, ook goed te willen kunnen. Ik hoef niet perse de beste te zijn, maar wil wel graag in de subtop staan. Waarom? Geen idee.

Toch is het willen winnen volgens mij een belangrijk ingredient voor een succesvol pokerspeler. Wanneer je blijft twijfelen en wikken en wegen, zul je niet verder komen dan een gemiddeld niveau.

Iemand die serieus wil winnen, doet daar ook moeite voor. Die gaat technieken bijschaven, doet onderzoek en probeert zo een voordeel te halen over tegenstanders. Dus zit ik ijverig artikelen te lezen, werk ik aan mijn eigen vertaling van HoH en kijk ik veel poker op TV. Ik wil namelijk een winnende speler zijn.

Het probleem is alleen dat je, om winnend speler te zijn, ook moet oefenen. Spelen, spelen en nog eens spelen. In het begin ging dat bij mij belabberd. Op een of andere manier kreeg ik het niet voor elkaar om de cashtafels af te romen, ondanks al mijn onderzoek en het maken van die SSS-tools. Tot ik tot die conclusie kwam dat cashtafelen niet in mijn straatje ligt.

De financiële omstandigheden legden een te grote druk op me, waardoor ik niet optimaal speelde, wat zich weer vertaalde in verlies. Dat is niet de fout van het SSS, maar van de te grote druk die ik mezelf oplegde.

Dus ging ik MTT, freerolls en S&G spelen. Dat ligt me veel meer en ziedaar: ineens kon ik wel het geduld opbrengen om te wachten op goede kansen.

Maar ondertussen sloop de klad weer in het leer-onderdeel. Dus ging ik weer meer fouten maken en domme moves doen, gesterkt in mijn vertrouwen een goed S&G speler te worden. Met als gevolg weer wat verliespartijen.

En zo kom je elke keer weer terecht op de weegschaal. Ben je in balans of niet?

Kennis is goed, oefening ook en zelfvertrouwen onmisbaar in poker. Daarnaast heb je een dosis mensenkennis, een gezonde bankrol en een goed BRM nodig. Trek één van die aspecten uit je spel en je gaat meteen scheef lopen. Misschien speel je ook dan nog winstgevend, maar wat minder optimaal. En vervolgens schiet het volgende aspect er bij in...

Op een gegeven moment werkt het niet meer en veel spelers druipen dan teleurgesteld af en gaan maar wat aanrommelen.

Afgelopen week had ik niet te klagen. Ik heb in totaal toch een dollar of 40 plus gedraaid, dus dat zit wel snor. Maar mijn spel is minder geworden.
      Dus doe ik vandaag maar weer eens een zelfonderzoek en zie: gevonden!

Mijn actievere spel ging ten koste van mijn studieonderdeel. En al heb ik wel veel bijgeleerd, de kennis is zeker niet optimaal. Eigenlijk ben ik gewoon nog een beginner die wat heeft gelezen. Je kunt wel kennis hebben opgedaan, maar het moet ook de kans en tijd krijgen om goed te wortelen. Geef je het die tijd niet, dan zul je onderdelen gaan vergeten en geloof me: halve kennis is vaak gevaarlijker dan geen kennis.

Waarom ik dit allemaal schrijf?

Ik denk dat velen zich hierin zullen herkennen en wil het gewoon bespreekbaar maken. Het uitspreken van dit soort gedachtenspinsels is verhelderend voor jezelf en kan anderen op een goede weg terugzetten.

Zo.....dat was het eerste deel :D
  • 10 antwoorden
    • elrio
      elrio
      Bronze
      Interresant om eens te lezen :p
      De lengte van de tekstjes zijn die in stijgende lijn zeezout???:p:p

Greetz elrio
    • Yoghi
      Yoghi
      Black
      Even mezelf quoten, maar denk dat het hier ook wel bij past

Nadat ik lange tijd toch niet echt veel had gespeeld kreeg ik nu eindelijk de kans om eens te bewijzen (vooral voor mezelf) dat het de tijd waard was en dat ik toch echt wel kan pokeren. Dat is gelukt en ik heb gemerkt dat ik veel heb bijgeleerd sinds dat ik ben begonnen met fixed limit (ik heb eens teruggekeken naar mijn eerste sample hands en dat was echt verschrikkelijk). Ik heb nog steeds veel leaks, maar door veel te spelen heb ik ze wel beter kunnen vinden en ik zal er de komende tijd heel veel aandacht aan besteden om deze te verbeteren.

Ook psychologisch heb ik me veel verbeterd, op een paar zeldzame momenten heb ik me laten meevoeren door het spel of was ik even op tilt. Dit heeft me misschien $50 gekost maar ik ben er toch blij mee. Ik heb gewoon een break genomen en later weer verdergegaan. Ik heb veel bad beats gehad, maar dat hoort er gewoon bij, zeker op fixed limit. Daarbij heb ik meer dan genoeg tijd gehad om me af te vragen wat ik eigenlijk wil bereiken met poker. De conclusie was dat ik gewoon zo goed mogelijk erin wil worden en zeker tot ik klaar ben met studeren me niet druk moet maken over geld, dus dat ik dit gewoon als voornaamste bron van inkomsten heb. Ik realiseer me heel goed dat ik hier heel veel tijd in moet steken, tijd die ik gelukkig nu zeker nog heb. Maar het belangrijkste en moeilijkste voor mij is discipline. Niet zozeer de discipline om op via BRM te spelen en geen vreemde dingen te doen, maar de discipline om door te blijven leren met poker. Ik ben heel erg lui, veel te lui eigenlijk. Dit heeft me tot niet zo lang geleden niet echt problemen gegeven, middelbare school was eigenlijk te makkelijk voor me (lekker arrogant :D ), ik heb vanaf 3VWO nauwelijks meer een boek opengedaan om te leren. Eindexamen heb ik de meeste vakken ook geen boek voor opengehad. Maar nu bevind ik me in een andere situatie, ik studeer aan een belgische universiteit wat betekent dat je veel uit je hoofd moet leren. Omdat ik lui ben en dacht dat het wel goed zou komen heb ik dit dus niet gedaan en ik ben op mijn bek gegaan. Als ik erover nadenk lijkt het wel een beetje op mijn "pokercarriere", nu gaat het allemaal heel erg vlot, maar ik ben nog maar een beginner. Als ik straks hogere limieten wil spelen zal ik daar, net als op de universiteit, veel tijd in moeten steken. Die overweging heeft ook meegespeeld om de content weeks van fixed limit te verzorgen, het is een extra iets waardoor ik er eigenlijk wel tijd in moet steken, er komt ook verantwoordelijkheid bij kijken.

Een ander iets wat ik deze week heb geleerd is dat de tijd en energie die je ergens insteekt zich dubbel en dwars terugbetaalt. Ik heb nu, zeker voor mijn gevoel, heel veel tijd gestoken in het lezen/vertalen van artikelen en veel handen bekijken en analyseren zonder echt te spelen. Omdat het spelen deze week zo goed is gegaan kreeg ik dus het gevoel dat als je ergens tijd in steekt het ook moet werken in de praktijk. Aangezien ik weet dat ik deze studie kan halen en ik er ook geinteresseerd in ben, is het enige dat ik dus moet doen er tijd insteken. Het zal moeilijk worden, maar nu ga ik het echt proberen, gewoon elke dag om half 9 naar de colleges en 's avonds proberen dingen nog eens door te lezen. Het zal moeilijk worden omdat ik helemaal geen ochtendmens ben en ik niet graag in mijn bed kruip, maar als ik er eenmaal inlig wil ik er niet meer uit. Het zal waarschijnlijk niet allemaal in 1x perfect gaan, dat gebeurt nooit, maar ik heb er nu vertrouwen in dat het me toch wel gaat lukken.
    • Zeezout
      Zeezout
      SuperModerator
      SuperModerator
      :D

Tja, best veel overeenkomsten.

Over een tijdje schrijven we samen een boek over de psychologie van de pokerspeler :tongue:
    • Yoghi
      Yoghi
      Black
      Ik ga eerst maar een wetenschappelijk artikel schrijven voor sociologie :(
    • Sharp80
      Sharp80
      Bronze
      Mooi stuk! Bij poker komen inderdaad naast de strategie nogal wat psychologische aspecten om de hoek kijken. Iets meer dan men vaak beseft heb ik het idee, dus het is zeker goed dat je hier iets over hebt geschreven. ;)

In een later stadium zal ik ook wat stukjes schrijven hierover.
    • Classical
      Classical
      Bronze
      Mooi stuk Zeezout! Jij zorgt voor de verdieping hier tussen alle geldjagers :) (Yoghi ook mooi stuk, maar daar had ik in je eigen topic al op gereageerd).

Ik herken veel van mijn eigen motivatiepunten in je verhaal.
      Nog eentje die me erg fascineert: het ongrijpbare karakter van poker dat maakt dat je alleen op langere termijn resultaat ziet. Het heeft wel iets Zen-achtigs: gewoon steeds opnieuw je ding zo goed mogelijk doen, zonder directe terugkoppeling naar een resultaat.
    • Zeezout
      Zeezout
      SuperModerator
      SuperModerator
      (vervolg)

Vandaag vond ik een nieuw draadje dat uitstak uit mijn gordiaanse knoop: zelfbedrog :evil:

Ik heb alle partijen die ik heb opgeschreven (ik hou het tegenwoordig bij in een schrift) even in Excel gezet en zie dat er nog veel mankeert aan mijn discipline.

Zo bleek toch weer dat ik vaak aan het einde (soms al eerder) van een toernooi of partij (ook cashgames) het ineens een beetje beu ben en dan een rare move maak. Of dat nou vermoeidheid, bier of spanning is maakt daarbij niet uit. Je bereikt blijkbaar een soort breekpunt. Ineens ben je het kwijt en je maakt een domme move.

Zo zat ik vanmiddag te cashgamen en dat ging zomaar eens lekker. Had in vijf minuten al ruim $5 winst met het SSS. Ik had vier tafels opgestart. De eerste twee gaven al meer dat $5 winst. De derde tafel zat op 19 cent winst en de vierde stond op 0,35 verlies.

Ineens besluit ik tafel drie af te sluiten en schuif ik tafel vier all-in met een ATs in early position. Sloeg helemaal nergens op, want het was een duidelijke fold in die situatie volgens het SSS. Prompt verloor ik die pot dan ook.

Nou keek ik ook naar de aantekeningen die ik bij de partijen had opgeschreven en bijna elke partij die werd verloren was een bad beat of een slechte move.

Dat klinkt heel logisch en zal misschien ook (ten dele) waar zijn, maar het bevat een geniepig zelfbedrog. Blijkbaar is elke verloren partij in mijn gedachten het gevolg van een extreme situatie: tilt of bad beat. Het is alleen nooit mijn eigen basisspel op zichzelf. Maar dat is feitelijk grote onzin!

Wanneer je aan een tafel van tien zit in een S&G zal uiteindelijk maar 1 speler overblijven. De negen anderen verliezen de pot, op welke manier dan ook. Hebben die allemaal tilts of bad beats? Nee!

Je bent aan het pokeren en hebt (bij gelijke kennis/ervaring) maar een kans van 1 op 10 om 1e te worden. Je speelt met kaarten die random gedeeld worden en kunt nu eenmaal niet altijd de beste combinatie krijgen.

Is het een Bad beat wanneer AA verliest van KK? Soms wel, maar vaker niet. Vaak bedrieg ik mezelf wanneer ik zo'n hand beoordeel. Ik roep dat het een bad beat is, maar vergeet toe te geven dat ik uit het betpatroon van mijn tegenstander had kunnen opmaken dat hij ws. een hoog pair had, of AKs, AQs AJs en misschien voordeel zou hebben aan een flop van KQT met twee van dezelfde suit. Mijn kansen waren feitelijk kleiner dan ik wilde geloven.

Misschien een slecht voorbeeld, maar de bedoeling zal duidelijk zijn.

Veel bad beats zijn feitelijk bad reads. Bij mij wel in elk geval.

En dan die slechte moves. Is dat werkelijk tilt geweest? Of was dat een smoes om niet aan mezelf en anderen te hoeven toe te geven dat ik gewoon slecht heb gespeeld? Wil ik niet dat anderen denken dat Zeezout het pokeren nog niet helemaal door heeft? Zijn discipline niet onder controle heeft.

Zolang ik mezelf voor de gek blijf houden zal ik niet echt goed pokeren. Alleen eerlijk je eigen zwakheden en fouten onder ogen zien, ze beoordelen (laten) en er aan werken zal je misschien een betere pokerspeler maken.

Ik voel me nu net een brugpieper die tot de conclusie is gekomen dat de hele school toch niet meteen aan zijn voeten ligt..... :D

Zeezout
    • Sharkking89
      Sharkking89
      Bronze
      Amen
    • ajfonso
      ajfonso
      Bronze
      lol ik ken het... Maar gelukkig heb ik het niet zo random als jij met die AT.

Laatst had ik QQ en ik raise uit de sb met heel veel limpers. De eerste limper pushed all in en ik sta voor een blok. Ik call wetende dat hij waarschijnlijk AA heeft met de smoes dat hij waarschijnlijk dacht dat ik aan het stealen was.. hehe

achja. Je meot het gewoon echt niet doen
    • Sharp80
      Sharp80
      Bronze
      Ik call wetende dat hij waarschijnlijk AA heeft met de smoes dat hij waarschijnlijk dacht dat ik aan het stealen was.. hehe

Die blijft leuk en is zoooooooo herkenbaar! :D

Maar Zeezout, je geeft wederom een zeer belangrijk punt aan en dat is eerlijkheid ten opzichte van jezelf. Wanneer je dit niet bent kun je je ook niet effectief verder ontwikkelen. Dan ga je dingen oplossen die niet het hoofdprobleem zijn en uiteindelijk heb je dus nog niets opgelost! :D

Dit geldt overigens niet alleen bij poker, maar ook in het dagelijks leven. Toch blijven wij mensen zeer goed hierin. :D

Ik denk ook dat de beste pokerspelers vooral "het gevecht tegen zichzelf" hebben gewonnen. Je wordt met dit spelletje namelijk erg met jezelf/karaktereigenschappen geconfronteerd en om succesvol te worden in poker heeft iedereen op dit gebied (wanneer men eerlijk naar zichzelf kijkt ;) ) wel wat hobbels te overwinnen. Is niet erg, integendeel, hierdoor kun je als speler en mens alleen maar groeien. Daarbij blijft het een grote uitdaging natuurlijk! :)