Precontentweek quiz #2

• Sreteb
      Sreteb
      Bronze
      De eerste quiz was vrij standaard, hopelijk is deze iets lastiger voor jullie. Ik heb me weer beperkt tot preflop situaties omdat ik niet te ver vooruit wil lopen op de contentweek.
      Post gerust je gedachten of opmerkingen over deze handen, daar kunnen we allemaal alleen maar beter van worden.

Hand 1

Tot en met de SB zitten er allemaal spelers van PS.com achter ons.
      Wat kan je hier maken?

1/2 No-Limit Hold'em (9 handed)

Preflop: Hero is MP2 with A, T
      3 folds, Hero raises to $8.00, 5 folds.

Final Pot: $11.00

1. Hand goed gespeeld? Waarom?

Hand 2

1/2 No-Limit Hold'em (10 handed)

Preflop: Hero is BB with 8 , 8
      4 folds, MP2 calls $2,00, MP3 raises to $4,00, CO calls $4,00, BU calls $4,00, SB folds, Hero ???

Stats MP3: 2 PFR, 30 vpip. Voor de andere tegenstanders hebben we geen noemenswaardige stats.

2. Push, fold of callen voor set value?

Hand 3

UTG+1: $54.23
      UTG+2: $29.60
      MP1: $32.30
      MP2: $20.45
      MP3: $51.20
      CO: $76.20
      BU: $12.47
      BB: $49.80
      Hero: $7.50
      UTG: $26

0.25/0.50 No-Limit Hold'em (10 handed)

Preflop: Hero is SB with 9, 9
      UTG calls $0.50, UTG+1 folds, UTG+2 calls $0.50, 3 folds, CO calls $0.50, BU folds, Hero raises to $7.50 (All-In), 4 folds.

Final Pot: $9.50

3. Hoe speel je deze hand?

Hand 4

Titan No-Limit Hold'em, $0.05/$0.10BB

Button ($7.10)
      SB ($8.59)
      BB ($10.78)
      UTG+1 ($3.30)
      UTG+2 ($3.19)
      MP1 ($9.40)
      MP2 ($1.95) (Hero)
      MP3 ($1.32)
      CO ($2.44)

Preflop: Hero is MP2 with T, T
      1 folds, UTG+2 calls $0.10, 1 folds, Hero raises to 0.50, MP3 raises to 0.90, 1 folds, Button raises to 1.30, 3 folds, Hero ???

4. Hoe speelt Hero verder?

Hand 5

SB: $6.05 (29/6/0.3/60) 17h
      Hero: $1.85

0.05/0.10 No-Limit Hold'em (10 handed)

Preflop: Hero is CO with K, A
      5 folds, MP3 calls $0.10, Hero raises to $0.50, BU folds, SB raises to $0.90, 2 folds, Hero ???

5. Hoe reageert Hero?

Hand 6

BB: $3.93
      UTG+2: $5.71
      Hero: $1.85

0.05/0.10 No-Limit Hold'em (9 handed)

Preflop: Hero is BU with J, J
      UTG+1 folds, UTG+2 raises to $0.30, 4 folds, Hero raises to $0.90, SB folds, BB raises to $2.10, UTG+2 raises to $5.71 (All-In), Hero ???

6. Hoe speelt Hero verder?
  • 14 antwoorden
    • Zeezout
      Zeezout
      SuperModerator
      SuperModerator
      1. Deze hand speel je niet volgens de SSS

2. Hier hangt het af van de grootte van je stack en die is niet bekend. VOlgens strikte SSS regels doe je niet aan calls en dat zou ik met deze hand ook zeker niet doen. Zelf zou ik folden.

3. Je moet 7x ),50 raisen en gaat all-in wanneer je meer dan 2/3e stack moet inzetten. All-in is hier dus fout, want je raise (7x 0,50) is niet eens de halve stack.

4. Volgens mij zou je hier theoretisch all-in moeten gaan, maar zelf zou ik zeker folden.

5. Easy all-in move in SSS, raise na jouw raise = schuiven met AK

6. Eigenlijk hetzelfde. Bij een raise na jou met JJ ga je all-in

Maar ik heb mn oogjes nog maar net open en geen koffie gehad, dus be gentle

Z
    • Sharkking89
      Sharkking89
      Bronze
      Oorspronkelijk gepost door Zeezout
      1. Deze hand speel je niet volgens de SSS

2. Hier hangt het af van de grootte van je stack en die is niet bekend. VOlgens strikte SSS regels doe je niet aan calls en dat zou ik met deze hand ook zeker niet doen. Zelf zou ik folden.

3. Je moet 7x ),50 raisen en gaat all-in wanneer je meer dan 2/3e stack moet inzetten. All-in is hier dus fout, want je raise (7x 0,50) is niet eens de halve stack.

4. Volgens mij zou je hier theoretisch all-in moeten gaan, maar zelf zou ik zeker folden.

5. Easy all-in move in SSS, raise na jouw raise = schuiven met AK

6. Eigenlijk hetzelfde. Bij een raise na jou met JJ ga je all-in

Maar ik heb mn oogjes nog maar net open en geen koffie gehad, dus be gentle

Z
      Ben het met 2 handen van je niet eens Zeezout,
      Hand 2: er is 12% kans dat je een set hit op de flop betekend dat je dus 1 op 9 moet krijgen om te kunnen callen. Je krijgt zelfs 1 op 10(je moet 2$ bijleggen om een pot van 21$ te winnen, en waarschijnlijk callt mp2 ook nog dus is het 2$ om een pot van 23$ te winnen)

Hand 6: Na een raise en een re raise kun je met JJ niet all in gaan. Zelfs wanneer er 1 raise en 1 caller is moet je hier niet pushen dan moet je callen.
    • Zeezout
      Zeezout
      SuperModerator
      SuperModerator
      Hey Shark

In mijn antwoorden hou ik de regels aan zoals ik die in het SSS denk tegen te komen. Of je het uiteindelijk ook zo speelt is natuurlijk een ander verhaal.

In het SSS komt een call in principe niet voor. Om dat wel te doen moet je ook naderhand goed kunnen spelen en dat is iets wat je m.i. in het SSS probeert te vermijden. Daar zijn dit soort berekeningen juist bewust vermeden.

Ik zit dan ook met spanning te achten op de uitgebreidere SSS, waarin dit soort zaken wel zouden worden opgenomen.

Ook in vraag 6 hou ik de regels van het SSS aan. Maar ook hier zou ik het misschien anders spelen. Volgens het SSS uit de artikelen is het echter m.i. een all-in.

Ik ga er eigenlijk van uit dat dit soort vragen bedoeld zijn voor het SSS zoals hier op de site wordt voorgesteld. Jij gaat duidelijk uit van een een advanced SSS, dat ws. ook sterker zal zijn, maar niet voor iedereen nu beschikbaar is. :)
    • elrio
      elrio
      Bronze
      Handen opgelost zonder eerst de reacties te bekijken natuurlijk
      Volgens mij:

Hand 1: Fold Pre-flop
      Hand 2: Fold na raise van MP3
      Hand 3: Raise Pre-flop naar 3,50$ (4BB + 3 limpers) en geen all-inn
      Hand 4: Stack (1,45 na raise) is kleinder dan 4x je raise (0.50) dus All-inn
      Ben wel niet zeker van deze hand
      Hand 5: All-in na Re-raise
      Hand 6: All-in na Re-raise
    • elrio
      elrio
      Bronze
      Over hand 6: In de tool die Zeezout heeft ontwikkelt staat er bij JJ (staat in categorie QQ en AK) na raise dat je moet re-raisen en all in moet gaan bij raise na jouw.

Greetz elrio
    • Sharkking89
      Sharkking89
      Bronze
      Oorspronkelijk gepost door elrio
      Over hand 6: In de tool die Zeezout heeft ontwikkelt staat er bij JJ (staat in categorie QQ en AK) na raise dat je moet re-raisen en all in moet gaan bij raise na jouw.

Greetz elrio
      Na een raise en een re raise achter je hoef je er niet zo zeer van uit te gaan dat je de beste hand hebt. Beste wat je kunt hopen is een underpair of een coinflip, dus bij mij is dit een fold
    • Vogeltje
      Vogeltje
      Bronze
      Deze verwarring geeft opnieuw aan dat er dringend aanvullende informatie nodig is voor het SSS.

Shark geeft i.m.o. terecht aan dat je niet zomaar blind op een systeem kunt spelen, maar ook met andere situaties moet kunnen omgaan.

Voor de meest voorkomende daarvan is een aanvulling op het SSS dan ook zeker zinvol en die zou ik ook verwerken in een update van de tool.

De tool is primair gebaseerd op het basic SSS. Afwijkende omstandigheden en kwaliteiten van de speler zijn daar dus niet in opgenomen.

Iemand die nog niet veel van poker begrijpt kan met de tool goed verder. Iemand die al meer kennis en ervaring heeft, zal er van gaan afwijken en vaker op de flop spelen.

Hand 6 in een typerend voorbeeld van zo'n situatie. Volgens SSS moet je all-in gaan, maar volgens het gezond verstand kun je dat beter niet doen.

Z.
    • Sharkking89
      Sharkking89
      Bronze
      Zeker,
      Daarom is de tool voor een beginnende speler zeer handig, omdat hij weinig beslissingen hoeft te maken t.o.v. postflop spel. Naarmate je verder komt en de SSS strategie op de hogere limieten gaat spelen, zul je dit niet meer kunnen. Soms moet je gewoon een flopje bekijken en wanneer er geen verbetering inzit gewoon je hand mucken en niet meer over na denken. Wanneer je daadwerkelijk een verbeterde versie van je tool wilt gaan maken zul je ook rekening moeten gaan houden met potsizes en stacksizes. Dat zal betekenen dat je ontiegelijke veel rekenwerk erin moet gaan zetten en % ook gaan berekening of je genoeg equity hebt om een beslissing winstgevend te maken. Of dit allemaal in 1 tool kan worden gestopt is nog maar de vraag.

Misschien moet je eens aan sreteb gaan vragen of hij voor jou een hele waslijst wil maken met punten die een SSS wel moet weten, maar eigenlijk er niet toe behoort. Dus eigenlijk de BSS in een SSS vorm.

Anders heb ik nog wel wat punten voor je.

M.v.g
      Danny
    • Vogeltje
      Vogeltje
      Bronze
      Ik zou zeggen: kom op met die lijst, want in principe is alles te programmeren. Het kost alleen heel vele tijd en de gegevens moeten wel behoorlijk volledig zijn. Theoretisch is elke hand/situatie te programmeren.

Misschien is het beter dat er eerst over die lijst gediscussieerd wordt, over wat er wel en niet in moet en welke opties er in zo'n programma zouden moeten zitten. Iemand zou die lijst dan kompleet moeten maken en dan kan er worden geprogrammeerd.

Anders is het bijna onbegonnen werk.

Feitelijk vraag je namelijk om een programma waarmee je nagenoeg gegarandeerd gaat winnen.

Groetjes,

Z.
    • Zeezout
      Zeezout
      SuperModerator
      SuperModerator
      :D :heart: :D :heart: :D :heart: :D

Ik zag dat ik op mn vrouws account zat te posten.

Sorrie daarvoor, maar ach...we zijn ook in gemeenschap van posten getrouwd. :heart: :heart: :heart: :heart: :heart:

Z.
    • Sreteb
      Sreteb
      Bronze
      @ Zeezout
      Als je daarover een discussie wilt, kan je een nieuwe thread starten. Lijkt me interessant om alle meningen te zien. Voor mij mss ook handig om te zien of ik voor de contentweek nog andere onderwerpen kan toevoegen.

Op het eerste gezicht lijkt het me bijna niet te doen. Je moet niet alleen rekening houden met equity (zoals sharkking al zei), maar er is ook veel afhankelijk van je stats en reads. PT waardes handmatig invoeren lijkt me niet te doen. Dus je zou dan iets moeten maken wat automatisch importeerd van je PT database en informatie direct van de tafel. Geen idee of dat mogelijk is, maar als je dat hebt, wordt het mss gezien als een cheat en loop je het risico dat je geld in beslag wordt genomen.

Maar een theoretische discussie juich ik toe, dus als je daar een beter beeld van wilt hebben, leef je uit (daar is het forum voor). Dan kan er later nog wel naar de haalbaarheid gekeken worden.
    • Zeezout
      Zeezout
      SuperModerator
      SuperModerator
      Hallo Screteb,

Er is zoveel mogelijk, wanneer je maar weet hoe je het moet doen...

Voor een Tool bij het spelen zijn er wel veel beperkingen, maar voor een beoordeler van handen en een oefentool zijn de mogelijkheden veel uitgebreider.

Ik denk zelf dat het niet zinvol is om een heel uitgebreide tool te maken voor bij het spelen. Daar leer je niet veel van.

Maar een tool om te leren SSS spelen in een advanced mode is zeker mogelijk. Je hebt dan geen tijdsdruk en kunt alles ingeven wat je maar wilt. Probleem is alleen dat het veel programmeerwerk vraagt en dan moet het voor mij wel zinvol zijn met mijn pokerplannen. Zie ik er nut in (en dat denk ik op dit moment wel) dan ga ik ermee bezig.

Zo denk ik nu na over een goede oefentool voor S&G spel, waarbij je ook variabelen kunt ingeven als speelstijl van tegenstander, tijdlimit, blinds en stackgroottes en waarin je meerdere spelers tegelijk kunt spelen, om voor jezelf een moeilijke situatie te creëren.

Het maken van dit soort programma's is een (klein) onderdeel van mijn planning.

Z.
    • Sreteb
      Sreteb
      Bronze
      Hoi Zeezout,

Dan had ik het verkeerd begrepen, dacht dat je het direct wilde gebruiken op een tafel. Als je een import kan maken vanuit PT met daarbij stacksize en potgrotes, dan ben je al een heel end.
      Wil er wel dieper op ingaan, maar maak dan s.v.p. even een nieuwe thread. Anders wordt deze zo onoverzichtelijk.

Edit: zie net dat je al een nieuwe thread gemaakt hebt :)
    • Sreteb
      Sreteb
      Bronze
      Ik had bij deze een aantal voorbeelden gedaan waar je zou kunnen afwijken van de standaard SSS. Het gaat niet alleen om equity berekeningen of stats/reads, maar ook om situaties te herkennen waar je een +EV move kan proberen.
      Vragen of opmerkingen kan je zoals altijd gewoon plaatsen.

Hand 1
      Tegen alleen SSS spelers kan je hier iets proberen, omdat je grote kans hebt dat alle tegenstanders folden.

Hand 2
      Pushen kan je hier in ieder geval niet, omdat je met zoveel tegenstanders in geen geval voor ligt. Folden is ook niet goed, omdat je nog maar 1BB moet callen.

Daarom zou ik hier callen en spelen voor setvalue. Wanneer je hem hit kan je maximale waarde uit je set halen en wanneer je mist speel je simpelweg check/fold. Dit is een van de zeldzame situaties waar je preflop zou kunnen callen als SSS.

Hand 3
      Op de push van Hero callen alleen betere handen, wat je natuurlijk niet wilt (met reads kan het een ander geval zijn, maar daar kan je hier niet vanuit gaat).
      Daarom zou ik hier een standaard raise maken, zodat ook slechtere handen je kunnen callen en op de flop evalueren. Tegen een tegenstander kan je dan al direct All-in en met meerdere is de pot al zo groot dat je ook direct kan pushen.

Hand 4
      We moeten hier kijken naar de stack:raise verhouding. We hebben hier TT en we gaan daarmee dus All-in met een verhouding van 4:1 of lager. De verhouding is 1,45:0,50 (minder dan 3:1) dus een makkelijke All-in. We zouden hier dus nog shoven met een beginstack van 2,50$.

Hand 5
      Hier kijken we weer naar stack:raise verhouding. Deze is 1,35:0,50. Dus hier weer een duidelijke All-in met AK.

Hand 6
      We hebben hier volgens de SHK gereraist (3x de raise) en na de shove achter ons, gaan we hier ook All-in. We zullen hier zeker vaak achter staan, maar op grond van de grote pot, is een call (meegaan) winstgevend.