voor de pokeraars

• ajfonso
      ajfonso
      Bronze
      hallo beste mede pssers,

Even ter introductie. Ik ben Jonas Afonso en ben 18 jaartjes jong. Ik speel nu ongeveer al ruim een jaar 'serieus' online poker. Ik ben op mijn 14e met poker in aanraking gekomen op vakantie in Brazillië waar ik met mijn famillie 5 card draw heb gespeeld. Toen de pokerrage in Nederland begon was ik gegrepen. Ik speelde het in de kantine van school (voor dat het verboden werd) met mijn vrienden om snoepjes die we van te voren kochten. Ik heb ook redelijk snel pokerstars gedownload en wat playmoney games gespeeld en freerolls gespeeld. Jep ik heb gezegd dat ik al 18 was maar stiekem was ik nog maar 17. Ik had er na een tijdje echt geen zin meer in dat ik steeds gecalled werd en dacht dat als ik voor echt geld zou spelen mijn raises veel meer gerespecteerd zouden worden en dat ik minder badbeats zou krijgen. Zo gezegd zo gedaan. Even mijn bankpas erbij gepakt 1,2,3 IDeal hoppakee ingekocht voor een 10tje. Van het tientje maakte ik een 20je en van een 20je maakte ik een 0'tje'. Hmm dat ging niet zo best dacht ik. Nou ja nog maar eens proberen. Het volgende tientje was gestort en het verhaal herhaalde zich. Toen voor de derde keer ingekocht en ik zag van die tafels waar op stond: no all in protection. Hoe fish het ook klinkt, ik dacht serieus dat je chips beschermd werden met all ins. Dus ik voor de lol any two openpushen en even later zie ik dat de teller weer op... 0 stond. Het was weekend en ik ging dat weekend naar mijn pa toe en daar had ik niets te doen dus ik besloot nog maar eens wat te storten. In de avond had ik uiteindelijk $40 ik was echt aan het stressen om een manier te vinden het geld eraf te kunnen halen. Helaas dat ging niet. Voor een cheque moest ik minstends $100 eraf halen en neteller werkte niet. Ik dacht dan moet ik nog maar even door spelen. Ik was trouwens een echte fish. Ik limpte serieus elke hand in de hoop een fullhouse/straat/trips/flush te hitten. De sharks wisten dit en ik kon de teller letterlijk om de 5 minuten zien dalen. Aan het einde van de avond voelde ik me kut en leeg. Wat deed ik fout? Ik ging wat googelen en even later kwam ik op een site genaamd pokercollege.nl. Hier heb ik mij geregistreerd en heb ik wat artikels gelezen over hoe te beginnen met poker. Aha, er bestond zoiets als strategie!!! Er werd mij aangeraden om zo snel mogelijk boeken te kopen en dat deed ik dan ook maar. Hold'em for advanced players was het boek. Stom genoeg wist ik niet dat dit boek over limit hold'em ging in plaats van het spelletje dat ik altijd speelde. De basis was er in ieder geval wel, namelijk: Tight is right. Ik zag dat er ook andere pokersites waren zoals everest poker en wat ook werkte was moneybookers. Even uitgetest of ik het geld ook weer terug kon overboeken naar mijn rekening en even later had ik een 10tje op everest gestort. Het ging wederom weer niet zo goed. Daarna stortte ik een 5je waarmee het zelfde gebeurde en uiteindelijk besloot ik voor de allerlaatste keer in mijn leven met het idee van als het nou niet lukt lukt het me nooit een $5 bedrag te stortten om samen met een vriend van me dit uit te bouwen. Al die tijd had ik trouwens mega veel stress. Mijn moeder mocht er niet achterkomen dat ik aan het gokken was en er ook nog eens geld mee verloor. Ik vertelde haar altijd dat het nepgeld was. Ik had slapeloze nachten, ik kon me niet meer concentreren en ik viel enorm af in die tijd. Het bedrag van $5 ging niet meer naar 0 omdat ik altijd als ik het verdubbelde 5$ eraf haalde om als ik broke zou gaan door te kunnen spelen. Dit truucje werkte en ik ging een paar keer naar een top van 30$. Ik speelde wel volgens BRM maar ik postte eigenlijk nooit handjes. Ik ging op en neer tussen de $30 en $0,80 als diepte punt. Die tijden waren zwaar. Het verlies van $5 op een dag maakte me depressief. Uiteindelijk vertelde die vriend van me dat er een site bestond waar je gratis $50 kon krijgen. Wij kijken en we registreren. Ik maak de quiz en faal de eerste keer. De tweede keer gaat het ook mis. De derde keer haal ik de quiz dmv fraude. We kregen het geld gestort op party en we gingen sssen. We zagen tot onze verbazing een systeem dat echt werkte. We zagen hoe onze BR omhoog ging en voor dat we het wisten waren we bronze en hadden bijna de $100 mijlpaal te pakken. Toen kwam partypoker met het bericht dat er van twee verschillende pc's te vaak werd ingelogd en daarom werd onze account afgesloten. We hebben tevergeefs geprobeerd te bellen maar het werkte allemaal niet. Toch heeft die korte tijd bij partypoker iets tot rust gebracht in mij. Geen stress om geld (het was immers niet van mij). Lekker all in pushen met goede handen enz. We gingen op everest door. Rond die tijd kwam ik ook met mijn moeder in gesprek over de verliezen die ik had gemaakt en dat was geen prettig gesprek. Gelukkig was het een hele grote opluchting dat ik eindelijk geen geheim meer had! Helaas was ik zo gegrepen door het spel dat ik gewoon door ging. Dmv limit hold'em 0,25/0,50sh (totaal underrolled) hebben we in 1 dag tijd onze BR van 30 omhoog kunnen krikken naar 90. We verloren weer 40 en toen hadden we precies $50. We gingen shortstacken en het ging wederom goed. Voordat we het wisten hadden we 150. We gingen naar 25NL en het ging net zo goed. Even later besloten we met 160 te gaan bigstacken. Dit ging heel fout. We wouden niet meer terug naar sss maar goed in bigstacken waren we ook niet. Rond die tijd heb ik denk ik 3 weken rondgevlogen tussen de 80 en 200. Die swings waren zo fataal voor mijn gevoel dat ik soms echt heel chagarijnig was en soms heel blij. Na die 3 weken met totaal geen resultaat besloten ik en mijn vriend een tilt sessie te houden (ja letterlijk geplanned). We zouden met $100 die we nog hadden op 100NL gaan shortstacken met 20$ stacks. Een paar badbeats later hadden we nog maar $40 over en stopten we. We zouden nooit meer op die verdomme everest klote shit meer gaan spelen. De dag er na had ik al spijt. Ik wou dat we nooit die tiltsessie hadden gedaan. Ik besloot om nu in mijn eentje van die $40 echt iets te gaan maken. Per toeval ontstond op dat moment ook de Nederlandse community en ik besloot handjes te gaan posten 4 life. In het begin moest ik natuurlijk eerst een bankroll opbouwen om 5NL te kunnen spelen. Dus ik ging 0,10/0,20fr limit spelen. Paar duizend handjes later stond ik al op 50. Ik kon het niet laten om wat Nl shotjes te gaan doen en even later had ik 70. Ik kon het niet laten om NL10 te gaan spelen en dat heb ik dan ook gedaan. Ik heb zo veel mogelijk vragen gesteld als maar kon. En dankzij Sharp ben ik winning player geworden!!! ( Dank je wel Sharp voor de kennis die je me hebt gegeven) het leek echt eeuwen te duren op NL10. Ik ging ook steeds meer tafels tegelijk spelen en in die tijd vertelde ik mijn moeder ook dat ik weer bezig was (eigenlijk ben ik dus nooit gestopt). Ze was er niet blij mee maar ze zag dat ik er op een andere manier mee omging als eerst. Ik hield sinds kort een dagboek bij waar in ik over elke dagsessie wat opschreef. NL10 was echt ziek omdat ik met 70 begon moest ik echt heel lang grinden om die 430$ bij elkaar te schrapen voor 25NL. Uiteindelijk ging ik underrolled met $400 naar 25NL omdat ik er echt genoeg van kreeg. Naja volgens mij kan men de rest van het verhaal op het forum terug vinden in het forum downswings (downswings van jonas) en in het usernews forum (ajfonso topic).

In principe is dit ongeveer wat ik in een jaar heb meegemaakt. Zoals je ziet geen makkelijke weg die ik heb gehad. Eigenlijk zelfs heel zwaar. Zeker voor een jongere van 17 jaar kan die situatie je echt stressen. Ik wil Sharp nogmaals hartelijk bedanken voor de hulp die hij mij heeft gegeven in het spel. Op het moment speel ik NL50 en het gaat ‘so far so good’. Niets is eigenlijk nog zeker op het moment omdat ik nog maar heel kort op NL50 speel. Het idee dat ik van $5, $1225 heb gemaakt voelt wel heel goed.
      Op het moment ben ik winning player op turbosng t/m $11 buy in( hoger nog niet gespeeld), fixed limit fr/sh tot en met 1/2 (2/4 nog nooit geprobeerd), winninplayer op NLHE tot en met NL50(en waarschijnlijk ook wel op 100NL, 200NL zou ik echt niet weten).
      Ik besloot vanavond eens wat op te schrijven over mijn ervaringen aan de pokertafels. Ik wil graag een informatief stukje schrijven waar ik wat strategie ga behandelen en ook ga praten over wat psychologische aspecten.

Poker is een raar spel. Het is een heeeeeel vreemd spel. Het is het mooiste spel en het gevaarlijkste spel. In welk ander spel zijn reads en beslissingen zo ontzettend bepalend voor de uitkomst van het spel en is elke speler uiteindelijk op korte termijn afhankelijk van geluk? Het is een spel dat spannend is, een spel dat heel intelligent is en een spel dat geldswings brengt (omhoog of omlaag). Ik heb vaak tegen mijn vrienden en ouders gezegd dat poker geen gokken is maar ik ben er eigenlijk nu toch wel over uit dat poker zeker weten gokken is. Wat is gokken? Gokken is een spel waar je geld in zet en waar je de ene keer wat wint en de andere keer verliest. Dit maakt het spannend en die spanning zorgt voor het plezier dat je eraan krijgt en daarom is het een spel wat een spel hoort leuk te zijn. Er bestaan verschillende manieren om te gokken. Je hebt de automaat, de blackjack tafel, craps, roulette, de poker tafel en nog veel meer. Voor zo ver ik weet is het enige spel dat geen negatieve verwachtingswaarde hoeft te hebben, poker.

Iedereen weet dat je gokverslaafd kunt worden. Je wordt verslaafd aan de spanning. De verslaving zorgt ervoor dat je alle leegte in je dagelijkse leven oplost door de saaiheid ervan te vullen met spanning en plezier. Elke verslaving gaat hier volgens mij om. Het vullen van een gat. Uiteindelijk wordt het gat alleen nog maar groter en besteed je nog meer tijd aan gokken. Het is een cirkel die lastig is te doorbreken want als je niet speelt is er een leegte die lastig is. Ik kan over mezelf zeggen dat ik verslaafd ben aan poker. Ik denk er vaak aan en ik vind het eigenlijk altijd wel leuk om te doen. Nu verlies ik er geen geld aan maar ik ben eigenlijk met niets anders meer bezig. Ik ben serieus de laatste tijd actief bezig meer uit te gaan, bewust ja te zeggen als vrienden vragen of ik mee wil om een broodje döner te halen waarbij ik vroeger soms zelfs nee zei.
      De grens tussen passie en obsessie is klein.

Ik denk dat je als pokeraar altijd ervoor moet zorgen om afleiding te hebben ook al heb je die soms niet nodig. Kies er bewust voor om op zaterdag avond gezellig naar de film te gaan ook al zijn al die Amerikaanse retards online om hun geld aan de sharks te geven.
      Poker moet eigenlijk in je leven niet een hoofdrol spelen maar een middel om het doel te steunen. Ik zelf wil bijvoorbeeld heel graag DJ worden (muziek draaien op feestjes voor geld). Helaas heb ik de aparatuur er niet voor en kan ik eigenlijk helemaal geen kans vinden om te kunnen oefenen. Poker is voor mij uiteindelijk de manier om aan die aparatuur te komen. Soms verlies ik het doel uit het zicht en dan lijkt poker alleen nog maar te gaan om geld verdienen en verslaving. Je doel zou ook kunnen zijn om bijvoorbeeld een rustig leven te hebben als fotograaf en veel op reis te gaan, ik zeg maar wat.

Ik hoop dat het vorige stukje jullie heeft bevallen. Ik zal het nu hebben over tips en aanraders tijdens je weg omhoog.

Als beginner (geen kennis van strategie). Is het belangrijk als eerste NIET te storten. Dit is eigenlijk al onmogelijk omdat bijna iedereen zo begint. Maar het is eigenlijk echt het beste om bewapend met kennis het diepe water in te springen. Oeven dus eerst droog. Leer de strategie, print charts uit die je nodig hebt en kijk of je misschien eens per dag een rijtje uit die chart uit je hooft kunt leren. Het hoeft niet in een keer en met ervaring komt het er ook wel in maar deze kennis is fundamenteel. Leer welke handen wel te spelen en welke niet!! Voordat je trouwens begint kan ik het heel erg aanraden om eigenlijk direct pokertracker en acehud te kopen en niet te wachten op die points. Het zijn een paar tientjes maar de analyses die je kunt maken over je spel en de daarbij behorende grafieken zijn eigenlijk zo ontzettend belangrijk dat het eigenlijk onmisbaar is. Natuurlijk zou je ook kunnen shortstacken en wat handen op het forum kunnen posten (net als limit hold'em op de allerlaagste limieten). De systemen die je toepast zijn gewoon niet ingewikkeld en hoeven dus eigenlijk ook geen verdere analyse als je weet wat je doet. Als je echter gaat bigstacken is het wel belangrijk.

Hou je echt aan BRM. Het allerleukste is om te zien dat je met weinig geld veel geld kan maken en niet anders om. Ik schreef dat ik met 7 buy ins op 10NL begon maar ik raad het niemand aan gezien aan de swings die ik later heb meegemaakt. Het kan je gewoon zomaar zonder waarschuwing gebeuren dat je op een dag 10 buy-ins omlaag gaat!!
      begin op het allerlaagste limiet met maximaal 1 tafel tegelijk. Pak je charts erbij en speel gewoon. Eigenlijk moet je elke hand die je speelt posten vanaf het begin. Klopt de C-Bet die ik op de flop doe? Op deze vraag kun je zoveel ontzettend nuttige info krijgen!! Is het ok om die raise voor me te callen met 66??? Dit soort vragen zullen je uiteindelijk een sterke fundering geven! Geen enkele vraag is een domme vraag (behalve als je express domme dingen gaat schrijven om mijn stelling onderuit te brengen..)

Speel veel handen op het eerste limiet voordat je omhoog gaat. Het beste is gewoon echt om zo'n 20 tot 30 duizend handjes te spelen voordat je omhoog gaat. In die tijd kun je echt de basis leren en ben je gewoon veel zekerder van je zaak als je omhoog gaat.
      Lees veel pokerblogs over wat mensen berijken en wat ze schrijven. Dit is zo inspirerend! Ik ben er van overtuigd dat ik beter ben gaan spelen sinds ik de blog van RaSZi ben gaan lezen. Hou er zelf een bij! Post over je avonturen op 2NL met wat leuke anekdotes kun je volgens mij wel wat highstakes spelers op je blogje lokken ;)

Bestel wat boeken. Harrington on Hold'em is een goede serie. Ik heb zelf eigenlijk alleen maar HoH, hold'em 4 advanced players en no limit hold'em theory and practice gelezen. Meer kan geen kwaad!!!

Het is geen schande om op lage limieten te spelen. Dit volgens mij het aller lastigste wat beginnende spelers ondervinden. Ze willen zo graag hoger spelen dat dit ongeduld er uiteindelijk voor zorgt dat ze langer moeten grinden op de lagere limieten dan eigenlijk nodig zou zijn geweest. (zie mijn verhaal)

Het fijnste is gewoon echt met een bankroll van 40buy ins te spelen. Het zorgt ervoor dat je echt geen stress hebt en dat je keel ook niet zo hard bonkt als je all in bent. De beste situatie zou zijn dat je geen spanning/adrenaline hebt en je eigenlijk alleen nog maar probeert zo goed mogelijk te spelen en care-banaan hebt aan all-ins. Van gokspel/sport dus een soort kunst maken.

Kijk regelmatig naar je winst grafiek en voel je trots over wat je tot nu toe hebt bereikt. Vraag om hulp als het niet goed gaat. Er zijn altijd mensen die je graag willen helpen. Je moet wel geholpen willen worden!

Begin direct met het kijken naar stats van andere mensen. Spelen ze tight of zijn ze loose. Geef dit ook aan in de handen die je post dan kun je veel meer leren. Poker gaat niet om je hand en het board. Poker gaat om de spelers, de situatie, de geschiedenis, veel meer en tenslotte je hand.

Ik begin nu aardig moe te worden (het is bijna 12 uur en ben vanochtend vroeg wakker geworden en morgen moet ik natuurlijk weer naar school :P ) en ik weet eigenlijk niet eens meer wat ik allemaal heb geschreven. Ik heb eigenlijk ook weinig zin om het te controleren op spelling en opbouw dus F dat.

Helaas geen echte strategie meer over hoe je AKs moet spelen in MP3 maar ik denk dat de punten die ik heb genoemd eigenlijk al een strategie apart zijn. Er zijn zo ontzettend veel randfactoren die hand in hand gaan met poker dat het belangrijk is om evenveel aandacht te besteden aan de manier hoe je pokert en het spel zelf.

Groeten,

Jonas Afonso

P.S

Sharp,

Ik vertel hier in dit bericht dus eigenlijk dat ik op PS als 19 jarige sta ingevuld maar ben eigenlijk nog maar 18. Ik hoop dat het niet veel uit hoeft te maken. Ik wil de community echt graag helpen en om hulp vragen zal ik ook nog doen! Ik heb er nog niet eerder over geschreven omdat ik niet goed wist wat ik zou moeten doen. Vanavond dacht ik dat ik het maar gewoon op moest schrijven en zou moeten kijken wat er zou gebeuren.

Ik hoop op een spoedig antwoord,

Jonas
      (als het goed is heb je mijn e-mail)

• 6 antwoorden
    • ajfonso
      ajfonso
      Bronze
      is het dan zo'n vervelend stukje tekst dat niemand antwoord?
    • Alecos89
      Alecos89
      Bronze
      Nee, alleen wat lang. Maar weet niet zo goed wat ik moet antwoorden. Wel goed geschreven, leuk om te lezen en eerlijk ;)
    • raasz
      raasz
      Bronze
      Haha nee man... ik denk dat niemand actief is op dit moment. Ik vind het een leuk stuk om te lezen. Toch grappig om te zien hoe iemand van a naar b gaat. Ik denk dat je ondanks je leeftijd al heel ver bent. Ik ben zelf 22 en ook al een jaar of 2 bezig met poker maar als ik je bijdrage zie in dit forum ben je goed op weg.

Ik lees al een poosje met interesse je topic over je voortgang en zal dit zeker blijven doen. Ook waardeer ik het dat jij altijd één van de eersten bent die een reactie geeft in een topic en als eerste feedback geeft als ik een hand post.

Ik denk dat de meeste leden van het forum het een interessant stukje vinden, eindelijk eens wat meer informatie achter de naam ajfonso :D
    • anunaki
      anunaki
      Bronze
      ik heb het wel gelezen, maar kreeg niet de aandrang ergens op te antwoorden
    • Leo
      Leo
      Bronze
      Ja prima stukje Jonas... Leuk om ff wat meer van je te weten
      Net als sommigen hierboven wist ik ook niet zo goed wat ik erover moest zeggen :)

Groeten,
      Leo
    • Sharp80
      Sharp80
      Bronze
      hoi Jonas,

Dat was nog eens een verhaal! :D Heel goed dat je zo eerlijk bent, voor jezelf, maar ook voor anderen. Hoe confronterend het misschien voor velen ook mag zijn, maar ik denk dat je een goed punt hebt qua de verslaving.

Wil niet per definitie zeggen dat de verslaving ook negatieve gevolgen hoeft te hebben. Ik ben immers ook zwaar verslaafd geweest aan schaken en daar deed ik geen vlieg mee kwaad. :D Maar het is inderdaad wel iets om over na te denken. Menigmaal heb ik wel een tafel opgestart om maar iets te doen en dat ik achteraf ook dacht. Wtf, waarom ben je gaan pokeren, dat kon niet anders dan misgaan. Had net zo goed een film kunnen gaan kijken. :)

Ik kan niets nuttigs toevoegen over het stortingsverhaal. Ik heb dit zelf immers nooit gedaan. Wel vind ik het heel nuttig dat je dit zo uitvoerig hebt beschreven. Het laat goed het gevaar zien van zelf storten en de mogelijke consequenties.

Dat je doorzettingsvermogen hebt mag duidelijk zijn. Bijna iedereen hier op het forum heeft het kunnen volgen hoe je van bijna niets nu een bankroll hebt van meer dan $1200. En dit is niet bepaald zonder tegenslag gegaan. Sowieso is je ledenthread trouwens de meestbekeken en gezien alle swings en hoe je alles beschrijft is dit ook niet voor niets.

Ook voor mij zelf is het heel leuk om je ontwikkeling te zien. Ik kan me je eerste posten namelijk nog goed herinneren en natuurlijk ook de hoogte van je bankroll op dat moment. :) Nu zijn we iets meer dan 2 maanden verder en kijk waar je nu staat. Sowieso had ik al bewondering voor je doorzettingsvermogen en je gedrevenheid, maar nu ik het verhaal van de periode ervoor heb gelezen wil ik je een extra compliment geven, want dit had ook heel anders kunnen aflopen.....
      Enerzijds schrok ik er erg van, aan de andere kant laat het maar weer eens zien dat bijna alles mogelijk is met doorzettingsvermogen en goede wil.

Hou deze instelling dus inderdaad ook vast. Dat je er psychologisch ook veel aandacht aan besteed is ook heel positief. Zowel voor je pokerspel, maar ik merk daarnaast dat je persoonlijk ook een stuk verder komt.

Op sommige punten uit je verhaal zal ik terugkomen in een mail die ik je stuur.

Voor nu alvast veel succes en hou deze lijn vast!