bss 10nl: drawhitten. Meer value?

• ajfonso
      ajfonso
      Bronze
      0/0 No-Limit Hold'em (10 handed)
      Hand recorder used for this poker hand: Texas Grabem 1.9 by www.pokerstrategy.com.

Preflop: Hero is UTG+1 with 7:heart: , 8:heart:
      UTG folds, Hero calls $0.10, 2 folds, MP2 raises to $0.45, 5 folds, Hero calls $0.35.

Flop: ($0.90) 4:spade: , T:heart: , 6:club: (2 players)
      Hero checks, MP2 bets $0.60, Hero raises to $1.80, MP2 calls $1.20.

Turn: ($4.50) 7:diamond: (2 players)
      Hero bets $3, MP2 calls $3.00.

River: ($10.50) 5:club: (2 players)
      Hero bets $6, MP2 calls $6.00.

Final Pot: $22.50

Had ik hier meer kunnen betten? En wat vinden jullie van de play?
  • 5 antwoorden
    • boschman123
      boschman123
      Bronze
      ik merk dat je de suited connectors een leuke hand vind. je speelt ze graag en aggressief. dat kan goed zijn als je erg goed bent in het postflop spel.

je kan idd soms een contibet raisen als je het idee hebt dat de tegenstander nix gehit heeft en jij een betere hand hebt, je moet dan minimaal een hand hebben met showdown value.
      hier echter word je raise gecalled en heb je geen goede hand.
      geef de hand op!

je blijft echter meer en meer geld in de pot stoppen en uiteindelijk haal je een 4 outer. de kans daarop is 1 op 11.5. hoeveel heb je moeten betten? en hoeveel heb je verdiend? weegt dit tegen elkaar op?

je vroeg wat ik van je play vind? wat vind je er zelf van?
    • Sharp80
      Sharp80
      Bronze
      Hoi aifonso,

Ik ga even wat delen uit andere threads citeren, omdat deze hand eigenlijk al behandeld is.

Preflop:
      Zowel callen in UTG+1 als ook de raise callen van MP2 is een play die niet goed is.

Grofweg gezegd heb je 2 verschillende starthanden:

- Handen met reverse implied odds
      - Handen met implied odds

Starthanden met reverse implied odds:

Grootste kenmerk van deze handen is dat deze handen vaak preflop erg goed zijn, maar postflop vaak geen monsters worden. Sterker nog, preflop zijn het monsters, maar vaak zijn dit handen die niet meer echt verbeteren, laat staan monsters blijven. Handen als AA,KK en bijv. AK zijn goede handen preflop en de kans dat je wint tegen andere handen is erg groot, maar.........deze handen hebben de meeste kans tegen niet al te veel spelers.
      Met deze handen hit je vaak Top Pair Top Kicker of een Overpair op de flop. Dit is zeker geen slechte Made Hand, maar je kunt je voorstellen dat de kans groot is dat wanneer er 6 tegenstanders over zijn op de flop dat iemand een lucky 2 pair of zelfs beter heeft gehit. Je hand is dan niet zo sterk meer.

Hoe kun je dit voorkomen? Door te raisen! Wanneer je raist (en voldoende raist) is de kans kleiner dat veel spelers deze raise gaan callen met zogenaamde speculatieve handen. Dat wil zeggen handen als suited connectors en dergelijke. Hiermee vergroot je de equity van je eigen hand en is ook de kans groter dat je de pot zult oppakken.

Het doel is dus om het aantal tegenstanders uit te dunnen en heads up of hoogstens tegen 2 tegenstanders over te blijven op de flop. Op deze manier haal je de maximale winst uit deze handen.

Zoals in het voorbeeld van Qastorimon geef je juist je andere tegenstanders de kans om je te outdrawen. Dat wil zeggen dat ze de kans krijgen om goedkoop hun speculatieve handen te kunnen spelen en hiermee een lucky flop te hitten. En zoals helemaalnicks al aangaf weet jij zelf ook helemaal niet waar je staat. Als je in dit voorbeeld bijvoorbeeld een A hit op de flop, wil dit met zoveel tegenstanders zeker niet meer zeggen dat je ook nog voor ligt.

Stel: de flop is A79
      Er is best kans dat 1 van je tegenstanders 79 heeft of A7. Dit wordt dan een dure tweede beste hand. Wanneer je raist preflop zullen de spelers met A7 of 97 vaak hun handen folden.

Regel:
      Met handen die reverse implied odds hebben, moet je preflop raisen om zo het aantal tegenstanders uit te dunnen en hiermee de equity van je eigen hand vergroten. Deze handen doen het het best tegen 1 of 2 tegenstanders.

Handen met implied odds:
      Dit is weer de omgekeerde wereld. Dit zijn juist handen die preflop niet erg sterk zijn, maar postflop kunnen veranderen in monsters. Dit zijn handen als kleine pocket pairs, suited connectors als 98s, JTs etc.
      Deze handen maken weinig kans om bijvoorbeeld heads up te winnen tegen een hand als AA of KK.

De bedoeling met deze zogenaamde speculatieve handen is om goedkoop en het liefst met meerdere tegenstanders (eigenlijk een vereiste) een flop te kunnen zien. Deze handen kunnen namelijk postflop monsters worden, maar je moet hiervoor wel een goede flop hitten en dit gebeurt zoals je misschien wel begrijpt, niet al te vaak. Hit je een goede flop dan is de kans groot dat je ook goed afbetaald krijgt met je monsterhand. Dit weegt dus ook af tegen de keren dat je geen goede flop hit en je de hand postflop direct fold.

Regel:
      Je speelt alleen speculatieve handen wanneer je goedkoop en met meerdere tegenstanders een flop kunt zien. Deze handen doen het het best tegen meerdere tegenstanders.

Flop en verder:
      Je hebt hier 8 outs om een straight te hitten. Dat wil zeggen dat dit zeker geen monsterdraw is. Daarbij zit je ook nog eens uit positie wat ook heel moeilijk spelen is. Zie DEZE hand van gisteren.

Hier kies je voor een check/raise wat op zich nog wel kan, mits deze check/raise puur bedoeld is om de pot direct op te pakken. Zonder duidelijke read blijft ook deze check/raise erg discutabel. Na de call van MP2 dien je de hand toch echt op te geven.

Advies:

Om heel eerlijk te zijn speel je deze hand als een maniac en deze manier van spelen is zeker niet winstgevend op de lange termijn.
      Zaken die me opvallen is dat je pre-flop spel niet goed genoeg is en je hierdoor post-flop in erg lastige situaties terecht komt.

Aangezien de sterke fundering van het spel nog ontbreekt wil ik je advieseren om eerst te beginnen met de Shortstack strategie. Via deze strategie word je wegwijs gemaakt in de basis fundering die je echt nodig hebt als bigstack wilt spelen. Wanneer je dan de Silver status hebt bereikt, kun je de de artikelen over Bigstack Strategie doornemen en beter voorbereid deze strategie spelen.

Ik zou dit advies wel te harte nemen, want de speelwijze die je nu hanteert zorgt ervoor dat je uiteindelijk broke zal gaan en dit is niet de bedoeling neem ik aan.

Een andere optie is om toch door te gaan met de Bigstack Strategie, maar dan zou ik voordat je weer aan de tafels plaatsneemt, eerst alle geposte handen doornemen en deze kennis ook gebruiken aan de tafel. Nu hebben veel mensen uitgebreid de tijd genomen om je te helpen, maar een dag later speel je nog dezelfde handen. Op deze manier kunnen wij je ook niet helpen, wat erg jammer is.

Wees slim en begin bij het begin, zoals iedereen het heeft moeten doen. En natuurlijk mag je veel handen posten, dat is juist erg goed. Wel moet jij dan natuurlijk ook iets doen met het commentaar wat wordt gegeven, anders heeft het handen posten voor jou ook weinig toegevoegde waarde.
    • ajfonso
      ajfonso
      Bronze
      sorry voor het lastig vallen enzo..

Eehm, ja ik zit een beetje met een probleem. Ik ben ooit weleens silver status geweest en heb alle artikels ook op mijn pc staan. Dus ik kan ze lezen en nog eens lezen.

Maar het hele ding is. Ik heb op everest bijvoorbeeld. Maanden lang break even gespeeld en uiteindelijk 3/4 van me stack weggetilt omdat ik daar gek van werd. Toen speelde ik vpip 18 maar steeds, maar dan ook steeds als ik een goede hand preflop had. Hitte ik niks op de flop, werd mijn conti gecalled en durfde ik ook dan niet meer door te zetten omdat ik ook heel vaak reversed implied oods had. oa AK op AT3 en dan heeft iemand T3 in zijn hand en called preflop. Daar verlies ik stacks aan. En als ik een keertje hit dan fold iedereen en pak ik een kleine hand op.

Nu speel ik vpip 16 (jawel 16 procent maar) en heel af en toe doe ik dit soort plays. Deze handjes post ik dan ook. Voor de rest ben ik eigenlijk best tight. Men kan best wat leren van lucky fish. Soms moet je gewoon fish doen want de implied odds (plus tilt odds) die je krijgt als je zon tight regular van PS aan tafel hebt zijn gewoon enorm.

Het voelt heerlijk om weer wat geluk te hebben in ieder geval en ik moet ook zeggen dat ik wel overtuigd ben dat ik goed bezig ben. Nu raise ik op de flop en meestal als het een goede situatie lijkt te zijn vuur ik ook nog eens op de turn af omdat mensen toch vaak met iets van AK door callen op een laag board. Ik had deze hand op de river weggelegd als ik niet gehit had..
    • Sharp80
      Sharp80
      Bronze
      Hoi,

Allereerst.... je valt ons niet lastig, anders nemen we ook niet uitgebreid de tijd voor je ;) .

Nee, het punt is hier dat we op dergelijke handen altijd hetzelfde commentaar zullen geven en je wijzen op de strategie die in de Silver artikelen staan.

Maar het hele ding is. Ik heb op everest bijvoorbeeld. Maanden lang break even gespeeld en uiteindelijk 3/4 van me stack weggetilt omdat ik daar gek van werd. Toen speelde ik vpip 18 maar steeds, maar dan ook steeds als ik een goede hand preflop had. Hitte ik niks op de flop, werd mijn conti gecalled en durfde ik ook dan niet meer door te zetten omdat ik ook heel vaak reversed implied oods had. oa AK op AT3 en dan heeft iemand T3 in zijn hand en called preflop. Daar verlies ik stacks aan. En als ik een keertje hit dan fold iedereen en pak ik een kleine hand op.

Dit is inderdaad een bekend verhaal en ik kan me ook voorstellen dat je wilt gaan experimenteren. Ik heb het zelf immers ook gedaan. Ook om een feeling te ontwikkelen voor bepaalde situaties. Dit kan echter goed gaan, maar het vereist veel goede reads, zeer goed post-flop spel etc. Wanneer deze play's fout gaan, gaan ze ook goed fout.

Je kunt dit echter zien als leergeld. Als jij accepteerd voor jezelf dat je hiermee ook weleens de boot in kan gaan, is er in principe niks aan de hand. Dit heeft met jouw comfort zone te maken en je doelen. Pas alleen op dat je niet je bankroll verspeeld, dus hou je wel aan het bankrollmanagement.

Wat ik met mijn vorige post duidelijk wilde maken is dat ik constant hetzelfde antwoord zal moeten geven en dat is in het geval van jouw handen tot nu toe, dat je 9 van de 10 keer pre-flop te veel en verkeerde handen speelt. :D En dat de moeilijke situatie postflop te voorkomen is door preflop anders te spelen. :D

Nu je toelichting hebt gegeven wordt het plaatje al completer en snap ik wat je aan het doen bent. Echter de analyses van deze handen is moeilijk. Je begrijpt denk ik wel dat ik met sommige handen gewoon niet mee kan gaan, omdat de wijze waarop je ze speelt totaal indruist tegen de strategieen die wij hier de leden leren. Wij leren de leden juist om dergelijke moeilijke situaties uit de weg te gaan, omdat je echt heel goed moet zijn om deze situaties winstgevend te spelen.

Voor jou hebben deze handen ook weinig nut, want ik krijg de indruk uit je post dat je de basis toch echt wel weet en hiermee de basis antwoorden ook wel bekend zijn.

Ik wil hier dus niet mee zeggen dat je beter geen handen kunt posten, maar wel de handen die enigzins in de lijn liggen van de strategieen. Ook kunnen wij moeilijk de uitzonderlijke handen beoordelen, want juist deze play's zijn erg afhankelijk van de reads die jij hebt op je tegenstander en die hebben wij hier niet, waardoor de beoordeling niet zuiver is.

Dus ik wil je vragen om daar redelijkerwijs een weg in te vinden. Bijvoorbeeld geen handen als 56s vanuit early position een raise mee gecalled. Dan weet je al wat voor een antwoord je gaat krijgen ;) . Wel als je eens experimenteert met een raise te callen met 98s in Late Position. Dan heb je in iedergeval nog positie. :) Ik zal dan een korte noot maken voor de andere leden qua preflop, maar ik hoop dat je snapt wat ik hiermee bedoel.

Laat even weten wat je ervan vind als je wil. Dan weten we zeker dat we op 1 lijn liggen.
    • ajfonso
      ajfonso
      Bronze
      nee je hebt gelijk. Ik zal vanaf nu als ik dit soort handjes post meer info geven. Reads, gevoel, situatie en eventueel stats. Dan is het volgens mij toch interessant om over te praten.

Ook weet ik nog niet 100% zeker of ik ook echt een betere speler ben of dat ik nu in een upswing zit. Ik zal gewoon zo door spelen (en of course me aan het br schema houden!... maar voor de geruststelling: ik ben nooit meer broke gegaan na mijn 5 dollar storting omdat ik met mezelf heb afgesproken dat dat de laatste storting zou zijn uit mijn hele leven..)

Ik laat het wel weten wat er gebeurt met mijn br enzo.