NL20 AQ (Geen hit)

• elrio
      elrio
      Bronze
      Hier een hand waar ik altijd moeite heb om hem te spelen op de flop. LET OP. Dit is enkel een voorbeeld. Hoe het spel verloopt zal ik zelf uitleggen.
      Het komt erop neer dat ik AQ (Kan ook zijn AK, AJ, QK) heb. Nadat ik met de handen geraised heb en er is een caller.
      Je hit de flop niet en dan ben je eerste aan de beurt.
      Wat te doen? Denk toch wel dat dit een interressante situatie is voor beginners.

Hoe (AQ, AK, AJ, (KQ)) te spelen als je de flop mist en je eerste aan de beurt bent?
      Hier heb ik gewoon geraised pre-flop en vervolgens kwam er een fold. Wat hte doen als iemand mijn raise called en ik hit de flop niet.
      Graag een woordje uitleg.
      Grtz

Titan Poker Edinburgh 0.10/0.20, hand converted by the iPoker Converter at Talking-Poker

saw flop | saw showdown

Button ($3.20)
      SB ($3.40)
      BB ($4.08)
      UTG ($5.94)
      UTG+1 ($3.63)
      MP Hero ($4.73)
      MP ($7.51)
      CO-1 ($18.06)
      CO ($4.50)

Preflop: Hero is in MP with A :spade: Q :club:
      UTG calls 0.20, 1 fold, Hero raises to 1, 7 folds

Hero shows A :spade: Q :club:

Hero wins 1.50 with High card: Ace
  • 8 antwoorden
    • Sreteb
      Sreteb
      Bronze
      Hoi Elrio,

Op zich zijn cbets als SSS, relatief simpel. Ik ga er hiervan uit dat je Heads-up bent (anders moet je geen cbet maken). In 95% van de gevallen moet je gewoon een cbet maken omdat de kans erg groot is dat Villain niet gehit heeft. Meestal is je stack dan al 1,5x potsize of minder, dus kan je meteen pushen. Dan heb je ook geen moeilijke beslissingen meer op turn/river.

Ik zal het met een voorbeeld wat duidelijker proberen te maken. Ik zal daarbij iets andere stacksizes gebruiken (en ook afronden) omdat het makkelijker rekenen is.

Hero start met 20bb en raist 4bb. Na de raise is de pot 11bb. Hero's reststack is 16bb.

preflop: hero A K
      flop: Q 9 2

We geven Villain een range van TT-44, AT+, KJ+, QJ+.

Dan moeten we een schatting maken hoevaak Villain zal folden. Zijn range is ongeveer 10%, hiervan fold hij ~4,5%. Dus in 45% van de gevallen zal Villain folden en in 55% van de gevallen, zal hij callen.

Onze cbet hier is natuurlijk een push omdat we nog maar ~1,5 potsize stack overhebben. We hebben hier nog 6 outs en dat is teveel om bet/fold mee te spelen.

Dan moeten we ons afvragen hoeveel equity we tegen zijn range hebben. Dat is in dit geval ongeveer 21%.

In 45% van de gevallen zullen we meteen de pot van 11bb winnen en in 55% van de gevallen winnen we 21% van de totale pot.

0,21*(11+16+16)= 9.03bb (zonder rake)

Gezamelijk wordt het dan:

0,45*11 - (16-9,03)*0,55 = +1,1bb

Je ziet dat zelfs met een callingrange van meer dan 50% het hier +EV is om te pushen. Je foldequity en de equity tegen zijn callingrange zorgen ervoor dat dit winstgevend wordt.

Hier komt je table image nog bij. Je tegenstanders zullen je looser callen met pocketpairs, waar je gebruik van maakt wanneer je zelf AA hebt.

Ik hoop dat het zo wat duidelijker is, vraag gerust als het niet zo is. Ik ga hier ook verder op in met de contentweek. Zal alleen nog even duren omdat ik het eerst ga hebben over preflop, met steals/resteal ed.
      Post gerust een specifieke hand waar je twijfels had.
    • elrio
      elrio
      Bronze
      screteb,

Ik ga je uitleg eens goed bekijken en morgen reageren.
      grtz elrio
    • elrio
      elrio
      Bronze
      Een paar vragen die ik heb bij je reactie?
      Ik moet zeggen, het wiskundige aan poker daar heb ik me nog niet zo mee bezig gehouden.

1) Wat zijn de ranges van een loose player? Tight player?
      2) Hoe schat je het procent in dat de villain fold?
      3) Wat is equite? Hoe berekenen (Dus hoe kom je aan die 21%)
      4) Wat is +EV?

Greetz elrio
    • Sreteb
      Sreteb
      Bronze
      Ik dacht dat het duidelijker zou zijn met cijfers en een voorbeeld. Op zich is dat een vrij simpele berekening. Je moet er maar 's rustig naar kijken en dan snap je het waarschijnlijk wel.
      Dit soort berekening zal je ook zelf moeten maken naarmate je hogere limieten gaat spelen of je eigen spel wilt beoordelen.

Om mee te beginnen zou ik de equilator downloaden en er wat mee spelen. Het is een erg goed progje en imo beter dan andere freeware. Als je daar een handrange selecteerd kan je zien hoeveel % dat is van de totaal mogelijke range.
      Wanneer je die range invult die ik eerder opgaf, zie je dat dat ongeveer 10% is (equilator geeft wat meer, maar hij zal AK ws meestal reraisen). Het hoeft ook niet zo precies, want je doet een schatting (meer kan je niet doen, tenzij je zijn holecards kan zien).
      Ik denk dat die range een redelijke schatting is, op 20NL hebben ze ws een grotere range. Hoe je dat kan inschatten zonder PT/hud is een beetje lastig. Je kan het alleen doen door goed op te letten welke kaarten ze laten zien op showdown en hoe ze die gespeeld hebben. Daarom moet je ook notities maken. Wanneer je ziet dat Villain bv een raise callt met A2s, dan zal hij dat ook wel doen met A3s en hoger. Dan heb je al een beetje een idee van zijn range.

Die range komt overeen met VPIP van pokertracker. Wanneer je die en de hud hebt, dan is het allemaal wat makkelijker in te schatten, tijdens je spel.

Hoe beter je je tegenstander kent, des te makkelijker kan je hem op een range zetten.

Het is lastig om precies een range te geven van: dat is tight en dit is loose. Het is allemaal afhankelijk van je tegenstander en de tafel. Als richtlijn (voor de micros) kan je (denk ik) nemen dat voor een SSS een VPIP van >10% loose is (te loose) (de meeste SSS'ers hier, zullen tussen 5% en 8% zitten) en voor een BSS >25% (beetje ruim genomen ws, de range van de SHK is iets van 15-20%). Dit is dus ook bij benadering, je moet maar 's met de equilator stoeien en dan kan je het preciezer zien. Het gaat er ook meer om dat je er een gevoel bij krijgt.

Equity is dat gedeelte van de pot, wat op dat moment van jou is. In andere woorden het % kans dat je de pot gaat winnen op de lange termijn. Wanneer je equity 21% is, dan is op dat moment 21% van de pot van jou. Het streven is natuurlijk dat je meer dan 50% equity in de pot hebt, zodat elke cent die je erin stopt, geld voor je verdient.

Maar dat is niet altijd nodig, omdat Villain niet 100% je raises callt. Zo komen we dus weer bij de cbet. Wanneer we van dezelfde range uitgaan, zal Villain ook niet altijd callen.
      In dit voorbeeld neem ik weer een schatting dat Villain 45% van de gevallen fold. Als je die range in equilator hebt, dan zal je zien dat 55% van die range ongeveer is AQ, KQ, QJ, 77-1010. Daarmee callt hij je push, de rest fold hij.

Tegen die range en op die flop, heb je een equity van ~20%. Dus in de gevallen dat hij callt, win je de pot 1 op de 5 gevallen. De rest zal je verliezen. Maar met de 45% kans op een fold wordt het winstgevend om te pushen.

Hoeveel % Villain fold is puur verzonnen. Je zal zien dat het in werkelijkheid veel hoger ligt. Villain callt je cbet niet meer dan de helft van keren. Hij mist sowieso 2/3 van de gevallen en als hij hit, dan is het nog maar de vraag of hij doorspeelt met 2nd of 3rd pair.
      Ik heb er geen precieze cijfers van, maar ik schat dat een cbet bij mij, in 75% van de gevallen tot een fold leidt. Mss kan je 's gaan turven hoe vaak het je lukt :) . Moet je wel lang volhouden dan...

+EV staat voor expected value en betekend je gemiddelde winst of verlies in een bepaalde situatie. Zie daarvoor ook deze link.

Sorry voor het langdradige verhaal, maar ik hoop dat het zo wat duidelijker is.
    • Xiqu0n
      Xiqu0n
      Bronze
      Bedankt voor dit topic, ik zit ook nog vaker met deze vragen!!

Er worden wel veel vaktermen gebruikt hier waardoor het voor mij soms een beetje vaag is, maar hoe moet ik nu eigenlijk spelen met zo'n kaarten. Ik zit vaker ook in zo'n situaties en weet dan niet precies wat ik moet doen. Checken is een teken van zwakte en meestal komt erna wel een raise. Indien dit het geval is heb je dus niks en moet je folden. Als je kiest om te raisen heb ik vaak het geval dat iemand over mij gaat. Dit is ook altijd een dilemma voor mij, omdat ik niet weet of ik moet callen met niks (overcards) of dat ik toch maar moet folden.

Is er ook iets te bedenken zonder al die rekenmiddelen of iets dergelijks? Hebben jullie suggesties? Ik snap wel een groot gedeelte van het verhaal maar de tijd gaat snel online en indien je dit nog allemaal moet leren zal het vooral in het begin slecht aflopen door het tijdgebrek.

Alvast bedankt voor de replies.

P.S. Ik heb meestal wel in de gaten wanneer iemand tight of lose speelt. Maar stel je weet dat het iemand is wat iets losser speelt. Hoe ga je hiermee om? Je hebt tenslotte geen made hand.
    • Sreteb
      Sreteb
      Bronze
      Hoi Xiqu0n,

Wanneer je een term oid niet begrijpt dan kan je best om verduidelijking vragen. Domme vragen bestaan niet, alleen domme antwoorden.

Veel van die termen zijn voor mezelf standaard en dan ga ik er soms vanuit dat het voor de andere lezers zo ook duidelijk is. Dat is niet altijd terecht, dus het alleen maar goed als je om uitleg vraagt.

De glossary op het Engelse forum (of duits als je dat kan) is sowieso goed om even door te nemen.

Het artikel over continuation bets moet je ook goed doorlezen. Ik weet niet zeker of jullie dat gedaan hebben (daar was ik in eerste instantie vanuit gegaan). Daar worden ook voorbeelden gegeven over de flop structuur en wanneer je het wel of niet kan doen.
      Als je die goed gelezen hebt en er zijn nog onduidelijkheden, dan wil ik dat met alle plezier proberen te verhelpen.

Dat rekenen hoef je niet aan de tafel te doen (hoewel je dat later wel meer op gevoel doet). Voor nu kan je dat best even vergeten.
      Waar je aan moet denken is dat je heads-up bent en hoe de flopstructuur eruit ziet (een paired board is bv ideaal voor een cbet).

Of iemand tight/loose speelt doet er niet zoveel toe bij SSS. Je speelt alleen sterke beginhanden en dat moet je volhouden. Wanneer ze loose zijn, dan callen ze je goede handen met slechtere kaarten, dus alleen maar beter.

Lees ook het artikel over steals/resteals en hoe te spelen tegen een andere SSS'er. Vooral die laatste is goed om te weten hoe je moet spelen tegen een tighte tegenstander. Met bv een SSS raise van UTG kan je AKo folden, omdat je tegen zijn range achter ligt. Maar dan moet je wel zeker weten dat iemand volgens SSS speelt. Alleen een 20bb stack is niet genoeg.
    • elrio
      elrio
      Bronze
      Thanks voor de duidelijke uitleg in deze interessante topic. Vanavond na school neem ik het allemaal eens goed door en ook de equilator downloaden.

Kuj je even uitleggen hoe ik hem moet downloaden, als ik erop klik zie ik een WINRAR scherm met setupequilator.msi. Als ik daar op klik krijg ik een hele tekst.

grtz elrio
    • Sreteb
      Sreteb
      Bronze
      Je moet 'm eerst extracten ergens naartoe. Dan kan je dubbelklikken op .msi en installeert ie gewoon.