AA hoe spelen op UTG aan het begin van een SnG

• Zeezout
      Zeezout
      SuperModerator
      SuperModerator
      Deze hand kwam ik vannacht tegen in mijn SNG op Full Tilt.
      Het was nog vroeg in het toernooi. Helaas is mijn history op een of andere manier beschadigd, dus reconstrueer ik hem hier vanaf de video...

SNG $2 + $0,25 turbo, blinds change every 3 min.

De blinds waren 30/60

UTG Zeezout (1485)
      UTG+1 (2490)
      MP1 (619)
      MP2 (1800)
      MP3 (2961)
      CO (690)
      BU (1380)
      SB (545)
      BB (1440)

Er was al wel aardig actie geweest aan tafel, wat je kunt zien aan de stacks.

Ik zat op UTG en kreeg A :spade: A :club:

AA is natuurlijk een mooie hand om te krijgen, maar ik vind hem op UTG wel gevoelig voor draws en set-hunters. Ik denk dan ook dat je hem gewoon goed moet raisen. Na de flop zit ik duidelijk uit positie, dus wil ik niet teveel actie.

Ik raise met 4x BB naar 240 en wordt alleen gecalled door MP1, die nog 379 overhoudt na zijn raise. Deze heeft een kleine stack, maar schuift toch maar 240 in om te callen.

vraag 1
      Was deze raise juist beredeneerd, of had ik hem beter kunnen callen?

De flop brengt: T :heart: K :diamond: 2 :club:

Tegen 1 tegenstander hebben mijn azen niet echt veel te vrezen. Natuurlijk zou hij een open ended straightdraw kunnen hebben met een JQ, maar zijn stack is zo klein dat dit risico niet relevant lijkt.

Vervolgens merk ik in mijn video dan, dat ik niet heb opgelet. De enige die meeging was de shortstack en ik ga gewoon raisen. Dit was imo geen goede zet.

vraag 2
      Had ik hier MP1 moeten laten raisen, of was mijn raise toch juist?

Groetjes,

Zeezout
  • 12 antwoorden
    • titi87
      titi87
      Bronze
      Hoi Zeezout,

Ik vind de hand zo prima gespeeld.
      Als je niet raiset pf krijg je misschien 4-5 man mee, dat wil je zeker niet met azen.
      De call van de shortstacked is gewoon slecht, hij had hier moeten pushen of folden. Je raise op de flop is prima, geef hem geen gratis kaarten en naar mijn mening is ie toch commited dus kan ie niet meer weg.
    • Sharp80
      Sharp80
      Bronze
      Wanneer er veel preflop wordt geraised dan zou ik overwegen om hier te limp/reraisen. Gewoon raisen is ook niet slecht, zeker niet, maar limp/reraise vind ik op een tafel met veel preflop actie wel een overweging.

Op de flop zou ik gewoon betten. Gezien zijn stack is de kans groot dat hij toch wel meegaat. Doet hij dit niet is het ook prima en heb je de pot binnen.
    • Zeezout
      Zeezout
      SuperModerator
      SuperModerator
      Hey Sharp,

Juist wanneer er preflop veel wordt geraised vind ik limpen met AA erg gevaarlijk.

Door de grotere potten die ontstaan krijgen meer jagers zicht op prooi en kunnen daarom meegaan. Ik heb preflop wel de beste hand, maar kan zo tegen 2 of 3 all-ins komen te staan, zeker met veel shortstacks aan tafel. De kans dat een van hen dan zijn draw of set hit lijkt me nog redelijk groot dan.

Of zie ik dat verkeerd?

Groetjes,

Z.
    • Sharp80
      Sharp80
      Bronze
      Ik zeg niet dat je het verkeerd ziet, maar ik zie het wel anders. :D

Mochten er 2 of 3 all-ins komen dan nog ben je preflop favoriet tegen hen. Maar per definitie denk ik niet dat je ervan uit moet gaan dat je direct met 4 mensen all-in bent.

Het voordeel van limp/reraise met veel preflop actie en deze situatie zoals je hem beschrijft, vind ik de kans dat 1 van de shorties de blinds wil oppikken en dus met een mindere hand zal raisen.
    • Disability
      Disability
      Bronze
      Oorspronkelijk gepost door Sharp80
      Ik zeg niet dat je het verkeerd ziet, maar ik zie het wel anders. :D

Mochten er 2 of 3 all-ins komen dan nog ben je preflop favoriet tegen hen. Maar per definitie denk ik niet dat je ervan uit moet gaan dat je direct met 4 mensen all-in bent.

Het voordeel van limp/reraise met veel preflop actie en deze situatie zoals je hem beschrijft, vind ik de kans dat 1 van de shorties de blinds wil oppikken en dus met een mindere hand zal raisen.
      Mee eens, ik ben niet zo'n aanhanger van het limpen met monsters, maar op een extreem agressieve tafel overweeg ik het wel, het nadeel van deze play is echter wel dat je je hand eigenlijk face up speelt, maar het voordeel is dan weer dat er PF waarschijnlijk een grotere pot ontstaat, het is de afweging die je maakt.

Kijkend naar de hand hoe je hem nu speelt doe je weinig fout, gewoon een raise PF en postflop gewoon uitbetten. Omdat hij dankzij zijn weake call PF zo short zit zal je vermoedelijk ook van wat mindere handen al actie krijgen.
    • titi87
      titi87
      Bronze
      Speelde vroeger AA nog weleens passief, om zoveel mogelijk callers te krijgen, maar nadat je een paar keer door een raghand genaaid wordt ga je er wel anders over denken!
    • veeRtje
      veeRtje
      Bronze
      als je AA heb wil je zoveel mogelijk geld in de pot krijgen, zelf als het allin tegen meedere tegenstanders is. Tuurlijk zul je soms verliezen maar toch is het een hele +EV situatie. Dut gewoon grote potten bouwen !

Preflop raisen met AA is trouwens niet verkeerd hoor, maar limpen is zeker ook een goede optie. En tegen een shortstack ga je natuurlijk op geen enkele flop meer folden, dus gewoon alles erin flikkeren.
    • anunaki
      anunaki
      Bronze
      Goed gespeeld imo

ik heb alleen succes gehad met het limpen van AA in live spel, omdat ik zeker wist dat de mensen in positie elke speelbare hand zouden raisen.

Online doe ik het niet meer, wegens slechte ervaring
    • Zeezout
      Zeezout
      SuperModerator
      SuperModerator
      Wat ik eruit begrijp is, dat beide opties dus speelbaar zijn: limpen en raisen.

Beide zijn dus niet fout en je kunt ze dus afwisselen.

Maar zouden jullie ook limpen aan een tafel met veel tight-spelers dan? of juist eerder met loose spelers? OF gewoon beide?

Z.
    • Yoghi
      Yoghi
      Black
      Regel 1: Zolang je AA altijd raist preflop doe je niets fout

Beste is je daar aan te houden totdat je de rest begrijpt :)
    • Disability
      Disability
      Bronze
      Oorspronkelijk gepost door Zeezout
      Wat ik eruit begrijp is, dat beide opties dus speelbaar zijn: limpen en raisen.

Beide zijn dus niet fout en je kunt ze dus afwisselen.

Maar zouden jullie ook limpen aan een tafel met veel tight-spelers dan? of juist eerder met loose spelers? OF gewoon beide?

Z.
      Ik zou het eerder aan een loose tafel proberen, de handranges van deze spelers zijn meestal een stuk groter en dus zullen ze met meer handen raisen PF. Neemt niet weg dat ik een groter voorstander ben van het raisen met AA, ongeacht aan wat voor tafel je zit. Een limp/reraise UTG betekent vaak je hand face-up spelen (move is wel heel bekend) waardoor je weinig actie gaat krijgen, behalve van andere monsters en visjes.
    • helemaalnicks
      helemaalnicks
      Bronze
      tegen 1 shortstack c/c ik hier. Neem het risico van de free card wel, whatever. Als ik verlies, wel, spijtig dan, maar ze donken zo vaak in je op de flop, als je het naar hem toecheckt, dat ik niet het risico van een fold op mijn all in niet neem hier.

maar limpen is zeker ook een goede optie.

op deze lage limiet callen ze je raise toch wel, dus ik zie niet echt een reden om AA te slowplayen utg. Leg eens uit hoe dit +ev is op 2$s&g, veertje. Om eerlijk te zijn, vind ik zelfs 27$ nog te soft om niet utg te raisen zo vroeg in het toernooi.