25NL, BB vs minraise

• Sreteb
      Sreteb
      Bronze
      FullTiltPoker Game #5548316882: Table FTP Forum - $0.10/$0.25 - No Limit Hold'em - 5:03:32 ET - 2008/03/08
      Seat 2: MP2 ($10)
      Seat 3: CO ($18.65)
      Seat 7: BB ($5) (Hero)

SB posts the small blind of $0.10
      Hero posts the big blind of $0.25
      MP2 posts $0.25

*** HOLE CARDS ***
      Dealt to Hero [J K]
      MP2 checks, CO raises to $0.50, SB folds,Hero calls $0.25, MP2 calls $0.25
      *** FLOP *** [2 T K]
      Hero checks, MP2 checks CO bets $0.25, Hero calls $0.25, MP2 folds
      *** TURN *** [2 T K] [3]
      Hero checks, CO bets $0.25, Hero raises to $1, CO raises to $3, Hero ??

Converter is kapot of er is iets vreemds met de HH, dus heb het maar ff zo gedaan. Heb deze net gespeelt en ik wijk hier enigszins van de SSS af.
      MP had zich eerder ingekocht en na een minraise van CO, zou je KJo normaal gesproken kunnen folden. CO had al vaker een minraise gedaan, geen showdown gezien, maar ik geloofde niet dat hij het met zijn monsters doet.
      Ik besluit dus te callen en te kijken of ik iets krijg op de flop. Wanneer ik miste wilde ik proberen om hem van de pot te duwen. Ik wilde sowieso iets proberen hier.

Flop geeft Top Pair Middle Kicker. Volgens SSS is het geen made hand, dus geen raise. CO had die minraise preflop ook met een monster kunnen doen. Dus ik check om te zien wat hij gaat doen.
      CO maakt weer een minraise en ga er nu vanuit dat hij bijna niets heeft. Zat even te twijfelen om hier al te reraisen, maar besloot uiteindelijk voor een call.

Turn is een derde schoppen. Ik check weer naar hem toe en hij minraist weer. Ik geef hem nu totaal geen respect meer reraise hier om de flush te representeren. Ik verwachtte de pot meteen te winnen.
      CO gaat er echter weer overheen. Kan hem niet callen, dus is het hier een push of fold. Wat doet Hero nu? CO kan zelf de FD gekregen hebben of AA geslowplayed hebben. Imo zijn we hier nog niet committed. Zou je hier dus opgeven of pushen?

Zijn de eerdere straten goed gespeelt of is bv een fold preflop beter?
  • 19 antwoorden
    • TimothyVdp1
      TimothyVdp1
      Bronze
      Ik zou preflop (als ik de hand al zou spelen) geraised hebben naar 1,5 ofzo.
      Op de flop had ik met top pair ook gebet en als hij er dan overheen gaat weet je veel meer dan je nu weet.
      As played had ik hem nu ook gefold op de turn, veel te veel weerstand voor TPMK, je beat niet veel namelijk

groeten
    • ajfonso
      ajfonso
      Bronze
      Ik snap je play totaal niet. IMO nogal slecht. Van te voren moet jij doelen gaan stellen voor je hand. Wat wil jij berijken met je hand???

1. Gebruiken als bluff hand (flop c/r all in ofzo )
      2. Gebruiken als hand voor value

Deze twee mogelijkheden heb je met elke hand preflop. Als jij alleen een showdown wilt zien met two pair of beter krijg jij preflop niet de correcte odds om te callen en kun je beter folden. Als je voor two pair wilt gaan kun je net zo goed met een willekeurige 92o hand lopen callen. Je kan bijvoorbeeld ook bluffen met 92o daarvoor heb je KJ helemaal niet nodig. Daarvoor is KJ dus niet bedoeld. Als jij KJ speelt speel je hem dus ook aggro. Hit je een K of J als toppair heb je in 9/10 gevallen gewoon echt de beste hand. (Als je read klopt en hij geen AK heeft ofzo). Zo als je nu speelt zorg je dat anderen je goedkoop kunnen outdrawen. Je hit verdomme een K en je loop passief te spelen op een flush/straight draw flop met een 3 handed pot. NO WAY zeg ik hier. Wat wil je trouwens berijken door te callen.. Dat moet je je ook afvragen. Potcontroll is iets dat belangrijk is voor bigstacks omdat voor hen veel meer op het spel ligt maar voor shortstacks is dat niet nodig.

Je zegt:"CO had die minraise preflop ook met een monster kunnen doen" Dat is altijd het geval als iemand raised. Het gaat om de range en niet de hand. De hand zul je nooit van te voren zeker weten (behalve als je Phill Helmuth heet ofzo of gewoon een ijzersterke read hebt). Je speelt dus niet tegen een hand maar een setje mogelijkheden. Als jouw hand ten opzichte van zijn range een +EV situatie creërt investeer je zo niet fold je. Op de turn raise je en hij reraised. Als jij bigstacked was geweest was de turn raise waarschijnlijk met meer kracht overgekomen en had hij of gefold, gecalled met toppair of gereraised met de nuts. Hier kan hij echter denken dat jij een fishbluff maakt, hij kan een K hebben maar hij kan bijvoorbeeld ook K9 hebben en hij kan een monster hebben. Alsnog denk ik dat je hier kut shoven al had je nooit in die spot moeten komen want nu moet je een mariginale beslissing maken terwijl je op de flop een makkelijke beslissing had kunnen maken waardoor de opties op de turn makkelijker waren. Je zit namelijk iets dieper dan normaal op de turn als gewoonlijk.

En nog maals over die uitspraak van monster hand. Tuurlijk kan hij daar preflop raisen met een monster maar als jij besluit met KJ te callen heb je dus de keuze genomen eventueel tegen AK aan te zitten. Preflop callen en een gehitte flop dan opeens bang spelen omdat hij iets zou kunnen hebben is dus -EV. Je called de flop maar wat doe je op de turn als hij dik bet??? Nog eens callen??? En dan zit je op de river en ben je waarcshijnlijk toch all in. Je moet van te voren je handen plannen niet zomaar stappen nemen en niet weten welke kant je daarna op moet terwijl er achter je een stier aan komt rennen.

Het mooie is dat je preflop goede odds krijgt om voor toppair te gaan. Het ding is echter dat je omdat je shortstacked zit geen strategisch voordeel hebt op je tegenstander. Je kan dus callen. Wanneer je niet hit kun je rustig folden. Je hit hier echter wel en je hebt dus echt wel een made hand. Ik zou hier gaan voor flop raise naar 1$ en turn raise all in omdat er een aantal draws zijn.

De andere mogelijkheid is preflop shoven. Als jij denkt dat hij hier heel vaak met lagere kaarten dan die jij in je hand hebt loopt te minbetten kun je gaan reraisen. Het probleem met reraisen is dat als hij called je eigenlijk potcomitted bent en je elke gunstig uitziende flopstructuur toch zult moeten shoven. Ik kies dan ook voor preflop all in als afschrikkertje. Hij zal hierdoor in de toekomst tighter raisen en hoef jij ook niet meer te moven.

lathor

ps. je zegt: "Volgens SSS is het geen made hand, dus geen raise" Als jij van plan bent om volgens charts en regeltjes te spelen FOLD PREFLOP. In de zee van het echte poker moet je logische beslissingen maken en niet als een lowlifer de pokerbijbel volgen.
    • Sreteb
      Sreteb
      Bronze
      Een reden dat ik deze speel was dat ik net begonnen ben op FT en nog moet uitvogelen hoe ze daar precies spelen. Ik heb al redelijk wat minraises gezien en wanneer er gereraist, dan callen ze meestal (of het nou crap of een monster is).

Als ik hier gepushed/geraist had verwachtte ik dus een call. Ik wilde hier (uiteraard) ook niet teveel investeren en ik wil niet OOP spelen met KJo, dus een call lijkt me hier dan veel logischer.
      Dan kan ik hem nog gewoon dumpen op de flop, als ik mis. Als ik raise, dan ben ik al bereid voor stacks te spelen en dat wil ik hier nog niet preflop.

Ik had de flop kunnen betten (zat er wel over te denken). Maar deed dat niet omdat ik wilde zien wat hij zou doen. Ik was er vrij zeker van dat ik voor stond, was ook zeker niet bang om te betten. Met de call geef ik een goedkope draw, maar dat geeft hij aan mij ook.
      Als MP de flop gecallt had, dan had ik hem anders gespeeld. Ik zag het meer als een goedkope manier om informatie te krijgen. Waarom denk je dat er soms naar je toe gechecked wordt met een monster, als je SSS speelt. Ze gaan ervan uit dat je agro speelt en een cbet gaat maken. Waarom iemand eruit drukken als ze zelf ws al gaan betten.

Op de turn probeer ik wat (had dus wel een duidelijk doel naar mijn idee). Had z'n reraise niet verwacht, maar na een minraise/minbet/minbet kan ik hem geen sterke hand geven.

FWIW ik pushte en hij had 99.

Ik denk overigens dat ik hier van alles doe, behalve het volgen van charts en regeltjes. Ik ben wat dingetjes aan het uitproberen met SSS en zoek bewust naar momenten waar ik van SSS kan afwijken. Zou zoiets ook nooit doen met 92o.
      Had wel een stappenplan in m'n hoofd, dus het is nou ook weer niet dat ik doelloos rondzwaaide. Raise op flop had gekunt, maar preflop zie ik dat iig niet zitten. Moet ff over het flopspel nadenken, maar heb nu ff geen tijd meer omdat ik weg moet.
    • ajfonso
      ajfonso
      Bronze
      Ok kom ik weer ff met wat argumenten.

"Als ik hier gepushed/geraist had verwachtte ik dus een call."

Als jij vermoedt dat hij die vaak ook met slechtere handen doet dan is een push dus +EV omdat KJ dan voor ligt op zijn range.

"Ik wilde hier (uiteraard) ook niet teveel investeren en ik wil niet OOP spelen met KJo, dus een call lijkt me hier dan veel logischer."

Als jij niet OOP wilt spelen moet je preflop folden of het initiatief overnemen door te reraisen of er voor zorgen dat positie niet meer uitmaakt door te pushen. Als je btw niet veel wilt investeren klink je als een fish. Die willen met k8 in EP ook niet al te veel investeren en spelen ze dus limp/fold. -EV dus. ALs je besluit te spelen moet je willen investeren anders is het verspilling van tijd en geld.

"Als ik raise, dan ben ik al bereid voor stacks te spelen en dat wil ik hier nog niet preflop."

Waarom niet? En ok als jij dat niet wil hoezo speel je de flop dan alsof je nog steeds niet voor stacks wilt spelen?

"Ik had de flop kunnen betten (zat er wel over te denken). Maar deed dat niet omdat ik wilde zien wat hij zou doen. Ik was er vrij zeker van dat ik voor stond, was ook zeker niet bang om te betten. Met de call geef ik een goedkope draw, maar dat geeft hij aan mij ook."

Hoe groot is de kans dat je een J of een K hit??? Toppair speel je gewoon niet als draw... al helemaal niet met shortstacks. Ga jij in een tournooi als jij 20BB diep zit folden als je TP hebt?? zeker weten niet! De flop check vind ik prima want je kan zo C/R spelen. Juist C/R is hier de beste play zodat je bijvoorbeeld QQ niet de kans geeft om te folden ofzo. Maar toch zul je de flop moeten raisen want de draws hurten jouw.
    • Sreteb
      Sreteb
      Bronze
      Ik begrijp niet helemaal wat je nu probeert over te brengen fonso. Het leest als een soort halve flame. Ik weet verder niet hoe het bedoeld is, maar ik weet ook nog steeds wat dan jouw lijn dan zou zijn.

Het enige dat ik lees is dat al mijn gedachtes fout zijn en ik blijkbaar een fish ben. Ik vat dat verder overigens op als een compliment want je hebt me nu overtuigd dat ik de goede kant aan 't denken ben.

Of je de flop moet check/raisen of niet is over te discusseren. Ik nam hier een ingecalculeerd risico mede omdat ik wilde zien Villain zijn hand zou spelen. Valt wat voor te zeggen om initiatief te nemen. Maar dat soort dingen zijn niet geschreven in steen. Je bent imo voorspelbaar en dus exploitable, wanneer je halsstarrig speelt.
      Snap je vergelijking met toernooien hier ook niet. Het zijn twee verschillende wezens en je moet simpelweg anders spelen. Wanneer jij het op dezelfde manier wilt doen, dan moet je dat vooral doen. Maar ik denk niet dat het een winstgevend idee is.

Preflop pushen hier is imo echt niet goed. Weet niet of je quiz #2 gelezen hebt, maar hand 2 (met 88) had je dan zeker ook gepushed?
      Mss moet je 's proberen "outside of the box" te denken. Er zijn altijd meerdere mogelijke oplossingen voor een probleem. Ik denk dus ook helemaal niet dat ik het altijd bij het rechte eind heb. Ik probeer dan ook om andere manieren/lijnen te bedenken en te evalueren. Maar het belangrijkste is dat ik ruimte overlaat voor andere ideeën en mezelf de mogelijkheid geef om van positie te veranderen. Daar kan je alleen maar van leren en groeien.

Uit jouw woordkeus haal ik hele andere dingen en ik denk eerlijk gezegd dat dat je tegenhoudt.

Had het eigenlijk ook heel kort kunnen houden... fonso "je faalt!"
    • ajfonso
      ajfonso
      Bronze
      speel zoals je wil dude.
    • Sharkking89
      Sharkking89
      Bronze
      WHAHAHHAHAHAHAHAHAHAHA

Dit is lache:D
    • ajfonso
      ajfonso
      Bronze
      Ok dit is mijn laatste bericht in dit topic. Ik wil je graag helpen maar als jij mijn posts niet wil zien post ik ook niet.

Aan jouw de keuze.

Wil jij dat ik je help?
    • RRtwos
      RRtwos
      Bronze
      Lees net ff deze posts en tuurlijk valt er e.e.a. over te zeggen (anders post sreteb hem niet).

Maar als ik de "hulp" lees van fonso komt dit niet over als hulp maar eerder als kritiek. Nu weet ik ook, om beter te worden heb je kritiek en discussies nodig maar je kunt dit op meerdere manieren brengen.

Persoonlijk had ik de call ook gemaakt en na de flop de minraises afgestraft en de boel naar het midden geschoven.....

Maar WTF(ish) ik ben ook maar een amateur.

Zou zeggen............. blijven posten Sreteb!
    • Sreteb
      Sreteb
      Bronze
      @ RRtwos: Bedankt voor 't vertrouwen, is altijd leuk om te lezen. Zou het alleen nog leuker vinden als je handen gaat posten in een forum ;) .

@ ajfonso: Wanneer je denkt een zinnige bijdrage te kunnen leveren aan een post of je wilt verduidelijking oid, dan moet je vooral posten. Ik juich discussie alleen maar toe, we zijn hier allemaal om van elkaar te leren. Dat kan alleen als je over dingen nadenkt en andere lijnen in overweging neemt.
      Het is dus ook helemaal niet dat mijn lijn (of jouw lijn) de enige goede weg is. Zo lees ik je posts wel. Je mag uiteraard je mening ongenuanceerd geven, maar kijk dan niet vreemd op als iemand anders dat ook doet.

Of je hierin verder post of niet, is aan jou. Wanneer je een toevoeging hebt, moet je het vooral doen. Hopelijk doe je het dan niet om mij persoonlijk er een plezier mee te doen, maar doe het voor jezelf. Ik ben ervan overtuigd dat je van iedereen iets kan leren, zolang je er maar voor open staat.
    • ajfonso
      ajfonso
      Bronze
      als jij mijn posts als flames ziet post ik niet. Ik wou een discussie starten maar als iemand mij dan gaat zeggen dat ik flame trek ik dat niet.
    • ajfonso
      ajfonso
      Bronze
      Yoe dude,

wil echt geen stomme domme ruzietjes hier. Ik dacht dat jij mijn posts als flames zag terwijl ik moeite deed om jouw iets te leren. Dus ik vond het beetje onrespectvol ook omdat ik in discussie ging nadat jij een antwoord gaf waarin jij weer argumenten gaf en jij dit direct als aanval zag.
    • Sreteb
      Sreteb
      Bronze
      Ik dacht eerlijk gezegd dat m'n voorgaande post wel duidelijk genoeg zou zijn.

Maar laat ik het dan nog eens proberen in andere bewoordingen...

Dat je meteen denkt dat het een ruzietje is, zegt iets over jou en hoe je dingen opvat (terecht of onterecht, dat laat ik voor nu maar in het midden).
      Wat ik probeer over te brengen is dat we allebei de wijsheid niet in pacht hebben.
      Hoe ouder ik word hoe meer ik besef dat socrates gelijk had met: "het enige dat ik weet is dat ik niks weet" en "wijsheid is weten hoe weinig je weet".

Daar had hij gelijk in en ik probeer iig open te staan voor de discussie. Juist omdat mijn kennis nietig is in het grote geheel. Ik denk dat als je al mijn posts bekijkt dat je dat ook ziet omdat ik daar bewust mee bezig ben en ik mijn woorden dus ook zo kies.

Wanneer ik jouw post lees dat je "moeite doet om mij iets te leren". Dan krijg ik toch een hele andere boodschap dan de boodschap die ik aan jou geef. Ik weet niet hoe het hele schoolsysteem nu in elkaar zit, maar ik neem aan dat je de term "begrijpend lezen" wel eens eerder gezien hebt... Denk 's aan je woordkeus en probeer 's tussen je eigen regels te lezen.

Wat ik ook al eerder zei, wanneer jij ongenuanceerd je mening geeft, moet je niet raar opkijken als iemand anders dat ook doet. Dat je dan meteen op je teentjes getrapt zegt mij ook wel iets.

Hoewel ik me wel zeer vereerd voel dat je uit je ivoren toren wilt stappen om mij als gepeupelte wat bij te brengen. Hoef je je daartoe niet te verlagen. Wat ik ook al zei... post voor jezelf, om te groeien.

Als laatste nog een quote van een persoonlijke hero, waar ik aan moest denken bij jou posts...

"Those who know themselves to be stupid are really the wise ones. The stupid are those who think they are wise."
      ~Buddha (c.563 - c.483 BC)
    • Yoghi
      Yoghi
      Black
      Even compleet offtopic :D

Ik vraag me altijd af waarom die quotes in het engels gedaan worden. Ziet het er interessant uit ofzo? Want die Buddha zal het vast wel niet in het engels gezegd hebben :P

"Degenen die weten dat ze dom zijn zijn de slimmen. De dommen zijn degenen die denken dat ze slim zijn."

Klinkt lekker lame
    • Sreteb
      Sreteb
      Bronze
      @ Yoghi; Die quote vind ik in het Engels ook een stuk mooier staan. Die van Socrates op zich ook wel, maar die kunnen nog wel. Dat is het nadeel van Nederlands imo, het wordt meteen een langere en dus moeilijkere zin wanneer je het een beetje goed wilt laten klinken.

Nog een laatste ding richting fonso... weet niet zeker of je over "je faalt" viel, maar daarmee heb ik een quote van jezelf gebruikt. Zie deze thread mocht je het niet meer weten in de overvloed van posts die je maakt (zal het verder maar niet over mijn vooruitziende blik, in die thread hebben).
    • Leo
      Leo
      Bronze
      Old wounds...

Volgens mij maken jullie je beide schuldig aan half verborgen sneren richting elkaar. Ik twijfel er niet aan dat je het allebei goed bedoelt en elkaar iets bij wil brengen, maar dat gaat op deze manier echt niet lukken. Kiss n make up.

Mooie quotes though.

Groeten,
      Leo
    • ajfonso
      ajfonso
      Bronze
      Hoewel ik me wel zeer vereerd voel dat je uit je ivoren toren wilt stappen om mij als gepeupelte wat bij te brengen. Hoef je je daartoe niet te verlagen. Wat ik ook al zei... post voor jezelf, om te groeien.
      Ik post hier niet voor mezelf maar voor anderen. Ik kan namelijk ook gewoon een dagboek bijhouden.

Oorspronkelijk gepost door Sreteb
      @ Yoghi; Die quote vind ik in het Engels ook een stuk mooier staan. Die van Socrates op zich ook wel, maar die kunnen nog wel. Dat is het nadeel van Nederlands imo, het wordt meteen een langere en dus moeilijkere zin wanneer je het een beetje goed wilt laten klinken.

Nog een laatste ding richting fonso... weet niet zeker of je over "je faalt" viel, maar daarmee heb ik een quote van jezelf gebruikt. Zie deze thread mocht je het niet meer weten in de overvloed van posts die je maakt (zal het verder maar niet over mijn vooruitziende blik, in die thread hebben).
      Lol fuck you.. laag om te zeggen: "weet niet zeker of je over "je faalt" viel, maar daarmee heb ik een quote van jezelf gebruikt". Bla bla bla... kijk mij ik kan quoten omg ik ben zo hip. Wordt volwassen serieus. Die shit is van lang geleden en ik herinner het me niet eens.

wijsheid is geen tekst die je in je hoofd zet. Wijsheid kun je niet leren. Wijsheid bouw je op. Wijsheid komt voort uit 'ervaren'.

Wijsheid is een goede oplossing te vinden hoe om te gaan met een bepaalde situatie in je leven.

In plaats van de juiste keuze maak je de slechtste keuze. Je reageert op de zelfde manier als ik. Aggressief, belerend en arrogant. Je kan geen situatie oplossen door op de zelfde manier te reageren. Als je frustratie wil moet je die vooral zoeken op deze manier. Echter boeit het mij totaal niet wat je allemaal kletst over je leuke filosofie tekstjes. Jij boeit mij niet, socrates boeit mij niet en je forum boeit mij ook niet.

De keuze die ik maak is niet mijn tijd hier meer aan te besteden en mij niet meer te irriteren aan deze situatie. En ik denk dat het een redelijke ók oplossing is.

Ik klim mijn ivoren toren weer in en ga lekker chillen man later,

Jonas
    • SeaJaws
      SeaJaws
      Bronze
      Over de hand nog maar eens dan ;) .

Persoonlijk call ik nooit met SSS, preflop raise of fold en tenzij ik een enorm goede read heb op mijn tegenstander fold ik dit sowieso. Omdat je anders met situaties zoals deze komt te zitten en je te weinig stack hebt om fatsoenlijk tegen hem te spelen imo. Bij SSS kan je het niet permiteren om het spel te ingewikkeld te maken en dat doe je hier wel.
    • ImrN
      ImrN
      Bronze
      Ten eerste over de hand:

Minraise, zou ik callen.. Ik wijk in zulke situaties wel eens af van SSS, als het verantwoord is voor mij(hangt ervan af wie er raist, en hoe actief ik ben geweest op tafel..)
      Voor de rest zou ik het downcallen..

Maar dat is hoe ik het zou spelen in zo'n situatie..

Ten tweede... (dit heeft alleen betrekken op zijn eerste post in deze thread.)
      Ik snap van ajfonso dat hij je graag helpt, maar ben helaas niet eens op de manier waarop het gebracht en/of geschreven werd(opzet of niet).
      Het kwam bij mij als lezer ook niet als helpend over, maar toch snapte ik wel wat hij wou overbrengen.
      Ik ben over het algemeen een heel rustige speler/persoon dus ik trek me niet zo veel aan van 'onvriendelijke berichten' zolang ze maar wat nuttigs in zich hebben. Ik zag wel nut in de informatie van fons, maar kan begrijpen waarom anderen dit toch een beetje aanstootgevend kunnen vinden vanwege de 'toon' in het bericht.

Verder, thanks voor het posten, want kon ik zelf ook even over nadenken en het door mij beschreven antwoord is het resultaat hoe ik erover dacht.

Succes verder met spelen,

Imran