Win een ticket voor de 100K Gtd!!!!!

• Sharp80
      Sharp80
      Bronze
      Deze week is het weer tijd voor een betoog en deze keer over "Tilt"!

Zoals velen van jullie al weten en hebben ervaren is "tilt" het grootste gevaar voor je bankroll. Wanneer je op tilt slaat hou je je vaak namelijk ook niet meer aan andere basisprincipes.

Maar wat is "Tilt" nu? In welke vormen openbaart zich dit en welke gevolgen heeft het op tilt slaan? En hoe ga je zelf hiermee om?

Behalve dat je een ticket kunt winnen voor de 100K is het sowieso nuttig voor jezelf om hier een betoog over te schrijven. Het laat je stilstaan bij het grootste gevaar voor je bankroll. En wellicht dat dit betoog, of dat van een ander ervoor kan zorgen dat je in de toekomst minder snel op tilt zal slaan.

Je kunt je betoog in deze thread posten tot zaterdag 15-03 om 9.00 uur. Alle inzendingen na net genoemde datum en tijdstip zullen niet meetellen voor de wedstrijd.

A.s. zaterdag kort na 9.00 uur zal er een thread worden geopend waar jullie kunnen stemmen tot zondag 16-03 om 15.00 uur.

P.S Moderators en handjudges mogen meedoen aan deze wedstrijd! Ikzelf ben de enige die ik uitsluit. :D

Succes en ik hoop veel leerzame dingen te mogen lezen!
  • 11 antwoorden
    • anunaki
      anunaki
      Bronze
      Ik stem op Ajfonso
    • elrio
      elrio
      Bronze
      En we gaan er terug voor, hopend op dat ticket :p
    • elrio
      elrio
      Bronze
      Tilt

Wat is Tilt

Tilt is een fenomeen in poker waar veel pokerspelers worden mee geconfronteerd. Je zal geen enkele speler vinden die nog nooit heeft getilt. Meestal tilt een speler naar een vreselijke Bad beat waarin die ene hand die je verliest waardoor je uit het tornooi ligt waar je in dat tornooi al veel inspanning hebt gedaan of je verschillende buy-in’s verliest in een cashgame. De ene speler gaat hier beter mee om dan de andere. De ene speler tilt de hele dag verder (BIG-TILTERS) , de andere speler tilt het verdere tornooi (TILTERS) en nog een andere speler kan terug zijn gewone spel spelen na 1 hand getilt te hebben. (SEMI-TILTERS)
      Tuurlijk zijn er ook spelers die zeer goed met tilt kunnen omgaan, al slaan deze personen in de een of andere vorm toch tilt. (MIN.-TILTERS)
      De benamingen big-tilters, tilters, semi-tilters, en min.-tilters zijn benamingen die IK geef om ze verder in dit betoog te gebruiken

Anders dan een Bad beat kan je ook tilten bij volgende situaties in een pokergame:

1) Je tegenstander die een grote bet plaats waardoor je niet meer zeker bent dat je de sterkste hand hebt. Je fold en de tegenstander toont je de Bluff.

Net als Tilt, Bad beat is Bluff ook één van de zovele elementen in poker, wanneer je word gebluft vloek je wel eens in je binnenste (livegame dan) maar laat je dit echt niet blijken naar de tegenspelers toe. Wat je zeker niet mag doen is proberen op die persoon een bluff uit te voeren. Toch niet in de eerste paar handen. Je kan die bepaalde tegenstander terug bluffen maar dit doe je dan best volgens mij een groot deel handen later.
      Als je de Bluff laat zien of je geniet in je binnenste van je re-bluff kan je nog altijd zelf bepalen. Als je je kaarten laat zien moet je die tegenstander vaak vermijden met slechter handen. Je bent er dan bijna van overtuigd dat ie er alles zal aan doen om je toch maar weer te bluffen. Dit kan je natuurlijk ook in je voordeel doen uitkeren.

2) Je bent er bijna 80% van overtuigd dat je de beste hand hebt. Op de showdown toon je tegenstander toch die hand die ietsje beter is.

Hierop tilten gebeurd niet zo vaak volgens mij, dit komt omdat je als regelmatig pokeraar en voldoende kennis van het spel je de situaties heel goed kan inschatten. Deze situatie komt vaker voor bij beginnende spelers met een minimale kennis van het spel.
      Je moet je nederlaag gewoon aanvaarden en uit deze situaties je kennis halen.

Hoe weet je als je tilt
      - Je denkt de hele tijd aan die bepaalde hand en je viseert die tegenstander van die bepaalde hand.
      - Je speelt marginale handen om toch maar te stijgen in je bankroll. Iets wat niet lukt met marginale handen
      - Je speelt handen waar je dan second pair of een draw hit waar je dan all-in gaat waar dit vaak niet nodig is.
      - Je kan je moeilijk meer concentreren met als gevolgd dat je spel hieronder leidt.

Dit zijn volgens mij enkele van de zovele reacties die je doet als je tilt.

Wat moet/kan je doen als je tilt.

Big-Tilters

Dit is een de slechste groep voor tilt. Dit zijn vaak beginners die na een Bad Beat altijd tilten. Wat zij niet goed beseffen is dat in langere periodes de handen die ze speelden maar door een Bad beat verloren toch winst opleveren. Tilten kan zeer grote gevolgen hebben voor je bankroll (Ook wel je werkkapitaal genoemd).
      Als je een speler bent die regelmatig tilt en als je tilt toch wel enkele handen duurt raak je jouw bankroll zeer vlug kwijt. Wat deze spelers hieraan kunnen doen is volgens mij in een cashgame gewoon ONMIDDELLIJK stoppen met spelen voor een paar uur. Met een SNG of MTT zit het anders. Hier kan ik ze aanraden om zeer kalm te blijven en alleen maar voor een bepaalde tijd zeer sterke handen te spelen. Dit doe je dan tot je je normale spel terug kan spelen. Wat je zeker niet doet is laten blijken dat je tilt. Ga niet naar de chatbox en doe geen all-in’s Pre-flop.
      Het doel voor alle tilters is het tilten die invloed uitoefend op je spel beetje voor beetje uit je spel te doen weglaten.

Tilters

Dit is een groep die al beter met tilten om kan gaan maar toch kunnen in sommige, niet alle situaties een grote daling betekenen van hun bankroll. Deze spelers kunnen het best in hun cashgame een pauze nemen, stoppen met spelen voor een paar uur moeten ze niet doen, gewoon hun kalmte en concentratie terugvinden, even een frisse neus ophalen kan al wonderen doen.

Semi-tilters

Dit is een groep waar de meer gevorderde spelers zich in terugvinden denk ik. Na een Bad beat durf je soms wel eens tilten. Maar vaak aanvaard je gewoon de Bad beat en speel je je gewone spel verder.

Min-Tilters

Dit is volgens mij een groep met een minimaal aantal spelers, dit kunnen spelers zijn die gewoon pokeren om te pokeren en niet kijken naar hun bankroll. Vaak zijn die gelegenheids pokeraars. Of zeer goede PRO pokerspelers, die mat Bad beats goed kunne omgaan.

Tilten is dus een fase die in het begin van je pokercarrière zeer groot is, waar je vaak mee geconfronteerd word. Tilten is een aspect van poker die je gewoon moet aanvaarden, net zoals bad beats. Uiteindelijk komt tilten het vaakst voor bij een bad beat.
      Als regelmatig en gevorderd pokeraar aanvaard je de bad beats meer een meer en sluipt er steeds minder tilt in je spel.
      Tilten in de vorm van teleurstelling en twijfel aan je spel kan je volgens mij bijna niet helemaal vergeten. Als een Bad beat je helemaal niets doet dan moet je gewoon niet pokeren of ben je niet echt met je poker spel bezig.

Nog een zelf bedachte uitspraak :p

'' The art of Tilting is Dealing and accepting it.''

Elrio 11/03/2008
    • anunaki
      anunaki
      Bronze
      Tilt

We kennen allemaal de term "tilt" bij poker, niet zelden zie je bij pokerrooms in de chat mensen "TILT" of "TILT ALERT" typen. Maar wat is dat nu eigenlijk, tilten? En hoe komt het dat je op tilt gaat? En belangrijker nog: wat kun je ertegen doen dat je je halve bankroll wegtilt? Ik ga dit hieronder uitleggen.

Ik maak onderscheid tussen twee vormen van tilt:

1. kleine tilt
      2. grote tilt

Kleine tilt

Poker is een gokspel met een zeer grote behendigheidsfactor. Door beslissingen te nemen die op de lange termijn winstgevend (+EV) zijn, kun je poker winstgevend spelen. Hierdoor krijg je als pokerspeler te maken met periodes van winst en periodes van verlies, waarbij de periodes van winst uiteindelijk de periodes van verlies weer goedmaken. Het is dan ook essentieel dat je ervoor zorgt dat je vertrouwen houdt in je (goede) spel in slechte fases EN in goede fases.

Hier ligt echter een menselijke valkuil op de loer: je hersenen hebben namelijk een natuurlijk mechanisme dat je handelen corrigeert obv ervaringen. Als je een periode veel potten wint, ga je als het ware vanzelf denken dat je een hele goede speler bent. Omgekeerd ga je na een serie van verloren potten automatisch denken dat je iets fout doet. Het resultaat van dit mechanisme in je hersenen is dat je je spel gaat aanpassen obv je gevoel, waardoor je beslissingen gaat nemen die afwijken van je normale +EV spel. Dit noem ik kleine tilt.

Grote tilt

Ik had al gesteld dat poker een gokspel is en dat er bij de kleine tilt langzaam iets in je spel sluipt, waardoor je de winstgevendheid op de lange termijn (wat door behendigheid wordt gecreeërd) verloren gaat. Het feit dat het een gokspel is geeft nog meer problemen, vooral als spelers zich niet bewust zijn DAT poker een gokspel is. Een speler raakt zo gewend aan zijn superieure behendigheid, dat hij vergeet dat iemand die slechts 4% kans heeft om te winnen, nog steeds kans heeft om te winnen. Bij een dergelijke bad beat, volgt dan een reactie van ongeloof, soms zelf woede, of erger nog: onverschilligheid. De speler krijgt dan te maken met wat ik noem grote tilt. Hij gaat, afhankelijk van de emotie die de beat bij hem losmaakt, zeer aggressief spelen met slechte handen (bijoorbeeld als hij boos wordt), of het kan hem helemaal niks meer schelen en hij gooit zijn geld zomaar in de pot met een slechte hand. Dit allemaal ingegeven door de confrontatie met het feit dat het "toch maar" een gokspel is en met de gedachte zijn geld zo snel mogelijk terug te winnen. Dit laatste is trouwens een van de symptonen van een gokverslaafde.

Nu duidelijk is wat tilt is en hoe het zich kan openbaren, is de volgende vraag: Wat kunnen we ertegen doen. Hierbij moeten we ook weer het onderscheid maken tussen de kleine en de grote tilt.

Ik heb uitgelegd dat de kleine tilt eigenlijk een natuurlijke reactie is van hersenen om je te corrigeren. Om deze vorm van tilt te voorkomen, zul je dus deze natuurlijke drang moeten bedwingen. Dit kan door consequent vast te houden aan een bepaalde speelstijl en door het succes (of juist niet) van deze stijl bij de houden (bijvoorbeeld met Pokertracker, Pokeroffice of een dergelijk programma). Als je in een slechte periode zit, analyseer de handen die je hebt gespeeld en toets ze aan je speelstijl. Heb je ze conform die stijl gespeeld, dan zul je het vertrouwen moeten houden dat je goed hebt gespeeld en dat je op de lange termijn altijd winst zult maken. Twijfel je over bepaalde handen, of zelfs aan aspecten van je speelstijl, schakel dan de hulp van anderen in. Wat vinden zij van je spel? Heb je structurele -EV aspecten in je spel? Blijf je strategie dus trouw, maar blijf ook streven naar het verbeteren ervan zonder dit onbewust te doen in de vorm van de kleine tilt.

De grote tilt is makkelijker te herkennen, maar moeilijker te analyseren. Belangrijk is dat je van jezelf weet dat je er gevoelig voor bent. Als je er gevoelig voor bent, probeer dan een vast patroon aan te wennen. Stel dat je weet dat je slecht kunt omgaan met bad beats en dat je met AA verliest tegen een speler die (fish als hij is) met een hand als pak-hem-beet 48o als je raises heeft gecalled, omdat hij op de river zijn 2pair maakt. Ga dan gewoon de volgende hand standaard op sitout, pak iets te drinken en overtuig jezelf ervan dat je niet op (grote) tilt bent. Pas als je zeker bent dat je niet tilt, ga dan weer verder. Bij twijfel stop dan gewoon.

Ik heb hierboven uitgelegd wat mijn kijk op het fenomeen tilt is. Het ziet er allemaal simpel uit, maar in de praktijk is het gewoon lastig om consequent de discipline op te brengen om je eigen gedrag te analyseren. Toch is het de enige manier om te voorkomen dat je onnodig geld verspeeld op een manier waarvan je zelf ook weet dat het door slecht spel komt.

Als je mijn richlijn voor de oplossing volgt, zul je uiteindelijk de controle weten te houden op je tiltgedrag. En door het inbouwen van een vast patroon na een bad beat, zul je steeds sneller weer tot bedaren komen om uiteindelijk misschien wel helemaal tiltvrij te kunnen spelen.
    • marcelhermus
      marcelhermus
      Bronze
      ik kan ook wel leuk een heel stuk schrijven wat tilt precies psychologisch is. maar dat staat hier boven al op verschillende wijzes beschreven.

voor mij bestaat tilt uit het flippen na enerzijds een bad beat (wat soms niet eens altijd een echte bad beat is). of een mislukte bluf die gecallt word door het laagste paar op het bord, of zelfs een underpair.

ik heb voordat ik bij pokerstrategy kwam al op andere sites gratis geld er door heen gejast.
      dit kwam na een serie bad beats, of ik dacht dat het bad beats waren.
      de tilt bestond bij mij uit het gaan spelen op hogere limieten. hier was ik soms winnend soms verliezend.
      later kwam ik weer tot bedaren en speelde ik weer rustig verder tot de volgende bad beat.
      uiteindelijk resulteerde dit in het maar gaan spelen van heads up partijen. verrassend genoeg won ik er 2 waardoor ik weer een leuk bedragje had, helaas verloor ik daarna ook weer waardoor ik op 0 stond.

naar mijn idee heb ik het nu redelijk onder controle. als ik een keer verlies denk ik volgende keer beter. ook omdat het besef er is dat ik een winnende speler ben. soms maar minimaal, maar ik ben het wel.

en ik weet tilten zorgt ervoor dat ik dat niet meer ben.
    • Zeezout
      Zeezout
      SuperModerator
      SuperModerator
      Voor mij betekent TILT: 'The Intelligence Loses Totally'.

Dit zie ik als de beste korte omschrijving van TILT. Het is een situatie waarin je intelligentie en verstand het opgeeft tegen de emotie en de emotie gaat reageren op omstandigheden.

Wat is TILT
      Tilt is niet specifiek het domein van pokerspelers. Het is in feite een andere benaming van 'over de rooie gaan' . De oorzaak is meestal een gebeurtenis die je emotioneel raakt. Zo kan iemand tilten doordat zijn buurman de hele dag klassieke muziek draait met de stereo op 7, maar ook doordat zijn baas hem voor de tweede keer op de dag een uitbrander geeft (terecht of onterecht)

De tilter heeft altijd het idee dat hij a.h.w. 'in zijn recht staat'. Niet met zijn verstand, want dat weet vaak wel dat hij ongelijk heeft of in ieder geval aan het overreageren is, maar met zijn emoties. De emoties regeren over het verstand op dat moment en het verstand lijkt zich te verschuilen.

Er zijn legio verschillende vormen van TILT en ook legio verschillende oorzaken. Maar over het algemeen is het een gevoel van machteloosheid dat de trigger is. Je doet zo je best en wil alles goed doen, maar toch gaat alles mis. Dat veroorzaakt een gevoel van onrechtvaardigheid en machteloosheid.

De grens van het tilten is heel verschillend per persoon. Sommigen gaan ineens op tilt, terwijl anderen eerst verschillende 'waarschuwingen' vertonen, zoals het groeiende besef van 'niet eerlijk' of 'asociaal' van een situatie, transpiratie, verhoogde hartslag, onrust, zenuwachtigheid, irritatie of mini-woedeuitbarstingen zoals het hard in je eigen handen klappen of op tafel slaan.

Het proces van- en omgaan met TILT
      Sommigen kunnen TILT ook (leren) beheersen en er tegenmaatregelen voor nemen, zoals weglopen, afreageren op onschadelijke manieren zoals sport of muziek luisteren. Anderen merken hun grens pas op wanneer ze er al overheen zijn en raken steeds meer de controle kwijt.

Uiteindelijk komt er dan een proces op gang waarin als het ware 'wraak' moet worden genomen op het 'onrecht'. Er worden puur emotionele beslissingen genomen en het doel is op een of andere manier (vaak onbewust, maar niet altijd) vernietiging. Meestal is de tilter er zelf uiteindelijk ook slachtoffer van, maar de gevolgen kunnen zich ook uitstrekken tot anderen. Denk daarbij aan het kapot maken van spullen tot het gebruik vam lichamelijk of verbaal geweld.

Omgaan met TILT is iets waar alle mensen mee te maken hebben in het dagelijks leven. Het probleem voor pokerspelers is, dat er een aparte term voor is die een eigen leven gaat leiden. We kunnen TILT zelfs gebruiken als excuus om slecht spel te vedoezelen of om domme/foute reacties te rechtvaardigen. TILT wordt in zo'n situatie een self-fullfilling Prophecy.

Tips
      De beste manier om pokertilt te bestrijden is waarschijnlijk toch het vinden van balans in je hele leven, niet alleen met poker. Wanneer je goed in je vel zit en kunt relativeren, kun je veel TILT-situaties verwerken en beheersen.

Ook een goede tip is om veel kennis over het spel op te doen en je eens te verdiepen in de kansberekening. Wanneer je een goed zicht hebt op de materie en inziet dat een verlies van 10 coinflips achter elkaar helemaal niet zo bijzonder is, kun je meer afstand nemen met je emoties en op betere tijden wachten, waarin je ze bijvoorbeeld 10x wél wint achter elkaar.

Ook het hebben van veel speelervaring is een hulp in het bestrijden van TILT. Wanneer je ze eenmaal 'allemaal hebt gezien' zul je bad beats en downswings gaan relativeren en op hun juiste positie terugzetten. Overigens kun je zeker ook tilten van een upswing. Overmoedig worden is feitelijk ook een vorm van TILT!

Verder is het aan te raden weinig (liefst geen) alcohol of b.v. softdrugs te gebruiken bij het pokeren. Je lijkt meer controle te hebben (denk je) maar in feite verhoog je de kans op TILT aanzienlijk.

Er valt over dit onderwerp veel te zeggen (goede keuze Sharp!), maar ik wil het hier maar bij laten.

Groetjes,

Zeezout.
    • Sharkking89
      Sharkking89
      Bronze
      We have a winner :rolleyes:
    • Timor83
      Timor83
      Bronze
      Tilt

Wat is tilt?

Elke pokerspeler heeft, vroeg of laat, wel eens een tiltmoment. Voor sommigen is het een steeds wederkerend fenomeen, anderen hebben er slechts zelden last van. Maar wat is “tilt” nu eigenlijk? Ik zou deze essay standaard kunnen beginnen met “Vandale omschrijft tilt als…” etcetera. Maar de term “tilt”, tenminste in de pokerbetekenis, heeft heel wat meer om het lijf heeft dan enkel een standaarddefinitie uit een woordenboek.
      Algemeen zou je kunnen zeggen dat “tilt” inhoudt dat je het pokerspel op een negatieve emotionele manier gaat benaderen. Voorbeelden zijn er genoeg: Je krijgt een 2-outer om je oren na een deepstacked all-in met top set of je AA wordt door AK gekraakt na een preflop all-in. Je voelt de frustratie opborrelen, en je kan niet wachten om je tegenstander in de volgende hand een koekje van eigen deeg te geven. Je bent 4 stacks down in deze sessie maar toch blijf je spelen om je geld te recupereren,…. De volgende hand krijg je TPTK op de flop, en ondanks dat het al lang duidelijk was dat je verslagen bent door een straat of een flush, ga je veel te ver met de hand. En jawel, daar komt alweer nieuwe frustratie naar boven die leidt tot nog slechtere beslissingen. Een flagrante fout maken kan het tiltspel eveneens op de wagen zetten. Tilt is niet alleen een vicieuze cirkel tijdens een sessie wanneer het begint, tilt is eveneens een gevaar voor je bankroll, en dat gevaar wordt exponentieel vergroot naarmate je meer tafels tegelijk speelt. Het is een tikkende tijdbom die op elk moment kan ontploffen.
      Ook de andere manier kan, je hebt net 2 bad beats na elkaar gekregen, en plots wordt je heel wat minder agressief op momenten waar het perfect verantwoord is om flink door te betten. Vrees om teveel te verliezen is net zo goed een vorm van tilt, hoewel het in het pokerjargon vaak “spelen met scared money” genoemd wordt.
      Een andere vorm van tilt is “mechanische tilt”. Hier sta je bvb. net op het punt om preflop all-in te gaan met AA na een raise en een reraise, en ineens…valt je internet uit. Zeer vervelend, en het kan je vloekend als een ketter op je computer laten rammen.

Damage control

Goed, iedereen weet nu wat tilt is. Maar belangrijker is: wat doe je eraan?

1. Tilt vermijden

Je zal merken dat, hoe langer je speelt, hoe vaker je een bad beat rond de oren zal gekregen hebben. Het antwoord is dus simpel: ervaring. Hoe meer je speelt, hoe meer onwaarschijnlijk lijkende dingen je tegen zal komen. De reactie daarop is puur menselijk: je hersenen worden resistenter tegen de schijnbaar onvermijdelijke beats die je krijgt, en zullen er makkelijker vrede mee nemen dat zulke dingen nu eenmaal gebeuren. “That’s poker”. Speel meer, en je wordt beter bestand tegen het tiltduiveltje.
      Wanneer je echter na een lange tijd spelen nog steeds een pertinent tilt-probleem hebt, is er duidelijk iets inherent fout aan de manier waarop je het spel benadert. Indien je ondanks je tilt-problemen toch een winnende speler bent, kan je op zoek gaan naar mentale trucs. Ik ken spelers die thee drinken tijdens een sessie, die eerst flink gaan sporten alvorens te pokeren, allemaal manieren om ervoor te zorgen dat ze mentaal fris zitten alvorens aan een sessie te beginnen. Wat voor jou de beste manier is valt moeilijk te bepalen, maar de beste raad die ik je kan geven is: experimenteer! Indien je geen winnende speler bent, is het antwoord hard maar duidelijk: stop met pokeren, of ga op lagere stakes spelen waar je je comfortabeler voelt om een stack te verliezen.

2. Tilt herkennen

Tilt kan heel subtiel zijn, en je hebt er bovendien gradaties in. Tilt kan zich situeren op een spectrum van “heel licht” tot “helemaal roekeloos”, met meestal ergens een waarde tussenin. De waarden op het einde van het spectrum zijn vrij makkelijk te herkennen, maar een heel lichte tilt is heel wat onherkenbaarder. Stel jezelf deze vraag bij elke hand die je speelt: “Bestaat er een kans dat ik de hand anders had gespeeld wanneer ik in een andere (betere) mentale toestand was?” “Zou ik deze fout gemaakt hebben indien de vorige hand anders was uitgedraaid?”. Indien het antwoord “ja” is, is de conclusie duidelijk: je bent aan het tilten, hoe licht ook. Stop dan ook met spelen. Een lichte tilt mag misschien onbelangrijk lijken omdat de pot die je net speelde slechts 10BB groot was, maar denk eraan: tilt is een tijdbom. En wanneer die 200BB pot enkele handen later verloren wordt door een slechte beslissing, zal je wensen dat je geluisterd had naar jezelf.

3. Damage control: de aanwijzingen

Er is niet “1 beste manier” om tilt te vermijden of op te lossen. Maar er bestaan wel enkele regeltjes die in de praktijk goed voor mij lijken te werken:
      Stop met spelen
      - …na een verlies van 4 buy-ins in een sessie
      - …wanneer je minstens 2 flagrante en/of zware fouten maakt
      - …wanneer je in de laatste 5 minuten 2 zware bad beats krijgt, en er een “here we go again”-gevoel bijkomt
      - …wanneer je merkt dat je bepaalde tegenspelers aan tafel persoonlijk begint te viseren
      - …wanneer je enige vorm van frustratie voelt tegenover wat dan ook

Met “stoppen met spelen” bedoel ik meteen stoppen. Niet wachten tot de blinds weer bij jou komen! Elke hand die je speelt is een tikkende tijdbom die in je gezicht kan ontploffen. Eén van de weinige situaties waar weggaan voor de blinds passeren dus +EV is ;)

Wat je doet tijdens je pauze maakt niet uit, zolang het maar niets met poker te maken heeft. Fitnessen, lopen, een paar aliens afknallen in een computerspel, je vriendin neuken,...alles werkt voor iedereen anders. Zolang het maar iets is waar je je frustratie in kwijt kan, of tenminste iets dat je poker voor even doet vergeten. Hoe zwaarder de tilt, hoe langer de pauze. Stoppen voor de rest van de dag is zeker niet ongewoon. Bij steeds terugkerende tilt kan een pauze van enkele dagen zelfs nog onvoldoende zijn.

Besluit

Tilt is een mentaal probleem dat bijgevolg ook psychologisch moet opgelost worden. De tekst hierboven is geenszins volledig, al zijn de meest gangbare ideeën en oplossingen er wel in aanwezig. Maar allen dienen ze eigenlijk tot hetzelfde doel: Ga aan de tafel zitten met een goede mindset en een fris hoofd, dat in staat is om beredeneerd en rationeel beslissingen te nemen. Ga weg van de tafels wanneer dat niet meer het geval is.

Nawoord

Het verliezen van een paar stacks door tiltgevoelig spel overkomt de besten wel eens. Tijdens mijn downswing een paar weken/maanden terug, was ik enorm tiltgevoelig. Zeer vreemd, want ik speelde al 9 maand succesvol poker en had bijna nooit last gehad van tiltproblemen. Nagaan hoeveel geld ik erdoor verloren heb zou me teveel tijd kosten, maar een schatting die ik toen maakte, vertelde me dat het bedrag rond de 2000 à 2500$ moet liggen. Een bom geld dus, en meer dan genoeg om na te gaan voor mezelf hoe ik tilt het best kon vermijden en oplossen.
      Voor mezelf kwam ik toen op bovenstaande tekst terecht. Ik heb hem nooit neergeschreven omwille van het feit dat de ideeën (die ik overigens ook maar verzameld heb door het afschuimen van internet) vrij snel in m’n hoofd zaten. Later vond ik het de moeite niet meer, omdat ik tegenwoordig slechts zelden nog tilt, al komt het tiltduiveltje ook bij mij af en toe nog over de schouder kijken. Ik pas dan bovenstaande technieken toe en gooi zo dat irritantje wezentje meteen terug van mn schouder af.
      Bij deze schrijf ik de tekst dus toch neer, omdat ik hoop dat anderen er ook iets aan hebben. En ook omdat ik dat ticket wil winnen, uiteraard ;)
    • LurkerBelow
      LurkerBelow
      Bronze
      Ik wou meedoen maar hoe kan je tegen deze professors op :P
      Wel zeer intressant om te lezen dus dit topic is wederom een succes Sharp!

Toch maar een gokje wagen.

Tilt is iets wat veel voorkomt, vooral bij beginnende spelers, het probleem is dat de meeste niet doorhebben dat ze aan het tilten zijn. Sommige soorten van tilt zijn redelijk makkelijk zichtbaar maar er zijn ook vormen van tilt waar je eigenlijk helemaal niet bij stilstaat.
      De echte beginners weten niet eens wat tilten is. Ikzelf heb verschillende vormen van tilt meegemaakt in mijn korte poker ervaring.

De eerste soort tilt die ik ervaarde was dat als ik een paar keer achter elkaar een dikke pot verloor op de lagere limieten, dan was ik zo kwaad, en ervan overtuigd dat ik goed had gespeeld, dat ik dacht van, OK... dat geld MOET ik terug hebben en SNEL. Dus ging ik naar veel te hoge limieten. Soms met succes, maar meestal verloor ik de rest van mn BR omdat ik daar met de meest wazige handen mn hele geld erin duwde.

Deze soort tilt is makkelijk herkenbaar en komt volgens mij vooral voor bij de echte beginners. Als je dit blijft doen dan is poker absoluut niks voor jouw.

De tweede soort tilt die ik kreeg was, met 'bang' geld spelen. Ik speelde op veel tafels, maar ik durfde geen actie te ondernemen, ik blufte niks, ik probeerde geen blinds te stelen, maakte geen gebruik van positie en verschillende situaties aan tafel.
      Ik speelde vrijwel alleen, AA-JJ en AK. Op deze manier speelde ik veel te weinig handen dus mijn winsten konden niet opwegen tegen het aantal blinds, en de onvermijdelijke verliezen.
      Mijn BR bleef redelijk stabiel, maar ging toch heeeel langzaam achteruit.
      Ik was ten einde raad, omdat ik absoluut niet doorhad wat ik verkeerd deed.
      Het heeft zeker 2 weken geduurt, en nadat ik echt ten einde raad was en hier op het forum er achter kwam wat er aan de hand was.

Er zijn meer van deze soort vormen van tilt en ze zijn veel vervelender dan het op te hoge limieten gaan spelen om je geld terug te winnen. Vooral omdat je ze niet altijd in de gaten hebt.

Tilt is dus niet alleen maar agressief gaan spelen met marginale handen omdat je boos bent na de zoveelste Bad Beat, of op te hoge limieten je verlies terug te halen. Er zijn veel vormen van tilt die voor iedere speler verschillend kan zijn.

Als je ervan overtuigd bent dat je goed speelt, maar geen winst kan maken, dan is het verstandig om eens wat rond te vragen. Artikelen te lezen en vooral terugkijken naar de periode waarin je verlies maakt terwijl je vind dat dit niet klopt.

Dit zijn mijn eigen ervaringen...
    • Roodbaars1986
      Roodbaars1986
      Bronze
      Et voila mijn inzending

------------------------------------------------------------------------------------------------------

Tilten voor Dummies

Alternatieve Titel:

Tilten is als slechte sex, je moet het overwinnen

Men kent het wel, of het nu op de pokertafels is of in het dagelijks leven, situaties waarbij je grote verwachtingen heb maar uiteindelijk ze niet uitkomen en het alleen maar bagger is.
      Vergelijk het met sex voor de 1ste keer, is er eindelijk het grote moment wat daar is aangebroken en vervolgens valt het tegen, omdat je er te klungelig mee omgaat.... Gelukkig met veelzijdig oefenen kom je erover heen en leer je van je ervaringen, en geniet je van de controle die je krijgt over je emoties en lichaam, en na verloop van tijd loont de moeite

Het leven van een pokerspeler gaat nu eenmaal niet over rozen, soms heb je tegenslagen en soms zit het mee. Het belangrijke is dat je er een controle over leert krijgen en niet teveel ingaat op wat er in je hoofd gebeurt.
      Je zit aan tafel met een prachthand vs 2 leipe fishes. De nachtmerrie gebeurt... All ins vliegen om je oren en je besluit overtuigend te callen en het schouwspel tegemoet te zien komen. Kaarten worden opengegooid en je denkt van... ooh... koekje deze hand win ik wel. Komt er het ergste wat je kan krijgen. Je tegenstander hit met zijn 2 7 offs een Full house op de flop... En jij zit daar met je 2 azen jezelf te frusteren achter je computer, je staat op het punt om je monitor uit het raam te gooien van woede, maar it's a part of it.... accept it kan gebeuren.

De kunst hierna is het controleren van je emoties ten opzichte van een High stacked player als de 2-7 All inner vs jij als short Stack, Noem het geluk, noem het skills, maar je tegenstander zal allicht zelf een reden hebben gehad om all in te gaan en overtuigd te zijn van ze kaarten. Hij wilde ze bus halen, hij had honger noem het maar op en wilde daarom (bijvoorbeeld) snel uit het toernooi, of hij dacht van goh.. ze spelen zo tight laat ik het proberen.

Doordat bij jou de frustraties zo zijn opgelopen en jij jezelf volledig heb opgevreten van ellende ga je risky spelen en zoek je grenzen op, je denkt niet na bij je acties en laat je emoties de volle loop. Al schreeuwend voor je PC of achter de tafels vben je constant aan het pushen en blijf je maar hopen op calls van die foutenmakende tegenstander.

Je verliest je concentratie, gaat domme moves maken en denkt he .. Goh ik win ook wel met mijn 2-7 Offsuits, tis uiteindelijk al eerder gebeurt. Maar het gebeurt niet en je vreet jezelf nog meer op waardoor je nog dommer gaat spelen en uiteindelijk geld + energie verspilt aan situaties die je nog onder de controle kan houden.

Tilt is dus het simpelweg verliezen van je emoties op de pokertafel, of je nu in janken uitbarst of gaat schreeuwen, het maakt niet uit. het beinvloed je pokerspel op een negatieve manier. Je verliest en beland in een vicueze cirkel, waar het vervolgens steeds moeilijker wordt om eruit te klimmen.

Tilten is een heel persoonlijk proces en moet dus in het grote geheel worden genomen en niet in hokjes worden ingedeeld, immers emoties zijn heel persoons afhankelijk. Daarom is het voor een ieder ook moelijk om te bepalen wat zijn / haar beste methode is om over je ''tilt phase'' heen te komen.

Daarom is het belangrijk op het moment van Tilten even rust te nemen en je gedachten en emoties weer bij elkaar te rapen om daarna een verse start te maken op de pokertafels en niet weer in je oude fouten te raken.

Poker is een leerproces en daarbij hoort tilten of je nu proffesioneel speelt of dat je nu op tafels van 2 cent speelt. het verandert niets aan de situatie.

Onderschat het niet, want net zoals onderschatten van je tegenstanders, teveel negatief spel haalt en het plezier en de inkomsten weg uit je pokerspel. Geef jezelf feedback ook al is het nog zo confronterend, maar zo leer je jezelf het beste kennen.

Bij deze mijn RRR methode:

Relativeer: denk aan je kansen, speel minder risky, hou vast aan je normale play.

Rust: neem een break, pull yourself together.

Respect: blijf respect voor je tegenstander houden ook na zo een domme call, denk erover na hij zal ze reden wel hebben gehad, onderschat em niet.

en mijn persoonlijke 4de R

Reggea :) .

---------------------------------------------------------------------------------------------------

Mijn stukje erover

Peace
    • remmetje
      remmetje
      Bronze
      Ja wat is TILT en waar komt het vandaan ?
      Ik vergelijk het altijd met flipperen.
      Je hebt geoefend je kent de tafel en je weet duw je rechts schuift de bal naar links ect. met andere woorden je kent vele strategiën.
      Je denkt dus ik ben goed maar dan loert meneer overmoedigheid om de hoek
      in de opwinding duw je net iets te hard en je verliest je kans op je vrije bal,
      en je lucky streak op de kast is met één foute beweging weg.
      De kast staat op tilt de flippers werken niet meer en jij baalt !Alleen met grote zelfbeheersing en een beetje geluk kan je misschien weer back in de game komen.
      Tilt komt van het van het engelse werkwoord to Tilt = kantelen /schuin omhoog tillen doe je dat te ver kan het object vallen denk aan de chipshuffle :D
      Als je valt doet het pijn en je kan iets breken, gebeurd dit heb je tijd nodig om te genezen. Je kan ook geluk hebben je niet bezeren maar dan is het extra uitkijken om niet nog overmoediger te worden !!
      Hoe je het ook draait Tilt heeft alles te maken met (zelf)beheersing en controle
      Denk er aan wat er ook op de tafel gebeurt het is niet persoonlijk de ander is alleeneen egotripper en wil graag winnen net zoals jij :P .
      dus blijf beheerst en hou je aan je eigen spel en je zult winnen in the end!