Advies voor alle beginnelingen van een "beginneling"

• martyk32
      martyk32
      Bronze
      hey pokermatties!

Ik zal mezelf even heel snel voorstellen: Ik ben marty (23 jaar) en kom uit apeldoorn. Ik ben in september op een avondje begonnen met pokeren en ik vond er in het begin echt geen bal aan. Nadat we het vaker hebben gedaan begon ik het steeds iets leuker te vinden en nadat ik op absolutepoker 50 dollar gratis heb gekregen door een tip van een vriend van me was ik het in een week kwijt. Ik ging gelijk op de 0,50/1,00 NL van start want anders schiet het toch niet op dacht ik :P . En dat klopt. Van de 50 naar de 85 naar de 20 naar 0. Tja zo werkt poker. Al met al begon ik ook te beseffen dat er superveel geld in omgaat en dat goed pokeren natuurlijk fantastisch kan zijn omdat het leuk is en er ook nog een beloning bij komt kijken.

Sindsdien speelde ik na dat geintje met 40 dollar alleen maar freerolls en hoopte ik om een dollar bij elkaar te winnen om serieus te spelen op de allerlaagte limieten :) Ook vrij kansloos idee hahaha 1 dollar! (dat lukte wel, maar was gewoon te weinig. Ik won wat finale tafels wat me een petje opleverde en een 80 ct soms.) Maarja met zon lage BR- 1 x pech en je bent weg - uiteindelijk kreeg ik in januari een tip van dat ik op partypoker geld kon krijgen gratis. en sinds januari ben ik eigenlijk bloedserieus aan het spelen en ja ik ben echte krent aan de pokertafel. mijn bets zijn niet te hoog niet te laag, mijn bb die krijg je vaak gemakkelijk en anders ben je de pineut, en echt een simpel spelletje is het idd niet. Veel principes begreep ik nog niet en ik zat vaak nog wel met kicker trouble. Niettemin maakte ik wel mijn winst en geregeld zat ik ook te tilten en dan verloor ik weer een groot stuk van mijn BR. Maar goed ik wil graag wat advies geven aan mensen die ook vaak tilten of de volgende fouten maken. Hoe kun je beter advies krijgen als beginner dan van een andere "beginner". Al vind ik het niet echt meer van toepassing. Ik speel nu een uur of 4/5 per dag, lees veel boeken erover en kijk de programma's op tv. Door mijn omstandigheden ben ik werkloos zeker tot september (ziekte) en ik heb alle tijd en mogelijkheden en wat mij betreft speel ik net zolang door tot ik echt op een lekker niveau zit. Ik hoop eigenlijk gewoon professional te worden, maar bijt me er nog niet teveel in vast. moet wel fold equity hebben ^^

De grootste fouten naar mijn inzien:

- Voor de flop limpen met kaarten omdat ze toevallig suited zijn. Als ze geen goede high card kracht hebben of slecht verbinden is het duidelijk fold
      een k6s... tenzij je de button of co bent + als de omstandigheden goed zijn (mensen gooien makkelijk af als jij bet, geen aggresieve mensen na je).

- Cold calling raises (er wordt geraised en jij called de raise).. Jij vind je hand fijn en je wilt hem koste wat kost spelen. Dit is denk ik nog wel wel de ergste fout plus de meest kostbare fout. De KJ moet je echt afgooien bij een raise ik zelf gooi ook aj af kq gaat bij mij ook weg. eigenlijk speel ik zelf alleen nog AK(s) KK QQ AA. JJ TT vind ik een moeilijk geval -> Het ligt er heel erg aan wie er raised en hoe hij naar de flop speelt... Het punt is gewoon dat als die ander door blijft raisen je hem tot het eind aan afbetaald en je nooit weet waar je staat + het gaat vaker fout dan goed. Dat soort situaties moet je ten alle tijden vermijden! Dus bij een raise - tighten up!

- Beetje stomme dingen die ik soms nog wel zie - mag je gratis de flop zien: altijd doen! nooit folden omdat het een 27 ofzo is. Zelf limp ik met de small blind ook nog vaak mee tenzij de BB vaak raised. stel je voor dat er 222 op de flop verschijnt. Zou wel heel erg zeldzaam zijn maar... kassa, 27A is ook een mooie flop 2 pair altijd betten. Had hem hier besproken, maar uitbetten! zeker bottom 2 pair is nog vrij kwetsbaar dus beschermen! waarschijnlijk krijg je de aas daar tegen je. Heeft hij A7 toevallig is het een mazzelpik. checkraise kan, maar dan moet je een heel sterk gevoel hebben dat ze gaan betten anders heb je een groot probleem. Plus je moet hem goed doorrammen bij zon checkraise, zeker met meer mensen die meegaan. De voorkeur heeft direct betten en die pot oppikken, dan maar wat minder geld erin. Met trips moet je oppassen vind ik zelf als jij J2 hebt en er ligt JJ8 op het board, afhankelijk van het aantal spelers kan dat een hele goede second best hand worden. Ik denk het beste weer uit betten komen. Als je een raise krijgt kun je vrij zeker zeggen dat er nog een boer is. De sneaky bastard zal callen als jij te hoog inzet met een betere boer (AJ/KJ/QJ). De echte donk zal met een 8 blijven hangen... Met 9/10 kun je ook goed blijven hangen natuurlijk. Het ligt allemaal weer echt aan de situatie hoeveel je hand waard is. Het ligt vaak erg dicht bij elkaar pokeren. Een goede inschattting maken is cruciaal! speel je tegen een donk.. wees op de hoede voor 2 pair (vb ik KQ hij QT board Q84, hij bet ik raise hij called turn 4 ik bet nog een keer river T.. Als hij checkt... check hem door. Hij heeft zeker wat en plus je hebt 1 pair met een goede kicker.. Soms toveren ze AK tevoorschijn. Ik twijfelde echt tussen betten of checken, maar als het mooie pot al is, neem er genoegen mee.. In dit geval verloor ik spijtig genoeg, maar blij dat ik de river niet bette)

- Houd je positie in de gaten tov de Dealer button in de gaten... een suited aas van early position is verleidelijk voor veel mensen... Ik zeg altijd zeker op een onrustig veld. weggooien.. de helft van de keren kan je hem alsnog weggooien omdat er geraised wordt plus hij heeft teveel hulp van het board nodig. zon flush komt echt niet zo vaak als het lijkt. plus je hebt meestal de 4e kaart of vijfde kaart nodig om hem te kunnen maken en kun je dus all the way callen. Je hebt maar een paar lompe boeren nodig die vrij hoog betten om hem als waardeloos te beschouwen.
      small pocket pair ook afgooien early. 1 op de 8 keer krijg je een set en dat is vrij weinig met het voorgaande net besproken.
      Daarentegen late position kun je veel meer handen spelen. Ikzelf houd wel van 78(s) de kleine pocket pairtjes de kq want er zitten regelmatig Kt en KJ JQ tussen. Die krijgen dan een mooie sec. best hand.

- Bluf niet teveel, maar doe het wel soms als jij goed in positie zit en die andere zit zwak/onzeker te betten heb je hele goede mogelijkheden. Ik heb persoonlijk echt de pest aan mensen die positie op mij hebben ineens op de turn of river beginnen te raisen. Je weet nooit zo heel goed waar je staat. Maar maak het niet te gek. Sklansky praat over de perfecte bluffrequentie. 1 op de 6 keer ofzo maakt winst of hij nu wel of niet gecalled wordt. De pot maakt het namelijk goed voor die ene of 2 keren dat het wel lukt. Maar laat je niet meeslepen. Het is fantastisch als je iemand eruit hebt gebluft. Mijn advies laat je kaarten niet zien ook al ben je er zo trots op. Laat die ander lekker raden al zullen ze het op het NL4 niveau niet echt doen.

- limp niet met je azen zeker niet met koning of vrouwen en al helemaal niet als er al wat mensen de pot binnengekomen zijn. Ik heb het wel eens geflikt vanuit early position toen wist ik zeker dat ze gingen raisen wat ook gebeurde dan is het nog discutabel, maar vrij goed. Even treuzelen en dan callen en die ander voelt zich oppermachtig. Je checkraise allin op de flop wordt gecalled!. Zit jij aan een rustige tafel. Dan is het echt een grove fout! Niets is erger als er inmiddels 5 anderen zijn meegekomen en er zou een 2flush op een TJx board komen. ik heb die fout een keer gemaakt op een 89T board en erna viel een 7... Nou je azen zijn waardeloos dan... Dan baal je verschrikkelijk van jezelf. Maarja al doende leert men. Ik moedig zeker aan om af te wisselen in je spel. Hoewel abc-poker vlgens mij het beste is op de microlimieten. Vind ik een beetje variatie een toevoeging aan je spel. Als je alles precies zo hetzelfde speelt komt het niet tot leven en krijg je denk ik ook minder voldoening ervan wat ik heel belangrijk vind.
      Ik wil graag kunnen nagenieten, ik wil ze een oor aannaaien en iedere keer als dat lukt geeft mij dat een heerlijk gevoel.

- Begin je moe te worden, stoppen... Verlies je geld maar doe je weinig fout - doorspelen, maak je veel winst doorspelen. trek je weinig aan van of je wel genoeg winst maakt in korte tijd. Het gaat erom dat je de mogelijkheden benut meer niet.

Tot slot mijn laatste advies en ik had dit al verteld in een andere thread:
      Als jij de basis goed onder controle hebt ga multitablen! 2 of 3 tafels. Het gebeurt vaak dat je 5 of 6 handen achter elkaar kan weggooien omdat het troep is... Je gaat je kapot vervelen. Vol blijdschap krijg je azen en die worden door een donk of door eigen betfouten gekraakt. Je baalt stierlijk en nog erger. Je rebuyed om die gast eens even terug te pakken en je past je handranking aan en je bent puur nog maar op de onbenullige donk gefixeerd. Op 3 tafels heb je daar geen tijd voor!!!! Je speelt meer abc poker en je hangt niet lang over je beslissingen, je maakt ze split second (het vereist wel iets oefening, mij was het teveel in het begin), je ziet patronen meer en je leert veel sneller door veel handen af te werken. Plus bluffers worden meer zichtbaar.. alsof je het aanvoelt. Had in 1 dag een 1500 handen gespeeld tegen een 300/400 normaal waardoor ik soms nog op tilt sloeg ook.
      Ik jojo al een hele tijd tussen de 90 en de 110 dollar. Sinds ik multitable ben ik in een week tijd van 85 dollar naar 118 gegaan. Maar wat belangrijker is. Ik flip niet meer door als de koninkjes gekraakt zijn en ik mijn 2 dollar kwijt ben omdat het op die andere tafel niet is gebeurt en ik daar inmiddels 5 dollar heb. Dat is 1 winst en daar gaat mij het om. En ja je kan alles goed doen en alsnog verliezen.... Maarja zit maar eens aan 1 tafel en je leeft helemaal mee met je aasjes die het niet redden. spreid de kansen. Tot slot raad ik wel aan om minimaal in te buyen. Soms is het lastig om van handen af te komen en de tegenstander kan jou forceren tot een beslissing van 4 dollar of niets en vaak is callen nog correct ook... Heb jij maar 2 dollar kan hij max. 2 dollar winnen en ik denk dat controle belangrijker is dan de hoeveelheid geld die jij kan winnen. natuurlijk heb je handen dat je wenste dat je nog veel meer op dat moment had. Het omgekeerde is denk ik vaker waar.

Hey, vraag aan iedereen die dit leest: Wie vult hem aan??!!?!?!??! En natuurlijk is iets bullshit hier wil ik het ook graag horen. Ik wil graag nog mijn spel verder verbeteren en ik heb jullie daar natuurlijk ook hard voor nodig
      Keej later allemaal!!! feel free to comment

Ohja, probeer niet te snel door de levels te gaan. Zeker als je net begint kun je misleid worden door soms het gemak waarmee het gaat je ziet het nog wel vaak beginnen ze goed en dan gaan ze een diepe domper in. Geniet vd kleine succesjes
  • 6 antwoorden