Instructievideo: 2PL O8, 59 handen Universal Replayer + bespreking

• SonataWolf
      SonataWolf
      Bronze
      HH: http://rapidshare.com/files/101355274/HH20080321_Svea_IV_fast__no_all-in_-__0.01-_0.02_-_Pot_Limit_Omaha_H-L.txt.html

Om te beginnen wil ik even zeggen dat ik geen opnamemateriaal of microfoon heb en ik dus moet roeien met de riemen die ik heb, namelijk met de hand history en de Universal Replayer. Daarbij zal ik in volgende vrij uitgebreide tekst de meeste handen bespreken en zeggen wat ik waarom doe. Het spel dat ik speel is Short-Handed Pot Limit Omaha Hi/Lo op de allerlaagst mogelijke limiet.
      De bedoeling was een instructievideo maken waarin ik aan de hand van mijn acties uitleg hoe correct Omaha8 te spelen. Het resultaat is meer een instructievideo waarin ik aan de hand van mijn fouten uitleg hoe correct Omaha8 te spelen. Door het herbekijken van mijn HH merkte ik dat ik vaak bepaalde handen overspeel en bepaalde situaties nog verkeerd inschat. Hoewel ik een winstgevende Omaha8-speler ben, ben ik dus duidelijk nog steeds geen goede speler. Wel mag ik zeggen dat ik vrij veel weet over deze variant maar nog de ervaring mis om het in de praktijk toe te passen. Gelukkig is de gemiddelde speler op deze micro-limieten nog veel slechter en is het dus vrij eenvoudig beter te zijn dan deze spelers.

Volgens mij is deze video interessant voor verschillende mensen. Enerzijds voor iedereen die wil beginnen met Omaha8 kan hier zien welke valkuilen er zijn en waarop men extra moet letten bij het spelen van deze variant. Anderzijds is deze video beiend voor de betere Omaha Hi/Lo speler die zo kan zien welke fouten vaak gemaakt worden door beginnende spelers en zo ofwel hulp kunnen bieden, ofwel hun spel kunnen aanpassen aan deze leaks en zo meer geld te verdienen van de beginners. De derde groep is de nieuwsgierige NLHE-speler die af en toe genoeg krijgt van Hold'Em en eens iets anders wil proberen. Dankzij deze introductievideo kunnen deze hun afwisseling misschien wel afsluiten met een kleine winst en waarschijnlijk met veel liefde voor deze variant die twee belangrijke groepen spelers aantrekt: enerzijds de gokkers die zich aangetrokken voelen door het grote aantal all-ins en de grote potten en anderzijds die spelers die geen fun meer vinden in NLHE en in Omaha een nieuwe uitdaging zoeken.

Voor ik er echt aan begin enkele belangrijke stelregels die ik nog vaak zal herhalen omdat dit de basis is van deze variant. Ten eerste is het de bedoeling om de totale pot te scoopen, qua starthanden is het dus ideaal handen te hebben die zowel de nutlow als de nuthigh kunnen generen (het vaakst komt dit voor met de A2, waarbij de A suited is) of door enkel high-combinaties te spelen op een board waar geen lo op mogelijk is (30%van alle boards).Ten tweede is Omaha een spel van draws, maar dan wel van dat soort draws dat zich ontwikkelen tot de nuts. Drawen naar second-nuts of lager is vaak drawen naar een verliesgevende situatie. Het derde punt is hier nauw mee verwant. Men moet er namelijk quasi altijd vanuit gaan dat de hoogst mogelijke combinatie ook effectief gevormd is. Het laatste dat ik wil vermelden is het fenomeen “quartering”. Dat komt voor in bijvoorbeeld volgende fase: Ik heb de beste starthand in O8, AA23ss (ss=dubbelsuited), en tegenstander heeft A2KK. Beiden zijn heel erg goede starthanden. Als het board er nu zo uitziet 473QJ, met mijn flush gemaakt dan heb ik als High een flush en de nutlow, tegenstander heeft de nutlow en een minderwaardige high. Ik win dus de volledige highpot (½ van totale pot) en de halve low (¼ van de pot). Ik win dus ¾ van de totale pot en zal hier dus veel winst uithalen. Vandaar dat het belangrijk is dat de starthanden zich zowel naar een high als low kunnen ontwikkelen.

Vanaf nu zal ik mijn sessie eens bespreken:
      Hand 1: ik wacht niet op de BB omdat op deze limieten zo goed als alle flops bekeken worden met verschillende tegenstanders en die ene BB het verschil niet zal maken. Button raised de pot en ik fold want ik heb geen goede ontwikkelingsmogelijkheden. Beide spelers die de flop zien spelen die hand heel slecht uit, 2 keer potbet (al kan ik Hogie's potbet op de turn met de nutlowdraw nog begrijpen, de call is barslecht) met top twee paar op straight en flush board is zeker EV-...

Hand 3: Heel aardige starthand, zowel lo als hi. Ik raise zelden preflop aangezien men vaak met any four een flopje wil zien en de pot dan al heel groot wordt terwijl ik nog te weinig info heb. Flop is heerlijk, nutflush en aangezien de 2 daar ligt heb ik nutlo-draw. Ik besluit te slowplayen om niemand weg te jagen met een raise. Turnkaart is een ramp, het board paired en low valt (nog) niet. Betten daar is eigenlijk verkeerd, op all in van Hogie zou ik normaal folden als ik geen history met Rainstone had, ik wist dat als hij onder de 75 cent komt hij vaak alles in de pot gooit in plaats van bij te vullen. Ik wist dus dat ik winst zou maken als die low valt en die kans is groot genoeg om dan ook te pushen. Resultaat draait goed uit. Betwistbaar gespeeld, mr we starten met een kleine winst

Tussendoor, ik ben een praatgrage speler en zal (te) vaak in de chat nog wat vertellen...

Hand 5: call preflop want slechts 4-handed, board boeit niet

Hand 11: Ben vrij tight geweest tot hiertoe (zou dit eigenlijk hele sessies moeten kunnen volhouden maar ik wil nog teveel flops kijken). Heel leuke hand, zowel AK als nutflush als nutlow met sterke back-up (back-up is die kaart die gebruikt wordt voor low als één van andere kaarten op het board komt en dus niet meer als low telt). Flop: nutlo draw komt er, bet is vrij hoog en aan gezien hij shortstacked is zal dit voor zijn hele stack zijn, fold dus. Redenering ging als volgt: Quasi iedereen raised hier op deze microlimieten met iedere A2 combinatie, dus hij zal ook die nut-lo draw hebben en aangezien ik geen enkele highdraw had is de kans groot dat ik gequartered zou worden.

Hand 12: Eén van mijn leaks, is helemaal geen goede hand maar toch call ik vrij vaak vanuit SB met rommel als er niet geraised is voor mij. In theorie krijg ik wel juiste odds, maar aangezien ik heel hard moet hitten is dit verlieslatend. Flop biedt wel de nutflushdraw, maar op een paired board moet ik niet chasen.

Hand 13: fold kan hier preflop, as played niet verkeerd.

Hand 15: Interessante hand. Heel leuke starthand A239 met suited 9 is heel sterk en speelt wel lekker, zelfs uit positie. Hier raise ik wel omdat dit echt en monster is. Best een heerlijk flop, wheeldraw en nutflushdraw, kwijl... . Ramp op de turn, door die A is mijn low gecounterd en zit ik in moeilijke spot. Heb wel 4 outs naar boat en nog 9 naar nutflush dus 13 totaal. Call van die eerste 6 cent is dus juist qua odds, nadien zou ik kunnen folden om geld te sparen maar een call is niet heel erg verkeerd denk ik zo. Ik krijg namelijk 8,2 tegen 1 en zal die high ongeveer 1 op 4 keer hitten, voor halve pot heb ik dus 8 tegen 1 nodig. Nipt maar correcte call. Ik maak mijn hand niet en river is easy fold, jammer. Rainstone heeft wheel, maar had moeten folden preflop, nh van Stephs dad, pech ook voor hem (had dus blijkbaar 2 outs minder dan ik dacht, omdat hij set had).

Hand 16: Even hier flop toelichten, had weliswaar top two pair, maar flop biedt flush en straight draws aan en met al die speles achter mij kan set zeker en ben ik waarschijnlijk mathematisch geen favoriet. Blijkt niet zo te zijn, maar vind fold niet fout.

Hand 17: Dit is een van die handen die op een high board mij een volle pot kan opleveren, raise preflop. Flop top twee opnieuw, continuationbet en pot oprapen.

Hand 18: Let's fold Quads :D

Hand 19: Goede low-hand, 4 heel lage kaarten, A zorgt voor nutlow, meer dan 1 lo card geeft straight draw, kans om pot te scoopen dus, maar heel afhankelijk van flop, dus limpen. Flop geeft slechts 1 lo-card, nooit backdoor lo chasen zonder gemaakte hi, dus fold.

Hand 21: Zelfde hand als hand 3 (de slowplay die bijna helemaal fout afliep). Vrij standaard handje denk ik. Door manier waarop hij callde had ik hem op draw. River maakt lo, dus check, geen enkele zin om daar verder te betten, dit bespaart nog wat rake ook :p

Hand 22: Fold hier, opnieuw complete ik zonder dat het moet.
      Hand 25: AA, heel moeilijke hand in Omaha, ik speel hem op alle mogelijke manieren, hier raise ik preflop. Flop en turn is logisch spel, ben niet zeker of ik voorlig, maar heb showdownvalue en wil downcallen. Riverbet van Rainstone call ik omdat hij één van die spelers is die A2 niet noodzakelijk raiset preflop en hij enkel bette als lo kwam. Ofwel had hij 57 voor straat ofwel A2, vaak zal hij deze laatste hebben en kan ik splitten, gutsy call, good call.

Hand 28: Call preflop is eigenlijk slecht. Heb enkel het middenpaartje en de spades-draw. As played, nutflushdraw op flop, dus call. Turn pairt de boer en easy fold. Dat de 6 op de river mijn de winnende had zou opleveren boeit niet...

Hand 29: Ook dit is fold preflop, verder is hand heel goed uitgespeeld, hij zou een straight draw al gepushed hebben op de flop aangezien hij zijn draws ultra-agressief speelt, underset leek enige logische.

Hand 31: bizarre hand van zijn kant, heb geen flauw idee waar hij mij op zetten of wat hij had. Maar folden doe ik daar sowieso nooit...

Hand 37: Hier besluit ik de AA te limpen. Flop is briljant, topset en nutflushdraw. Nu wil ik normaal gezien zoveel mogelijk low-chasers in de hand houden en pot opbouwen. Minbet van speler voor mij verandert niet veel, raise blijft vrij laag, kan dus gecalled worden door meerdere spelers. Dit gebeurt niet en we zijn HU op de turn die mij een full house geeft. Gewoon flatcallen op zijn minbet daar is heel gemeen, maar levert mooie pot op op river, jammer genoeg heeft hij naast zijn second-nut-flush ook een belachelijke lo.

Hand 39: BB-special, flop trips. Callen op flop en zien wat komt. Bijna-potbet op turn kan 2 dingen betekenen, full house of A2xx (met 2 harten). Gevoel was niet goed daarbij en dit is voor mij een fold aangezien er teveel handen zijn die mij kloppen.

Hand 42: Standaard Omaha-spel, frusterend dat de nuts niet genoeg is, gelukkig heeft hij geen lo, maar dat vermoedde ik wel gezien zijn betpatroon, deze is moeilijk uit te leggen...

Hand 43: Hier fold ik een A2, omdat die niet samenging met de andere High cards en deze lowdraw makkelijk gecounterd kan worden. Dit is een fout die veel echte beginners maken, A2 is niet wat AA is in hold'em!!!

Hand 44: de frustratiehand!Preflop wil je dit eigenlijk folden want dit is een hand die tot moeilijke situaties leidt. Ik flop een full house waarvan ik zeker ben dat die de beste hand is. Pot is best groot na de turn. Normaal zit ik hier tegen een 7 en 2 low-hands, ik vermoed dat die 7 enkel trips heeft en nog geen full house aangezien er geen re-raise komt. River geeft derde 7 (en dus hoogstwss quads) en iedereen foldt, waardoor ik zeker ben dat blijkbaar niemand een lowdraw had en ik dus wel de beste hand moest hebben, met een goede kans om de totale pot te scoopen.

Hand 48: trip T's, maar je mag slechts 2 van de 4 kaarten gebruiken dus alle handen met trips is zijn easy folds (al zijn er mensen die zeggen dat AAA2s, speelbaar is; zeker in overweging te nemen in late position)

Hand 52: Waarschijnlijk de slechtste hand van de sessie. Zit waarschijnlijk al lang tegen de nut-low, en mag eigenlijk nog blij zijn dat de river mij helemaal countert zodat ik nog geld uitspaar.

Hand 56: Heel gemene hand. Heb bottom set, tegen top twee. Pairt het board verlies ik geld, pairt het niet weet ik niet of ik kan callen. Op turn had ik misschien kunnen folden maar was daar vrij zeker dat ik niet tegen straat aanzat en dus wel eens voor zou kunnen liggen. Weet niet hoe ik die anders had kunnen spelen. Echt een moeilijke situatie daar.

Hand 59: Laatste hand, eigenlijk een fold preflop, maar geen echte ramp.

Algemeen wil ik afsluiten met de meest opvallende leaks die ik in mijn eigen spel ontdekt heb ik deze 59 handen. Ik limp teveel handen uit SB, ik speel mijn sets te agressief, ik wil te vaak met gelijk welke suited ace een flop zien. Ik denk dat dit nog de belangrijkste zaken zijn die in deze eerste herbekeken sessie naar voor komen.

Voor de beginnende Omaha-spelers nog enkele wijsheden. Speel geen Hold'em aan een Omaha tafel, beide varianten hebben eigen logica en moeten strikt gescheiden blijven als je winstgevend wilt spelen. A2=/=AA. En als laatste: Without a read is only the nuts good enough.
  • 7 antwoorden
    • ajfonso
      ajfonso
      Bronze
      hey man,

Ik heb helaas geen geluid dus kan ik je video niet bekijken met geluid. Ik vind je stukje wel heel leuk.

Heb jij misschien zin een artikel te schrijven over PLO voor het pokerlab? Als je wil kun je dat doen!

Oh ik vroeg mij trouwens nog iets af. Omdat er in plo zoveel gelimpt wordt preflop. En de flopjes zo ontzettend crowded zijn. Moet je dus veel meer naar je eigen kaarten kijken toch?? Maken stats veel uit? en zoniet valt er een sterke ABC strategie te verzinnen voor dit spel???

groet,

Jonas

ps.

PLO blijft een magisch spelletje ;)
    • SonataWolf
      SonataWolf
      Bronze
      Er is geen geluid bij, heb geen opnamemateriaal zoals ik al zei. De bedoeling is eigenlijk dat de HH bekeken wordt terwijl men de post leest. Daarin geef ik namelijk uitleg over de door mezelf gespeelde handen.

In verband met het pokerlab wil ik dat zeker wel eens bekijken, maar het zal waarschijnlijk niet voor heel binnenkort zijn aangezien ik in deze vakantie op 16 dagen zo'n 5-6 boeken moet gelezen hebben en nog ander schoolwerk moet afgewerkt krijgen.

Goede opmerking. De echt goede spelers zijn de supertighte spelers. Honderd procent correct omaha-spel is tighter dan Hold'Em en Omaha8 is nog vele malen tighter (aangezien je zowel Hi als Lo moet kunnen scoopen). Nu is het wel zo dat niemand zo speelt, zelfs niet de toppers in het spel zoals onder andere Sammy Farha voor Hi/Lo en onder meer Gus Hansen en Mike Matusow voor de High-only variant. De beste manier om volgens mij te lagere limieten te verslaan is volgens mij vrij eenvoudig (in theorie althans). Heel tight preflop (wil binnenkort een starthandenlijst aanleggen, maar gezien de 5600 mogelijkheden is dit een veel groter werk dan voor een Hodl'Em spel), evalutie op flop.

Na de flop zijn er weer verschillende mogelijkheden:
      Enkel nutHigh (draw), op enkel high board: Agressief, dat is een volle pot waarvoor gespeeld wordt en die moet groot zijn.
      Enkel nutHi (draw) op low board: Als het een enkele nut high is (voorbeeld Ace flush) zoveel mogelijk low-chasers in de pot houden zodat die de pot vullen waarvan jij de helft neemt. Bij een mogelijk gedeelde nuthi (QKxx op AJT25 board), als je denkt dat anderen ook die AK hebben, proberen uit te checken/down te callen, nooit raisen! Vaak ben je hier gequarterd als je geen lo hebt en verlies je dus veel geld.
      Nutlo, zonder high: Zo goed als iedereen speelt A2 combinaties waardoor je hier heel vaak gequarterd zal worden. Dus zelfde als hierboven. ALs je zeker bent dat tegenstander geen A2 heeft (of andere nutlo), en slechts en behoorlijke high (dus geen nuthi), agressief om hi-deel van pot te stelen.
      Nutlo, behoorlijke high: Agressief tegen spelers die vaak A2xx spelen, vaak quarter je hen. Passiever tegen high-spelers, je verliest enkel rake op die manier.
      Nutlo, Nuthi: FEESTJEUH!!! :D

Het is dus inderdaad heel belangrijk dat je eigen handen goed zijn en dat je niet gaat drawen naar backdoors of non-nuthanden. Gezien het grote aantal combinaties waar je tegen zit is de kans groot dat die nut toch wel valt en dat je dus drawt naar een verlies.

Als je de bad beats in Hold'Em al erg vindt, begin dan niet aan Omaha. Dat soort 1-outer draws komen veel vaker voor en zullen dus absoluut gezien veel meer voorkomen. (de verhouding blijft naturlijk wel gelijk)

De theorie is dus vrij duidelijk, de omzetting in praktijk is vaak veel moeilijker omdat veel handen de illusie geven goede starthanden te zijn (val waar ook ik vaak nog intrap), maar eigenlijk verlieslatend zijn.

Groetjes,
      SonataWolf
    • ajfonso
      ajfonso
      Bronze
      Die preflop chart is denk ik al een heel goed stukje theorie opzichzelf! Ik zou het super vinden als jij daar iets over kunt schrijven. Neem de tijd en leer ze voor school!!!!

groet,

Jonas
    • ajfonso
      ajfonso
      Bronze
      wel interessant.. Maar hoezo zit je niet met een fullstack aan tafel???

Ik vond die 10cent bet met je nutflush,low echt heel mooi xD ... of was het de bedoeling om goedkoop de river kaart te zien?? :O In NLHE is dat echt fish... Maar als het strategie was om die dudes all in te krijgen vond ik hem prachtig :D !
    • SonataWolf
      SonataWolf
      Bronze
      Ik zit niet met fullstack aan tafel omdat bankroll echt heel klein is. Heb 19$ ofzo, dus dat is nu 19 buy-ins, als ik met 3 $ inkoop is het kleinste beetje pech al genoeg om broke te gaan. Vanaf Bankroll op 35$ komt is het de bedoeling dat ik eerst met meer aan tafel ga, nog later opschuif qua limiet.

Welke hand bedoel je?
    • ajfonso
      ajfonso
      Bronze
      ergens in het begin dat je AJJ3 hebt met harten suit
    • SonataWolf
      SonataWolf
      Bronze
      Owja Hand drie dus...
      Grootte van bet maakt daar weinig uit omwile van mijn read op Rainstone dat hij sowieso zou pushen als hij shortstacked raakt. Dat is dan ook de enige reden dat ik nog in de hand zit nadat het board pairt. Wist dat ik beat was voor de high-pot, had enkel nog de 2 J's als outs.
      Waarom ik dan 10 cent bet en niet meer of minder is hiervoor: Ik wil zeker zijn dat Rainstone called en zich dan helemaal committed voelt, zelfs als hij zo goed als geen kans heeft om die pot te winnen. Bet van die lage hoeveelheid kan 2 reacties hebben van de andere speler: push als hij zijn full house heeft n fold als hij dat niet heeft (hoewel ik heel zeker ben dat hij zal pushen)...