Tips multitafelen!

• ajfonso
      ajfonso
      Bronze
      Beste mensen!

Ik zou graag een artikeltje willen schrijven over multitafelen.

Om te beginnen de vraag: "Waarom multitafelen?"
      Om te beginnen hebben nemen we een speler, Jan. Jan is een 10NL regular. Hij wint met 20 bigblinds/100 hands. Hij heeft het limiet waarop hij speelt al aardig door en weet bij veel situaties wat hij moet doen. Hij begint ook steeds beter te worden in reads maken. Al om al is hij goed bezig.

Laten we zeggen dat Jan gemiddeld sessies van 1 uurtje speelt. Hij weet uit ervaring dat hij na een 1uurtje geen zin meer heeft en dat hij dan slechter gaat spelen.

Na dat uurtje heeft hij ongeveer 60 handjes gespeeld. Dit betekend dat hij (statistisch gezien)

((60/100) x 20) x 0.10 = $1.2 heeft verdiend.

Nu is de vraag waarom niet twee tafels proberen als Jan bijna twee keer zoveel kan verdienen in dat zelfde uur als hij zou doen door 1 tafel te spelen?

Logischer wijs is het +EV om (als je het kan) meerdere tafels tegelijk te spelen.
      =====================================================

Nu wat puntjes op de i.

Als men multitafelt is het logisch dat reads slechter worden en dat je dus steeds meer ABC gaat spelen. Dit betekend dus ook dat je winrate omlaag gaat.

ZO LANG je winrate niet 2x zo klein wordt is het dus voordelig om 2 tafels te spelen!

Tips:

Zeker voor shorties is het aan te raden om meerdere tafels te spelen. Je hebt weinig tot geen reads nodig en kan gewoon als een zombie betten raisen en folden.

Als je sitting out gaat op een tafel dan speel je er een te veel.

Als je multitafelt doe er dan steeds eentje bij totdat je goed voelt.

psycholigisch gezien is multitafelen goed voor je. Dit komt doordat je je hersenen geen ruimte geeft om aan iets anders te denken terwijl je pokert. Ik bedoel dus dat je concentratie vele malen groter wordt. Er zijn natuurlijk ook mensen die zich met al hun focus op een game kunnen richten. Wat ik ook heb gemerkt is dat als je multitafelt je langer door kunt spelen. Er komt als het ware niet zo snel verveling.

Zorg goed voor je lichaam. Weet wat goed is voor je lichaam. Wees bewust over hoe je zit want je gaat je lichaam een stuk minder voelen als je zo gefocused bent. Voor je het weet heb je flinke rugpijn. Let ook goed op de tijd en neem om het uur een pauze van minimaal 10 minuutjes. Dit is beter voor je ogen.
      Blijf ook drinken!

Je gaat sneller door de swings heen omdat je veel meer handjes speelt. Maar je kan ook meer badbeats achter elkaar krijgen.

Sommige mensen reageren juist minder op badbeats omdat ze hun hoofd wel ergens anders moeten hebben op dat moment. Maar sommige mensen kunnen het niet aan als 3 keer hun AA achter elkaar wordt gekraakt. Weet wie je bent!

Eigen ervaring:

Ik ben begonnen met 1 tafel ooit. En ben al snel 2 tafels gaan spelen. Met 1 tafel heb ik een winrate van 20bigblinds/100 hands

met 12 tafels heb ik een winrate van 14 bigblinds/100 hands
      Je ziet dat mijn winrate drastisch is gedaald maar alsnog maak ik stukken meer winst.

1 tafel maak ik $1.2/hour winst
      12 tafels maak ik $10/hour winst.

echter multitafelen moet je oevenen en dat kost tijd. Ga niet zomaar 21 tafels openen om te merken dat je opeens 5 buy ins down bent ofzo :P .

Software die ik aanraad is deze:AHK shortcut software
      http://www.autohotkey.net/~Xander/PokerPad/
      hier mee kun je door enkele toetscombinaties preflop betten en op de flop easy bepaalde fracties van de pot betten door een enkele combinatie.

Zeker chekken!

Ik hoop dat jullie wat hebben aan het artikel. Vooral die software bekijken want het is echt pro.

Groetjes Jonas
  • 14 antwoorden
    • boschman123
      boschman123
      Bronze
      hmm tool lijkt me interessant, ik kom zeker op je onderwerp terug, kmag zelf ook graag multitablen.

kga eerst even vragen of deze tool toegestaan is op de verschillende sites. sommige geintjes zijn namelijk verboden :evil: en ik neem even het zekere voor het onzekere.
    • ajfonso
      ajfonso
      Bronze
      is toegestaan.

Zolang je zelf bepaald hoeveel je bet mag je tools gebruiken.
      Iemand anders (programma) mag niet voor jouw het werk doen.

op 2+2 gebruiken ze het ook
    • Sharp80
      Sharp80
      Bronze
      Hoi ajfonso,

De strekking van je verhaal klopt zeker. Meer winsten zijn mogelijk met multitafelen.

Wel is een andere afweging de verhouding leren/winst maken. Wanneer je veel mulitafelt zul je weinig meer in het spel verdiepen. Juist erin verdiepen kan zich ook erg uitbetalen in een later stadium. Dat is een kwestie van eerst "investeren" en dan later nog een grotere winst behalen.

Dit blijft echter voor iedereen een persoonlijke afweging, aangezien er veel verschillende factoren meespelen. Maar interessant artikel!

Meer info hierover kun je ook lezen in DIT artikel. Later zal er tevens nog een extra artikel verschijnen omtrent dit onderwerp.
    • RudolphMalabar
      RudolphMalabar
      Bronze
      Ik heb die ahk gedownload en alles werkt.
      Als ik op een cijfer druk verschijnt automatisch het getaal in mijn bettingsbalk.
      Alleen.....je moet nog wel op bet drukken.
      is er geen andere waarmee je met 5 meteen bijv. 2/3 van de pot er in gooit?
    • ajfonso
      ajfonso
      Bronze
      dat is nasty :P

Perongeluk druk je dan bijv op delete en dan ben je insta all in
      das lastig lijkt me

ik vind dit systeem prima
    • LurkerBelow
      LurkerBelow
      Bronze
      ik speel constant 4 tafels op titan. Ik heb het ook op party geprobeerd maar van die layout word ik gek. Zo heb ik redelijk overzicht op alle tafel, kan me meer in het spel verdiepen en als het meezit toch een aardig centje meepikken :D

ben nu 6 tafels aan het proberen af en toe en dat gaat ook nog wel, maar ik moet nog uitvogelen hoe ik meer tafels moet spelen, zonder dat ze alle kanten van me scherm opvliegen :P dan raak ik de kluts kwijt, hehe
    • Sharkking89
      Sharkking89
      Bronze
      Ik zie nu pas je artikel, en ik moet zeggen goed stuk.
      Zelf speel ik gemiddeld op Pokerstars(als ik erop kan(A)) 10/12 tafels.
      Ben natuurlijk ooit begonnen met 1 tafel, en steeds meer verdiepen in de materie maar langzamerhand begin je je op 1 tafel te vervelen en ga je 2 tafels doen. En dat word saaier en saaier, en op een gegeven moment heb ik de afweging gemaakt om op 10 soms 12 tafels te spelen.

En de vorige post over dat klikken op andere schermen, probeer eens in te stellen dat de tafels er niet voorspringen maar onder in je scherm het balkje van de tafel oplicht.

En over de tool, heb hem nog nooit gebruikt zal zo hem eens downloaden en kijken of ik er wat aan heb.

Zelfs wanneer ik 10 tot 12 tafels speel, verveel ik me soms nog wel eens. Krijg je bijvoorbeeld 5 minuten geen hand en dan begin je je te vervelen, een voordeel is dan wel weer dat ik dan aan mijn notes kan gaan werken en deze in kan vullen en de reads daardoor wel makkelijker worden.

Toch raad ik mensen aan die willen multitafelen rustig aan te beginnen, wanneer 1 tafel je te saai word, probeer er dan eens 2(en ga niet denken dat je er gelijk 4/6 aan kunt) dan ga je niet meer logisch nadenken en zul je veel BB verliezen.

Over sng en mtt, moet ik wel zeggen dat je niet meerdere toernooien moet gaan spelen. Maximaal 3/4 vind ik zelf een fijn aantal omdat je meer gefocused moet zijn, omdat je logischerwijs meer handen speelt naarmate de blinden groeien.

M.v.g.
      Danny
    • ajfonso
      ajfonso
      Bronze
      ik weet niet hoor. Maar soms zou ik het liefst 15 tafels willen spelen ofzo. Soms gaat het me allemaal ook iets te veel.

Das gewoon zon irritant kut gevoel. speel je 4 tafels tegelijk een hand ofzo. Dan moetje wel even stressen.

Maar de meeste beslissingen maak ik op auto piloot das wel fijn.

sit en gos kan ik inderdaad niet meer dan 1 a 2 tegelijk.
    • TimothyVdp1
      TimothyVdp1
      Bronze
      ik speel meestal 2-3 tafels SSS op mansion en dan ondertussen HSP kijken op pokertube ofzo:)
      reden is dat op men laptop meer niet gaat door de resolutie van men scherm...
      groeten
    • ajfonso
      ajfonso
      Bronze
      dat deed ik vroeger ook!!! werkt goed idd.

Ik heb vandaag 7 tafels shorthanded gespeeld en dat ging heel soepeltjes dus ik ga volgende keer 9 spelen.. kijken hoe dat gaat. (9 of 8)
    • Clarkov
      Clarkov
      Bronze
      Ik kan helaas max 4 tafels spelen op dit scherm

wat ik belangrijke voordelen vind:
      -minder variance
      -je verveelt je niet waardoor je niet met bagger handen gaat spelen

nadelen:
      Je winst per tafel gaat omlaag,
      persoon maak ik soms fouten omdat ik gewoon ff niet op let
      maar dit gebeurt steeds minder.
    • Zeezout
      Zeezout
      SuperModerator
      SuperModerator
      Dat ervaar ik net zo.

Maar om die reden speel ik meestal maar 1 of 2 tafels en leer ondertussen van de handen die verder worden gespeeld. Dat komt later wel weer ten goede.

Soms heb ik het idee dat spelen -puur om de winst- het spelen zelf van zijn lol berooft. Daarom probeer ik momenteel vooral te leren en het spelen erbij te doen voor de ervaring.

Later hoop ik dan in live-tournooien beter te spelen met het geleerde.

Uiteindelijk blijf ik live toch het leukst vinden.

Groetjes,

Z.
    • TimothyVdp1
      TimothyVdp1
      Bronze
      Ik speel nu 6 tafels,
      op men scherm passen er maar vier maar ik laat ze overlappen dat ik men kaarten en de flop nog kan zien ;)
      groeten
    • ajfonso
      ajfonso
      Bronze
      lol 12 tafels vind ik op het moment saai :P

Ik heb al heel veel 12 tafels gespeeld en ik begin het saai te vinden :P hoe sick is dat. Het liefst wil ik nu 15 proberen.

helaas kan dat neit bij party