Speelhanden, wie maakt een poll?

• Zeezout
      Zeezout
      SuperModerator
      SuperModerator
      Hey folks!

Tja, ik kan het rekenen niet laten en heb daarom nog een vraag aan jullie.

Voor nieuwe ideeën wil ik graag weten met wat voor soort handen er over het algemeen wordt gespeeld.

Daarbij even de beginfase van een tournooi vergeten, want dan gaan ze zelfs met 72o nog all-in

Wat zijn dus de handen die jullie vaak spelen/tegenkomen?

Misschien kan iemand er zo'n Poll van maken? Ik weet niet hoe je dat doet, maar het lijkt me best leuk en interessant om mensen te laten stemmen op wat voor soort hand ze folden, betten of re-raisen in hun gewone pokerspel.

Uiteraard zou zoiets eventueel anoniem moeten kunnen worden ingevuld.

Ben benieuwd naar jullie reacties.

Groetjtes,

Z.
  • 11 antwoorden
    • Sharp80
      Sharp80
      Bronze
      Hoi Zeezout,

Voor nieuwe ideeën wil ik graag weten met wat voor soort handen er over het algemeen wordt gespeeld.

We hebben hier al een starthandenkaart voor als ik je correct begrijp over wat je van plan bent. Anders zul je toch iets meer toelichting moeten geven.
    • Zeezout
      Zeezout
      SuperModerator
      SuperModerator
      Hey Sharp

De starthandenkaart is me natuurlijk wel bekend.

Het ideale spel -technisch gezien- begin ik ook wel te zien.

Maar wat me nu echt interessant lijkt is, te weten te komen met wat voor handen mensen nu werkelijk meespelen.

Liefst wil ik een soort overzicht maken waarin je kunt zien wat de range van handen is waarmee meestal wordt gespeeld. Daar kun je dan weer aangepaste odds mee berekenen.

Een voorbeeld:

Ik zit in een pot met 5 callers voor me. Er wordt normaal gespeeld, dus wat loose-spelers, een enkele tight speler en wat tight-agressieve spelers.

Met welk handen raisen ze, met welke folden ze of callen ze in hun werkelijke spel?

Natuurlijk blijven er uitzonderingen en andere gegevens om rekening mee te houden, maar het kan m.i. je kansen wel vergroten wanneer je weet hoevaak mensen meegaan en hoe goed jouw Q7 is wanneer je low-stack bent.

Mocht je meer willen weten: gewoon vragen...

Groetjes,

Z.
    • Yoghi
      Yoghi
      Black
      Ik denk dat je dan van duizenden mensen stats moet hebben die allemaal eerlijk antwoord geven :P
    • Zeezout
      Zeezout
      SuperModerator
      SuperModerator
      Ach, alle beetjes helpen.

Tenslotte doen we niet anders bij het pokeren. We proberen elke read op te vangen die we kunnen krijgen en nemen (als het goed is) elk stukje info mee dat we kunnen krijgen.

Tja, en als mensen niet eerlijk zijn met zo iets....aan tafel wordt ook gebluft.

Een percentage zal inderdaad afwijken, maar ik ga er toch van uit dat ook degene die meedoet best interessant vind waarmee anderen spelen.

Groetjes,

Z.
    • ajfonso
      ajfonso
      Bronze
      ik denk dat full ring

de meeste fish zeker elk plaatje speelt. suited of niet.

ze zullen zeker niet handjes spelen als 93o ofzo.

En flushhandjes en straat handjes.

deze handjes limpen ze allemaal.

Dan zijn er de

AA->JJ die raisen ze.
      AK->AJ raisen ze ook

alle andere paartjes limpen ze denk ik ook.

Meestal gooien ze alle lage paartjes weg na een reraise met de gedachte: het is maar een laag paartje.

Het is echt lastig me te herinneren hoe het was om fish te zijn... :P

Daarom is het belangrijk heel tight te spelen omdat het zulke tards zijn.

Als ik een tafel speel en ik speel tegen andere tags ga ik niet zeggen wat ik doe want dat is mijn geheim en dat moet iedereen maar voor zichzelf achterkomen en oefenen vind ik.
    • Sharp80
      Sharp80
      Bronze
      hoi,

In feite heb je hier PokerTracker en Poker Ace HUD voor. Sterker nog, met deze software kun je specifiek per speler een idee krijgen over de handrange die hij/zij speelt. Hiervoor heb je wel genoeg data nodig. Maar hetzelfde geldt voor jouw idee.
    • Zeezout
      Zeezout
      SuperModerator
      SuperModerator
      Yep, maar die heb ik nog niet...

Overigens is het wel heel interessant om allerlei handen en combinaties te onderzoeken. Ik leer er erg veel van. Zo ben ik eindelijk met de AK-benen op de grond komen te staan over de sterkte na de flop. Daar ging ik nogal eens de mist mee in, net zoals bij het inschatten van je kansen met b.v. een 2 pair.

Enkele weken terug zou ik die meestal folden uit angst voor een betere hand tegen. Nu bekijk ik het veel realistischer.

Op het moment volg ik soms een hele dag een tafel om te zien hoe er wordt gespeeld. Dat is echt heel verhelderend! De gegevens werk ik vervolgens uit. Daardoor leer ik weer nieuwe dingen.

Als hulpmiddel gebruik ik ook pokerstove.

Momenteel ben ik meer aan het onderzoeken dan spelen, maar ach, een goede basis is nooit weg...

Groetjes,

Z.
    • Sharp80
      Sharp80
      Bronze
      Hoi Zeezout,

Momenteel ben ik meer aan het onderzoeken dan spelen, maar ach, een goede basis is nooit weg...

Dit getuigd juist van ambitie! Wat je in deze post beschrijft is juist heel goed!
      Van observeren leer je inderdaad heel veel. Je leert goede reads te ontwikkelen en deze ook te gebruiken tegen de tegenstanders. Dit is iets wat goede pokeraars onderscheid ten opzichte van het gemiddelde niveau.
      Ook krijg je met behulp van PokerStove een inzicht in de daadwerkelijke sterkte van een hand, zowel preflop als postflop.

Ga zo door zou ik zeggen! Dit kan je ver brengen.

Helaas is het een onbegonnen opgave om zelf een systeem als PokerTracker te ontwikkelen gezien de hoeveelheid gegevens die je hiervoor nodig hebt. Echter wat je nu aan het doen bent is niet slecht, het helpt jouw inzicht enorm te vergoten, dus ik zeg zeker niet dat je het niet kunt/moet proberen.
      Heb je situaties waarvan jij benieuwd bent hoe een ander die zou spelen, post deze dan ook gewoon in deze thread. Ik weet zeker dat je antwoorden zult krijgen en wellicht helpen deze antwoorden jou ook weer verder. Succes!
    • Zeezout
      Zeezout
      SuperModerator
      SuperModerator
      Hey Sharp.

Allereerst wil ik even zeggen dat ik het top van je vindt dat je zo veel vragen van zoveel mensen probeert te beantwoorden. Mag wel eens gezegd worden.

Ik probeer niet om pokertracker opnieuw uit te vinden, :D maar doe het rekenen en dergelijke meer om inzicht te krijgen in de materie.

Dat werkte met dat SSS_sheet ook heel goed, want die methode kan ik nu zonder problemen uitspelen.

Nu probeer ik ook het tournooipoker wat beter door te krijgen en daarvoor heb je toch iets andere spelmethodes nodig dan voor cashgames, denk ik.

Zo begin ik nu beter te begrijpen welke starthand onder welke omstandigheden goed of juist minder goed is. Wanneer je de vrees overwonnen hebt dat anderen altijd wel een betere hand zullen hebben, ga je vrijer spelen en ben je minder geneigd een mislukte aanval als jouw fout alleen te zien. Dan begrijp je meer dat je ook gewoon pech kunt hebben gehad.

De doorgezouten en gepeperde pokerspeler weet deze dingen ondertussen wel, maar ik speel nog niet zo lang en heb het idee dat het mijn spel verbetert.

Gewoon het volgen van regeltjes, zonder de achtergronden te kennen, ligt mij niet zo. Wanneer je de achtergrond begrijpt, is het volgen van regeltjes een stuk makkelijker (wanneer je het ermee eens bent, tenminste).

Wat ik mij wel afvraag met PokerStove, is of de uitkomsten alleen pre-flop berekend zijn met alle spelers tot het einde meespelend, of dat er ook rekening gehouden wordt met folders en het feit dat er dan minder goede kaarten uit het spel zijn en dus betere overblijven. Weet jij dat mischien?

Groetjes,

Z.
    • Sharp80
      Sharp80
      Bronze
      Mag wel eens gezegd worden

Altijd leuk om te horen. ;)

Wat ik mij wel afvraag met PokerStove, is of de uitkomsten alleen pre-flop berekend zijn met alle spelers tot het einde meespelend, of dat er ook rekening gehouden wordt met folders en het feit dat er dan minder goede kaarten uit het spel zijn en dus betere overblijven. Weet jij dat mischien?

Dit hangt af van de gegevens die jij invoert. Je hebt namelijk ook de mogelijkheid om de kaarten van de flop/turn en river in te vullen. Deze kaarten rekent het programma dan natuurlijk niet meer mee. Tevens kun je ook de "dead cards" invullen. Dit zijn kaarten die al bekend zijn en dus niet meegenomen hoeven te worden in de berekening.

Verder kun jij zelf de slechtere kaarten "uitschakelen" door je tegenstander handranges te geven. Het programma rekent dan alleen met de combinaties die jij hebt opgegeven. De overige kaarten worden dan buiten beschouwing gelaten.
      Handranges kun je invullen door bij de speler op het tabblad "Preflop" te klikken. Je kunt ze dan handmatig selecteren of door middel van de balk onderaan.

Hoop dat ie zo duidelijk is uitgelegd.
    • Zeezout
      Zeezout
      SuperModerator
      SuperModerator
      Hee, dat van die handranges wist ik nog niet.

Heb blijkbaar niet genoeg tijd genomen om het programma uit te spitten :rolleyes:

Thnx voor de tip!

Z.