Reads

• DeKuip
      DeKuip
      Bronze
      Ik begin nu op het punt te komen waar ik SSS redelijk onder de knie begin te krijgen wat betreft het maken van de goede beslissing.

Nu wil ik als volgende doel om proberen wat reads te krijgen op tegenstanders.

Maar waar let je op als je een read wil krijgen van iemand?
      Ik snap dat je op afwijkende betsizes moet letten, maar wat zijn de andere dingen waar je wat aan hebt voor een read?
      Ik heb zelf al wel een paar idee'tjes, maar ik ben zeker ook benieuwd wat andere hierover zeggen/vinden en hoe de "forumprofs" hier tegenaan kijken!
  • 13 antwoorden
    • ajfonso
      ajfonso
      Bronze
      ten allereerste is het nuttig om stats te verzamelen. Er is ergens op dit forum uitleg over hoe je met stats om moet gaan.

Als je je reads nog wilt tunen is het gewoon kwestie van heeeel en heeel goed kijken wat villain doet, wanneer, hoe vaak en met welke handen. Vaak kun je dan bettingpatronen ontdekken en dan kun je hem de volgende keer als een boek lezen.

Uiteindelijk is het gewoon kijken naar wat hij doet en je daaraan aanpassen.
    • DeKuip
      DeKuip
      Bronze
      Oorspronkelijk gepost door ajfonso
      ten allereerste is het nuttig om stats te verzamelen. Er is ergens op dit forum uitleg over hoe je met stats om moet gaan.
      Ja, ben bezig om 2000 SP te verzamelen :)

Als je je reads nog wilt tunen is het gewoon kwestie van heeeel en heeel goed kijken wat villain doet, wanneer, hoe vaak en met welke handen. Vaak kun je dan bettingpatronen ontdekken en dan kun je hem de volgende keer als een boek lezen.
      Dus wat je eigenlijk zegt, is dat ik gewoon een keer naar een tafel moet gaan (desnoods alleen maar sit-out) en dan gewoon heel goed observeren, vanalles opschrijven over wat je ziet en dan proberen te voorspellen wat ie gaat doen, of is dat geen goed idee?
    • MiXzZ
      MiXzZ
      Bronze
      Hey,

Ik ben net pas begonnen met SSS en ik speel op NL10 maar ik vraag me af, heeft het op dit limiet wel zin om te proberen een read te krijgen?

Op een NL10 tafel wisselt dr om de paar handen wel ergens een speler, de BSS spelers die er zitten kun je natuurlijk wel in de gaten proberen te houden maar of dat de moeite waard is? Ik bedoel je kunt wel iets van een read op zon bigstack hebben en iedere keer als ie een bepaalde bet maakt hem met je SS all in zetten. Maar omdat jij de SS bent gaat dat een paar keer goed voor een paar van zn fishes totdat ie toch ineens wat heeft of besluit dat ie die $2 wel kan callen met zn draw en dan loop je dus tegen de muur.

Zo is het in live iig als je speelt tegen mensen die teveel geld hebben tov jou stack, je outskilled ze in veel potten maar als zei jou 1x eruit lucken pakken ze je stack.
    • ajfonso
      ajfonso
      Bronze
      Ten eerste raad ik jullie twee aan om realtimeHUD te downloaden. Is een gratis programma dat een eigen database aanmaakt. Het geeft volgens mij meer info dat PAHUD..

Nou op 10NL heeft het niet heel veel nut inderdaad omdat de speler zo variabel is. In ten eerste hoe vaak hij komt en ten tweede zal hij tegen een shortie misschien anders spelen als tegen een bigstack.

Maar hoe meer energie je stopt in je spel des te hoger je winrate maakt niet uit op welk limiet. En nog een voordeel is dat je gewoon oefent met readen en dat zal zijn vruchten afwerpen.

Ik zou niet op sitting out gaan maar ik zou gewoon standaard sss spel gaan spelen en terwijl je speelt je spel gaan aanpassen.

Feit is dat mensen altijd anders spelen tegen shorties dan tegen bigstacks. Het mooie is wel dat je veel vaker showdowns ziet tussen shorties en bigstacks omdat deze vaker all in zijn samen. Dus kun je hele goede reads maken creëren.

Stel nou je ziet een dude een shortie een paar keer checkraisen met air kun je de volgende keer misschien callen met AK ongehit... Dit is misschien een extreem geval maar je zult veel nauwkeuriger kunnen spelen als je weet wat dingen betekenen.
    • Sreteb
      Sreteb
      Bronze
      Je kan letten waarmee hij naar de showdown gaat. Of hij bv 2nd pair genoeg vindt, of dat hij voor draws betaald. Waarmee hij een minbet maakt is sowieso wel handig denk ik.

Het maakt op zich niet zoveel uit als SSS'er op 10NL. Het gaat voornamelijk om jouw kaarten en niet echt om wat je tegenstander doet.

Ik ken verder alleen game time + als gratis hud, maar daar heb je PT voor nodig.

Volg gewoon de starthanden kaart totdat je 2k punten hebt en dan kan je wat gerichter dingen proberen. Zoals stealen en defense bv. Zonder hud zou ik daar voorzichtig mee omspringen.
    • ajfonso
      ajfonso
      Bronze
      kijk dus snel naar realtimeHUD want dit is gratis en minstends even goed als PAHUD
    • elrio
      elrio
      Bronze
      kijk dus snel naar realtimeHUD want dit is gratis en minstends even goed als PAHUD
      Heb realtimeHUD gedownload maar hoe moet ik nu verder?
    • ajfonso
      ajfonso
      Bronze
      ok ok

Nu start je het op. Dan komt er in je taakbalk een soort win icoontje te staan. Als je daar op dubbel klikt komt de HUD naar boven en zie je op welke tafels je speelt als het goed is.

Als dat niet zo is moet je wat in je instellingven veranderen.

preferences - > pokerroom en dan kijken of hij wel het goede pad naar je histories aanwijst. En dan hopen dat ie het doet!
    • elrio
      elrio
      Bronze
      Oke het lukt, nice om toch eens tekunnen werken met stats
    • Leo
      Leo
      Bronze
      Stats hebben pas zin na extreem veel handen, werk daarom aan je reads. ;)

Dat je op NL10 niet veel aan reads hebt, ben ik het echt met klem niet mee eens. Juist hier is het heel obvious hoe mensen spelen. Hoe vroeger je eraan begint dit te ontwikkelen, hoe beter.

Succes!
    • ajfonso
      ajfonso
      Bronze
      wat voor sample size wou jij dan hebben leo?

Na 100 handen vind ik stats al nauwkeurig genoeg :O
    • Leo
      Leo
      Bronze
      Op NL10 sowieso niet.... Spelers veranderen daar te vaak hun spel.

Ook op hogere limieten vind ik dit zeker niet genoeg. Mensen kunnen goede/slechte reeks handen hebben gehad.
      Het is bijvoorbeeld redleijk algemeen bekend dat je je eigen stats pas na 10k handen kan analyseren. Het zou daarom raar zijn om te zeggen dat 100 handen een nauwkeurige range zou geven. Nu zeg ik niet dat 10k pas genoeg is, maar 100 is zeker te weinig.
      Denk bijv aan ATS of FBBS, das na 100 handen misschien 10x voorgekomen. Dat lijkt mij dus geen goede samplesize. 100 handen geeft je "at best" een indicatie van het soort speler waar je tegenover zit.
    • Sreteb
      Sreteb
      Bronze
      Ben het met Leo eens dat 100 handen alleen een indicatie geven. Het ligt ook aan de tegenstander. Iemand die 70/3 speelt zal niet ineens stats krijgen van 12/10. Maar meer dan een indicatie haal je er niet uit.

10k om je eigen spel te analyseren is ook het absolute minimum. Je kan daar nog steeds niet vanaf leiden of je een winning player bent of niet.