Wat is nodig om goed MTTs te leren?

• Leo
      Leo
      Bronze
      Binnenkort ben ik van plan 2k te gaan besteden om me te richten op MTTs.

Vooraf wil ik ook gaan investeren;
      * HoH 1-3
      * Tourn. manager
      * Holdem manager
      * SNG wiz

Nu wil ik me vooral richten op grote MTT's en een BRM aanhouden van zo'n 100buyins.
      Allereerst wil ik me gaan verdiepen in de theorie. SnG strategie sectie hier doorbladeren is daarom verstandig denk ik, toch?
      Verder ben ik benieuwd in hoeverre MTTs en SnGs verschillen/overeenkomen?
      Is het (behalve voor de eindfase van een MTT) bijvoorbeeld effectief coachings bij te wonen/alle theorie uit te pluizen?

Grote MTTs zijn nl toch meer gericht op survival dan SnGs dat zijn

Verder ben ik erg benieuwd of iemand nog meer tips/pointers heeft voor dingen die ik kan doen :)

Bedankt alvast!
      Leo
  • 12 antwoorden
    • helemaalnicks
      helemaalnicks
      Bronze
      Verschillen mtt & s&g:

S&g-s zijn JUIST meer over survival dan mtt. Bij mtt gaat het allemaal om eerste worden, en zijn de bubbles meer schijnbubbles. Dat je net niet itm komt, dat geeft ons niets, want wij hebben brm. Beter kun je juist op de bubble veel risico nemen, voor meer chips, en dus meer kans op een eerste plaats.

In een mtt is een coiflip minder schadelijk. Waar je in de beginfase van een s&g niet wil flippen, omdat survival belangrijker is, doordat de payout wat gelijkmatiger is na de bubble, is dat in een mtt heel anders. Voorbeeld: als jij in bb zit, sb shoved, en laat per ongeluk zijn hand zien (laten we zeggen dat je live speelt). De hand die hij laat zien is AKo. Jij kijkt naar je hand, en ziet 2-en. Dat call je altijd. Je ligt voor (4% ofzo), en dat is genoeg om de call te maken in early stages van een mtt. In een s&g die nog 9/10 handed is, is dit een easy fold.

Push/fold is ook anders. Icm is onmogelijk te berekenen, omdat de payout structure doorgaans heel ingewikkeld is. Als je <2bb over hebt, push je ultraloose. Als je in sb zit op de bubble, en je bent first in, dan ook push je ultra loose. De 40% 60% situatie is niet zo onvoordelig voor jou, omdat je FE hebt, en omdat het jou toch alleen maar om de eerst plaats gaat/zou moeten gaan.

Omdat je gold bent, kun je HoRRoRs coaching niet volgen, dat kan wel als platinum. Is een hele goede coaching, waarin hij sunday million, 300K party, etc speelt. Zijn zangtalent is duidelijk minder dan zijn pokertalent, maar daar moet je maar aan wennen ofzo dan. Volgens mij geeft Unam wel mtt coaching voor gold of silver. Dit allemaal is wel duits, maar is toch wel aardig te volgen.

Als je een mtt opstart, is belangrijk, kijk naar tournament lobby, kijk naar de eerste prijs, en denk "die is van mij!!!". Zo ga je iig met de goede instelling erin, en ga je niet proberen itm te komen. Dat is namelijk niet een winstgevende manier van mtt's spelen.

Ik kan je ook aanraden rebuy tournaments te spelen. Zijn over het algemeen fishier, en hebben een relatief grotere price pool. Ik ben alleen niet zo'n groot fan van zelf rebuyen, want dan koop je jezelf in voor minder chips dan de avg stack groot is, en dat lijkt me niet +ev.
    • Leo
      Leo
      Bronze
      Hey nick,

tnx voor je uitgebreide post. Binnenkort grind ik even naar platinum toe dan denk ik. Duits is niet zon probleem.
      Verder haat ik rebuyen ook, daarom speel ik ze eigenlijk ook nooit. Maar daar zal ik ook eens kijken.
      De eerste maand hou ik denk ik gewoon aan om te kijken wat voor groote/soort MTT me het meest ligt.

Groeten,
      Leo
    • Yoghi
      Yoghi
      Black
      Rebuy tournaments hebben ook als voordeel dat je met meer stack start omdat je direct kunt rebuyen. Je hebt gewoon meer ruimte om te spelen. Die tournaments in het rood op stars zijn daarom ook leuker om te spelen vind ik, je begint dan met 3k ipv 1.5k starting chips.
    • helemaalnicks
      helemaalnicks
      Bronze
      Ik vind 5$ rebuy wel mooi hoor. Dan is met 500 mensen de prijzenpot ~10K, terwijl je zelf maar een tientje investeert (altijd add on kopen bij de break nl.!)

Nadeel van echt hele grote mtt's is dat de variance echt belachelijk is. De 100K guaranteed hoef je maar 1x te winnen. Maar zelfs als je em 50x speelt is die kans vrij gering.

Ik weet niet waar je speelt, maar ik vind de titan toernooitjes wel aardig (5$ rebuy/10$ freezeout), en ~400-600 mensen. Zo kun je iig af en toe ook eens winnen. Vooral ook omdat je edge op de final table tamelijk groot is/kan zijn.
    • Leo
      Leo
      Bronze
      Op titan vond ik de guaranteed tournooien altijd wel mooi, maar das al een tijd terug. Verder speel ik op Stars en FTP. Stars leken me de daily 15k wel oke en op FTP heb ik nog niet echt gekeken tbh.
      Maar goed, voor mij is Titan, FTP, stars en party een mogelijkheid.

Juist over dit soort dingen hoor ik uiteraard graag van mensen die hier wat meer ervaring mee hebben :D
    • Yoghi
      Yoghi
      Black
      $5.50 5k guaranteed op stars is wel een mooi toernooi, begint om 7 uur.

3.30R om kwart over 8 is ook heel leuk, duurt wel 8 uur ofzo als je echt ver komt :P Zit vol met donks en echt heel mooie prizepool.

Rest van de sites weet ik eigenlijk niet zo, maar die tourneys heb ik wel een beetje gespeeld (zonder succes, vriend van me die ook niet echt goed is kwam wel op FT van 3R)
    • helemaalnicks
      helemaalnicks
      Bronze
      nou, ik heb geld op stars en titan alleen. Maar ik speel desondanks mtt alleen nog maar op titan. Minder spelers = minder variance, en het is ook nog eens een tikkiej fishier. Sterker nog, ik ga NU mtt's op titan spelen, dus kom nu maar ff niet spelen ;) .
    • Leo
      Leo
      Bronze
      Hehe, tnx voor de replys :D

Binnenkort zal ik even een schema maken en een aparte blog denk ik met wat allemaal nog moet gebeuren. Voorlopig nog geen MTT's; eerst een goede voorbereiding.
    • elrio
      elrio
      Bronze
      Hi Leo,

Ik heb nog maar 1 ervaring met Zeer Late fase uit MTT (Final Table) maar wel in Low Limit MTT (3$ Freezout NL). Wat me opviel is dat er niet veel gelijkenissen waren met SNG en final table daar. Iedereen was gelukkig om ver in het geld te geraken en speelde toch wat losser. Ikzelf speelde tight en behaalde zo de 2de plaats.
      Misschien was dit eenmalig maar denk toch dat het algemeen geweten is dat mensen na de Bubble toch wel losser gaan spelen.

Dus als je ver geraakt in MTT gewoon Tight spelen en je komt heel ver :p
      Dat is zo een beetje mijn ervaring met Low limit MTT. Misschien is het al gezegt geweest hier maar heb de overige posts nog niet gelezen.

Grtz elrio
    • markuselitus
      markuselitus
      Bronze
      elrio ik heb nog nooit met een bigstack aan een final table gezeten, maar mijn ervaringen bij de zeer late fase van een MTT is juist dat iedereen extra gemotiveerd is om eerste te worden en zo juist minder loose word, tenzij de blinds dermate hoog zijn dat het om push/fold vraagt.

Toch ben ik een voorstander van tight spelen omdat je dan vaak voorligt en dus +EV speelt :)

groet
    • elrio
      elrio
      Bronze
      Oorspronkelijk gepost door markuselitus
      elrio ik heb nog nooit met een bigstack aan een final table gezeten, maar mijn ervaringen bij de zeer late fase van een MTT is juist dat iedereen extra gemotiveerd is om eerste te worden en zo juist minder loose word, tenzij de blinds dermate hoog zijn dat het om push/fold vraagt.

Toch ben ik een voorstander van tight spelen omdat je dan vaak voorligt en dus +EV speelt :)

groet
      Ik speel op titan en die ene MTT waar ik dan ITM geraak en zeer ver waren we zeer vlug met nog 3-4 spelers over. kan misschien die ene keer zijn weet ik ook niet.
    • Leo
      Leo
      Bronze
      Wat vinden jullie van SnG wizard voor MTTs?