bs 10NL: goede fold?

• ajfonso
      ajfonso
      Bronze
      0.05/0.10 No-Limit Hold'em (8 handed)
      Hand recorder used for this poker hand: Texas Grabem 1.9 by www.pokerstrategy.com.

Preflop: Hero is BU with K:heart: , K:club:
      UTG+2 calls $0.10, 3 folds, CO calls $0.10, Hero raises to $0.60, 2 folds, UTG+2 calls $0.50, CO folds.

Flop: ($1.45) 2:spade: , 3:diamond: , J:heart: (2 players)
      UTG+2 checks, Hero bets $0.90, UTG+2 calls $0.90.

Turn: ($3.25) 7:heart: (2 players)
      UTG+2 checks, Hero bets $1.50, UTG+2 calls $1.50.

River: ($6.25) J:diamond: (2 players)
      UTG+2 bets $1.40, Hero folds.

Final Pot: $7.65

???
  • 8 antwoorden
    • rrwillem
      rrwillem
      Bronze
      Ligt echt aan het type speler. Het kan maar 2 dingen betekenen dat hij zon ontzettend lage bet plaatst op zon grote pot op het einde:

- Hij heeft een monster en wil dat je called
      - Hij heeft net als jij een overpair (of misschien zelfs een paar tussen 3 en 8) op de flop en dit is een defensive bet.

Zoals gespeeld denk ik dat hij idd een monster heeft. Knappe fold.
    • ajfonso
      ajfonso
      Bronze
      hoezo zoals gespeeld??
    • Qastorimon
      Qastorimon
      Bronze
      Ligt zoals gezegd aan het type speler, maar op 10NL is dit in zeker 80% van de gevallen een call hoor. Het kan prima zijn dat Villain je een hand als A4, A5 laat zien of een paartje zoals 88, 99 en TT. Hij kan natuurlijk een J hebben maar zijn range is te groot en de odds zijn te gunstig om hier te folden naar mijn mening.
    • rrwillem
      rrwillem
      Bronze
      Zoals villain de hand speelt.... Check call, check call... Hero heeft het initiatief en er valt een 2e J op het board. TOCH bet villain uit. Zoals ik al zei kan het 2 dingen betekenen, maar ik denk echt een monster. Juist omdat je zon goede odds krijgt vind ik het verdacht. We zullen het alleen hier nooit weten :D
    • ajfonso
      ajfonso
      Bronze
      is echt zon onzin. Je kijkt nu alleen naar de eigen situatie. Het komt zelden voor dat iemand blufft. Zelfs met de range die jij geeft zou de gemiddelde speler op 10NL bang zijn als er een 2e J op tafel komt.

Wat ik heb gemerkt is dat spelers op de lage limieten (dus echt de newbies onder poker) actie gaan tonen als

1. Zij een monster hebben.
      2. Ze actie van hun tegenstander krijgen.

Als er geen actie is gaan ze slowplayen. Als er veel actie is willen ze ook wel slowplayen.

Op dit board besloot ik dat het een goede fold was om die redenen....
    • Sharp80
      Sharp80
      Bronze
      hoi,

Interessante discussie over deze hand. Om gelijk met de deur in huis te vallen: Ik zou hier callen. :D

Ik begrijp de redenatie van een fold, maar ik wil toch graag wat andere factoren aankaarten die ik nog niet heb gezien in deze discussie.

Misschien niet van toepassing, misschien wel, maar ik zie regelmatig in je handen dezelfde betpatronen terugkomen. Op de flop 2/3 potsize bet en op de turn 1/2 potsize bet. Dit doe je ook wanneer je geen tot een middelmatige hand hebt. Ik zei al dat ik niet weet of het van toepassing is, maar wanneer je tegenstander oplettend is dan zou hij kunnen denken dat hij misschien met een middle pair nog goed zit. Maar nogmaals, ik zie geen read op de tegenstander staan, dus ik weet niet of het van toepassing is.

Verder zit je in deze hand met de betpatroon van de tegenstander. Op de flop en turn speelt hij check/call en op de river bet hij opeens iets meer dan 1/5 potsize. Wat kan dit betekenen?
      Natuurlijk kan het monster zijn en denkt villain er maximum value uit te halen op deze manier. Aan de andere kant is het toch vreemd. Jij bent hier heel de hand de agressor en ik zou toch wel een bet van je kunnen verwachten wanneer ik hier villain zou zijn. Tevens zou ik er vanuit gaan dat je ook wel een grotere bet zou callen wanneer je een sterke hand hebt. Zeg 1/2 potsize. Heb je helemaal geen hand en zat je te floaten dan call je ook niet die kleine bet van 1/5 potsize. Kortom, vreemde play voor een monster lijkt mij.

Ik zit hier meer te denken aan een blocking bet van villain. Deze betpatroon past erg goed bij een lager overpair/middle pair. Villain zit in early position en het is goed mogelijk dat hij hier callt met handen als een medium pocket pair. Jij raist vanuit Late position en het is logisch dat hij hier callt voor bijvoorbeeld setvalue.

Op de flop ligt er alleen maar een J, verder 2 zeer lage kaarten die niet in jouw range liggen. Jouw bet op de flop kan heel goed een continuation bet zijn met handen als AK/AQ. De turn is verder ook blank en een call met middle pair of TT is hier ook begrijpelijk afhankelijk van de type speler en zijn reads op jou.

De River: Wanneer hij hier checkt is het goed mogelijk dat jij een enorme bet plaatst welke hij niet meer kan callen. Er is echter een tweede J gekomen die hij natuurlijk kan representeren. Daarbij, wanneer hij middle pair heeft dan is het zeer verstandig om een blocking bet te plaatsen om ervoor te zorgen dat jij geen enorme blufbet plaatst op de river.

Bovenstaande alleen al zou voor mij voldoende zijn om hier te callen in combinatie met de grootte van de pot en het bedrag dat je hiervoor moet betalen om te callen.

De pot is nu $ $7.65 en jij moet $1.40 betalen om te callen. Met andere woorden krijg je pot odds van ongeveer 5,5:1. Dat wil zeggen dat je in een dergelijke situatie 1 keer moet winnen van de 6 keren dat je hier callt om al winst te maken. Je wint namelijk 1 keer $5.50 en je verliest 5 keer $1. In percentages is dit 1/6 = 17%. Kortom moet je in 17% van de gevallen voorliggen op de handrange van je tegenstander.
      Nu gaan we kijken naar een globale berekening hoeveel equity jij hebt ten opzichte van de handrange van je tegenstander. Ik zal hier pure blufs hier niet in meenemen. Dit blijft natuurlijk gissen, maar laten we het niet ruim nemen:

Board: 2s 3d Jh 7h Jd

equity win tie pots won pots tied
      Hand 0: 38.889% 38.10% 00.79% 24 0.50 { KcKh }
      Hand 1: 61.111% 60.32% 00.79% 38 0.50 { 77+, AJs, KJs, QJs, JTs, AJo, KJo, QJo, JTo }

Hier zie je dus dat je nog steeds een equity hebt van 38%, terwijl je dus eigenlijk maar 17% nodig hebt. Dus ook op basis van equity in verhouding met de grootte van de pot/bedrag om te callen is dit dus een call. Neem daar het stukje over de betpatronen bij dan is het voor mij niet heel moeilijk.

Toch wil ik nog wel even kwijt dat KK wegleggen niet makkelijk is en doordat je hier KK kan wegleggen laat je wel zien dat je in staat bent om goede handen als deze te kunnen folden, wat erg belangrijk is in poker en zeker een groot verschil kan uitmaken. Echter in deze hand sta je niet voor een hele moeilijke beslissing als het gaat om de grootte van de pot en en relatief kleine bedrag wat je hiervoor hoeft te callen.
    • ajfonso
      ajfonso
      Bronze
      ah hartelijk bedankt weer wat nieuws geleerd. Ja je hebt gelijk vooral ook omdat het zo weinig is inderdaad.

Ik zal het goed onthouden!

Ik heb trouwens nog een hele interessante hand... Ik zal hem nu posten.

Ik hit top two pair en toon rete veel aggressievieteid. En leg hem uiteindelijk ook weg... maar is het ok???
    • Sharp80
      Sharp80
      Bronze
      Zie DEZE thread. :D