Implied pot odds

• elrio
      elrio
      Bronze
      Even een Vraag over het volgend stukje in het artikel over Implied odds

Laten we aannemen dat je een flush draw hebt vanuit een freeplay situatie met een pot van $0,40. Een tegenstander bet $0,20. De pot is nu $0,60 en je moet $0,20 betalen om een turn card te zien. De pot odds zijn hier $0,60:$0,20 of terwijl 3:1. De odds voor je flush draw zijn 4:1, wat betekend dat je zou moeten folden.

Maar wat zou er gebeuren als je je flush zou maken op de turn? Hoeveel zou je tegenstander moeten betalen om ervoor te zorgen dat verder spelen een correcte play zou zijn? Dat is erg gemakkelijk! Je hebt odds van 4:1, daarom heb je minimale pot odds nodig van 4:1. Je moet $0,20 betalen. We vermenigvuldigen dit met 4; $0,20 x 4 = $0,80. Wanneer je alleen rekening zou houden met de pot odds om te kijken of je winstgevend door kan spelen, dan zou de pot hier dus $0,80 moeten zijn. Dit is echter niet het geval. Omdat de pot slechts $0,60 is, mist er dus nog $0,20. Om een winstgevende play te makenm, is deze $0,20 precies het bedrag wat je tegenstander zou moeten betalen wanneer je je draw maak.

Ik versta onder dit artikel:

Dus op de flop heb je niet de odds om te callen maar als je wel een call maakt en je hit je flush moet je 0,20$ betten om je tegenstander te laten callen.
      Iets in me zegt dat dit niet juist is.
      Hoe moet ik dit stukje opnemen?

Elrio
  • 11 antwoorden
    • DarthBobo
      DarthBobo
      Bronze
      Er is 0.20$ te weinig in de pot om de flop te callen. Stel dat je de flop callt, en je hit de flush op de turn. Je tegenstander checkt, jij bet, en je tegenstander fold.

Als je dan even terugdenkt... dan was de flop call niet profitabel! De flop call is enkel profitabel als je zeker bent dat je tegenstander nog minstens 0.20$ extra in de pot gaat steken.
    • Lanfear81
      Lanfear81
      HeadAdmin
      HeadAdmin
      je moet het zo zien.

de pot is nu 0.60, wanneer je callt voor 20cent, maak je eigenlijk een slechte call omdat je teveel betaald (je heb namelijk maar 4:1 om je draw te hitten).
      je kunt de call echter wel maken als je ervanuit gaat dat je tegenstander, wanneer je je draw hit, minimaal nog eens 20cent in de pot zal stoppen.
      Daarvan uitgaande kun je die 20cent bij de pot rekenen, waardoor je implied odds van 4:1 hebt omdat in dit geval de pot minimaal 0.80 is (en jij betaald maar 20cent voor je call)

het heeft niet met je betsize, in geval van hitten, te maken.

edit....lol, veel te laat :D
    • elrio
      elrio
      Bronze
      oke, nu versta ik het

Je gaat er van uit dat je tegenstander zoiezo bet op de turn op basis van je reads, als je reads hebt dat als je called hij de turn vaak checkt moet je gewoon als je de pot odds niet hebt op de flop folden. Heb je de read dat hij opnieuw een bet maakt kan je wel callen. Je moet dan ook nog eens een read hebben op hoeveel deze tegenstander gaat betten dus reads op bettingpatronen komen van pas.

Thx voor de uitleg
    • markuselitus
      markuselitus
      Bronze
      een ding wat ik niet snap: ik heb altijd gelezen / gehoord dat implied odds gaan over de hoeveelheid geld die een tegenstander in de pot stopt, en niet alleen over bets... is er iemand die dit ook heeft of het uit kan leggen?
    • HoofdVogel
      HoofdVogel
      Bronze
      pot odds = grootte van huidige pot : hoeveel je moet callen om mee te gaan

implied (pot) odds = grootte van huidige pot + verwachte bet(s) van villain(s) : hoeveel je moet callen om mee te gaan

verwachte bet v. villains? -> in no limit kan je er eigenlijk altijd van uitgaan dat er nog iem. gaat betten op de turn (behalve bij heel passieve villains), daarom kan je altijd een zeker percentage meer callen dan normaal

je moet callen als pot odds beter zijn dan odds,
      of beter gezegd
      als de implied odds beter zijn dan de odds

bvb. pot odds zijn 3:1 (0.60$:0.20$), odds zijn 4:1 (flushdraw)
      implied odds kunnen 4.5:1(0.30$turnbet v. villain), 5:1(0.40$turnbet v. villain), enz. zijn dus beter dan odds 4:1
      -> easy call (als villain tenminste niet te passief is)

van turn naar river ben je alweer minder zeker dat villain nog een riverbet doet dus daar reken ik volgens de normale pot odds

hoop dat t nog wa duidelijk is zo.. ;)
    • elrio
      elrio
      Bronze
      Is helemaal duidelijk nu hoofdvogel
    • markuselitus
      markuselitus
      Bronze
      jawel maar ik snap niet waarom er geen rekening wordt gehouden met calls van tegenstanders, als jij je out hit en je gaat all in en je tegenstander callt dan maakt dat dus niets uit voor de pot odds?
    • HoofdVogel
      HoofdVogel
      Bronze
      als je je draw hit moet je niet meer tellen he,

gewoon ervoor zorgen dat jou kaarten beter zijn dan je tegenstanders :D

en dus hoog betten en raisen zodat je je tegenstander slechte pot odds geeft
    • markuselitus
      markuselitus
      Bronze
      ok ik vind dat we gewoon met effective odds moeten gaan rekenen :)
    • HoofdVogel
      HoofdVogel
      Bronze
      :D
    • SonataWolf
      SonataWolf
      Bronze
      Oorspronkelijk gepost door markuselitus
      ok ik vind dat we gewoon met effective odds moeten gaan rekenen :)
      Ik dacht dat het Gus Hansen was die zei:
      "Pot odds is science, Implied odds is art"