Artikel van Makomar:

In dit artikel wil ik jullie laten zien, hoe belangrijk het denken in ranges is. Als wij het oefenen, zijn veel beslissingen heel wat makkelijker, omdat wij weten of wij Foldequity tegen een betere hand hebben (Bluff, Semibluff), of dat wij waarschijnlijk de beste hand hebben (Raise) of niet (Fold), of wij wa/wb zijn (Calldown).

Met A high gaan wij heel vaak naar Showdown wanneer wij denken, dat de ander een Bluff/Semibluff kan hebben, maar dit kunnen wij eigenlijk met any2 doen als wij ahead zijn tegen zijn range preflop en postflop en relatie tot het board. Daarom ben ik in deze hand met Q high naar de Showdown gegaan.

Deze hand is van een HU spel, waar de ranges altijd groot zijn en de agressie hoog is. Maar zoals wij gaan zien is het belangrijkste het spel postflop in relatie met het board. Mijn tegenstander is agressief, andere reads zijn in deze hand niet belangrijk.

Full Tilt 15/30 Hold'em (2 handed) Full-Tilt Converter Tool from FlopTurnRiver.com (Format: FlopTurnRiver)

Preflop: Hero is Button with Q, 9.
Hero raises, BB calls.

Q9o is een Raise, tuurlijk. Hij called en daarom heeft hij geen K of A met een sterke kicker, ook geen sterke Pocketpair. In HU zijn de spelers zijn vaak “tricky” en wisselen hun strategie (alleen callen met JJ), maar dit doen zij ook maar alleen af en toe.

Flop: (4.66 SB) 7, 7, 6 (2 players)
BB checks, Hero bets, BB raises, Hero calls.

BB maakt een c/r op de Flop. Met welke handen doet hij dit ? Misschien pocketpairs 22-55 met die hij preflop niet geraised heeft, of een 7 of 6. Maar ook met veel draws: 43, 53, 54, 85, 89, T8, T9. Met K en A high blijft hij waarschijnlijk passief om mij het initiatief te laten om met een bluff meer geld in de pot te investeren.

Omdat er veel meer combinaties bestaan, die alleen een draw hebben en ik tegen deze range ahead ben, besluit ik naar Showdown te gaan als het board niet veel veranderd.

Ik heb outs als hij een made hand heeft (tegen een 7 natuurlijk niet). Maar belangrijk is hier, dat ik niet voor mijn outs call, maar voor mijn Showdownvalue.

Zoals wij kunnen zien, zou ik ook met J high naar de Showdown kunnen gaan, omdat ik ahead tegen zijn range zal zijn!

Turn: (4.33 BB) 4 (2 players)
BB bets, Hero calls.

Met de 4 op de Turn hebben 43 en 54 een pair, maar ik ben nog altijd ahead tegen elke andere mogelijke draw. Daarom blijf ik callen en als de River een blank is zie ik een Showdown.

River: (6.33 BB) K (2 players)
BB bets, Hero calls.

De River is een K. Is er iets veranderd? Nee! Net als ik van tevoren gezegd heb, blijft hij met K high en A high waarschijnlijk passief. Ik win nog altijd tegen iedere draw en verlies tegen dezelfde made hands net als op de Flop en Turn. Ik call, omdat ik denk dat ik deze pot vaak genoeg win, om de Downcall winstgevend te maken.

Final Pot: 8.33 BB

Results in white below:
BB has 8c Th (one pair, sevens).
Hero has Qc 9h (one pair, sevens).
Outcome: Hero wins 8.33 BB.

Hij laat T8o zien. Hij had outs, maar heeft niets gehit. Mijn hand was de beste en ik win de pot. Mijn interpretatie van de situatie (zijn range en relatie tot zijn spel preflop/postflop/board) was goed. Ik zal natuurlijk nog altijd deze hand af en toe verliezen. Maar meestal heb ik de beste hand!