Quiz: Denken in ranges – Downcalls met Q high deel 2

• Sharp80
      Sharp80
      Bronze
      Artikel van Makomar:

2) In deze quiz zien wij Hero in een soortgelijk situatie als in de vorige hand. Dit keer is het CO vs. BB. De stats van mijn tegenstander: 38/25/2.4/70 – 60 handen. Hij is heel agressief en redelijk loose. Zijn WTS is heel hoog, omdat hij in deze handen altijd een goeie hand had. Ik heb alleen 60 handen, maar dit is de read, die ik had op dit moment.

PokerStars 30/60 Hold'em (5 handed) Poker-Stars Converter Tool from FlopTurnRiver.com (Format: FlopTurnRiver Cards)

Preflop: Hero is Button with , .
      UTG calls, 1 fold, Hero raises, 1 fold, BB calls, UTG calls.

Ik raise met QJs om de Fish van UTG te isoleren, maar BB wil ik ook mee krijgen. Gezien hun acties preflop, welke ranges hebben UTG en BB?

De range van UTG en BB zijn heel groot, maar zij hebben geen hand om te raisen (UTG) of een 3-bet te maken, maar meer handen van dit soort: 86s, T9o, 33, etc.

Flop: (6.50 SB) , , (3 players)
      BB checks, UTG checks, Hero bets, BB raises, UTG folds, Hero ?.

Op de Flop heb ik niets gehit, ik maak mijn Continuation-Bet en BB raised en UTG fold. BB is een agressieve speler, die semibluffs kan maken.

Wat is ons plan nu? Welke range heeft BB? Zou ons plan met JT verschillend zijn? Of met T9?

Zijn range:

a) Natuurlijk ieder pair (2,5,8), pocketpair (33-66; met 77+ zal hij een 3-bet preflop maken).

b) Maar ook veel draws. Iedere Flushdraw, ook als hij waarschijnlijk passief met een A high Flushdraw blijft vanwege mijn range. Ik heb alleen af en toe een A met een sterkere kicker als ik van CO raise en ik ga A high op deze tafel ook niet folden, als Turn en River niet veel veranderen. Hetzelfde geldt voor een K high Flushdraw. Wat over blijft zijn Q high Flushdraws, die hij zeker agressief speelt als hij denkt dat ik K high weg kan leggen of geen goeie kicker heb (tegen een Q met betere kicker).

Hij kan natuurlijk zijn A en K high draws agressief spelen als

a) Hij veel te agressief is en niet weet, dat ik A en K high niet zomaar weg leg

en

b) Als hij ook niet weet, dat mijn range van CO redelijk groot is en hij met deze handen tegen mijn range Showdownvalue heeft.

In zijn range zijn ook veel Straightdraws: 43, 64, 65, 73s, 74s, 76, 96s, 97.

Ik ben ahead tegen deze range en zal met T high naar de Showdown kunnen gaan! Dit zal een probleem zijn als:

a) Hij een Flushdraw met een betere kicker als een T heeft en hij deze agressief speelt

of

b) Hij maakt een semibluff met overcards met bijv. JT, J9 tegen Q high. Daarom zal een Showdown met T high een “beetje” loose zijn, maar Q high, zoals ik heb uitgelegd, heeft veel Showdownvalue in deze situatie.

Daarom zouden wij waarschijnlijk liever een re-bluff maken tegen deze Flushdraws met bijv. T9.
      Maar wij hebben QJ en om de reden die ik al uitgelegd heb en omdat hij met veel Ax en Kx combinaties preflop een 3-bet gemaakt zou hebben (KTs+, A9s+) en veel meer combinaties bestaan die slechter zijn dan Q high, denk ik, dat ik meestal ahead ben als hij hier een Flushdraw heeft. Ik call niet voor mijn outs, maar om een Showdown te zien.

a) Turn: (5.25 BB) (2 players)
      BB bets, Hero ?.

Veranderd de Turn iets? Veranderd het ons plan?

De T veranderd niet veel. Het geeft mij nog enkele outs tegen een made hand en als hij een T high Flushdraw heeft, heeft hij nu een pair. Maar de T helpt niet zijn Straighdraws. Daarom heb ik een easy Call op de Turn en ik wil ook een Showdown zien, als de River een blank is.

b) Turn: (5.25 BB) (2 players)
      BB bets, Hero ?.

En deze Turn, veranderd deze iets? Wat willen wij nu doen (en op de River als wij een zien)?

De Flushdraw is compleet, maar ik ben nog altijd ahead tegen iedere Straightdraw. Ik heb ook nog altijd outs tegen een pair. Als de River een :spade: is, of andere draws compleet zullen zijn, fold ik mijn hand, anders zie ik een Showdown.

c) Turn: (5.25 BB) (2 players)
      BB bets, Hero ?.

Deze Turn veranderd iets? Wat willen wij doen nu (en op de River als wij een zien)?

Iedere draw is compleet of hebben een pair gemaakt. Ik heb niet genoeg outs om verder te spelen, daarom fold ik mijn hand.

River: (7.25 BB) (2 players)
      BB bets, Hero ?.

De Turn was versie a). Wat doen wij op de River?

De River is nog een 8, wat heel goed is. Het is nu minder waarschijnlijk, dat hij een 8 heeft en geen draw is compleet. Ik call en hoop geen incomplete A of K high Flushdraw te zien, wat een beetje pijnlijk zou zijn...

River: (7.25 BB) (2 players)
      BB bets, Hero ?.

De Turn was versie b). Wat doen wij op deze River?

Omdat BB heel agressief is, hebben wij een Raise hier, ofschoon de Flushdraw op de Turn compleet was. BB zal iedere pair op de River tegen A high betten. Als wij een 3-bet zien, zijn wij bijna altijd behind, maar tegen deze super-agressieve speler kunnen wij geen fold vinden en moeten een “crying call” maken. Voor een low-variance spel, kunnen wij natuurlijk ook alleen callen.

Final Pot: 9.25 BB

Results in white below:
      BB has 7d 4c (one pair, eights).
      Hero has Jh Qh (one pair, eights).
      Outcome: Hero wins 9.25 BB.

Hij laat 74o zien. Hij is nog looser, dan ik dacht, maar mijn interpretatie van de situatie was weer goed en ik zal deze hand meestal winnen.

Conclusie: Zoals wij kunnen zien, ook in deze hand, is denken in ranges heel belangrijk en wij kunnen ermee pots winnen, die wij niet zullen winnen, als wij het niet doen! Dit zijn voorbeelden geweest van Downcalls, maar denken in ranges is belangrijk in heel veel situaties, die wij de hele tijd tegen komen als wij spelen.
  • 6 antwoorden