Win 1 van de 5 backdeals voor de Battle of the Donkeys!!!

• Sharp80
      Sharp80
      Bronze
      De wedstrijd van deze week gaat over handranges en equity.

Zoals je zult begrijpen is dit erg breed. Hiermee hoop ik dan ook dat er meer inzendingen zullen binnen komen aangezien afgelopen week er maar 4 van de 5 backdeals zijn weggegeven.

Mochten het aantal inzendingen schaars blijven, zullen ook het aantal backdeals worden verlaagd. Het is wel de bedoeling dat diegene die er het meeste moeite voor doet daar ook voor wordt beloond.

Het doel van de wedstrijd:

Menigmaal zie ik geposte handen waarbij een hand erg wordt overschat. Een voorbeeld kan zijn AJ tegen een bepaalde handrange van een tegenstander. Zelf kom ik ook regelmatig handen tegen die ik in de equilator heb gezet en waarbij blijkt dat ik mijn hand totaal heb overschat.

De sterkte van je hand hangt natuurlijk niet alleen af van je hand zelf, maar van veel meer factoren zoals onder andere positie, actie voor je en mogelijke actie achter je en zo nog veel meer. Toch is het belangrijk dat je een beeld hebt van hoe sterk jouw hand is tegen de handrange van je tegenstander.

Ook kan “dood geld” een belangrijke factor zijn. Wellicht is je equity 50% (jouw aandeel in de pot), maar zit er zoveel dood geld in de pot dat die gamble het zeker waard is.

Deze wedstrijd is dan ook bedoeld om een inzicht te krijgen in bepaalde handranges en de bijbehorende equity.

De wedstrijd:

De wedstrijd zelf is heel breed. Het gaat er puur om dat de onderwerpen of 1 van beide wordt behandeld.

Dit kun je doen door een paar voorbeeldhanden uit te diepen, maar ook een algemeen stuk.

Een aantal ideeën die je zou kunnen gebruiken:

- Bepaalde handen nemen en de equity berekenen tegen bepaalde handranges (preflop all-in).

- Bepaalde handen nemen en de equity berekenen tegen bepaalde handranges, maar dan met een flop erbij.

- Algemene situaties laten zien. (bijv. overcards vs. Pair etc)

- Welke ranges je zou kunnen pushen vanuit verschillende posities first in.

- Met welke handranges je een push kan callen afhankelijk van de range waarop je je tegenstander zet.

- Wat is equity en welke invloed heeft het op je beslissingen?

Het zijn maar wat ideeën, maar je mag het helemaal zelf invullen.

Is deze wedstrijd alleen voor gevorderden? NEE!!!

Je kunt heel makkelijk onze gratis Equilator gebruiken, waarvan je HIER de handleiding kunt lezen. Hiermee kun je heel gemakkelijk spelen hoe een hand het doet tegen verschillende handranges en je kunt er tevens een flop bij invullen. Je kunt zelfs aangeven welke minimale equity je wilt hebben!

Kortom beginners kunnen gewoon wat gaan spelen met deze tool en handen invoeren waarover zij zelf twijfelen of benieuwd zijn hoe sterk hun hand is tegen een bepaalde range van de tegenstander. Dus als je gewoon voorbeeldhanden bij elkaar verzameld en jouw mening of indruk ervan geeft heb je dus ook al een inzending! Maar bovenal heb je meer inzicht gekregen in de sterkte van bepaalde handen, wat heel erg belangrijk is in een toernooi.

Of je er een artikel van maakt of gewoon voorbeeld situaties laat zien, dat maakt niet uit. Ik adviseer om hetgeen te doen waar je je in wilt verdiepen. Deze wedstrijd is niet alleen een kans om een ticket te winnen, maar ook een mogelijkheid voor jezelf om je verder te ontwikkelen. Neem die kans ook!

Periode en stemming:

Jullie kunnen je inzending in deze thread plaatsen tot en met zondag 9.00 uur. Hierna zal ik de winnaars bekendmaken, waarna zij hun deelneming nog dienen te bevestigen van aanstaande zondag. Jullie hebben dus bijna een hele week tijd voor deze wedstrijd!

Ik zal zelf de winnaars kiezen, waarbij ik vooral zal letten op de moeite die ervoor is gedaan.

De ene is qua niveau nu eenmaal verder als de ander en daar zal ik dan ook geen onderscheid in maken!

Heb je vragen over de wedstrijd dan kun je deze natuurlijk ook stellen in deze thread! Succes en ik hoop dat er veel inzendingen zullen zijn deze week!
  • 20 antwoorden
    • anunaki
      anunaki
      Bronze
      ik ga hier aan meedoen......

ik wil me toch al gaan verdiepen in handranges en ik wil mezelf 11$ besparen
    • sandmannetje
      sandmannetje
      Bronze
      Bezig ermee !:D
    • DukeFreedom
      DukeFreedom
      Black
      Nou aangezien niemand durft en ik wel zin heb om zondag weer eens mee te doen, hierbij mijn bijdrage.

Introductie
      Ik zal hier verschillende heads-up pre-flop situaties behandelen en een korte beschrijving geven wat equity is en wat handranges zijn en wat je er mee kan.

Wat is equity en wat zijn handranges?
      Stel je voor een moment voor dat je pocket kaarten opeens voor iedereen zichtbaar zijn en dat hetzelfde ook geldt voor al je tegenstanders. Je hebt nu een heleboel extra informatie om te beslissen wat je in jouw beurt gaat doen. Helaas geldt dit echter niet alleen voor jou, maar ook voor jouw tegenstanders.

Het is goed te begrijpen dat het hierdoor mogelijk is om een optimale keuze te bepalen: je kan immers precies berekenen wat de kans is dat jij de hand wint, tied of verliest. Op deze manier kan je dus ook berekenen wat jou "rechtmatig" deel van de pot is. Dit is wat equity genoemd wordt: het verwachte deel van de pot dat aan jou toebehoort.

Daarnaast geeft je equity ook meteen aan hoeveel geld van elke $ die je inzet je terug zou moeten verwachten, aangezien dit immers gelijk is aan de kans dat je (een deel van) de pot wint. Als je heads-up zit en je hebt een equity van 55% (en de ander dus 45%) en je speelt FL met blinds van $1, dan is het gemakkelijk in te zien dat elke $1 die je in zet je $0.10 op zou leveren. Het moge duidelijk zijn dat je altijd zou moeten betten als je equity in heads-up >50% is!

Nu is het in het echt natuurlijk zelden zo dat je exact weet wat je tegenstanders voor kaarten hebben. Toch heb je vaak wel een ruw idee wat iemand voor een hand heeft. Als je bijvoorbeeld tegen iemand zit waarvan je al vele malen gezien hebt dat hij alleen 22+ of ATs+ preflop raised, dan ben je practisch verzekerd dat hij dus weer een van die kaarten zal hebben als hij weer eens preflop raised. Dit noemen we dan een handrange: je weet niet exact welke kaarten je tegenstanders hebben, maar je weet wel welke kaarten het wel en niet zouden kunnen zijn. Ook dit geeft je de mogelijkheid om een (schatting) de maken van de kans dat je pot wint en jouw "rechtmatig" deel van de pot (= je equity).

Heads-up: Interessante wetenswaardigheden (pre-flop)
      Ik zal hier enige nuttige wetenswaardigheden wat betreft equity vermelden voor als je heads-up tegen een tegenstander zit:

1) Beide personen hebben een pocket pair: In dit geval heeft degene met de hoogste pocket pair een equity van rond de 81%. Bijvoorbeeld 99 versus 33.

2) Een persoon heeft een lage pocket pair, de ander heeft overcards (tegenover de pocket pair): De persoon met de pocket pair heeft een equity van ongeveer 53%. Bijvoorbeeld 55 versus AK.

3) Pocket pair Y versus XY met X > Y. De pocket pair heeft een equity van rond de 67%. Bijvoorbeeld 88 versus J8.

4) Pocket pair X versus AB met A > X > B. De pocket pair heeft een equity van rond de 70%.

5) Pocket pair X versus AB met X > A > B. De pocket pair heeft een equity van rond de 85%. Bijvoorbeeld QQ versus 73.

6) Pocket pair X versus XY met X > Y. De pocket pair heeft een equity van ongeveer 91%. Bijvoorbeeld QQ versus Q8.

7) Suited versus offsuit: De persoon met de suited kaarten heeft een equity van 52.7%. Suited kaarten geven dus ruwweg een extra impuls van 2.7%.

8) Connectors versus non-connectors kan tot 3-5% uitmaken.

9) XY versus XZ of YZ waarbij X > Y > Z. XY heeft een equity van rond de 73%. Dit is dus bijvoorbeeld AK tegen Ax/Kx met x <= Q.

10) XY versus AB, waarbij X > A > Y > B of X > Y > A > B. XY heeft een equity van tegen de 64%. Bijvoorbeeld AJ versus QT of AK versus 86.

11) XY versus AB, waarbij X > A > B > Y. XY heeft een equity van rond de 58%. Bijvoorbeeld AJ versus KQ.

Dit zijn in principe alle pre-flop situaties die je tegen komt heads-up.
    • anunaki
      anunaki
      Bronze
      mijn verhaal wordt echt behoorlijk groot. Hopelijk is het nog leesbaar op het forum. Anders upload ik wel een Word bestandje ofzo

vanavond is het af
    • Zeezout
      Zeezout
      SuperModerator
      SuperModerator
      Ik heb deze week helaas geen tijd om echt iets te schrijven.

Daarom alleen een tip, mocht iemand nog een onderwerp zoeken:

Schrijf iets over het verschil in equity met betrekking tot de verschillende posities waarin je kunt zitten. Hoeveel verschil dat maakt bijvoorbeeld, waarbij je ook rekening houdt met hoe je zou moeten reageren na een reraise e.d.

Je kunt bijvoorbeeld wel een mooie hand hebben en terecht raisen, maar wanneer je weet dat de tegenstander na jou regelmatig reraist, zul je daarmee rekening moeten houden met bv een AJ of een TT of zo. Ben je dan nog in staat om ermee door te spelen, of kun/durf je dat niet. In dat geval is folden namelijk misschien toch de betere optie, ondanks de speelbaarheid van de kaart voor een betere speler.

Het is maar een idee....

Z.
    • anunaki
      anunaki
      Bronze
      huh? de helft mis ik

ff wachten
    • anunaki
      anunaki
      Bronze
      toch maar beschaafd gehouden qua grootte
    • anunaki
      anunaki
      Bronze
      ik ben mijn halve artikel ineens kwijt

WTF???

lekker dan, kan ik een uur werk opnieuw doen
    • Zeezout
      Zeezout
      SuperModerator
      SuperModerator
      Heb je geen autobackup aanstaan dan?

Z.
    • anunaki
      anunaki
      Bronze
      nope, is dat wat?

ik ben op tilt nu!!!
    • anunaki
      anunaki
      Bronze
      Dit heb ik nog over:

Equity en handranges

Hieronder ga ik uitleggen wat equity is en wat handranges voor invloed hebben op equity. Het is een basisuitleg om ermee vertrouwd te raken, geen diepgravende analyse voor gevorderden.

Equity is in de zakenwereld het eigen vermogen van een onderneming, oftewel dat deel van het vermogen dat de onderneming zelf toebehoort. In poker is de pot de onderneming en is equity dat deel van de pot dat een speler toebehoort obv zijn hand en de bekende kaarten. Waar je bij een onderneming simpelweg het verschil tussen bezittingen en schuld kan uitrekenen om tot het eigen vermogen te komen, is het bij poker noodzakelijk de kans uit te rekenen dat je de pot wint om je equity te weten. Stel dat de pot 10$ is en je een kans van 80% hebt om de pot te winnen, dan is jouw equity 80% van 10$, 8$ dus.

Omdat je in poker maar 1 winnaar hebt van de pot (split pot laat ik buiten beschouwing), kun je niet stellen dat je daadwerkelijk recht hebt op 80% van de pot. De 8$ moet je zien als de verwachte winst op de lange termijn obv de situatie. Uiteindelijk zul je 80% van de keren de hand winnen, wat in dit voorbeeld een verwachte waarde oplevert van 8$.

Allemaal leuk en aardig, maar hoe bepaal je hoeveel kans je maakt op de pot?

Stel dat je een potje Holdem speelt, waarbij de kaarten opengaan zodra de preflop actie klaar is. Speler 1 heeft geraised met AKo, speler 2 heeft gecalled met 88, verder heeft iedereen gefold. De pot is 10$ en de situatie is nu als volgt:

88 heeft een made hand, dit betekent dat AKo altijd zal moeten verbeteren om te winnen. De kans dat AKo zo verbetert dat 88 verliest is de equity van speler 1. De kans dat dit niet gebeurt is de equtiy van speler 2. Ik ga hier niet uitleggen hoe je dit kan berekenen, maar ik gebruik de Equilator software om de equity van beide spelers te berekenen.

http://www.PokerStrategy.com
      Operation completed... 123.285.888 games processed in 0 seconds.

Board:
      Dead:

Equity Win Tie Loss Hand
      Player 1: 44,839 % 44,651 % 0,376 % 54,974 % AKo
      Player 2: 55,161 % 54,974 % 0,376 % 44,651 % 88

Zoals je kunt zien wint de 88 55% van de keren. De kans om met 88 te winnen is dus 55%, wat in een pot van 10$ een equity van 5,50$ betekent.

Zoals je ziet geeft Equilator de equity aan in een percentage ipv een bedrag. Dit is logisch, aangezien de equity altijd het bedrag vertegenwoordigt dat overeenstemt met de verwachte waarde van een hand op lange termijn en dit wordt bepaald door de kans dat je de hand wint vermenigvuldigd met de grootte van de pot.

Vanaf nu zal ik de equity dan ook uitdrukken in een percentage, omdat de grootte van de pot weliswaar relevant is voor de verwachte waarde van je hand, maar niet relevant voor de kans om hem te winnen.

Nu komt er een flop, laten we zeggen 73K (suits laat ik buiten beschouwing), AKo hit zijn K en ligt dik voor, wat ook wordt bevestigd door Equilator:

Operation completed... 53.460 games processed in 0 seconds.

Board: Ks 7c 3d
      Dead:

Equity Win Tie Loss Hand
      Player 1: 91,212 % 91,212 % 0,000 % 8,788 % AKo
      Player 2: 8,788 % 8,788 % 0,000 % 91,212 % 88

88 gaat hier niet meer investeren, aangezien hij nog maar 8,8% kans heeft om te winnen en dus ook nog maar 8,8% equity. Maar dat komt doordat hij weet dat de ander AK heeft. En juist dat gegeven is bij poker onbekend. Om toch een equity berekening te kunnen maken, kun je gebruik maken van handranges.

Om te komen tot een handrange, zul je informatie moeten hebben over de starthanden waarmee je tegenstander speelt. Niemand speelt met elke hand, dus als je het percentage weet waarmee je tegenstander een flop wilt zien (raise of call), weet je met welke soort hand hij speelt als hij raised of callt voor de flop. Hieronder staat een overzicht van de handrange die hoort bij een bepaald percentage gespeelde handen (deze komt van deze site)

2.6% QQ+, AK

4.2% JJ+,AQ+

8.7% 99+, AT+ KQ+

18.6% 66+, A6+, KT+, QJ+

32.7% 44+, A2+, K6+, Q9+, JT+

40.9% 22+, A2+, K2+, Q8+, J9+

48.1% 22+, A2+, K2+, Q5+, J7+, T9+

Logischerwijs neemt de range toe, indien de speler meer handen speelt. In het geval van de voorbeeld hand 88 tegen AKo, is het meteen duidelijk dat je geen equity hebt tegen de 1e categorie (2,6%), aangezien elke hand je beat heeft. Maar laten we eens kijken welke equity je hebt op de flop tegen een speler die 32,7% van de handen speelt.

Operation completed... 2.102.760 games processed in 4 seconds.

Board: Ks 7c 3d
      Dead:

Equity Win Tie Loss Hand
      Player 1: 45,219 % 45,078 % 0,282 % 54,640 % 44+, A2s+, K5s+, Q8s+, J9s+, A3o+,
      K7o+, Q9o+, JTo
      Player 2: 54,781 % 54,640 % 0,282 % 45,078 % 88

Je ziet dat je hier een equity hebt van bijna 55% op zijn range. Meestal lig je hier dus voor.

Aan de hand van deze 2 voorbeelden is meteen duidelijk hoe belangrijk informatie over je tegenstander is. Als je weet welk percentage handen hij speelt, kun je zijn range bepalen en dus de equity die je tegen zijn range hebt.

Hoe kun je zelf de range bepalen?

In de Equilator kun je het percentage invullen, waarna de software zelf de range bepaald. Door hier mee te spelen, kun je veel leren over de range handen waarmee je tegenstanders spelen. Let echter wel op dat je een flink aantal handen van ze hebt, hoe meer handen des te nauwkeuriger is de range. Let ook op de positie van de tegenstander, aangezien de meeste spelers meer handen spelen naarmate ze een latere positie hebben. Gemiddeld zal een speler in MP zijn range vrijwel benaderen en zal hij in EP een stuk minder en in LP een stuk meer handen spelen. Om dit te corrigeren moet je de range aanpassen.

Hieronder stond nog een heel stuk. Als ik nog tijd heb, maak ik het nog af
    • LurkerBelow
      LurkerBelow
      Bronze
      Equity, wat is het, en wat kun je ermee.

Ik ga proberen door een aantal simpele voorbeelden uit te leggen hoe je de Equity van een hand kunt berekenen.

Equity is heel simpel gezegd het verwachte aandeel dat je hebt in een pot. Als je alle holecards van je tegenstanders kunt zien kun je exact bepalen hoeveel equity je hebt. Normaal gezien is dit onmogelijk tijdens het spelen van een hand en moet je je tegenstanders gaan inschatten op handranges. Hiervoor heb je enige kennis nodig van je tegenstanders. Zijn ze loose? of juist erg tight? Dit kan van grote invloed zijn op je berekeningen. De postitie van je tegenstander speelt een belangrijke rol in het bepalen van zijn handrange.

Hier zijn een aantal preflop situaties, waar je de handrange van je tegenstander kunt inschatten, uitgaande van de positie van een tighte speler. Hier kun je dus een redelijk betrouwbare Equity berekening maken.

Jij zit op de BB met K :spade: K :heart:

Je tegenstander is een tighte speler en zit in early position, dan kun je zijn range meestal inschatten op TT+ AQo+ AJs+.
      In deze situatie heb je een Equity van 67,5%. Hier is een push dus de juiste keuze. 67,5% van de totale pot is de verwachte winst op lange termijn, dus is deze situatie winstgevend.

Nu gaan we kijken naar dezelfde situatie.
      Maar nu heb je op de BB A :spade: Q :spade: ,
      nog steeds een sterke hand lijkt, maar tegenover de handrange van je tegenstander, namelijk: TT+ AQo+ AJs+, wordt deze hand opeens een heel stuk zwakker.

Je hebt nu nog maar een Equity van 39,8%, dus in deze situatie is een fold de juiste keuze.

Nu gaan we weer kijken naar de tweede situatie, jij zit op de BB met A :spade: Q :spade: .

Deze keer zit je tegenstander op de Button. En hier kun je zijn handrange gaan uitbreiden. In deze positie kun je je tegenstander inschatten op de volgende range: 22+, KTs+, QTs+, JTs, ATo+, KTo+, QTo+, JTo
      Naarmate zijn positie vordert, wordt zijn handrange een stuk uitgebreider.

In deze situatie heb je een Equity van 57,4%. Deze Equity is positief dus een push is hier de beste keuze.

De invloed van het bord

Na de flop wordt het ineens een stuk ingewikkelder. Er zijn veel factoren die invloed kunnen hebben op de Equity van je hand. Is het bord suited? is het bord connected? of paired? dit zijn allemaal dingen waar je rekening mee moet houden.

Hier is een voorbeeldhand waarin ik laat zien hoe snel de Equity kan veranderen. Ik maak hier gebruik van de holecards van de tegenstanders om een exacte berekening te geven. Ook verander ik op het eind de suit van de flop waardoor de situatie wederom een hele andere wending krijgt.

0,05/0,1 Fixed-Limit Hold'em (9 handed)
      Hand recorder used for this poker hand: PokerStrategy Elephant 0.44 by www.pokerstrategy.com.

Preflop: Hero is BU with K:heart: , K:spade:
      2 folds, MP1 calls, MP2 calls, MP3 folds, CO raises, Hero 3-bets, SB caps, BB calls, MP1 folds, MP2 calls, CO calls, Hero calls.

preflop heb ik hier met KhKs een equity van 46,8%, de BB heeft met AsJd 22,6% equity, de SB heeft met 8s8d 19,3% equity en de MP2 heeft heeft met TcKc 11,2% equity

Flop: (21,00 SB) 7:diamond: , 2:club: , 3:club: (5 players)
      SB bets, BB calls, MP2 calls, CO calls, Hero raises, SB 3-bets, BB calls, MP2 calls, CO calls, Hero caps, SB calls, BB calls, MP2 calls, CO calls.

Op deze flop verandert er veel, ik heb nu 52% equity, de BB heeft nog maar 8,6% equity, de SB heeft nog maar 7,9% equity, maar MP2 heeft nu 31,2% equity.

Turn: (20,50 BB) 4:diamond: (4 players)
      SB bets, BB raises (All-In), MP2 calls, CO folds, Hero calls, SB 3-bets, MP2 calls, Hero caps, SB calls, MP2 calls.

Deze turn geeft wederom een grote verandering. Ik heb nu 65% equity, de BB heeft nu 12,5% equity, de SB heeft nog maar 5% equity, en MP2 heeft nu nog maar 17,5% equity.

River: (34,50 BB) 5:club: (3 players)
      SB checks, MP2 bets, Hero calls, SB calls.

Deze River verandert alles. Ik ga van 65% equity naar 0% de BB en SB hadden al weinig equity, maar MP2 gaat nu van 17,5% naar 100% equity.

Final Pot: 37,50 BB

Results follow (highlight to see):
      BB shows a straight, five high (As Jd)
      SB shows a pair of eights (8s 8d)
      Hero shows a pair of kings (Kh Ks)
      MP2 shows a flush, king high (Tc Kc)

MP2 wins with a flush, king high (Tc Kc)

Deze hand laat goed zien hoe dat één kaart een groot verschil kan maken in de uitkomst van je hand. Equity kan vrij simpel berekent worden maar het kan ook heel snel veranderen. Als er op de flop in plaat van een 2 :club: of 3 :club: bijvoorbeeld een 2 :heart: of 3 :spade: was gevallen, dan was de equity heel anders verlopen en had de BB 14,1% equity op de flop gehad, 17,5 equity op de turn gehad en dan had de river hem van 17,5% naar 100% equity gebracht. Terwijl ik in deze situatie, 77,5% equity op de turn had. Ik wil hier aangeven dat het board veel veranderingen kan brengen in Equity, vooral als het board suited is, of connected. Zeker als er 3 of meer kaarten op het board liggen die suited/connected zijn.

Zoals je ziet zijn er veel factoren die de Equity van je hand bepalen. De positie van je tegenstander, zijn handrange, de structuur van het bord. Dit zijn allemaal dingen die je in acht moet nemen als je de Equity van je hand wil berekenen. Mijn voorbeeld is weliswaar Fixed Limit, maar dit verander niks aan de percentages. Als hier iedereen preflop allin was geweest was er dezelfde uitkomst gekomen.
    • Zeezout
      Zeezout
      SuperModerator
      SuperModerator
      Ik bedoelde de backup-functie van je tekstverwerker

Automatisch opslaan aanzetten en je bent nooit meer dan een paar minuten werk kwijt

Z.
    • MiXzZ
      MiXzZ
      Bronze
      Ik heb hier onder een aantal handen geplaatst van situaties die ik zelf tegenkwam en waar ik hoop dat ik de goede beslissing heb genomen. Mijn beslissing was in al deze gevallen gebasseerd op de equity die ik meende te hebben. Bij iedere hand beschrijf ik kort waar ik mijn tegenstanders op zet kwa range, waarom en wat voor equity mij dit geeft.

Hand 1 (pre flop all in):

$0.05/$0.1 No Limit Holdem
      7 players
      Converted at weaktight.com

Stacks:
      UTG ghostly_89 ($7.85)
      UTG+1 rob5775 ($7.60)
      MP benezere ($11.05)
      CO DelhiCamels ($13.30)
      BTN Hero ($2.00)
      SB cocobongo33 ($9.90)
      BB KKojak ($1.85)

Pre-flop: ($0.15, 7 players) Hero is BTN Q:spade: Q:diamond:
      1 fold, rob5775 raises to $0.3, 2 folds, Hero raises to $0.9, cocobongo33 raises to $3.1, KKojak calls $1.75, rob5775 goes all-in $7.6, Hero ?

Ik krijg dus QQ in een perfecte positie. Voor me wordt vanuit een slechte positie een standaard raise geplaatst. Op dit limiet hoeft dat niet meteen te betekenen dat de tegenstander een sterke hand heeft. Ik denk dat QQ nog best wel goed genoeg kan zijn dus ik re raise. Na mij komen de SB en BB die allebei erg blij lijken met wat er voor hun is gebeurt en na hun gaat de oorspronkelijke raiser ook nog all in.
      Dit laat behoorlijk wat "strength" zien dus op het moment denk ik dat op zn minst 2 man me beat hebben of dat ze iig in de beurt komen. Ik zet ze op AK met de mogelijkheid dat een speler misschien een zwakkere hand heeft en een gokje wilde wagen (3x AA/KK/AK is niet erg waarschijnlijk). Alle feiten op een rijtje:

- Als ik bij deze hand betrokken raak speel ik ongeveer om mijn stack te 4 voudigen. Ik moet dus $1.10 inzetten om $8 te verdienen ruw geschat wil dit zeggen dat mijn all in rendabel is als ik ongeveer 12.5% kans heb om de hand te winnen.
      - Ik zet 2 man max op een sterkere pocket als mezelf in het ergste geval. Het maakt echter niet zoveel uit voor mijn odds of 1 of 2 man me pre flop beat hebben. Ik heb sowieso ongeveer 20% kans tegen een hogere pocket. Deze odds krijg ik dus ik move all in.
      - Achteraf heb ik de hand nog in de equilator gedraait om te zien hoe goed ik mijn odds had geschat (ik schat ze meestal uit mijn hoofd tijdens het spelen af en toe kijk ik het achteraf na maar ik speelde al veel live poker dus ik ken de meeste odds wel).

Equilator met 4 spelers (BB en UTG+1) 2 op range AK/AA/KK en een SB met QJ+ en mij met QQ: ~30% Dus dat zit wel goed maar aangezien ik bijna zeker meende te weten dat 1 villain een hogere pocket had heb ik de equilator ook gedraait met een speler die AA had: Nu heb ik slechts 17% equity maar dit is nog steeds voldoende om all in te gaan! Het is echter belangerijk om de tegenstanders de juiste handen toe te kennen in de equilator. In dit geval maakte het erg veel verschil kwa equity.

Hand 2 (draw 1):

Deze situatie heb ik online nog niet gehad daarom heb ik er zelf 1 verzonnen. Draws zijn meestal de lastigste handen kwa Equity omdat je een hoop verborgen outs kunt hebben en sommige kaarten misschien wel niet mag tellen:

Stacks:
      UTG rob5775 ($7.60)
      MP Hero ($3.00)
      BTN ($9.90)

Pre-flop: ($0.15, 9 players) Hero is MP Q:spade: K:spade:
      UTG calls $0.1, 3 folds, Hero raises to $0.5, 1 folds,BTN calls $0.5,2 folds, UTG calls $0.5

Flop:($1.65, 3 players) J:club: A:spade: 2:spade:
      UTG goes all-in $7.10, Hero ?

Ok je hebt dus een paar outs, de flushdraw en de gutschot straight draw. De K en Q zijn best hoge kaarten maar er ligt al een A en je bent pre flop gecalled dus de kans dat villain een A heeft is best wel sterk aanwezig. Hij gaat all-in wat misschien wel een zware overbet is maar dat wil zeker niet zeggen dat ie de A niet heeft. Dus wederom even de feiten op een rij:

- UTG heeft me waarschijnlijk beat zoals het er nu voorstaat. In de Equilator zou ik hem nu een A geven, welke A maakt voor mn outs niet zoveel uit (tenzij het AT is) als hij een flushdraw heeft heb ik hem beat maar daar ga ik niet vanuit. Omdat ik nu eenmaal een doemdenker ben geef ik villain AT+ met iig altijd een A of een set.
      - BTN gaat zeer waarschijnlijk folden door de zware overbet. Zo niet dan is het hopelijk voor mij niet omdat hij een flushdraw heeft. Als hij ook de A gehit heeft maakt dat voor mn odds eigelijk niet veel uit. Ik tell BTN zn call dus niet bij de pot.
      - De pot waar ik voor speel is dus $1.65+$2.5+$2.5 hiervan moet ik zelf nog $2.5 bijleggen om $6.65 te winnen dus ongeveer 38% equity heb ik nodig 2.5:6.65. Ik zet BTN in de equilator met ATC maar tel hem niet bij mn pot dit omdat ik ervan uitga dat hij me called in de gevallen dat hij de pot ook echt gaat winnen.
      - Equilator: UTG met AT+ of een set, ik met KQs opzoek naar 38% equity en BTN met ATC. Resultaat: 41% kans om de pot te winnen. Ik moet hier dus callen.
      Echter, stel je hebt UTG al een tijdje zien spelen en hij bet eigelijk nooit. En nu gaat hij ineens all-in dan is het misschien beter om zijn hand range iets te verkleinen. Ik zou hem dan voor de zekerheid op een set zetten, je odds worden dan ineens een stuk kleiner omdat je geen handen meer hebt waartegen je trips of 2p kunt hitten. En jou flush/straight geeft hem nog steeds full house outs. Het resultaat dan is: 32.7% equity hier moet je dus folden.

Het punt van deze hand is dat het ook belangerijk kan zijn om goed op te letten hoe de mensen die al een tijdje aan je tafel zitten spelen. Als je hun range kunt verkleinen kan dat veel betekenen voor je equity en dus je beslissingen een stuk beter maken. In dit geval maakt het zelfs het verschil tussen winstgevend je draw spelen of niet.
    • anunaki
      anunaki
      Bronze
      Helaas geen tijd meer gehad ommijn stuk af te maken

is wel jammer, maar ik heb er iig veel van geleerd
    • Sharp80
      Sharp80
      Bronze
      En de winnaars zijn:

DukeFreedom
      Anunaki
      LurkerBelow
      MiXzZ

Alleen MiXzZ dient nog zijn accountname van Pokerstars te vermelden. De Backdeals van de overige zijn zojuist overgeboekt en verwerkt in de namenlijst.
    • anunaki
      anunaki
      Bronze
      tnx Sharp

hopelijk ontvang je morgen een lekker bedrag terug
    • DukeFreedom
      DukeFreedom
      Black
      Dank je Sharp, heb me ingeschreven. Hopelijk kan ik deze keer ook is iets terugstorten. ;)
    • MiXzZ
      MiXzZ
      Bronze
      MiXNoTHere

is mn account name. sorry voor al die stomme caps enzo :p
    • 1
    • 2