cash games vs sng/mtt

• marcelhermus
      marcelhermus
      Bronze
      Welke eigenschappen moet je nou bezitten voor beide onderdelen.

Ik heb zelf het idee dat ik namelijk beter ben in sng/mtt dan cashgames.

Lijkt me leuk als er straks een mooi lijstje staat met eigenschappen van cash game spelers en sng spelers

Wat ik zelf denk is dat een goede cash game speler heel veel geduld heeft

En een goede sng speler timing heeft voor de juiste move
  • 9 antwoorden
    • anunaki
      anunaki
      Bronze
      Dit wil ik ook wel weten ja. Ik verdien telkens ca$h met cashgamen, om het weer te verliezen in toernooien. Maar toernooien vind ik leuker om te doen.
    • helemaalnicks
      helemaalnicks
      Bronze
      S&g/mtt heeft een bepaalde dynamiek. Blinds worden anders, je tegenstanders gaan anders spelen. Je moet dus ook van speelstijl kunnen veranderen.

Timing voor de juiste move heb je niet nodig. Geduld heb je altijd nodig voor poker.
    • anunaki
      anunaki
      Bronze
      Voordat ik me in de theorie verdiepte, kwam ik standaard ver in MTTs

Kan het zijn dat je meer op je gevoel moet spelen?
    • helemaalnicks
      helemaalnicks
      Bronze
      Oorspronkelijk gepost door anunaki

ehm, nee?

in het begin speel je een eetje bss. Callen voor implied odds e.d. Later wordt het een mathematisch verhaal, omdat je dan in de push/fold mode komt. Daar worden al je kaarten altijd ineens een stuk beter. Qjs is het begin best goed, later slechter, en daarna weer beter. Het is echt de waardebepaling van handen die moeilijker is in mtt's, omdat de blinds enorm verschillen, en daarmee je SHC ook.
    • Sharp80
      Sharp80
      Bronze
      hoi,

Puur op gevoel zou ik niet spelen, maar ik denk ook niet dat je dat hier bedoelt.
      Ik geloof in een goede combinatie van een gezonde kennis van No-Limit en inderdaad een gevoel voor de dynamiek van een toernooi. Een tournooi verschilt zo enorm per fase dat je hier wel op moet kunnen anticiperen. Een cashgame is eenzijdiger. Natuurlijk kan de dynamiek hiervan ook veranderen wanneer bijvoorbeeld iemand op tilt slaat, maar niet zo erg als in een toernooi.

Dit vind ik een hele leuke! :D Ik had hetzelfde effect. Ik heb zonder veel theorie veel gecasht in toernooien afgelopen jaar. Het moment dat ik HOH ging lezen veranderde opeens mijn spel. Ik heb het snel ook weer weggelegd. Ik zal zeker wanneer ik er de tijd voor heb het boek(en) doorlezen, maar zal dit niet meer als een robot gaan kopieeeren. In elk boek, artikel staat wel iets wat je kan toevoegen aan je arsenaal. Dus lezen/leren op zich is natuurlijk niks mis mee, maar never change a winning team, of beter gezegd, niet radicaal veranderen. :D

Timing voor de juiste move heb je niet nodig. Geduld heb je altijd nodig voor poker.

Geduld heb je zeker nodig in poker, het is 1 van de keyfactors. Toch ben ik juist wel van mening dat je een goede timing nodig hebt voor een move. Sterker nog, ik denk dat dit 1 van de belangrijkste dingen is in een toernooi. Ook dit is iets wat zich erg kan ontwikkelen door het spelen van toernooien. Of dit nu freerolls zijn of hogere buy ins.
      De timing zit hem in het punt dat je de tafel moet kunnen lezen. Bijvoorbeeld weten wanneer iemand fold bij een stealraise of hoe iemand speelt postflop. Reads/ gevoel voor wat er gaande is in die fase is erg belangrijk. Wanneer je dit ontwikkelt zul je steeds beter worden in het maken van de juiste moves op het juiste moment. Spelers veranderen continue van speelstijl. Wanneer je hierop weet te anticiperen en dit weet om te zetten in je voordeel, dan weet je grotendeels wanneer je bepaalde moves moet/kunt maken.

Ik denk dat vele aspecten in een toernooi moeilijk onder woorden zijn te brengen. Het beste advies naast het lezen van boeken/artikelen is het oefenen. Speel freerolls en probeer af an toe ook wat uit. Ik heb zelf een periode genomen om dingen uit te proberen in freerolls. Alleen al dit heeft me heel ver gebracht. Ik hiermee hiermee een gevoel weten te ontwikkelen voor toernooien in het algemeen, maar ook voor de verschillende fases.

Iets anders wat behoorlijk belangrijk is in MTT's is het verschil tussen eenvoudig ITM raken en ook daadwerkelijk het toernooi winnen. Er zit zoveel verschil al tussen plaats 1 en 3, laat staan de plaatsen eronder. Wanneer je net ITM raakt heb je misschien nog geeneens 2 keer je buy in eruit.

Wat je vaak ziet bij cashgame spelers is dat zij net wel/niet ITM raken, maar het heel moeilijk vinden om ook echt hoog te eindigen. Hiervoor moet je namelijk moves maken die in een cashgame niet gebruikelijk zijn. Deze spelers weten echter vaak wel redelijk ver te komen door de tighte speelstijl die zij gewend zijn in hun cashgames. Wanneer zij echter geen kaarten krijgen "bloeden zij ook vaak dood..."

Als laatste wil ik nog wat tips meegeven voor het verschil in cashgames en SNG/MTT's:

Aangezien de dynamiek anders is tussen de twee verschillende varianten is het wel van belang dat je je hieraan aanpast!

Pak het all-in gaan als voorbeeld. In een toernooi kan dit een sterk wapen zijn. Je zet iemand namelijk aardig voor het blok. Je tegenstander moet zich goed ten rade gaan of zijn kaarten goed genoeg zijn om jouw all-in te callen. Wanneer dit niet het geval is zal hij het toernooi moeten verlaten en krijgt hij geen herkansing. Zeker in een later stadium van een toernooi, dicht bij de prijzen, kun je dit goed gebruiken.

In een cashgame is dit anders. Hier kun je gewoon rebuyen en zal een tegenstander eerder geneigd zijn om te callen wanneer hij lichtelijk ervan overtuigd is dat hij een goede kans maakt.

Tevens is er een groot verschil in de verschillende blinds. In een toernooi kun je "doodbloeden" wanneer je geen kaarten krijgt en geen moves maakt. De blinds worden namelijk steeds hoger en je moet dus wel iets op een gegeven moment. Sommige hebben hier een gevoel/reads voor. Wanneer je weet wat wel/niet werkt bij je tegenstander heb je per definitie niet altijd goede kaarten nodig.

Een cashgame is totaal anders. Hier blijven de blinds hetzelfde en in principe kun je dus geduldig wachten op de goede kaarten. Hier ligt tevens een valkuil voor de rasechte toernooispelers. Die stealen sneller met minder goede handen en denken weleens de tegenstander uit de pot te kunnen pushen in een situatie die niet echt aan te raden is. Kortom zijn zij vaak wat agressiever. Natuurlijk geldt dit niet voor iedereen, maar over het algemeen zie je dit toch terug.

Ik hoop hiermee wat verschillen duidelijk uitgelegd te hebben. Wanneer er vragen zijn, dan stel ze gerust. ;)
    • Qastorimon
      Qastorimon
      Bronze

Wat je vaak ziet bij cashgame spelers is dat zij net wel/niet ITM raken, maar het heel moeilijk vinden om ook echt hoog te eindigen. Hiervoor moet je namelijk moves maken die in een cashgame niet gebruikelijk zijn. Deze spelers weten echter vaak wel redelijk ver te komen door de tighte speelstijl die zij gewend zijn in hun cashgames. Wanneer zij echter geen kaarten krijgen "bloeden zij ook vaak dood..."
      Heel herkenbaar voor mij :) Maar ik moet daarbij wel opmerken dat sinds ik overgestapt ben van FR naar SH mijn toernooispel beter lijkt te worden.
    • Sharp80
      Sharp80
      Bronze
      Maar ik moet daarbij wel opmerken dat sinds ik overgestapt ben van FR naar SH mijn toernooispel beter lijkt te worden.

Dat komt omdat je Shorthanded agressiever moet zijn en dat heb je in een toernooi ook nodig. :)
    • Qastorimon
      Qastorimon
      Bronze
      Oorspronkelijk gepost door Sharp80
      Maar ik moet daarbij wel opmerken dat sinds ik overgestapt ben van FR naar SH mijn toernooispel beter lijkt te worden.

Dat komt omdat je Shorthanded agressiever moet zijn en dat heb je in een toernooi ook nodig. :)
      Dat absoluut. Maar ook wat meer specifieke skills zoals blind steals and defense en small ball spelen
    • anunaki
      anunaki
      Bronze
      net 30e geworden op de Maut Mulder 1000$ freeroll

met een beetje meer geluk had er een finaletafel met perspectief ingezeten