small pocket pairs UTG

• viewer88
      viewer88
      Bronze
      Hey brainsquad, ik zit met een vraagje:

Hoe speel je small pocket pairs best UTG (voor de flop)? Limpen, raisen of folden?

Limpen heeft als voordeel dat je evt. een goedkope flop ziet, en later nog eventuele raises kan callen als je de juiste implied odds krijgt (en je tegenstanders stacken als je je setje hit). Als er een tegenstander raised heb je natuurlijk nog het voordeel dat hij heel vaak gaat c-betten op de flop, dus makkelijker om er geld uit krijgen.
      Je gaat hier wel meestal OOP zitten, dus is het iets moelijker om er genoeg value uit te halen (niet zo'n groot nadeel, maar toch).
      Nadeel van limpen is dat je een -EV zet doet (denk ik?) als er teveel spelers achter je folden of er geen actie meer komt.

Voordeel van raisen lijkt me handverberging, kans om de pot preflop op te pikken en grotere kans om met een c-bet op de flop nog te winnen als je niet hit. Hier ga je natuurlijk altijd een groot nadeel hebben door het OOP spelen. Op de cutoff op button durf ik openraisen met kleine pocket pairs, zeker als er naar mij gefold wordt.

Nadeel van raisen is dat je veel mensen met marginale handjes uit de pot gaat jagen, terwijl je ze had kunnen stacken als ze two pair ofzo gehit hadden. Uiteindelijk is het een drawing hand, dus wil je zoveel mogelijk mensen in de pot.

Ik heb in een videotje op de engelse pokerstrategy een bigstacker op full ring tafel gezien die ze altijd fold als er voor hem geen limpers /raisers zijn, maar dit was wel op een tafel die heel tight speelt.

Wat is de beste speelwijze op de typische (losse) microstakestafel?
  • 10 antwoorden
    • marcelhermus
      marcelhermus
      Bronze
      een typisch losse micro tafel lijkt me gewoon limpen.

hitten ze toppair gaan ze toch vaak all te way.

wel zul je dan denk ik eerder moeten folden op straight en flush boards als je hit.

preflop raisen is denk ik daar heel -ev. omdat er altijd gekken zijn die eroverheen gaan met een bagger hand.

op hogere limieten is het verbergen meer nodig denk ik.
    • Maarten84
      Maarten84
      Bronze
      Imo enkel limpen als je merkt dat er preflop zeer weinig actie is, anders gewoon folden.. Je speelt low pockets enkel voor setvalue, je wil de flop dus zo goedkoop mogelijk zien. Er is statistisch gezien slechts een zeer kleine kans dat je je set hit op de flop, de kans dat je beat bent op de flop is dan ook zeer waarschijnlijk.
    • viewer88
      viewer88
      Bronze
      Als er preflop weinig actie is zou ik juist NIET limpen. Dan zijn de opties folden of raisen imo, met 1 caller en de big blind ga je er niet genoeg value uithalen als je gewoon limpt.

De ideale limp situatie lijkt me die waarin je veel limpers of een raise na je kan verwachten.
      De kans dat je hit op de flop is inderdaad klein (1 op 7.5 zeker?), het hele concept is juist dat je uit die gehitte flops genoeg waarde kan halen. Als je dus al 7 limpers na je kan verwachten heb je je investering al terugbetaald.
    • ajfonso
      ajfonso
      Bronze
      Ik heb een tijdje 100NLbss fr gespeeld en die tafels op titan waren echt ubertight. Op ubertighte tafels met een vpip van 10 en een pfr van 6 ging ik altijd mijn spel heel los maken. KJs UTG raisen lukte prima omdat mensen zelfs aq nog folden. In raise dan ook any pair uit elke positie first in. Met een caller voor me raisde ik meestal ook -> Speler heeft zelf een PP en fold elke ongehitte flop :P

Anywayz de microfishtanks zijn een heel ander verhaal. Daar raise je en krijg je 3 callers en kun je niets meer postflop berijken. Ik limp al mijn pps onder de 88 en raise elke 99+
    • TimothyVdp1
      TimothyVdp1
      Bronze
      PF raisen, 3 callers krijgen is toch heerlijk?
      Ok, je pakt de pot niet meer op met een cbet maar als je je set hit kan je mss 2 mensen stacken :P
      Ik raise ze altijd maar speel(de) wel op 50NL, op de microstakes zou ik mss opteren om te limpen

groeten
    • Maarten84
      Maarten84
      Bronze
      Oorspronkelijk gepost door viewer88
      Als er preflop weinig actie is zou ik juist NIET limpen. Dan zijn de opties folden of raisen imo, met 1 caller en de big blind ga je er niet genoeg value uithalen als je gewoon limpt.

De ideale limp situatie lijkt me die waarin je veel limpers of een raise na je kan verwachten.
      De kans dat je hit op de flop is inderdaad klein (1 op 7.5 zeker?), het hele concept is juist dat je uit die gehitte flops genoeg waarde kan halen. Als je dus al 7 limpers na je kan verwachten heb je je investering al terugbetaald.
      Met niet veel actie preflop bedoelde ik dat er niet veel geraised werd preflop.

Voor de raisers preflop.. je moet er wel rekening mee houden dat je pas serieus afbetaald wordt als je één je set hit (1 kans op 7.5) en twee dat villains ook iets moeten hitten op de flop voor je afbetaald wordt. Aangezien de kans om een set te hitten mij kleiner lijkt dan de kans dat je tegenstanders ets hitten op de flop, lijkt me een raise met lage pocket pairs dan ook niet echt winstgevend op lange termijn... Ik spreek nu wel enkel over lage limieten en heb mijn 'theorie' dan ook gebasseerd op hoe ze hier spelen.
    • viewer88
      viewer88
      Bronze
      Daarom zou een limp toch juist niet winstgevend zijn? Met een raise heb je juist nog kans de pot op de flop te pikken met een c-bet?
    • Maarten84
      Maarten84
      Bronze
      Het principe van set value is toch statistisch berekend dacht ik? Anders zou men toch in alle boeken/strategie artikels zeggen dat je deze beter niet kan meelimpen.

Stel dat je low pockets bet/raised preflop, dit wil zeggen dat je statistisch gezien ongeveer op 8 low pockets welke je speelt je 7 maal een cbet moet/kan doen met een hand die hoogstwaarschijnlijk postflop niet meer de beste hand is. Nu spreken we over microstakes, hier valt mij altijd vooral op dat mensen ten eerste compleet niet bezig zijn met wat een persoon postflop gedaan heeft en ten tweede dat ze heel vlug postflop betten/callen/raisen, folden eens men iets gehit heeft zit er vaak niet in. Ik vind het gewoon enorm lastig/moeilijk als je de flop volledig mist met een low pocket en één of meerdere tegenstanders callen/raisen je cbet. Dit gebeurt namelijk veel op lage limieten en dan ben je bijna altijd verslagen.

Eens op hogere limieten is dit natuurlijk een heel ander verhaal, daar lijkt me occasioneel betten/raisen van low pockets oop zeker niet slecht, maar het lijkt me zelfs dan zeker niets om altijd te doen.

Ben benieuwd wat de coaches zeggen.
    • Timor83
      Timor83
      Bronze
      Op de microstakes, waar spelers onoplettend zijn, kan je met elk pocketpair UTG limpen. Ik raise vanaf 66 (wanneer de tafel tight is) tot 88 (wanneer de tafel loose is). Vanaf 88 raise ik ze in elke situatie. Vanaf NL50 moet je je strategie wat aanpassen en zou ik 22-55 folden UTG. De voordelen van first in raisen zijn ondertussen wel bekend: initiatief, geraisede pot preflop zodanig dat het makkelijker is om tegenstander te stacken, verborgen hand,...
    • markuselitus
      markuselitus
      Bronze
      gewoon raisen, zei timor tegen me :D , maargoed limpielimp voor set value ze donken toch en letten niet op sets.