Equity berekenen?

• MCRaia
      MCRaia
      Bronze
      In veel artikelen en soms in de hand evaluaties kom je het begrip equity tegen. In algemene zin begrijp ik wat er mee bedoeld wordt en hoe je het kunt gebruiken, maar hoe kun je het tijdens een spel berekenen of bepalen?

Of is het af te leiden uit de odds en outs tabellen en zie ik dat nu over het hoofd? Volgens mij niet, want het is toch mede afhankelijk van het aantal tegenstanders in de pot.

Wie helpt me hier verder?

Mark
  • 6 antwoorden
    • Yoghi
      Yoghi
      Black
      Dat kun je niet zomaar bepalen, het is daarom handig als je regelmatig wat met Equilator speelt zodat je er een beetje een gevoel voor krijgt.
    • MCRaia
      MCRaia
      Bronze
      Ok en dan wat standaard situaties uitwerken zoals bijvoorbeeld overcards, middle/top pair, flush draw tegen 1, 2, 3, 4 random hands, tegen tight range (15%?), tegen loose range (25%?), tegen very loose (40%).

Nog meer zinvolle standaardsituaties?

Gek dat dit nog niet gedaan is...
    • Yoghi
      Yoghi
      Black
      Dit is wel gedaan, veel mensen doen dit.

Maar het heeft weinig nut omdat je die getallen toch niet makkelijk onthoudt.

flushdraw vs 2 pair ofzo is ~36% equity, dat zijn wel standaardwaarden.

1 out: 4% equity
      2 outs: 8% equity
      3 outs: 13%
      4 outs: 17%
      5 outs: 20%
      6 outs: 24%
      7 outs: 28%
      8 outs: 32%
      9 outs: 35%
      10 outs: 38%
      11 outs: 42%
      12 outs: 45%
      13 outs: 48%
      14 outs: 51%
      15 outs: 54%
      16 outs: 57%

Maar je moet zelf maar eens kijken tegen ranges inderdaad, en daar zijn er veel te veel situaties van te bedenken. Ook is het handig als je achteraf eens kijkt naar een situatie, dan zie je misschien van oooooooooo, hier had ik moeten downcallen, en de volgende keer doe je dat. Actief ermee bezig zijn is veel nuttiger dan getalletjes leren.
    • MCRaia
      MCRaia
      Bronze
      Nee, getalletjes leren is niet m'n hobby, daar begin ik ook niet aan (behalve dan misschien de belangrijkste outs).
      Maar ze geven wel gelijk een beeld en een structuur en dáár kan ik dan wel weer wat mee.

Als ik tijd heb zal ik eens wat situaties bekijken, wellicht volgt er dan weer een nuttige post hier.
    • Makomar
      Makomar
      Black
      Met Equilator spelen is wel een heel goeie idee. Dan zie je ook wanneer een Downcall een goeie idee is en wanneer niet.

Dus als je denkt, dat iemand op een draw kan zijn en hij deze agressief speelt, geef je hem alle mogelijke draws en ook de made hands, die in zijn range zijn.

En dan spel je verschillende board-combinaties door om te zien, waar je kan downcallen met A high en waar niet.

Of wanneer kan je naar een 3-bet preflop verder spelen met een pocketpair als er een overcard is en wanneer niet.

Equity is natuurlijk niet alles, het hangt ook altijd van jouw tegenstander af en hoe hij zijn handen speelt, maar het is wellicht een heel belangrijke deel van het spel.
    • MCRaia
      MCRaia
      Bronze
      Zo had ik er nog niet naar gekeken en ga ik zeker snel doen. Da's toch het mooie van de community hier, als je ergens mee zit is er altijd wel hulp en vaak ook nog de juiste programma's beschikbaar.

Op deze manier scenario's eens doorlopen, bijvoorbeeld met eigen of andermans gespeelde handen lijkt me inderdaad zeer leerzaam.

En inderdaad equity is niet alles, maar wel weer een schakeltje in het grotere geheel.