[Thailand] Sjengfredje at NL25

• sjengfred
      sjengfred
      Bronze
      Hey allemaal,

Welkom ik mijn Thailand blog, ik ben een 23-jarige werktuigbouwkunde student uit Limburg en ben lid sinds februari dit jaar. Ik heb al wat varianten gespeeld waarvan ik de SNG variant redelijk serieus heb aangepakt, al kon ik de swings niet altijd even goed aan waardoor ik geregeld van SNG soort wisselde.
      Toen ik de SNG’s zat was ben ik op NL5 begonnen, hoewel ik de BR voor NL10 had wilde ik het eerst goedkoop leren natuurlijk. Uiteindelijk heb ik mijn BR tot $800 geholpen op NL10 waardoor het nu dus zeker tijd wordt voor NL25. En dat NL25 avontuur begint dus min of meer met de start van deze blog.

En nu, waarom doe ik mee aan deze promotie: Op NL10 heb ik al redelijk aan mijn spel gewerkt door handjes te posten en op andermans handjes te reageren. Ook woonde ik geregeld coachings bij, las ik af en toe een artikeltje en keek ik af en toe een video. Ik heb echter nooit heel gestructureerd aan mijn spel gewerkt en daar wil ik graag verandering in brengen omdat dit op lange termijn toch wel zwaar +EV is. Omdat deze promotie de perfecte extra motivatie hiervoor is, lijkt dit me een geschikt moment om intensief aan mijn spel te gaan werken.

Ik ga dit proberen aan te pakken door de volgende dingen te doen:
      - Boeken lezen en belangrijke dingen die ik hieruit leer zal ik hier posten, ik ben momenteel bezig met Easy Game van Andrew Seidman.
      - Sweat sessies doen en hier wellicht een video van maken.
      - Handen posten en commentaar geven op handen.
      - Duidelijkere notes maken en meer met kleuren werken.
      - Verschillende situaties tegen verschillende soorten tegenstanders proberen te analyseren ( dus bv een set op een droog board OOP, en dit dan tegen de verschillende tegenstanders).
      - Als ik dan wat verder ben wil ik mij wat meer verdiepen in stats voor bijvoorbeeld light te gaan 3betten.

Mijn doelen:
      - NL25 dik beaten.
      - Uiteindelijk NL50 halen, dit zal in een maand niet lukken.
      - Uiteraard de 20k handen halen.
      - Ondanks de heftige concurrentie hoop ik stiekem ook een reisje Thailand te winnen.

Ik zal mijn eerste verder inhoudelijke post dit weekend gaan maken.

Vragen en suggesties zijn van harte welkom :) .

De planning hiervoor voor de komende 2,5 weken is als volgt:

Overdag ben ik alleen met studeren voor de tentamens bezig. Als 'ontspanning' zal ik wat tijd in mijn middagpauze gebruiken om dit forum te checken en eventueel in mijn blog of op handjes te reageren.

's Avonds ben ik 2 avonden gedeeltelijk kwijt aan het sporten en probably 1 avond aan bier. De rest van mijn tijd in de avonden wil ik besteden aan het pokergebeuren en ik probeer zeker 1 uur per avond hiervan te gebruiken om daadwerkelijk te pokeren.

Omdat ik hiermee mijn 20k handen niet zal ga halen, ga ik het lange weekend dat ik na deze 2,5 weken heb gebruiken om veel te grinden. Ik zal dat weekend de 20k handen proberen te halen. De dagen die erna nog over zijn zal ik die handen analyseren op de dingen die ik als het goed is geleerd heb.
  • 176 antwoorden
    • Thormtos91
      Thormtos91
      Bronze
      gl sir :P
    • Benjike316
      Benjike316
      Bronze
      Oorspronkelijk gepost door sjengfred
      Op de valreep :)

Je had nog 24h he :D

Succes!!
    • Joenaes
      Joenaes
      Black
      Gl, zien er leuke doelen uit :)
    • sjengfred
      sjengfred
      Bronze
      Thanks allemaal

Oorspronkelijk gepost door Benjike316
      Op de valreep :)

Je had nog 24h he :D

Succes!!
      Hehe, ik wist het niet zeker omdat in het nieuwsbericht staat 'tot 15 oktober'.

Maar goed, het feit dat ik zo laat begonnen ben heeft verschillende redenen. Als eerste ben ik pas deze week overgestapt naar NL25. Verder heb ik lang getwijfeld omdat ik best een drukke studie heb, maar aangezien ik daar nog zeker 2 jaar zit kon ik beter nu intensief aan mijn spel gaan werken met deze extra motivatie omdat het er anders toch niet van komt. Ook de stevige concurrentie heeft mij nogal afgeschrokken maar ik ga mijn best doen. Ik zal dit weekend in ieder geval de schade proberen in te halen :) .
    • 09024875
      09024875
      Bronze
      Gewoon 1 minuut voor 12;D. Veel succes in ieder geval!
    • iamthedanger
      iamthedanger
      Black
      Als je Fred heet verdien je het om naar thailand te mogen!
    • sjengfred
      sjengfred
      Bronze
      Oorspronkelijk gepost door envyjosh
      Als je Fred heet verdien je het om naar thailand te mogen!
      Thanks, dat was inderdaad ook een van de redenen om toch mee toe doen :P .
    • sjengfred
      sjengfred
      Bronze
      Vandaag mijn tweede sessie NL25 gedaan. Het ging erg lekker en ik was na ongeveer 300 handen $15 up toen ik AA gedeeld kreeg die ik open en 4bet deze waarop ik gecalled wordt. Op een Q hoge flop gaat het erin en hij heeft natuurlijk QQ vast. Dat was mijn eerste all-in handje op NL25, jammer dattie zo liep maar ik kan wel tevreden zijn over mijn spel.

Wat is eigenlijk een standaard 4-bet size, 2,5x of 3x?

$0.10/$0.25 No Limit Holdem
      PokerStars
      8 Players
      Hand Conversion Powered by weaktight.com

Stacks:
      UTG amebushi ($5.57)
      UTG+1 juancarlito2 ($25.25)
      MP1 Coldasice.Ti ($24.65)
      MP2 JoseFranco08 ($25)
      CO Hero ($25)
      BTN aChip&aPair ($43.08)
      SB DemolishIT ($20.43)
      BB StomaAl ($10)

Pre-Flop: ($0.35, 8 players) Hero is CO A:club: A:heart:
      4 folds, Hero raises to $1, 1 fold, DemolishIT raises to $2.50, 1 fold, Hero raises to $6.50, DemolishIT calls $4

Flop: 3:heart: Q:heart: 7:club: ($13.25, 2 players)
      DemolishIT checks, Hero bets $7.50, DemolishIT goes all-in $13.93, Hero calls $6.43

Turn: Q:spade: ($41.11, 2 players, 1 all-in)

River: 10:diamond: ($41.11, 2 players, 1 all-in)

Final Pot: $41.11
      Hero shows two pair, Aces and Queens
      A:club: A:heart:
      DemolishIT shows four of a kind, Queens
      Q:diamond: Q:club:

DemolishIT wins $39.11 (net +$18.68)

Hero lost $20.43
    • sjengfred
      sjengfred
      Bronze
      Omdat ik mijn spel nog beter wil aanpassen tegen de verschillende tegenstanders heb ik deze tegenstanders proberen samen te vatten. Ik heb hiervoor het artikelen van ps gebruikt en het internet nog wat afgezocht. Ik heb ook geprobeerd de stats in te schatten, hierbij zou ik graag wat commentaar op willen :) . Vooral met de AF vind ik moeilijk in te schatten.

Rock/nit
      VPIP: <11
      PFR: <8
      AF: 2-5
      Fold to cbet: >80%

Veel stealen en vrijwel altijd cbetten tegen dit soort spelers. Bij actie gaat een overpair (vrijwel) nooit meer goed zijn. De enige blufmove die deze speler misschien kent is de cbet. Als hij preflop een raise called is dit vrijwel altijd een PP.Er zijn zowel aggresieve nits als passieve nits. Tegen de passieve nits moet je dus oppassen dat je jezelf niet valuetowned met TPTK oid.

Weak tight
      VPIP: 12-15
      PFR: 4-10
      AF: <2
      Fold to cbet: >80%

Is al wat beter dan de nit maar het spel hiertegen is vrijwel hetzelfde. Zijn preflop calling range is wel wat groter dan alleen PP’s en kan ook broadways en suited connectors bevatten.

TAG
      VPIP: 12-15
      PFR: 8-14
      AF: >2.5
      Fold to cbet: 70%

Hier valt het minste geld van te verdienen. Dit is wel het type tegenstander waar je specifieke notes van wil, omdat hij wat meer skilled is en niet alleen naar zijn eigen hand kijkt, is dit de beste tegenstander om af en toe een move tegen te maken. Met het maken van fancy plays ga ik mij in het begin echter nog niet bezig houden.

LAG
      VPIP: 18-24
      PFR: 16-22
      AF: >2.5
      Fold to cbet: 50%

Op de lage limieten zijn er vrijwel alleen maar slechte LAG’s en is dit gewoon een verzwakte versie van de maniac. Hiertegen gewoon een tighte kaartselectie toepassen en value trekken uit je monsters. Op de juiste boards is deze speler ook geschikt om tegen te slowplayen. Tegen een LAG kun je vrijwel nooit bluffen.

Maniac
      VPIP: >35
      PFR: >25
      AF: >4
      Fold to cbet: <50%

Hiertegen geld eigenlijk hetzelfde als tegen de LAG. Lekker bluffinducen en value trekken uit je monsters. TPTK gaat vaak goed zijn ook al krijg je veel actie.

Calling station
      VPIP: >40
      PFR: <10
      AF: <1
      Fold to cbet: <50%

Nooit (semi)bluffen, valuetownen met TPTK en afhankelijk van hoe extreem station hij is zelfs met minder dan dat. Er zijn bijvoorbeeld ook stations die 20/5 spelen, deze zullen je wat minder vaak afbetalen met 3rd pair oid dan de 40/10 stations.
      Als een station actie geeft snapfolden met alles behalve monsters.

Random donk

Dan zijn er nog de random donks, hoe hier tegen te spelen is een beetje read afhankelijk. Je hebt er die alles callen preflop en bijna alles opgeven postflop, maar je hebt er ook die graag bluffen als het board 3-suited is of zoiets.
    • sjengfred
      sjengfred
      Bronze
      Zo, mijn bureau is opgeruimd en ik zo heb ik een goede poker/studeer plek gecreëerd. Ik zit normaal op de bank met de laptop op mijn schoot, maar omdat ik nu wat intensiever te werk ga heb ik mijn bureau maar eens uit het stof getrokken.
      Naast het studeren voor het pokeren, moet ik ook studeren voor mijn tentamens.
      De planning hiervoor voor de komende 2,5 weken is daarom als volgt:

Overdag ben ik alleen met studeren voor de tentamens bezig. Als 'ontspanning' zal ik wat tijd in mijn middagpauze gebruiken om dit forum te checken en eventueel in mijn blog of op handjes te reageren.

's Avonds ben ik 2 avonden gedeeltelijk kwijt aan het sporten en probably 1 avond aan bier. De rest van mijn tijd in de avonden wil ik besteden aan het pokergebeuren en ik probeer zeker 1 uur per avond hiervan te gebruiken om daadwerkelijk te pokeren.

Omdat ik hiermee mijn 20k handen niet zal ga halen, ga ik het lange weekend dat ik na deze 2,5 weken heb gebruiken om veel te grinden. Ik zal dat weekend de 20k handen proberen te halen. De dagen die erna nog over zijn zal ik die handen analyseren op de dingen die ik als het goed is geleerd heb.
    • sjengfred
      sjengfred
      Bronze
      Ik heb het eerste deel van 'Easy Game' gelezen. Het is veel herhaling maar het is zeker goed om het allemaal nog een keer te lezen, bovendien worden sommige dingen anders uitgelegd.

Hieronder een samenvatting van de redenen om te betten, de eerste en de tweede zijn standaard. De derde reden, het oppakken van dood geld, werd er heel uitgebreid in uitgelegd en vond ik het meest interessant.

Redenen om te betten

#1: Value:
      Vrij logisch, dit kan als je verwacht gecalled te worden door slechter. Je bet dus niet als je denkt de beste hand te hebben maar als je gecalled gaat worden door slechter (al hangen deze twee wel vaak met elkaar samen natuurlijk)

Voorbeeld hiervan:

$0.05/$0.10 No Limit Holdem
      PokerStars
      8 Players
      Hand Conversion Powered by weaktight.com

Stacks:
      UTG FoZo ($8.27)
      UTG+1 Nabald ($10)
      MP1 1benji10 ($9.85)
      MP2 lococolor ($9.36)
      CO cardman156 ($28.92)
      BTN Hero ($11.04)
      SB KJIuM ($3.99)
      BB Gotkovsky ($12.17)

Pre-Flop: ($0.15, 8 players) Hero is BTN 8:diamond: 8:heart:
      4 folds, cardman156 raises to $0.30, Hero calls $0.30, 1 fold, Gotkovsky calls $0.20

Flop: 6:spade: 7:diamond: 3:club: ($0.95, 3 players)
      Gotkovsky checks, cardman156 checks, Hero bets $0.50, Gotkovsky calls $0.50, cardman156 folds

Turn: J:diamond: ($1.95, 2 players)
      Gotkovsky checks, Hero checks

River: 7:club: ($1.95, 2 players)
      Gotkovsky checks, Hero checks

Final Pot: $1.95

Op de river weet ik vrijwel zeker dat ik de beste hand heb maar zal ik bij een bet nooit vrijwel value krijgen van minder.

#2: Bluf:
      Ook redelijk logisch: Als je verwacht dat je betere handen kunt laten folden.

#3: Dood geld verzamelen:
      Dit vond ik de meest interessante omdat er hier op ps niet zo diep wordt ingegaan. (volgens mij is dit zoiets als de probe-bet beschreven in het artikel: http://nl.pokerstrategy.com/strategy/bss/1580/1/ )

Puur betten om dood geld te verzamelen doe je eigenlijk als je niet verwacht dat je gecalled wordt door slechter, maar dat bij een check je tegenstander nog geregeld de showdown gaat winnen. Je bet dus eigenlijk om villian te dwingen zijn equity te laten folden.

Dit slaat meestal op cbets, als voorbeeld word gegeven dat je bijvoorbeeld met KK op een A22r board niet kunt betten voor value omdat je hoogstwaarschijnlijk alleen gecalled wordt door beter. Bluffen kan hier ook niet omdat je geen betere handen zal laten folden. Slechtere handen hebben hier meestal ook nauwelijks equity tegen jou dus betten om dood geld te verzamelen gaat hier ook niet op. Je wilt best dat villian nog iets hit of een keer bluft zodat je nog wat value krijgt.
      Heb je op dezelfde flop TT dan heb je al meer reden om te betten, alle broadway handen (zonder A) hebben nog steeds redelijke equity tegen jou. Natuurlijk komt hier ook nog bij dat je hier af en toe een preflop geflatte JJ of zelf QQ laat folden.
    • Sander92
      Sander92
      Bronze
      De post waarin je de verschillende soorten tegenstanders samenvat, vind ik erg mooi !Ik kan niet zeggen of het volledig klopt, maar als ik het zo lees maakt het wel sense. Kan voor veel mensen(waaronder ik) van pas komen..zat er van de week nog aan te denken om een gelijkaardige vergelijking te maken van de verschillende soorten tegenstanders. Wilde dan ook de specifieke handranges die villain zou kunnen hebben uiteenzetten en daartegen een eigen range maken welke volgens de equilator +ev te spelen zou zijn. Zulke zaken kunnen ervaren spelers lijkt me op gevoel, wellicht jij ook, echter denk ik dat veel beginners niet kunnen inschatten wat hun hand doet tegen een range van villain op een bepaalde positie. Ik blijf je blog in ieder geval volgen.
    • sjengfred
      sjengfred
      Bronze
      Okay, bedankt voor de reactie en leuk om te horen dat je het interessant vind. Wat betreft de ranges inschatten in verschillende situaties ga ik waarschijnlijk morgen iets opzetten (het idee is er, het moet alleen nog uitgewerkt worden), dit zal wat interactiever zijn zodat anderen er ook iets van kunnen leren. Overigens, ik heb de verschillende tegenstanders ook in een apart topic gepost om wat meer reacties te krijgen: Stats van de verschillende type tegenstanders

Als je verder nog suggesties hebt voor deze blog hoor ik het graag :) .
    • sjengfred
      sjengfred
      Bronze
      Mensen improve je handreading skills: Help Fredje aan zijn range #1
    • calimero1981
      calimero1981
      Bronze
      Mensen improve je handreading skills: Help Fredje aan zijn range #1
      Nice! Gl met jouw weg naar NL50 en wellicht Thailand.....
    • leyse77
      leyse77
      Bronze
      yow sjengfred ,veel succes met thailand blog,je gaat er wel mooi werk van maken precies
      ik vind het wel een mooie samenvating van die spelertype/stats,
      op de engelse site staat bij bss nog een artikel over stats ik weet niet of je die al gezien hebt
      stats basic
      stats interpretation

thailand says welcome sjengfred :D
    • sjengfred
      sjengfred
      Bronze
      Hey bedankt voor de positieve reacties :) . En bedankt voor de links leyse, daar kan ik zeker wel wat mee. Speel je zelf ook BSS FR?
    • leyse77
      leyse77
      Bronze
      ja ik speel sinds 2.5 maand als bss fr op nl 2 natuurlijk
    • bobm78
      bobm78
      Bronze
      Gooo Sjeng, kill them... :D