nog een vraagje: 5NL of 10NL

• Hanske333
      Hanske333
      Bronze
      hey mensen,

sorry dat ik het forum spam, maar heb een aantal vraagjes :D zoals de titel zegt : ik ben sinds een week overgeschakeld van 5NL naar 10 NL, ten eerste omdat op 5NL de min. buy in 2 dollar is en volgens mensen op het forum de SSS dan niet werkt, ten tweede om "op te klimmen" en te "oefenen". Alleen: op 5NL maakte ik structureel winst en nu zit ik al een week te prutsen op 10NL, niet echt verlies, maar ook geen winst, ongeveer break even. Wat moet ik doen? verder grinden op 5NL, met 2 buy in, of toch maar 10NL blijven proberen omdat ik dan meer leer ( maar dus minder, niks, verdien )? of big stacks leren spelen op 5NL ?

de reden wrm ik van 5NL hou: mensen betalen je big draws even gemakkelijk af zoals op 10NL, alleen moet je zelf minder investeren qua blinds en raises, waardoor je meer winst heb ( denk ik ).

bovendien ben ik een tijdje geleden al eens een tijdje geleden overgeschakeld naar 10NL en heb ik toen een downswing gehad.

suggesties wat ik moet doen ?
  • 10 antwoorden
    • helemaalnicks
      helemaalnicks
      Bronze
      als je perse sss wil, NL10

als je denkt dat t nivoverschil echt zooo groot is, bss nl5

speel geen sss nl5.
    • ajfonso
      ajfonso
      Bronze
      eehm....

zowiezo geen 2 dollar buy ins doen bij 5nl. Je zit dan met een halve stack.

je hebt twee keuzes.

1. Koop je in met 100BB
      2. Koop je in met 20BB

Bij 10NL kun je shortstacken met 2 dollar buy in.
      5NL kun je niet shortstacken dus daar moet je 100BB spelen.

Let wel op.

Strategie verschilt. Lees de theorie!!!

Hoeveelheid geld is niet van toepassing. Het gaat om het aantal big blinds dat je speelt. Een draw op 5NL is precies het zelfde als 10NL. Dus je redenatie klopt niet.

Ik geef je de tip om op 5NL te bigstacken mits je 20 buy ins heb (100$)

IK RAAD JE AAN OM NOGMAALS DE STRATEGIE ARTIKELS GOED DOOR TE NEMEN.

je hebt het namelijk nog niet door...
    • Hanske333
      Hanske333
      Bronze
      ja dat de strategie verschilt, heb ik door, alleen worden de voor en nadelen van beide strategieën niet goed uitgelegd, alleen iets vaags a la "als je een grotere stack hebt kan je meer winnen,...maar ook meer verliezen." wel duuh. alleen zouden de voordelen van een BSS tegen SSS eens moeten uitgelegd worden, want dat zie ik nergens. bv. nergens staat uitgelegd waarom average stack spelen zo enorm slecht is, pas op ik geloof je best, alleen is het beter dat ook uitgelegd wordt waarom, dan snap ik het ook.

"een draw is dezelfde op 5NL als 10NL", ik weet niet juist wat je hiermee bedoeld. Wat ik wil zeggen is het volgende: stel ik heb QQ, zit op 10NL sss, ik raise naar 40, en krijg een caller, de flop komt AK7, ik fold ( juist nog meegemaakt ). stel ik zit op 5NL met 2 euro buy in, ik heb QQ, raise naar 16, krijg een caller, flop AK7, ik fold. Verschil: ik heb 24 cent minder verloren. ja maar zeg je nu: je wint veel minder ook. Neen, want het doel in beide spelen is all-in te gaan en mensen callen even gemakkelijk je all in af in 5NL als in 10NL( op een flop van 369 zal iemand met TT even gemakkelijk mijn QQ all in callen, zowel in 5NL als 10NL ). dus kan ik in 5NL langer wachten tot de beste momenten om mijn "2euro all in te winnen" terwijl ik in 10NL meer geld moet investeren om dezelfde 'situatie' te creeren ( dit is: een goed hand waarmee ik all in kan gaan )
      een doordeweekse playsessie van SSS op 10NL bij mij verloopt zo: ik win twee all ins van 2 euro na laten we zeggen bv. 100 handen, maar ondertussen ben ik evenveel geld kwijt aan het raisen naar 40 waarna ik na een slechte flop het hand moest folden ( en dan hebben we mislukte c-bets of verloren all ins nog niet meegerekend ).

mss ben ik fout he, maar dan zou iemand mij eens moeten tonen hoe het wel moet, ik zou eigenlijk eens iemand SSS een playsessie van een uur op 10NL willen zien spelen, want bij mij "marcheert" dat dus niet.
    • helemaalnicks
      helemaalnicks
      Bronze
      Neen, want het doel in beide spelen is all-in te gaan en mensen callen even gemakkelijk je all in af in 5NL als in 10NL

nee, want op Nl5 heb je de equity niet om all in te gaan met premium handen. Dat is wat alfonso dus zegt; herlees de artikelen. Waarom ga je zo snel mogelijk all in op Nl 10 sss? Omdat je alleen voor reverse implied odds speelt, en omdat je stack zo klein is dat je tegenstanders geen implied odds hebben, oftewel, altijd foute calls maken tegen jou. Op Nl5 kun je bijvoorbeeld met 10 10 voor 16 cts. callen, als jij AA heb, en de kans dat een derde tien de flop raakt is 10.zoveel procent, dus maakt hij dan preflop een goede call, als jij toch wel je geld naar het midden schuift. Als hij die call maakt op NL10, voor 40cnt. dan maakt hij een foute call, omdat hij maar 10 % kans heeft om een 10 te hitten:
      10% hit tien: Hanske verliest 2$
      90% hit geen tien: Hanske wint 40cnt. +15 cnt. blinds = 55 cnt.

90*55 = 4950
      10*-200=-2000

Dus je maakt al winst, als hij op elke flop, behalve een waar een tien op ligt fold.

Het verschil tussen sss en bss is:

sss is makkelijker, geen riverbeslissingen en bijna geen turnbeslissingen. Je schuift et er op de flop in of je doet t niet, simpel zat.

voor bss moet je postflopspel beter zijn, ontwikkeld zijn. Eigelijk moet je al 1000-en handen gezien hebben om dat een beetje te kunnen zien. En daarom moet je ook Silver zijn om de artikelen te kunnen lezen. Bij bss moet je ook veel voor implied odds spelen, wat ook moeilijker is, en dat kan bij sss niet.

Dus vandaar...

ik zou eigenlijk eens iemand SSS een playsessie van een uur op 10NL willen zien spelen, want bij mij "marcheert" dat dus niet.

nooit gedacht trouwens dat iemand dit ooit nog eens op een pokerstrategyforum zou zeggen... er zijn bijna 10 coachings per dag in tal van talen, in elke categorie wel een goede speler die de coachings verzorgt. Het staat je geheel vrij om de basic-bronze coachings bij te wonen. Ik kijk ook nog iig wel eens in de twee weken een coaching. Dat helpt echt enorm. En in plaats van dat we dan naar nederlandse beginners kijken, kijken we naar doorgewinterde leden die al tig van limits doorgegrind hebben.
    • ajfonso
      ajfonso
      Bronze
      Oorspronkelijk gepost door Hanske333
      ja dat de strategie verschilt, heb ik door, alleen worden de voor en nadelen van beide strategieën niet goed uitgelegd, alleen iets vaags a la "als je een grotere stack hebt kan je meer winnen,...maar ook meer verliezen." wel duuh. alleen zouden de voordelen van een BSS tegen SSS eens moeten uitgelegd worden, want dat zie ik nergens. bv. nergens staat uitgelegd waarom average stack spelen zo enorm slecht is, pas op ik geloof je best, alleen is het beter dat ook uitgelegd wordt waarom, dan snap ik het ook.

"een draw is dezelfde op 5NL als 10NL", ik weet niet juist wat je hiermee bedoeld. Wat ik wil zeggen is het volgende: stel ik heb QQ, zit op 10NL sss, ik raise naar 40, en krijg een caller, de flop komt AK7, ik fold ( juist nog meegemaakt ). stel ik zit op 5NL met 2 euro buy in, ik heb QQ, raise naar 16, krijg een caller, flop AK7, ik fold. Verschil: ik heb 24 cent minder verloren. ja maar zeg je nu: je wint veel minder ook. Neen, want het doel in beide spelen is all-in te gaan en mensen callen even gemakkelijk je all in af in 5NL als in 10NL( op een flop van 369 zal iemand met TT even gemakkelijk mijn QQ all in callen, zowel in 5NL als 10NL ). dus kan ik in 5NL langer wachten tot de beste momenten om mijn "2euro all in te winnen" terwijl ik in 10NL meer geld moet investeren om dezelfde 'situatie' te creeren ( dit is: een goed hand waarmee ik all in kan gaan )
      een doordeweekse playsessie van SSS op 10NL bij mij verloopt zo: ik win twee all ins van 2 euro na laten we zeggen bv. 100 handen, maar ondertussen ben ik evenveel geld kwijt aan het raisen naar 40 waarna ik na een slechte flop het hand moest folden ( en dan hebben we mislukte c-bets of verloren all ins nog niet meegerekend ).

mss ben ik fout he, maar dan zou iemand mij eens moeten tonen hoe het wel moet, ik zou eigenlijk eens iemand SSS een playsessie van een uur op 10NL willen zien spelen, want bij mij "marcheert" dat dus niet.
      Vraagje...

Waarom bestaan er high stakes?

Hoezo zitten alle pros als ADZ, kidpoker etc niet op 10NL maar op 10 000NL...?

Wat het dus is. Als jij een big stack hebt moet je lastige beslissingen soms maken omdat het om veel geld gaat. Met een smallstack minder omdat het om minder geld gaat je bent als het ware sneller all in.

Maar, als jij die lastige beslissingen goed kunt maken kun je dus ook veel meer verdienen als een shortstack.

nog eens die artikelen lezen stel ik je voor want je begrijpt er weinig van (niet vervelend bedoeld)
    • ajfonso
      ajfonso
      Bronze
      Het zit dus zo.

Tot nu toe heb jij gewoon last van variance. Je hit je draw dus niet op het moment.

Stel je hit je draw wel? Dan is de win groter.

wat jij nu doet op 5NL is semi bigstacken. Maar je zult ook een paar keer hard verliezen.

In no limit holdem gaat het trouwens niet om het all in gaan op de flop als die er mooi uit ziet. Je wil juist ervoor zorgen dat je de pot onder controle houd. Hierdoor krijg je meer informatie over je tegenstanders hand en zorg je dat je niet in de problemen komt.

Stel je hebt QQ flop komt 258 iemand heeft je preflop gecalled. Jij raised hij reraised.. Jij all in hij called.

Nu hoeft hij helemaal niet TT te hebben. Is juist heel onlogisch.

Hier hebben de meeste spelers vaak 888 of 555 of 222
    • helemaalnicks
      helemaalnicks
      Bronze
      jup, bigstacken is moeilijk. Is voor mensen met teveel ballen voor sss, en te weinig voor tournament. :)
    • denbar
      denbar
      Bronze
      http://www.pokerstrategy.com/nl/video/no-limit/

hier vind ge trouwens video's over sss op 10 nl, bss op 10 nl en nog eentje op 5 nl
    • denbar
      denbar
      Bronze
      Oorspronkelijk gepost door ajfonso
      Ik geef je de tip om op 5NL te bigstacken mits je 20 buy ins heb (100$)
      wat moet je dan doen als beginnende speler? direct short-stacken op 10nl?
    • helemaalnicks
      helemaalnicks
      Bronze
      wat moet je dan doen als beginnende speler? direct short-stacken op 10nl?

jup