Waarom raisen uit de blinds maar niet uit Early position?

• WPTRay
      WPTRay
      Bronze
      Mensen,
      naar aanleiding van mijn handpost heb ik toch nog een brandende vraag waarmee ik mijn andere thread niet wilde vervuilen.

Waarom kunnen bepaalde kaarten wel uit de blinden geraised worden maar niet uit Early en soms zelfs middle position?

Ik als vrij-pokernoob dacht altijd dat de blinden tot de early positions hoorden.
      Nu blijkt dit niet het geval te zijn, maar de positie is toch gewoon heel slecht op de flop? Waarom zou je dan raisen met bepaalde handen (bijv, 99-TT) als je het op de flop toch weer voor het eerst te zeggen hebt en dus helemaal uit positie zit??

Dank voor de reacties.
  • 9 antwoorden
    • Sharkking89
      Sharkking89
      Bronze
      blinden zijn aparte posities
      het grote nadeel aan blinden is dat je verplicht moet inzetten.
      Dit betekend dat je dan al geld in de pot hebt zitten en dat je toch moet spelen. EP en zelfs MP heb je nog niks in de pot zitten
    • Herseel
      Herseel
      Bronze
      Omdat je toch al met je blind in de pot zit+je raist enkel met die handen wanneer andere spelers niet echt sterkte getoond hebben :)
    • TimothyVdp1
      TimothyVdp1
      Bronze
      omdat je laatste bent om iets te doen PF
      In early pos. zit je eerst en heb je veel minder informatie
      groeten
    • WPTRay
      WPTRay
      Bronze
      Oke maar stel dat ik vanaf de BB raise met 99.
      Op de flop zit ik met nog 2 andere mensen, bijv een MP en een LP.
      De flop komt met 3-6-K.

De pot is 2x zo groot als mijn overgebleven stack.

Is het dan verstandig om hier te check/folden of om all-in te gaan?
    • Herseel
      Herseel
      Bronze
      Ik ga all-in :) . De reden: Het staat zo in de artikels :D (En omdat je zo nog wel eens de pot binnenhaald ;)
    • Sreteb
      Sreteb
      Bronze
      In de blinds heb je al geld geinvesteerd en je ziet wat de andere spelers voor je gedaan hebben. Wanneer er een paar limpers zijn, dan sta je met bv 99 waarschijnlijk voor en kan je dus raisen.
      In EP weet je niet wat mensen na je gaan doen, dus daar moet je niet raisen met 99. Juist omdat de kans op een reraise achter redelijk groot is en dan moet je folden.

Ik snap je voorbeeld met 99 niet helemaal. We hebben een beginstack van 20BB, er zijn 2 limpers, dus we raisen naar 6BB. We krijgen 2 calls en de pot is nu 18BB, je reststack is 14BB. Dus de pot is nu niet 2x zo groot als je reststack en hier zou ik gewoon c/f gaan spelen.
      Wanneer de pot wel 2x zo groot is als je reststack moet je pushen, no matter what. Je hebt nog maar zo weinig equity nodig dat je alle handen uit de SHK kan pushen.
    • NLDPeter
      NLDPeter
      Bronze
      Oorspronkelijk gepost door WPTRay
      Oke maar stel dat ik vanaf de BB raise met 99.
      Op de flop zit ik met nog 2 andere mensen, bijv een MP en een LP.
      De flop komt met 3-6-K.

De pot is 2x zo groot als mijn overgebleven stack.

Is het dan verstandig om hier te check/folden of om all-in te gaan?
      OK stel je zit in de blinds met 99. Als iemand dan voor je raised met JJ fold je. stel je zit in early postion met 99. je raised omdat degene met JJ achter je zit en nog niks gedaan heeft. nu speel je dus een grote pot met de slechtste hand. terwijl je in de blinds gewoon gefold had. Je hebt dus meer informatie over de handen van je etgenstander en dus kan je, als er in de blinds nog niet voor je geraised is er van uitgaan dat je de beste hand hebt met 99 terwijl je in early position nog niks weet over de handen van de tegenstander, en ze dus makkelijk een betere hand kunnen hebben.
    • WPTRay
      WPTRay
      Bronze
      Dank voor het de antwoorden, flink duidelijkheid verschaffend dit forum :)
    • NLDPeter
      NLDPeter
      Bronze
      daar zijn we voor ;)