Afreageren!!!!!!

• DeKuip
      DeKuip
      Bronze
      Ik moet ff ergens afreageren.
      Met datgene dat ik hieronder neer ga zetten vraag ik totaal niet om medelijden, dat wil ik dan dus ook niet, maar ik moet het gewoon kwijt.

Zoals sommige misschien wel weten schaak ik redelijk op niveau, maar de laatste tijd gaan sommige dingen niet helemaal:

Vorige week speelde ik een toernooitje, ging best wel kut maar kwam toch prima terug. Laatste ronde tegen een vriend van mij waar ik 9 van de 10 keer gewoon van win. Bij winst 100 euri, bij verlies niks.
      Potje begint en 't gaat lekker, bouw keurige tijdsvoorsprong op en een gezonde stelling. Daarna win ik flink materiaal en kom ik zo goed als gewonnen te staan. Vanaf dat moment gaat het hélemaal mis.
      Ik zie spoken, doe gekke zetten, vreemde ideëen en 't kost me ook nog eens veel te veel tijd. Er kwamen geen zetten meer door, ik zag 't gewoon niet meer en verlies de partij. Bizar, ik wist niet wat/hoe/waarom en was ff van de kaart.
      100 euro misgelopen, naja kut, maar shit happens, door naar 't volgende toernooi.

Vandaag een toernooi, met 2 minuten per persoon per partij (voor de mensen die niks van schaken weten, dat is erg weinig en staat bekend als "Lightning Chess").
      Daar ben ik wel redelijk goed in en ik kwam de voorrondes rustig door om vervolgens in de hoogste finalegroep te eindigen.
      Ik had niet al te hoge verwachtingen, aangezien er zeker zo'n 10 man meededen die gewoon sterker zijn.
      Maar het begin is uitmunted, ik haal 7,5 punt uit 9 partijen aan sta samen met iemand anders aan de leiding. Ik speel fantastisch, mep de ene na de andere eraf en ging echt super.
      Ik wist dat ik in de laatste ronden de sterksten zou krijgen (16-kamp), dus daar had ik me op voorbereid.
      Uiteindelijk na een paar verlies-partijtjes mag ik de laatste ronde tegen mijn coach en goede vriend. Ik weet dat ik hem kan pakken, zeker met dit tempo op de klokken. Het was heel simpel, bij winst was ik gedeeld 3e en kreeg ik 200 euro minimaal, bij remise was ik gedeeld 4e en kreeg ik waarschijnlijk wel meer dan 100, rond de 150 schat ik. En bij verlies kreeg ik niks, afhankelijk van de andere wedstrijden.

De partij begonnen en slechts na 7 zetten bood hij remise aan. Als ik het aan zou nemen was ik zeker van een geldprijs, maar ik heb alle vertrouwen in mezelf en weet dat ik kan winnen. Ik besluit door te spelen en kom enorm goed te staan, ik win materiaal en heb minimaal een gelijkspel, maar ging natuurlijk in deze goede positie voor de winst. Ik had ook nog eens meer tijd, wat van essentieel belang kan zijn. En opeens gaat het helemaal mis, ik begin gekke zetten te doen, vreemde ideeën, alles gaat mis. Ik raak controle kwijt over m'n stelling en over alles en verlies uiteindelijk de partij.
      Ik baalde als een stekker, ik speelde zo verschrikkelijk goed en dan verzuim ik het af te maken in de laatste ronde.

Voor de mensen die nog steeds alles gelezen hebben, de reden hiervoor is duidelijk. Ik heb fucking veel talent (kan ik heel eerlijk over zijn), maar ben gewoon te lui om er hard voor te werken. En op zulke momenten krijg je gewoon de deksel op je neus. Zo enorm zuur.
      Zo'n toernooi bevestigt gewoon dat ik veel talent heb, maar het bevestigt ook dat ik er veel te weinig mee doe.
      En daar baal ik enorm van, wat in mij weerhoudt mij ervan om er meer uit te halen dan dat ik nu doe??

Kijk, dat ik in 1 week 300 euro misloop, is kut, maja, so be it. De ochtend daarna word ik echt niet anders wakker, met 200 euro meer of minder.
      Maar het feit dat ik op deze manier omga met de dingen waar ik goed in ben is gewoon zonde.

Als ik het achteraf bekijk heb ik nog steeds een fantastisch toernooi gespeeld, daar zal die laatste ronde niet superveel aan veranderen.
      Maar het feit dat er o zo veel meer in had gezeten, dat frustreert mij en is ook gewoon m'n eigen stomme schuld.

Voor de mensen die nog steeds niet afgehaakt zijn, ik vraag nogmaals niet om medelijden, want ik moet gewoon hard zijn voor mezelf nu.

Op de een of andere manier moet ik mezelf realiseren hoeveel meer ik er uit kan halen dan dat ik nu doe. En daarna moet ik er ook echt mee aan de slag gaan.

Ik zou nog wel uren door kun typen zo, maar moet er nu echt een eind aan gaan maken. Baal nog steeds behoorlijk, lichtelijk boos op m'n eigen dommigheid, maar moet nu toch echt wat gaan eten en straks voetbal kijken.

Hopelijk wint Nederland wél...
  • 14 antwoorden
    • SonataWolf
      SonataWolf
      Bronze
      Heb het helemaal gelezen en denk dat er een duidelijke parallel is met poker. Nu waarschijnlijk niet voor jouzelf, maar er zijn veel beginnende pokerspelers die barsten van het talent maar te 'lui' of te nonchalant zijn om echt een mooie bankroll op te bouwen.
      Nu is er niks mis met het spelen op een lage niveau maar als je zoals je zelf zegt echt weet dat er meer in zit is het zo jammer om die mooie extra's mis te lopen. En met die extra's bedoel ik niet noodzakelijk het geld, maar wss des te meer het goede gevoel van een toernooi (poker of schaak of wat dan ook) te winnen.

Het feit dat je zelf weet waar het aan ligt is een begin. Let wel, met dat begin alleen ben je er niet, de moeilijkste fase is die positieve gedachte omzetten in echte daden, dit vereist een hele hoop discipline.
      Ik wil je er nog heel veel succes mee wensen en hoop dat je echt de wil kan vinden om door te zetten en zoveel mogelijk bij te leren.
    • Kapstok
      Kapstok
      Bronze
      Oorspronkelijk gepost door SonataWolf
      Nu waarschijnlijk niet voor jouzelf, maar er zijn veel beginnende pokerspelers die barsten van het talent maar te 'lui' of te nonchalant zijn om echt een mooie bankroll op te bouwen.
      Hehe leuk probleem waar ik ook last van heb ^^ (niet dat ik weet of ik duswel getalenteerd ben of niet maar oké...)

Maar
      schaak je ook via internet voor geld of niet? Ik heb vroeger jaren geschaakt en had er ook wel talent voor, maar heb me er verder nooit in verdiept, aangezien ik niet dacht er geld mee te kunnen verdienen.
    • helemaalnicks
      helemaalnicks
      Bronze
      je lijkt het nederlands elftal wel.... Goed beginnen, dan als het erom gaat als een natte krant spelen, en alles weggeven.
    • DeKuip
      DeKuip
      Bronze
      Oorspronkelijk gepost door KapstokMaar
      schaak je ook via internet voor geld of niet? Ik heb vroeger jaren geschaakt en had er ook wel talent voor, maar heb me er verder nooit in verdiept, aangezien ik niet dacht er geld mee te kunnen verdienen.
      Via internet schaken voor geld gebeurt nooit eigenlijk. Dat is volstrekt ongebruikelijk. Ik schaak natuurlijk wel via internet, maar schaken is toch meer een sport waarbij je het geld in real life moet verdienen. Via internet geld verdienen met schaken is onmogelijk.

@helemaalnicks: Ik had de gelijkenis ook al snel bedacht inderdaad :D
      Beetje jammer dat ik ook op het eind nog wel goed speelde, maar om mysterieuze redenen alles weggaf :(
    • zazizo
      zazizo
      Bronze
      Ik heb eerder erg veel geschaakt op internet, en ik herken dat verliezen in gewonnen positie. Denk dat het er aan ligt dat je mentaal verslapt op het moment dat je denkt dat je al niet meer kunt verliezen. Beetje vergelijkbaar met verliezen tegen een slechte speler, gewoon doordat je te gemakkelijk wordt.
      Je moet je killermentaliteit houden tot die ander mat staat :)

Waar speel je trouwens op internet, en wat voor rating heb je ?
    • Sharp80
      Sharp80
      Bronze
      hoi,

Ik heb ook enige jaren geschaakt en speel nu heel af en toe nog online.
      Aangezien er hier nogal wat schakers rondzwerven op het forum is het misschien een leuk idee om gezamenlijk eens een toernooitje te spelen online.

Weet iemand een schaaksite waar je online je eigen prive-toernooitjes kunt organiseren?
    • DeKuip
      DeKuip
      Bronze
      Ik speel zelf op ICC, soms op PlayChess en wat vage andere servers.
      M'n FIDE-rating is 2320 op het moment, KNSB-rating 2292 ofzow...

@Sharp80: Dat is inderdaad wel een leuk idee!!
      Ik kan misschien op ICC wel wat regelen, maar dan moet iedereen wel een account hebben en dat kost centjes :D

Maar je kan ook gewoon je eigen competitie maken en dan gewoon tegen elkaar spelen!
    • Sharp80
      Sharp80
      Bronze
      Maar je kan ook gewoon je eigen competitie maken en dan gewoon tegen elkaar spelen!

Daar moeten we deze week dan maar iets leuks voor gaan verzinnen. ;)
      Denk dat er genoeg animo voor is. :D
    • boschman123
      boschman123
      Bronze
      schaken ??? das toch iets met meisjes ??? stiekem meenemen zonder toestemming van hun ouders???
      dan doe ik mee...
    • EliasVeritas
      EliasVeritas
      Bronze
      Oorspronkelijk gepost door boschman123
      schaken ??? das toch iets met meisjes ??? stiekem meenemen zonder toestemming van hun ouders???
      dan doe ik mee...
      Das wel nie fair voor de rest dan, hoe moeten die dan nog winnen.

En schaaktoernooi is wel heel cool idee. En je kan inderdaad gewoon een site afspreken waar tegen elkaar wordt gespeeld en dan moet het resultaat maar doorgegeven worden op het forum ofzo.
    • zazizo
      zazizo
      Bronze
      ok de kuip, pretty sick rating :)
      Ik dacht dat ik het redelijk deed met een rating van zon 2000 op yahoo en 2150 bij spelpunt lol
      Nooit officiele rating gehaald.

Als er een toernooitje komt doe ik mee.
      Tijd niet gespeeld, maar lijkt me wel weer eens leuk :)
    • Neoken
      Neoken
      Bronze
      schaaktoernooitje? heb ik wel goesting in, al speel ik zelden nog...
    • eruk
      eruk
      Bronze
      Ik heb een half jaartje serieus geschaakt en 1250 rating gehaald en toen gestopt., maar ik wil het nog wel eens proberen, maar voor DeKuip met zijn sick rating ben ik bang :D

En via internet schaken voor geld is onmogelijk, mensen gaan dan stiekem schaakcomputers voor ze laten spelen...
    • NLDPeter
      NLDPeter
      Bronze
      Oorspronkelijk gepost door boschman123
      dan doe ik mee...