Een zwakke $

• Sjors777
      Sjors777
      Bronze
      Gegroet mede-pokeraars!

Ik vroeg me ff af of het niet verstandig zou zijn om een deel van je br om te zetten in euro's, aangezien deze koers stabieler is. We weten allemaal wel dat er word gespeculeerd wordt over de val van de dollar enzo, maar wat als dit nou eens werkelijkheid zou worden? Amerika verliest haar vooruitstrevende positie op de wereldmarkt en heeft in de loop der jaren een enorme schuld opgebouwd. Is het daarom niet verstandiger om een deel van je br, wat je waarschijnlijk niet gebruikt (50-75%) om te zetten in een veel stabielere valuta zoals de euro/yen?
      Het is niet mijn bedoeling om te speculeren, maar meer om een bepaalde zekerheid te behouden.Wanneer je in euro's speelt, weet je tenminste dat je dat bedrag kan uitcashen niet zal veranderen. Daarnaast zal de euro toch niet snel in waarde verminderen.

Past iemand dit principe al toe?
      ciaoo
  • 23 antwoorden
    • Sjors777
      Sjors777
      Bronze
      Wel grappig:
      Gister was mijn br 40$ meer waart dan vandaag, terwijl ik niet heb gespeeld.

Dit geld is gewoon weg
    • Arjon
      Arjon
      Bronze
      De laatste maanden is de dollar juist weer heel veel sterker geworden en heeft de Euro juist behoorlijk wat aan kracht verloren. Het schommelt de laatste jaren flink en hoewel ik voor mijn gevoel ook liever Euro's heb, denk ik dat het op dit moment niet direct heel veel zin heeft om grote bedragen in andere valuta te gaan omzetten.

Een BR gedeeltelijk in Euro's en in Dollars is natuurlijk ook een optie ja, zelf doe ik dit echter niet. Ik zie mijn BR toch als een hoop geld wat daar voor een lange tijd blijft staan, dus ik ben niet veel bezig met switchen en blijf voor het gemak gewoon in dollars spelen.

Voor de korte termijn handel is het wel erg interessant; er zijn zeker maanden waarin je met Euro-Dollar switches veel geld kunt winnen (of verliezen :D ).
    • Arjon
      Arjon
      Bronze
      Oorspronkelijk gepost door Sjors777
      Wel grappig:

Dit geld is gewoon weg
      Dat kan inderdaad zo zijn, maar als je deze grafiek bekijkt:

http://www.wisselkoersen.nl/currency/showgraph.aspx?currencyid=638299 (kies voor 5 years bijv.)

Dan is de trend sinds 2008 wel neerwaarts (en wordt de Euro dus minder waard). Dus sinds 2008 is je BR juist flink in waarde gestegen, ondanks dit soort dagelijkse schommelingen.
    • TimothyVdp1
      TimothyVdp1
      Bronze
      je kan je BR best zetten in de munt die je gebruikt in het dagelijkse leven, anders ben je aan het speculeren op de dollarkoers

groeten
    • TimothyVdp1
      TimothyVdp1
      Bronze
      Oorspronkelijk gepost door Sjors777
      Wel grappig:

Dit geld is gewoon weg
      waard*

en dat geld is niet weg, integendeel je hebt evenveel €, als je hem in $ had staan had je nu minder € gehad en dan had je idd minder geld
    • Nordin
      Nordin
      Bronze
      Hier staat een leuk grafiekje van de koers van de dollar tov de euro in de afgelopen jaren.

Het schommelt idd enorm. Amerikaanse economie is er redelijk slecht aan, maar de Europese is niet echt extreem beter eigenlijk...zie alle reddingsplannen die nodig waren/zijn de afgelopen tijd. Misschien switchen naar yen's :D
    • Sjors777
      Sjors777
      Bronze
      hmm wel interessant dat de $ juist in waarde toeneemt dan:) Ik hou het ook niet allemaal bij hoor, maar zoals de media het doet voorkomen lijkt het alsof de $ op instorten staat, aangezien zowel de overheid als de burgers immense schulden open hebben staan.
      Ik hou het denk voorlopig gewoon in $ dan, hoewel ik dan dus wel soort van speculeer:)
    • Arjon
      Arjon
      Bronze
      Tja vooral die periode tot aan 2008 ging het erg slecht met die dollar. Je kreeg toen ook nog die crisis waardoor hij wankel werd, maar toch heeft hij zich vanaf 2008 in ieder geval op de lange termijn behoorlijk hersteld. Het laatste jaar zag je toch wel meer scheurtjes bij de Euro komen, o.a. door al dat gedoe met die landen als Griekenland en Spanje enzo.
    • m4cs3th
      m4cs3th
      Bronze
      Ik denk juist dat de euro enorm gaat dalen tov de dollar wegens al de problemen in de lidstaten. De rekening hiervan betalen we met zijn allen nog wel een keer.
    • AmsterdamCalling
      AmsterdamCalling
      Bronze
      Ik hoor het al, switchen naar de Canadian dollar
    • m4cs3th
      m4cs3th
      Bronze
      Nee man... naar de zimbabwaanse dollars :D
    • nonnemingere
      nonnemingere
      Bronze
      Deze thread duikt elke maand wel eens op. Ik zal daarom ook zeggen wat ik altijd zeg.

DE HUIDIGE PRIJS REFLECTEERT TOEKOMSTIGE VERWACHTINGEN.

Beleggers zijn ook geen uilen en maken ook inschattingen over de toekomst. De wisselkoers van een veelgebruikte munt is dan ook een haast perfecte afschatting van wat de markt denkt dat de juiste prijs is. Als iedereen dacht dat de dollar ging stijgen, kochten ze al wel dollars en was de dollar al gestegen. De huidige prijs is dus normaliter een correcte marktafspiegeling.

Een positie innemen op de markt wil dan ook zeggen dat jij de marktprijs niet correct vindt, maw dat jij vindt dat de markt iets niet weet of iets niet juist inschat. Als je dit denkt kan het idd zinvol zijn om een positie in te nemen om je tegen een toekomstige daling in te dekken.

Zo niet, kan je dit beter laten tenzij voor specifieke gevallen die hoogstwaarschijnlijk geen betrekking hebben op amateurpokerspelers.
    • m4cs3th
      m4cs3th
      Bronze
      Dus speculeren op een koerswijziging is dus een toekomstvisie die verder rijkt dan de huidige toekomstvisie :P
    • nonnemingere
      nonnemingere
      Bronze
      Oorspronkelijk gepost door m4cs3th
      Dus speculeren op een koerswijziging is dus een toekomstvisie die verder rijkt dan de huidige toekomstvisie :P
      Neen, in theorie probeert de markt ook oneindig ver in te schatten.
      Als jij speculeert op een koerswijziging wilt dat zeggen dat er een informatieverschil is ofdat je de bestaande info anders inschat.

Bijvoorbeeld: de markt schat in dat de Eurozone zwaar onder druk gaat komen te staan. Jij hebt vertrouwen dat de Eurozone sterk is. Dan kan je speculeren tegen de markt in.

Dit gezegd zijnde wil ik zeggen dat

a) investeren in wisselkoersen zeker winstgevend kan
      b) er ook andere redenen zijn dan puur speculatie om je in de wisselkoersenmarkt te begeven (bv. je dekken tegen wisselkoersrisico)
      c)het voor beginnende amateurbeleggers geen eenvoudige plek is om te beginnen
    • m4cs3th
      m4cs3th
      Bronze
      Ik maakte maar een grapje hoor maar leuk dat je er serieus in meegaat :)

Ik heb wel wat ervaring met speculeren... turbo's, sprinters, CFD's heb ik allemaal al gebruikt :) maar is zeker risicovol inderdaad.

Wat ik zelf een leuke cfd (contract for difference) vind is deze: plus500

Voordeel: hoge hefbomen op aandelen, indices en grondstoffen
      Nadeel: hoge hefbomen kunnen zeer winstgevend zijn MAAR ook erg verliesgevend.

Ook bij speculeren is het belangrijk dat je BRM toepast. Dus gooi niet je hele bankroll in 1 keer in de strijd :)
    • Joenaes
      Joenaes
      Black
      Wat Nonne zegt. Twee jaar geleden heb ik hier ook eens op gereageerd:

Oorspronkelijk gepost door Joenaes
      Als econoom moet ik het argument: "als de dollar klapt, heb je een probleem" tegenspreken.

Iemand die in Europa werkt en graag een centje bijverdiend door te pokeren kan hier best een dollar rekening voor nemen.

Dit heeft alles te maken met diversificatie. Elke mens heeft bezittingen (geld, pc, auto,...) en het is heel belangrijk dat hij niet al zijn vermogen in één activa stopt. Bv. auto. Als die om een of andere reden niets waard wordt heb je een groot probleem (diefstal, ongeval, ...). Dit is net zo met geld. Als al je geld in euro is uitgedrukt, en de euro daalt enorm, verlies je heel veel waarde.

Je wordt bijvoorbeeld al in euro uitbetaald door je werk. Als nu de dollar hard stijgt de komende maanden verlies je heel veel waarde. Niet alleen profiteer je niet van de dollarstijging ook verplaatst er veel welvaart van Europa zich naar Amerika doordat import vanuit de VS moeilijk wordt, doordat onze concurrentiekracht vermindert ed.

Daarom is het belangrijk voor mensen die een centje willen bijverdienen door te pokeren (dus niet als hoofdjob) om hun risico dat ze lopen te spreiden over 2 (3/4) munten.

Voor Robbie gaat dit inderdaad niet op omdat dit zijn job is. Het is belangrijk dat het geld dat je krijgt in hoofdberoep gelijk is aan de eigen munt.

Wat geld hebben in een vreemde valuta is een voordeel ipv een nadeel.
      Voor pokerhelden (enig inkomen uit poker), is het wel handig om ook wat in je eigen munt te hebben uiteraard. Spreiding is gewoon key, maar ik denk dat de meesten hier veel meer € hebben dan $, dus is extra $ zeker niet slecht.
    • m4cs3th
      m4cs3th
      Bronze
      En anders gewoon vaker dollars bijkopen als er weer eens een dip is... zo kun je het risico ook spreiden.
    • nonnemingere
      nonnemingere
      Bronze
      Oorspronkelijk gepost door m4cs3th
      En anders gewoon vaker dollars bijkopen als er weer eens een dip is... zo kun je het risico ook spreiden.
      maar wat is een dip?
    • m4cs3th
      m4cs3th
      Bronze
      Nu is er een dipje van 1.44%... als je gewoon regelmatig koopt en dan het liefst elke keer hetzelfde bedrag dan zit je redelijk safe. Besides... Eens deed de euro dollar 1.59... zo zwak is de dollar nu dus niet ;)
    • 1
    • 2