Deze site gebruikt cookies voor het verbeteren van je zoekervaring. Doorgaan met het gebruiken van deze website betekent dat je deze cookies accepteert. Kijk voor meer details en voor het veranderen van je instellingen bij ons Cookiebeleid en Privacybeleid. Sluiten

Het gebruiken van stats in je HUD

• Twisted1984
      Twisted1984
      Bronze

[Size=16]Inhoud[/size]

Introductie

Welke statistieken gebruik ik?
      • Waarom deze statistieken?

Wat zijn hoge en lage percentages van deze statistieken?

Hoe pas ik deze statistieken toe?
      • Preflop
      • Flop en turn
      • River

Nawoord

Introductie

In dit topic wil ik wat vertellen over hoe ik zelf mijn Heads Up Display (HUD) gebruik. Ik heb zelf in de afgelopen maanden flink wat statistieken toegevoegd aan mijn eigen HUD en misschien kan ik wat mensen helpen door hier een verhaal over te schrijven, dus bij deze. Alle statistieken die ik heb toegevoegd zijn gebaseerd op informatie die ik eigenlijk miste aan de tafels om bepaalde moves te kunnen maken. Hierbij let ik er zelf wel op hoeveel stats in de HUD staan want het moeten er niet teveel worden. Teveel stats zorgt voor verwarring en dan focus ik mij misschien té veel op statistieken.

In dit artikel ga ik uiteenzetten welke statistieken ik zelf gebruik, waarom ik deze gebruik en hoe ik deze toepas. Ook het combineren van verschillende statistieken zal tussen de regels door besproken worden.

Welke statistieken gebruik ik?

In de onderstaande figuur staan de statistieken van een TAG-villain waar ik een redelijke sample op heb:

Naam verwijderd ten behoeve van privacy van villain

Lijn 1: naam, sample, winrate
      Lijn 2: VPIP, PFR, Steal%, 3bet%, Foldto3b%, 4bet%, Foldto4b%
      Lijn 3: Aggression Freq, Cbet%, Turn Cbet%, Fold to CBet%, Fold to turn Cbet%
      Lijn 4: Raise CBet, Fold to Raise Cbet%, WTSD%

Waarom deze statistieken?

Ik ga per lijn uitleggen waarom ik de statistieken toepas. Voorbeelden van hoe ik de statistieken kan gebruiken zullen wel ietwat in het verhaal zitten maar in een volgend hoofdstuk kom ik hier uitgebreider op terug.

Lijn 1: naam en sample zijn duidelijk. De naam van de speler wil ik erbij hebben omdat de stats nog wel eens ergens anders willen gaan staan op de tafel (vooral bij rush). Winrate doe ik erbij zodat ik weet over een groot sample of de tegenstander een winnende speler is. Dit helpt bij het bepalen of
      villain een solide speler is die niet teveel random spewmoves doet of geen grote fouten maakt. Dit is geen belangrijke stat en hier leg ik zeker niet teveel nadruk op tijdens het spelen.

Lijn 2: VPIP, PFR, Steal%, 3bet%, foldto3bet%, allemaal standaard lijkt me. Al deze statistieken wil ik weten om de range van mijn tegenstander te bepalen. Ook 4bet% vind ik belangrijk omdat ik dan kan bepalen hoe licht ik kan afstacken tegen een speler. Foldto4bet% tenslotte is een belangrijke statistiek want hiermee kan ik bepalen of ik met mijn monsterhanden (QQ+) een 3bet wil flatcallen of met A4s een 4bet bluff wil maken of juist niet.

Lijn 3: Aggression Frequency gebruik ik liever dan Aggression Factor, omdat de laatste vrij abstract is. Het percentage is wat duidelijker wat dit betreft want dit geeft simpelweg aan hoeveel villain bet of raise speelt in plaats van check of fold. Cbet% standaard. Als iemand veel continuation bet, kun ik wat vaker terugspelen. Turn Cbet% heb ik ook in mijn HUD omdat ik daarmee kan bepalen of ik vaak kan floaten. Vervolgens heb ik fold to cbet% in mijn HUD en fold to turn cbet% om te bepalen of ik licht kan cbetten en of ik vaak profitabel kan double barrelen.

Lijn 4: Raise CBet vind ik heel belangrijk. Dit geeft aan of iemand jouw continuation bet aanvalt voor value of meer als bluff. Bij een hoog percentage weet ik dat villain veel bluffs in zijn range zal hebben. Vervolgens vind ik fold to raise cbet% ook een belangrijke statistiek. Hiermee kan ik bepalen hoe vaak ik flops kan aanvallen op een continuation bet van de villain. Tot slot heb ik Went to Showdown erin staan. Dit kan weer aangeven onder andere hoe licht villain kan valuebetten en hoe graag hij callt met marginale handen.

Wat zijn hoge en lage percentages van deze statistieken?

Er zit een behoorlijk verschil tussen full ring en shorthanded cashgames. Onderstaande tabel zal een voorbeeld zijn voor shorthanded cashgames maar ik denk dat dit ook flink opgaat voor FR games aangezien ik opmerk uit mijn eigen ervaring uit FR cashgames de laatste tijd dat iedereen veel te tight speelt.

Deze moeten met een korrel zout genomen worden aangezien ik het zo zie. Iedereen die een bepaalde stat aan de lage of hoge kant (vooral als het extreem ver in laag of hoog zit) heeft kan een leak hebben waar ik dus profijt van kan nemen.

In het volgende hoofdstuk zal ik uiteenzetten hoe ik de statistieken toe pas.

Hoe pas ik deze statistieken toe?

Dit wil ik per straat eigenlijk behandelen. Tijdens de hand gebruik ik natuurlijk verschillende statistieken en zal ik statistieken ook combineren. Mijn HUD gebruik ik voor een groot deel ook om leaks van mijn tegenstanders te exploiten.

Preflop

Preflop gebruik ik eigenlijk alleen de statistieken van lijn 2. Het gaat hier voornamelijk om range bepaling. Iemand met een hoge VPIP/PFR heeft een grote range en tegen dit soort spelers kan ik wat meer terugspelen. Ook zullen spelers die een hoge VPIP/PFR hebben vaak een hogere fold to 3bet hebben waardoor ik wat lichter kan 3betten. Dit is niet helemaal zwart op wit, maar het is wel een correlatie waar ik rekening mee houd. Sommige spelers folden graag op 3bets met het grootste gedeelte van hun opening range en sommige spelers willen met any2 verdedigen tegen 3bets.

Nog even een opmerking over 3bet%. Iemand die een hoog 3bet% heeft zal vaker ook een hogere fold to 4bet% hebben. Dit klinkt allemaal heel logisch, maar wanneer dit afwijkt weet ik dus dat een speler met een hoge 3bet% en een laag fold to 4bet% erg wijd all-in zal gaan.

Vervolgens is foldto3bet% belangrijk. Zoals ik al heb vermeld in de openingsalinea van deze paragraaf, gebruik ik mijn HUD om leaks van tegenstanders optimaal te exploiten. Als iemand een hoog fold to 3bet% heeft, zal ik hem gigantisch veel gaan 3betten, en dan vooral in positie. Het helpt hierbij als de villain ook nog een laag 4bet% heeft. Als de villain wel callt, heeft hij wel een sterke range, maar heb je positie en kun je postflop alsnog een goede hand floppen met je wijde range. Ook kun je tegen dit soort villains met je supersterke handen (QQ+, AK) af en toe flatcallen in positie. Hierdoor zorg ik ervoor dat de villain niet fold en dat ik maar een kleine pot oppak. Bovendien bescherm ik mijn handrange gigantisch hiermee en kan ik flink veel value halen tegen holdings die ik dominate. Een ander voordeel is wanneer andere villains squeeze-happy zijn dat je hier veel value kunt halen door over een squeeze een 4bet te maken.

Tot slot zal een villain met een hoge 4bet% vrij licht broke gaan preflop maar zal hij ook veel 4betbluffen. Tegen dit soort spelers zal ik vrij licht all-in gaan, maar soms ook met sterke handen zijn 4bet flatcallen omdat hij juist zo een grote range heeft. Ook zal ik soms met iets meer marginale handen zijn 4bet flatcallen in positie omdat hij zo een grote range heeft.

Flop en turn

Op de flop zullen vooral statistieken uit lijn 3 belangrijk zijn. Eerst zal ik bespreken hoe ik mijn statistieken gebruik wanneer ik geen initiatief heb:
      Wanneer iemand een hoge cbet% heeft, zal ik niet snel opgeven. Ook flop cbet% en turn cbet% kun je hier goed samen gebruiken. Als beide getallen hoog zijn kan het lastig zijn om tegen deze speler te spelen. Hij bet veel en is zeer agressief zodat het simpelweg lastig wordt om terug te spelen tegen hem (je zal veel moeten double floaten e.d.). Over het algemeen is dit wel een balanced villain en zal ik vrij eerlijk tegen hem spelen. Dat wil zeggen dat ik niet teveel moves zal proberen te maken, tenzij zijn fold to raise cbet erg hoog is. Floats echter zijn tegen zo een speler niet echt profitabel. Als een villain echter een hoge cbet heeft en een lage turn cbet, houdt dit in dat hij veel opgeeft op de turn of veel check/raise turn speelt. Het komt er eigenlijk op neer dat hij vooral veel zal opgeven op de turn wat dus een leak is waar je gebruik van kunt maken. Als ik dan iets van equity hebt op de flop zoals een gutshot met een backdoor flush draw, is het zeer profitabel om gebruik te maken van deze leak en een float play te maken. Hier moet ik wel weer letten op zijn aggression frequency. Als die wel hoog is, zal de villain veel check/raises maken op de turn.
      Zoals ik al aangaf; wanneer de villain een hoog fold to cbet raise% heeft, zal ik ontzettend veel flops gaan raisen tegen deze villain. Het helpt als ik hier wat equity heb, dus ik zal dit niet heel vaak doen op een pure bluff, maar iets van backdoor equity is hier al genoeg eigenlijk. Dit zorgt namelijk voor wat meer double barrel potentie. Als ik echter gecallt wordt en iemand fold 70% op deze cbet raises, zal ik wel voorzichtig verder gaan met de hand.

Wanneer ik zelf het initiatief heb, is fold to cbet op de flop en turn belangrijk. Ik ben zelf iemand die sowieso veel continuation bets maak, omdat ik over het algemeen in positie speel en veel druk kan uitoefenen op een speler. Als ik mijn eigen statistieken bekijk die ik in mijn HUD heb staan, zijn die redelijk gebalanceerd en kan ik er geen heel duidelijke leaks uithalen. Daarom werkt een hoge cbet% ook voor mij. Wanneer iemand een lage fold to cbet heeft op de flop, maar een hoge op de turn, zal ik heel veel turns gaan double barrelen. Er zijn nogal wat spelers die namelijk heel graag callen op de flop met iets als midpair, maar al snel folden op een tweede barrel.

Ook zijn flop raise cbet% is belangrijk. Wanneer iemand een lage flop raise cbet% heeft, zal hij vooral voor value raisen en moet ik daarop mijn spel aanpassen. Als iemand echter een hoge flop raise cbet% heeft, weet ik dat er veel bluffs in zijn range zullen zitten en dat hij misschien ook wel licht voor value raist. Als iemand een fold to cbet% heeft van bijvoorbeeld 75% en 25% raise flop cbet% heeft, weet ik dat hij bijna nooit flops callt. Dit gaat gepaard met een hoge aggression frequency bij hem waar ik dus weer mijn range op moet aanpassen en ook mijn spel. Als ik een marginale hand heb, zal ik vaker behind checken om te zorgen dat hij mij niet uit de pot kan raisen.

River

Tot slot op de river. Eigenlijk is hier weer aggression frequency belangrijk. De river is zeker wel een belangrijke straat maar zodra de hand bij de river komt, zal ik nog maar weinig stats gebruiken. Mijn plan voor de hand is hier al redelijk voltooid en ik heb hier meestal een goede inschatting van zijn range. Eigenlijk is went to showdown hier nog belangrijk om te weten hoe licht hij zal valuebetten en hoe licht hij gaat callen. Iemand die een lage WTSD heeft zal namelijk vrij licht valuebetten (veel folds krijgen, waardoor de hand de showdown niet bereikt) of vrij veel marginale handen folden.
      Ik zou voor mogelijke derde barrels nog fold to river cbet% in mijn HUD kunnen zetten. Dit is misschien wel interessant en dat is misschien wel een stat die ik ook in mijn HUD wil hebben. Ik ben zelf iemand die veel actie geeft en veel lichte valuebets maakt, dus zou dit een belangrijke stat kunnen wezen. Ik kan namelijk beter geen lichte valuebets maken tegen iemand met een hoge fold to river cbet%, omdat ze die toch niet met minder gaan callen. Dan kan ik beter een check/call maken (om te bluffcatchen of om te zorgen dat de villain met minder gaat valuebetten) of behind checken.

Nawoord

Hier laat ik het even bij want het is al een heel verhaal geworden. Mochten jullie nog verduidelijking willen hebben over het een en ander wat besproken is of vragen hebben, laat het me weten. Ik hoop dat dit jullie ietwat helpt om bijvoorbeeld die rode lijn wat omhoog te krikken ;) .

- Erwin
  • 54 antwoorden
    • 09024875
      09024875
      Bronze
      Solid post. Ik denk dat je uitleg erg duidelijk en volledig is.

Wel heb een aantal vragen ten aanzien van die tabel. Ik vond een aantal stats die als "middel" staan aangevinkt nogal laag.
      :diamond: Fold to 3bet: Het is toch normaal om veel meer te folden op 3bets? Villians met stats die hier als "middel" staan aangevinkt, zijn naar mijn ervaring bijna altijd vissen.
      :diamond: Cbet %: Ik zie zelden villians die minder dan 60% cbetten. Ik herinner me zelfs dat je me een aantal weken geleden adviseerde om rond de 80-85% te cbetten, omdat er toch te weinig teruggespeeld wordt op cbets.
      :diamond: Aggresion%: Mijn Aggresion % ligt rond de 57%. Ik weet dat dit redelijk hoog is, maar mij lijkt 21-40 wel een erg laag gemiddelde. Ik dacht eigenlijk dat tussen de 37 en 50 wel wat meer solid zou moeten zijn?
      :diamond: Steal %: Ik weet dat dit steal% unexploitable zou moeten zijn, maar ik denk ook dat het tegen de meeste villians erg profitabel kan zijn om veel meer te stealen?
    • KeesAZ
      KeesAZ
      Bronze
      Nice post Twisted! Gaat een hoop mensen helpen.

Misschien handig om jouw hudfile van HEM erbij te doen, zodat mensen deze hem zo over kunnen nemen?
    • mrsaintftw
      mrsaintftw
      Bronze
      Zeer goede post, verduidelijkt veel :D
    • janmatheij
      janmatheij
      Bronze
      bedankt hier zat ik al langer op te wachten
      heel goede uitleg ook
    • Wryzeth
      Wryzeth
      Bronze
      Super post, mag best toegevoegd worden aan de strategie-artikelen! :s_grin:
    • raymond20001
      raymond20001
      Bronze
      duidelijk uitgelegd :P
    • Kenneh
      Kenneh
      Bronze
      thanks twisted
    • hoedinie
      hoedinie
      Bronze
      Allereerst mijn complimenten! geweldige post dit.

Even wat vraagjes:
      :heart: Wil je je hud als export beschikbaar maken? ik zou hem graag gaan gebruiken.
      :diamond: Gebruik je ook kleuren om bijvoorbeeld de hoog/laag waarden uit de tabel te visualiseren? want nu is bijna alles wit. waarom doe je dit wel/niet?
      :club: Vanaf welke limiet en aantal handen zijn deze statistieken echt nuttig?

alvast bedankt voor je input.
    • Copymeistrr
      Copymeistrr
      Bronze
      Oorspronkelijk gepost door hoedinie

Even wat vraagjes:
      :spade: Is dit voor Full Ring of Short Handed?
      :heart: Wil je je hud als export beschikbaar maken? ik zou hem graag gaan gebruiken.
      :diamond: Gebruik je ook kleuren om bijvoorbeeld de hoog/laag waarden uit de tabel te visualiseren? want nu is bijna alles wit. waarom doe je dit wel/niet?

Er staat boven het tabelletje SH. En dat het in FR niet zoveel scheelt.

En echt een prima guide Twisted! Top gewoon!
      Iets wat ik zeker kan gebruiken nu ik mij op cashgames wil toeleggen.. :)
    • solartje
      solartje
      Bronze
      Oorspronkelijk gepost door KeesAZ
      Nice post Twisted! Gaat een hoop mensen helpen.

Misschien handig om jouw hudfile van HEM erbij te doen, zodat mensen deze hem zo over kunnen nemen?
      ^

+1 heel duidelijk!
    • Nordin
      Nordin
      Bronze
      Super post. Bedankt voor het posten!
    • hoedinie
      hoedinie
      Bronze
      oops. te snel naar de tabel gekeken ipv de tekst erboven ook nog lezen :)
      thnx!
    • Twisted1984
      Twisted1984
      Bronze
      Oorspronkelijk gepost door 09024875
      Solid post. Ik denk dat je uitleg erg duidelijk en volledig is.

Wel heb een aantal vragen ten aanzien van die tabel. Ik vond een aantal stats die als "middel" staan aangevinkt nogal laag.
      :diamond: Fold to 3bet: Het is toch normaal om veel meer te folden op 3bets? Villians met stats die hier als "middel" staan aangevinkt, zijn naar mijn ervaring bijna altijd vissen.
      :diamond: Cbet %: Ik zie zelden villians die minder dan 60% cbetten. Ik herinner me zelfs dat je me een aantal weken geleden adviseerde om rond de 80-85% te cbetten, omdat er toch te weinig teruggespeeld wordt op cbets.
      :diamond: Aggresion%: Mijn Aggresion % ligt rond de 57%. Ik weet dat dit redelijk hoog is, maar mij lijkt 21-40 wel een erg laag gemiddelde. Ik dacht eigenlijk dat tussen de 37 en 50 wel wat meer solid zou moeten zijn?
      :diamond: Steal %: Ik weet dat dit steal% unexploitable zou moeten zijn, maar ik denk ook dat het tegen de meeste villians erg profitabel kan zijn om veel meer te stealen?
      Nou ja zoals ik al zei is het een tabelletje voornamelijk voor shorthanded. Op FR heb je veel regulars die echt enkel JJ+ AK 3betten, dus dan zul je meer moeten folden uiteraard. Veel van de stats gelden nog steeds enigszins voor FR, maar er zitten zeker wel verschillen in uiteraard.

Ditzelfde geldt voor CBet. Op SH zul je veel regulars tegenkomen die rond de 60% cbetten. Ik ben het wel met je eens dat het ietsje verschoven kan. Maar op FR zullen mensen sterkere ranges hebben en dus ook meer cbetten.

Aggression heb ik zelf het idee dat dit bij de meeste regulars rond de 40% ligt. Bij mij is het meestal zo rond de 50% en 57% vind ik wel lomp agressief. Misschien heeft dat ook weer te maken met meer tight spel op FR. Tussen 30-45 zou misschien ook wel een goed getal zijn.

Over Steal% kun je natuurlijk veel dingen zeggen maar een hoog steal percentage gecombineerd met een laag fold to 3bet betekent dat villain veel crap in z'n range zal hebben bijvoorbeeld. Je kunt daar wel leaks uit halen bij villains in ieder geval.

Oorspronkelijk gepost door hoedinie

Even wat vraagjes:

Zal es kijken hoe dat moet. Wat kleuren betreft; ik ben een luie pokerspeler en heb ze nog niet ingesteld ;) . Zeker wel handig though! Wanneer statistieken representatief zijn verschilt een hoop. Het komt er eigenlijk op neer dat hoe vaker bepaalde stats voorbij komen, des te minder sample je nodig hebt. Bijvoorbeeld VPIP en PFR is al redelijk snel betrouwbaar, omdat dit in elke hand geupdate wordt. 3bet% is al iets minder betrouwbaar omdat een 3bet niet zo vaak voorkomt. Een 4bet bijvoorbeeld nog veel minder.

Dit is sowieso vrij intuïtief, dus daar kun je zelf misschien wat meer over nadenken.
    • sjengfred
      sjengfred
      Bronze
      Nice topic weer! Om even een aanvulling te geven op het sampleverhaal; Er is een Engelstalig artikel (silver) over wanneer welke stats betrouwbaar worden. http://www.pokerstrategy.com/strategy/bss/1780/1/
    • Poefters
      Poefters
      Bronze
      Twisted,

kan jij mss ook de stat WTSD/W@SD een verder toelichten en hoe je deze gebruikt?

Ik heb die zelf nog niet in mijn hud en zie die de laatste tijd bij ieders hud staan in de rijtjes met stats...

Thx
    • Lanfear81
      Lanfear81
      HeadAdmin
      HeadAdmin
      Oorspronkelijk gepost door sjengfred
      Nice topic weer! Om even een aanvulling te geven op het sampleverhaal; Er is een Engelstalig artikel (silver) over wanneer welke stats betrouwbaar worden. http://www.pokerstrategy.com/strategy/bss/1780/1/
      Dit artikel is er nu ook in het Nederlands
    • nonnemingere
      nonnemingere
      Bronze
      Ik heb altijd al gedacht dat het een goede aanvulling zou zijn om in een HUD ook telkens een 95% interval ofzo mogelijk te maken, waarbij dat je bovenop het aantal observaties van een stat een interval krijgt waarbinnen je vrij zeker kunt zijn dat de stat valt. Dit geeft een veel beter inzicht in wat je kunt verwachten.

Wat heb je er immers aan om te weten dat iemand al 33 keer heeft PFR geraised en daaruit een PFR van 17 heeft. Je weet veel meer als je kunt verwachten dat zijn PFR 95% van de keren tussen 20 en 14 ligt. Perfect wiskundig zal dit waarschijnlijk niet kunnen, maar lijkt me zeker een poging waard voor verbetering van software.
    • Twisted1984
      Twisted1984
      Bronze
      Oorspronkelijk gepost door Poefters
      Twisted,

kan jij mss ook de stat WTSD/W@SD een verder toelichten en hoe je deze gebruikt?

Ik heb die zelf nog niet in mijn hud en zie die de laatste tijd bij ieders hud staan in de rijtjes met stats...

Thx
      Nou ik gebruik zelf enkel nog WTSD (en ook niet heel veel) maar het is wel een indicatie (zoals ik al vermeld heb in het artikel) van hoe vaak mensen licht zullen valuebetten/pot control gebruiken en hoe calling stationy ze zijn.

Als mensen dus een hoge WTSD hebben en ik heb een redelijke hand zal ik vaker value kunnen halen uit een bet. Hierbij kun je ook sizing meenemen van je bet. Als iemand een hoge WTSD heeft kun je groter betten voor value, dat soort dingen kun je over nadenken.
    • Poefters
      Poefters
      Bronze
      Twisted,

Kan jij ook overweg met het programmeren van pt3 stats?

Ik ben namelijk opzoek naar iemand die snel eens een controle zou kunnen maken van mijn stats die ik zelf heb samengevoegd...
      Enkel heb ik zeg gedownload van het pt 3 forum...

greetz