SSS vraagje/stelling

• OldNAn
      OldNAn
      Bronze
      Player zit op small blind met KK of AA en iedereen heeft gefold.

De chart zegt altijd raisen (4xBB) maar mijn ervaring is dat je dan meestal de BB wegjaagd en ik ben van mening dat je in dit geval de pot zo groot mogelijk wilt hebben.
      Durf zelfs te stellen dat je oo de button wel met 3 spelers de pot in wilt gaan.

Mijn stelling is dan ook: Met AA of KK op deze posities min-raisen zodat het een steal lijkt en dus ook meer actie.

Grtz Gran
  • 28 antwoorden
    • iamthedanger
      iamthedanger
      Black
      ik denk dat een minraise minder overkomt als een steal als een standaard 4BB raise maargoed
    • DeKuip
      DeKuip
      Bronze
      4BB raise komt eerder over als een steal.
      Het zijn vaak de fishes die minraisen met AA/KK en dat soort handen.
      Blijf gewoon vasthouden aan standaard SSS, dan wordt je ook niet readable!!

Als ik op de BB zit en de SB minraist mij, dan reraise ik hem niet zomaar.
      Zodra hij 4BB minraist, dan zie ik het gewoon als een steal en wanneer hij dat vaker doet, push ik met elke hand op de SHK.
    • OldNAn
      OldNAn
      Bronze
      Denk dat dat niet geldt voor de lage limieten, denk zelfs dat je medium handen eerder meekrijgt dan als je 4 BB erin gooit.
    • Sharkking89
      Sharkking89
      Bronze
      Bad idea,
      fishes callen met een weaker hand ook wel 4bb als ze een sb vs bb duel hebben. Dus waarom maar 2bb raisen? En de ander lekker goedkoop een flopje laten kijken?
    • DeKuip
      DeKuip
      Bronze
      Er zijn ook meerdere redenen voor:
      - Je wilt niet dat handjes (bijv. 76s, ik noem maar iets) goedkoop een flopje kunnen kijken waarna jij bijvoorbeeld een enorme suckout krijgt.
      - Je wilt niet readable worden.
      - Juist op de lage limieten werkt de strategie fantastisch, dus zie ik geen reden om daarvan af te stappen.

Ik geef toe dat het verleidelijk lijkt, maar probeer die verleiding te weerstaan :)

Zodra Timothy, Leo en/of Sreteb er zijn, zullen ze je er denk ik veel meer over kunnen vertellen.

Ik deed exact hetzelfde als jij een paar maanden terug, het jezelf afvragen is een goed teken en erover nadenken is nog beter.
      Maar deze heren lieten mij ook altijd goed weten waarom het geen zin heeft om het "SSS-wiel" opnieuw uit te vinden, dus zullen ze dat nu ook gaan doen denk ik. :)

Post vooral nog meer van zulk soort dingen, altijd leuke discussie-stof!
    • Herseel
      Herseel
      Bronze
      Hou er rekening mee dat je AA/KK wat vaker gekraakt zullen worden :)
    • OldNAn
      OldNAn
      Bronze
      Altijd benieuwd naar ieders mening (met respect), mijn ervaring is wel dat ik wel meer uitbetaald krijg door deze handen niet al te sterk pre-flop te spelen en op de flop hard(er) te betten. Op die posites dan. En wie will er nu niet all-in met deze handen.
    • Sharkking89
      Sharkking89
      Bronze
      dan speel ik bij deze graag tegen jou die preflop minraised.
      kan ik lekker met mijn 10-9 suited jou kaartjes kraken
    • OldNAn
      OldNAn
      Bronze
      Bij deze afgesproken, statitisch gezien denk ik dat ik aan het langste eind trek.
    • Herseel
      Herseel
      Bronze
      Hou er rekening mee dat hij zijn T9s niet zal verder spelen als hij niet gunstig drawt/hit...
      Dat je met je AA winst zal maken lijkt me logisch. Maar het zal als je minraised niet het maximum zijn dat je eruit kan halen.
    • DeKuip
      DeKuip
      Bronze
      Oorspronkelijk gepost door OldNAn
      Altijd benieuwd naar ieders mening (met respect), mijn ervaring is wel dat ik met meer uitbetaald krijg door deze handen niet al te sterk pre-flop te spelen en op de flop hard(er) te betten. Op die posites dan.
      Dat zou natuurlijk altijd kunnen.
      Ik weet niet hoe vaak je dit al gedaan hebt, als het goed is gegaan is dat mooi natuurlijk.
      Maar je kan wel rekenen op enorme suckouts.

Met AA/KK maak je natuurlijk over het algemeen bijna altijd winst.
      Ik denk dat je jezelf af moet vragen hoe groot het risico is dat je loopt met een minraise en hoeveel extra value je er uit haalt.
    • OldNAn
      OldNAn
      Bronze
      Dat betwist ik juist maar dat geeft niet, meningen verschillen god zij dank.

Niet zo snel reageren zeg, kan de reacties niet bijhouden :)

Deze was voor Herseel.
    • Sharkking89
      Sharkking89
      Bronze
      weeeeeeeeeeee,

Oldnan vind het 6e wiel(zelfs niet het reservewiel) uit
    • DeKuip
      DeKuip
      Bronze
      Oorspronkelijk gepost door Sharkking89
      weeeeeeeeeeee,

Hmmz... het 2e t/m het 5e wiel moeten van mij geweest zijn, hahaha
    • OldNAn
      OldNAn
      Bronze
      Oorspronkelijk gepost door Sharkking89
      weeeeeeeeeeee,

Ben te oud om me wat aan te trekken van stekkeligheden.
      Ventileer alleen een mening, niet meer niets minder.

Mod zou toch beter moeten weten.
    • Herseel
      Herseel
      Bronze
      Is geen stekeligheid. Is een goede raad. Je heeft bigstack spelers de odds om te callen lijkt me (Als ze speelbare hand hebben ofcourse).
    • DeKuip
      DeKuip
      Bronze
      Meningen geven is natuurlijk prima!!
      Maar ook wij mogen dan natuurlijk onze mening geven.

Je bent niet de eerste die met deze ideeën op de proppen komt, dat heb ik namelijk ook altijd gedaan.
      En ik ben dan waarschijnlijk niet zo oud als jij, maar kan uit ervaring wel zeggen dat de strategie vaak gelijk heeft.

In het Engels hebben ze hier altijd wel een mooi woord voor, dat is 'stubborn'. Daar is natuurlijk ook niks mis mee, want dat zorgt er wel voor dat je over dingen na gaat denken.

Maar het lijkt alsof je niet tot inkeer bent te brengen door meerdere mensen die het ontkrachten.

Als dat het geval is, heeft het naar mijn idee niet al te veel zin om te posten, aangezien je datgene wat er gezegd wordt niet aanneemt.
    • TimothyVdp1
      TimothyVdp1
      Bronze
      Mag ik ff vragen hoeveel keer je al AA/KK uit de SB first in hebt gekregen?

wss niet veel, ik heb ondertussen 10duizenden handjes SSS gespeeld en heb AA de laatste 15k handen welgeteld 6 keer gekregen in de SB, 1 van verloren en altijd geraised, first in heb ik hem nog niet gehad.

raise AA of KK gewoon zoals het hoort, reden te meer dat de voorbije 15000 handjes AA mij al ruim 50$ heeft opgeleverd op 10NL
      dat is 25buy ins!
      in totaal levert TT+ mij al bijna 115$ op, meer als 50 buy ins dus, meestal ging het geld er preflop in, iig een groot deel van het geld.

je wilt dat je bet<je equity en preflop weet je nu eenmaal meer over je handsterkte en dus equity dan postflop (draws,sets,2pair,...)

door te minraisen geef je de andere speler perfecte odds om goedkoop te callen met een PP/SC

als hij een mooie draw hit en op de flop gaat het erin lig je mss nog 50/50
      als hij zijn set hit dan lig je VER achter, je hebt nl. 2 outs en dan heb je ongeveer 10% kans dat je hit tegen de river maw je ligt 10-90 achter

preflop lig je op bijna elke hand 80-20 voor
      dus wanneer wil je het meeste geld erin krijgen?

de SSS is juist ontwikkeld door preflop als je massas voorligt geld in de pot te krijgen en zo de flop te pushen en zwakkere handen te doen callen.
      de bigstacks maken al een fout door je preflop raise te callen.
      als je minraised maken ze geen fout
      poker is ervoor zorgen dat de andere mensen fouten maken en dat doe je hier niet

als laatste, de shortstackstrategy is door pokerstrategy en zijn leden/coaches/handjudges al uitvoerig getest op de lage limieten dus er is geen reden om ze daar te veranderen, mensen callen toch alles en betalen je toch af, het is pas vanaf 100NL en hoger dat je moet beginnen trappen/stealen/... want daar zitten wel nadenkende spelers

groeten
    • NLDPeter
      NLDPeter
      Bronze
      stel ik zit in de BB met een klein PP laten we zeggen 3en. jij minraised met AA en ik call. ik hit mijn 3 één0 op de acht keer. hit ik hem niet dan fold ik en win jij 10 cent extra van mij. hit ik hem wel; dan win ik jou hel stack. we doen dan een simpel rekensommetje

Als je eens tack hebt van 20BB dan geld dus het volgende

7*2BB - 1*20BB= -6 op de lange termijn zal je door deze move dus 6BB per keer verliezen. raise je naar 4BB dan is het rekensommetje alsvolgt
      7*4BB - 1*20BB= 8 hier maak je dus 8BB per keer winst.

en als hij fold win je 1.5BB
      We gaan er even voor het gemak vanuit dat hij 1 op de 2 keer fold met ene klein PP als je raised naa 4BB en altijd callt als je raised naar 2 BB

in totaal heb je dut -6BB per keer als je raised naar 2BB en
      1/2*1.5+1/2*8=4.75BB per keer als je naar 4BB raised.

je zal dus 7 van de acht keer een caller krijgen die geen set flopt en dan 10 cent extra verdienen maar die 7 keer wegen niet op etgen die ene keer dat jij je hele stack verliest doordat hij een set flopt.

Een zelfde soort rekensom kan je maken voor suited connectors en andere handen die hier kunnen callen maar niet misshcien niet zullen callen bij een 4BB raise.

Jou aanname is verkeerd omdat je maar uitgaat van 1 situatie en geen rekening houd met de andere situatie. raisen naar 2BB is beter als:
      -de speler niet goed oplet en niet ziet dat je hier anders raised dan normaal
      -de speler uit ervaring nog niet weet dat een minraise uit de SB vaak een sterke hand is
      -de speler een hand heeft die hij zal folden op een 4BB raise
      -de speler een 2BB raise wel zal callen
      -de speler hier geen PP of suited connectors heeft en je hem alsnog de verkeerde odds geeft om te callen.

Aangezien je over het algemeen kan stellen dat dit niet het geval is is deze play over het algemeen niet de beste play. Jij bekijkt poker over 1 hand en bedenkt hoe je in deze hand misschien meer winst kan maken, en vaak zal dit werken maar de keren dat het niet werkt wegen zwaarder dan de keren dat het wel werkt en dus zul je over de lange termijn meer verlies (of minder winst) maken dan wanneer je raised naar 4BB.

De betsize van 4BB is gekozen met een reden en de SSS is wiskundig goed onderbouwd. Het is goed om deze strategie niet gedachtenloos aan te nemen maar het is ook niet goed om je eigen aanpassing zomaar aan te nemen zonder open te staan voor kritiek.

Ik snap je gedachtengang voor deze aanpassing, maar in dit geval is deze gedachtengang verkeerd omdat je maar naar 1 soort hand (trash) van de tegenstander kijkt en maar 1 soort tegenstander (een slechte niet oplentende low limit speler) in beschouwing neemt.

Al dit soort dingen zijn al veel vaker bedacht en er is een reden dat deze veranderingen niet zijn ingevoerd. Het is gped dat je dit soort dingen bedenkt want dat betekend dat je nadenkt bij wat je doet en waarom je het doet, maar je moet ook kunnen toegeven dat je gedachtengang fout was en eerlijk naar de kritiek kunnen kijken zonder het weg te wuiven als "een andere mening"
    • 1
    • 2