Bankrollmanagement!!! Win 1 van de 3 backdeals!

• Sharp80
      Sharp80
      Bronze
      Zie voor het volledig nieuwsbericht:
      Win 1 van de 6 backdeals voor aankomende zondag!!!

Wedstrijd 1: Schrijf een betoog over Bankrollmanagement!

Afgelopen dagen is er nogal wat commotie ontstaan in verschillende ledenthreads waarvan de leden experimenten met, laten we zeggen een progressief bankrollmanagement systeem... De ledenthreads kun je HIER en HIER vinden.

Uiteraard heeft iedereen hier een mening over en nu is je kans om hiermee ook een backdeal te winnen! Schrijf in deze thread op hoe jij over bankrollmanagement denkt en welk systeem jij hanteert. En motiveer je standpunt uiteraard!

Ik zal zelf dit weekend ook nog een stukje erover schrijven in deze thread. ;)

De 3 leden die het beste betoog posten zullen een backdeal winnen voor aanstaande zondag.

Je kunt je betoog plaatsen in deze thread tot zondag 10.00 uur. Hierna zal ik voor 12.00 uur de winnaars en reserves bekendmaken.

Let op! De winnaars dienen dan zondag hun deelname tussen 12.00 en 19.00 uur te bevestigen alvorens ik de buy in overboek. Doen zij dit niet voor 19.00 uur dan komen de reserves in aanmerking voor een backdeal.
  • 11 antwoorden
    • NLDPeter
      NLDPeter
      Bronze
      Waarom Bankroll Management

Ik val meteen met de deur in huis. Bankroll management heeft maar één doel, en dat is de geluksfactor te elimineren. Natuurlijk is dit een beetje te simpel omdat het niet zo zeer elimineren is, maar meer onsignificant maken. Geluk heeft niet meer genoeg invloed op je bankroll om een significant verschil te maken.

Een ander doel is natuurlijk dat je zo hoog mogelijk speelt zonder dat geluk effect heeft. Je kan altijd met een $10.000 bankroll 5NL gaan spelen maar dan maak je ook niet veel winst.

Goede bankroll management is dus een optimum vinden tussen het elimineren van geluk en toch zo hoog mogelijk spelen. Gelukkig voor ons, is dit al jaren en jaren gedaan door de pro's en hoeven wij zelf dat optimum niet meer te uit te vogelen. Wij kunnen op google intypen: "bankroll management" en voila het optimum staat op de eerste pagina die je aanklikt.

"Ja maar als ik niet veel inzet win ik ook niet veel, dat is niet spannend genoeg voor mij." Als dit je eerste reactie is nadat iemand je adviseerd bankroll managemant te gaan gebruiken, dan is het misschien niets voor jou. Bankroll management is voor de serieusere pokerspeler die op de lange termijn winst wil maken. Als je poker speelt omdat je van gokken houd dan weet je zelf het beste hoeveel je wil inzetten en heeft bankroll management toch geen nut aangezien je meestal op de lange termijn geld verliest.

Kortom Bankroll management is een manier om de geluksfactor op de lange termijn te elimineren, het word daarom gebruikt door de serieuze pokerspeler die op de lange termijn winst wil maken.

"In the long run there's no luck in poker, but the short run is longer than most people know." - Rick Bennet
    • Dwalende
      Dwalende
      Bronze
      Bankrollmanagement, het belangrijkste wat er is als je een serieuse pokerspeler wilt worden/ bent. Je gebruikt het bankrollmanagement om je door de niveau's heen te worstelen en zo een betere en winstgevendere speler te worden. In poker is het ieder voor zich dus hoe beter je je aan een management houd hoe meer je voor je zelf hebt.

Je moet erg gedreven zijn om je aan een bankroll te houden, want de meeste mensen die ik ken die online spelen, spelen gewoon op het niveau dat als ze drie keer verliezen ze hun hele bankroll kwijt zijn. Het is dus een van de belangrijkste dingen in poker.

Ik pas bankroll management pas sinds kort toe. De periode hiervoor snapte ik er nog niet zo veel van en deed ik het voor de lol. Aan de hand van je eigen management kun je dus als je het goed toepast winstgevend zijn. Het heeft mij op dit moment nog geen grote winsten opgeleverd maar ik heb ook geen verlies geleden. Het gaat dus de goed kant op.
    • marcelhermus
      marcelhermus
      Bronze
      geen backdeal nodig, maar toch een stukje.

als het moelijk te lezen is (pech :D )

BRM is niet een optimaal schema voor. er zijn namelijk zeer veel verschillende schema`s te vinden op internet. en ook per game is BRM verschillend. voor SSS als BSS zijn verschillende bankrolls nodug voor de verschillende limieten.

het enige wat elk BRM voor ogen heeft is niet broke gaan.

de consternatie die nu soms op het forum ontstaat is over het boven je bankroll spelen.

nou begrijp ik dit in zekere mate wel.

als ik op pokerstars opnieuw zou beginnen met 100 dollar zou ik gewoon in de 5,50 sit en go beginnen. dit is boven mijn bankroll, maar ik weet dat ik de limieten kan verslaan. dit heb ik namelijk eerder gedaan.

toch is dit voor eigenlijk de meeste spelers niet aan te raden. simpelweg omdat ze niet weten of ze de limieten wel echt kunnen verslaan.

nou moet ik zeggen dat ik een deel van mijn huidige bankroll ook niet binnen BRM heb behaald. een groot gedeelte heb ik namelijk behaald met headsup games waarbij ik met 50 dollar aan tafel ging zitten. wel heb ik toen heel goed opgelet tegen wie ik speelde. en heb ik een aantal weaktight spelers gedeeltelijk leeggetrokken.

maar we willen dus binnen BRM spelen. het lastige is dat de meeste spelers maar met 50 tot 200 dollar bezig zijn. dit betekent dat je op lage limieten speelt waarbij je vaak maar een paar dollar kunt winnen. kortom het gaat niet echt snel.
      als je nu al een paar maanden niet echt over een grens kan komen wordt het steeds verlijdelijker om boven je bankroll te gaan spelen.

nu zijn er op dat moment altijd 2 mogelijkheden als je boven je bankroll gaat spelen.

1 je verliest vrij snel je gehele bankroll en kan weer helemaal van voor af aan beginnen.
      2 je hebt geluk (in combinatie met redelijk tot goed spel) en je schiet omhoog.

optie 2 is erg leuk, maar dat neemt niet weg dat mensen commentaar op je zullen hebben. je hebt namelijk wel iets doms gedaan.
      optie 1 had namelijk net zo goed kunnen gebeuren. want wat als je toch goed gespeeld hebt en je flush wordt geriverd, of meer van dat soort rare handjes.

hoe goed je ook speelt, boven je bankroll spelen is eigenlijk nooit een goed idee, omdat het risico namelijk veel groter word.

voor mij is poker een lange termijn planning. en lijkt het me erg leuk om er ooit een gedeelte van mijn salaris mee te verdienen.

maar daarvoor moet ik nog heel veel leren en ondertussen wil ik gewoon omhoog gaan in de limieten. en dus hanteer ik een BRM.

ps fishes en donkeys heb je op elke limiet.
    • MiXzZ
      MiXzZ
      Bronze
      Mijn betoog gaat over de psychologische aspecten die ook kunnen bepalen aan wat voor BRM je jezelf moet houden. Iedereen is namelijk anders, met betrekking tot BRM en poker wil ik eerst even heel grof alle spelers over 2 groepen verdelen:

- Groep 1 zijn spelers die zich comfortabeler voelen als er voor hun weinig op het spel staat. Ze spelen op hun best als ze zich veilig voelen in een bepaald limiet. Het is belangrijk dat ze een paar Buy ins kunnen verliezen zonder zich hier meteen druk over te hoeven maken.

- Groep 2 zijn de spelers die het spel niet echt serieus kunnen nemen tenzij er voor hun echt wat op het spel staat/er echt wat te winnen is. Deze mensen spelen juist beter onder druk. Als ze zich strikt aan de BRM richtlijnen houden hebben ze het idee dat ze onder hun limits spelen. Ze gaan dan domme calls maken want "Het is toch maar x$".

Natuurlijk zullen niet alle spelers binnen een groep vallen. En sommige spelers hebben niet echt last van deze psychologische aspecten, chips zijn voor hun chips en ze willen er zoveel mogelijk winnen. Het maakt hun niet uit hoeveel deze "chips" waard zijn. Helaas is deze groep spelers die er helemaal geen last van heeft vrijwel niet aanwezig, meestal houd beweren dat je niet in een van de bovenstaande groepen valt in dat je jezelf voor de gek houd.

Het is dus belangrijk te zoeken naar een limiet waar je jezelf comfortabel voelt! Je wil niet dat je spel negatief word beinvloed doordat je op een bepaalde limiet "scared money" speelt of doordat je de inzetten zo laag vind dat je niet serieus kunt spelen. Tijdens het zoeken naar een comfortabele limiet is het wel belangrijk dat deze comfortabele limiet toch enigsinds binnen je bankroll valt. Is je online bankroll te klein voor een comfortabel limiet dan moet je hem misschien met een storting bijvullen!

Mocht je besluiten je om deze reden niet aan het stricte BRM te houden dan is het wel erg belangrijk dat je jezelf onder controle hebt. Het is absoluut niet mogelijk op tilt te slaan door een bad beat als je boven je BRM speelt, een korte tilt kan je zomaar je hele bankroll kosten! Ben je dus een tilt gevoelige speler dan zou ik zeggen dat dat probleem zwaarder weegt dan spelen op limieten waar je je confortabel voelt. Het zal ook wel zijn opgevallen dat de spelers die op dit forum succesvol zijn zonder dat ze zich aan een stricte BRM houden niet erg tilt gevoelig zijn. Dit is een absolute vereiste!

Conclusie: Voor sommige spelers is het vanwege een psychologisch aspect beter als ze iets boven hun BRM gaan spelen op een limiet waar ze zich meer thuis voelen. Ze kunnen dan met een groter rendement spelen (rendement in BB/hands ofc) en dus is het voor hun verstandig af en toe met BRM te breken. Je moet echter niet veel te ver boven je BRM spelen want dan kun je toch echt alles in een te korte tijd verliezen. Overweeg eventueel bij te storten als je merkt dat de limieten waar je volgens BRM op speelt eigelijk te laag voor je zijn.
    • Herseel
      Herseel
      Bronze
      Dit is wat ik over BRM denk:
      Door aan BRM te doen wil je verhinderen om broke te gaan op een te hoge limiet.
      Daarom speel ik SSS volgens de 30(40) buyin regel. Wanneer ik daar zin in heb echter speel ik weleens een MTT die eigenlijk "te duur" is voor mijn BR. Dit is niet dat ik dan een MTT speel waarmee ik 50% van mijn BR op het spel zet maar gewoon een toernooi met een buyin van een SSS tafel of iets groter (max dubbele buyin). Naar mijn mening kan dit gewoon omdat ik geen fulltime MTT speler ben en ik maar een MTT of 4 per maand speel (en toch wel duizenden handen aan de cashtafels). Wanneer je je inschrijft voor zo een MTT weet je op voorhand dat je je geld kwijt kan zijn, maar ik doe dit gewoon voor de fun. En op deze manier heeft mijn BR toch al enkele mooie sprongen gemaakt.
      Kortweg is BRM voor mij "zien dat je niet broke gaat" eigenlijk. Zoals velen onder ons reeds bewezen kan je met $50 beginnen. Dus in theorie zou je gewoon moeten zien dat je steeds $50 overhoudt :D .
    • Jackcheck69
      Jackcheck69
      Bronze
      Dit is mijn stelling van BRM en ik denk niet dat iedereen het wil horen omdat het ver van veel mensen hun instelling af staat, maar ik wil wel een poging wagen. Het kan zelfs een discussie openen en dat mag altijd...

Omdat ik moeite had om mijn doel te bereiken, het laten groeien van mijn bankroll, paste ik bankroll management toe. Helaas is dat mooi gezegd, maar uitvoeren van zo een taak vergt discipline en inzicht.

Spelen op een verantwoord limit en het stellen van een doel is een pre. Als je bijvoorbeeld begint met poker om het echte geld, speel je aftastend je eerste 1000 handen en doe je ervaring op met wat kleine plusjes en wat grotere minnetjes in je bankroll. Dat hindert niet, want de term die men voor zulke spelers heeft verzonnen is Fish en het geeft aan dat het veel voorkomt.

Als je uiteindelijk wat pijnlijker geraakt bent door een kaarthaai, dan wil je niet meer lichtzinnig overkomen, je wilt serieus jouw kapitaal beschermen. Misschien wil je winst maken en lees je artikelen over bankroll management. Maar je zult het niet alleen met theorie redden. Mijn ervaring is in deze, dat ik het juiste limit aanhoud en ik laat mezelf niet leeg spelen aan tafel. Ik zal zeggen wat ik bedoel, luister...

Stel dat ik $20 heb en 0.05/0.10$ fixed limit speel. Ik neem $5 aan tafel en heb als doel $1 te winnen tijdens een sessie, misschien zelfs iets minder. Ik heb een stop/loss ingebouwd, zoals in de aandelenmarkt en als je dat niet kent, dat is een punt wat ik aanhoud om te kappen wanneer dat bereikt wordt. Ik heb als vuistregel 1/3 van mijn begin stack verloren, ik van tafel. Dat is psychologisch voordeel. Je gaat dan toch iets leveren op jouw account. Als je totaal blut gaat, dan voel je mentaal je zelfvertrouwen kelderen en zelfbeeld kan een graadmeter zijn voor hoe jouw spel beïnvloed wordt. En als je denkt: hmm, nu wil ik zolang door gaan als maar kan en niet stoppen bij $1 winst...

Natuurlijk is $1 niet een groot bedrag. Maar elke dag deze eenheid een maand lang, hey, dat is een volgend limit toch? En wat ik doe, maar dat is mijn overtuiging, ik ga niet de eerste 12 uur terug naar de pokerroom waar ik gewonnen heb. Ik speel als ik wil spelen dan wel bij een andere. De kans ligt zwaar in mijn nadeel, lijkt wel, als ik mijn bankroll achter elkaar wil vergroten. Tot nu toe ben ik pas met dit doel bezig, maar ik word wel gesterkt in mijn BRM, want ik sta op twee sites binnen drie dagen al positiever dan voorheen...
    • Ivanvdl
      Ivanvdl
      Bronze
      Bankrollmanagement!
      Eén van de belangrijkste elementen die direct aan een beginnend pokerspeler moeten aangebracht worden is volgens mij het concept bankrollmanagement.

Wanneer ben je een winnende speler? Uiteraard wanneer je meer geld wint dan verliest in poker. Ja daar zeg ik het volledig. In poker : You win some, you lose some.

Om een winnende speler te worden moet er rekening gehouden worden met 2 elementen. Enerzijds de skills op zich, en anderzijds de geluksfactor.

De geluksfactor is altijd aanwezig. Poker is een spel van incomplete informatie. Door veel te leren en te lezen is het echter mogelijk deze geluksfactor minder en minder je pokerspel te laten domineren.

Maar de geluksfactor wegwerken in poker lukt nooit. Maar goed ook, anders zouden er zich niet steeds opnieuw en opnieuw nieuwe visjes zich aanmelden aan geld doneren aan de sharks onder ons.

De geluksfactor verklaart de variantie in het pokerspel.Het is zeer goed mogelijk dat je 7 BI achter elkaar verliest, zelfs al maak je keer op keer de correcte beslissingen. Het komt meermaals voor dat donks je zwaar luckboxen met marginale hands en je buy-ins gaat verliezen
      Als goede pokerspeler moet je rekening houden met deze variantie en moetje een manier zoeken om deze variantie in te calculeren zodat je niet broke gaat.

De manier die universeel gebruikt wordt bij de pokeraars is bankrollmanagement. Het is een schema die een speler voor ogen houdt. Het schema houdt in vanaf wanneer je kan upmoven naar een bepaalde limiet, of downmoven naar van de ene limiet naar de andere als je echt slecht zou runnen.
      Een algemeen bankrollmanagement is er niet. Het hangt van verschillende factoren af.

Het eerste element is het pokerspeltype. Er is een verschil in bankrollmanagement tussen Limit holdem en No limit holdem bijvoorbeeld omdat de variantie bij No Limit hoger is.

Een tweede element is je eigen speelstijl. Een speler die 30/25 speelt zal veel meer variantie ondervinden in vergelijking met een 18/15 iemand, en zal dus meer buy-ins moeten incalculeren in zen bankrollmanagement.

Een derde element die belangrijk is in bankrollmanagement is hoe winnend je bent op een bepaalde limiet, infeite dus je skilllevel. Als je een limiet echt crusht zal je minder buy-ins moeten incalculeren, dan dat je nog maar voor de eerste keer deze limiet aanvangt.

Een vierde element waar men rekening mee moet houden in het bankrollmanagement is het feit of je nu fullring speelt, shorthanded of headsup. Bij headsupgames hebje logischerwijs veel meer variantie dan bij fullring. Hiermee moet dus ook rekening gehouden worden.

Een vijfde element waar je rekening moet mee houden is het dat het skilllevel op hogere niveaus veel hoger is en er dus meer variantie aanwezig is waardoor je meer buy ins moet incalculeren.

Bankrollmanagement hebje nodig om een winning player te worden. Een heater zonder bankrollmanagement is perfect mogelijk! Deze mensen lachen dan eens met de ‘debielen’ die zich bezig houden met dat bankrollmanagemnt. Maar die ‘debielen’ weten wel beter. Wie laatst lacht best lacht. Diegene die gegarandeert niet broke gaan behoren tot de laatste groep !

Het bankrollmanagement die ik gebruik bij cashgames :
      10NL : move up : 500 ; move down : 100
      25NL : move up : 1200 ; move down : 250
      50NL : move up : 3000; move down : 800
      Verder dan deze 3 limieten heb ik spijtig genoeg nog niet kunnen gaan, maar u begrijpt het principe wel veronderstel ik.

Grtz ivanvdl.
    • MiXzZ
      MiXzZ
      Bronze
      Oorspronkelijk gepost door Sharp80
      Zie voor het volledig nieuwsbericht:
      Win 1 van de 6 backdeals voor aankomende zondag!!!

Wedstrijd 1: Schrijf een betoog over Bankrollmanagement!

Afgelopen dagen is er nogal wat commotie ontstaan in verschillende ledenthreads waarvan de leden experimenten met, laten we zeggen een progressief bankrollmanagement systeem... De ledenthreads kun je HIER en HIER vinden.

Uiteraard heeft iedereen hier een mening over en nu is je kans om hiermee ook een backdeal te winnen! Schrijf in deze thread op hoe jij over bankrollmanagement denkt en welk systeem jij hanteert. En motiveer je standpunt uiteraard!

Ik zal zelf dit weekend ook nog een stukje erover schrijven in deze thread. ;)

De 3 leden die het beste betoog posten zullen een backdeal winnen voor aanstaande zondag.

Je kunt je betoog plaatsen in deze thread tot zondag 10.00 uur. Hierna zal ik voor 12.00 uur de winnaars en reserves bekendmaken.

Let op! De winnaars dienen dan zondag hun deelname tussen 12.00 en 19.00 uur te bevestigen alvorens ik de buy in overboek. Doen zij dit niet voor 19.00 uur dan komen de reserves in aanmerking voor een backdeal.
      Hey Sharp,

Ik heb een probleem met het bevestigen van mijn deelname tussen 1200 en 1900. Ik woon namelijk nog steeds in LA voor mijn stage op het moment. Het is hier nu middernacht en ik ga nu dus slapen. Om 1900 is het hier pas 10.00, omdat het zondag is sta ik liever pas rond 11.00 ofzo op.

Mocht ik een backdeal winnen dan doe ik wel zeker mee met BOTD dus ik wil dat hierbij al bevestigen.

Mn nick is MiXNoTHere
    • Sharp80
      Sharp80
      Bronze
      Er volgt straks een nieuws, maar hier alvast de winnaars:

MiXzZ
      Ivanvdl
      Jackcheck69

Vermeld wel je PokerStars accountname in deze thread en bevestig even je deelname! Hierna zal ik de buy in overboeken

Het toernooi kun je vinden via:
      Tourney-Special- Sunday Hundred Grand
    • Ivanvdl
      Ivanvdl
      Bronze
      Thx !

Men pokerstars nickname is : ivanvdl
      ik bevestig hierbij men deelname uiteraard :)

Alvast bedankt

Ivanvdl
    • Jackcheck69
      Jackcheck69
      Bronze
      Dat zijn nog eens leuke berichten...Bedankt PokerStrategy!

Mijn accountname op Pokerstars: Ashleypit01
      en hierbij bevestig ik mijn deelname.

Fijne middag allemaal ;)