Zeezouts MLT-3 project

• Zeezout
      Zeezout
      SuperModerator
      SuperModerator
      MLT-3 gaat van start

In het kader van de Take 2 bij Full Tilt, heb ik besloten om maar van start te gaan met mijn derde MLT-project. Het betreft 100 MLT's van $2, met een totale investering van $200.

Daarvoor ga ik me baseren op Basic- en Advanced MSS. Deze tactiek sluit erg goed aan bij het MLT-concept en lijkt sterk op mijn spel tijdens de eerdere MLT-series. Waarschijnlijk zal ik wel wat kleine -op reads gebaseerde- variaties aanbrengen.

De opzet

Er wordt gespeeld volgens de regels van MSS op Rushpoker FR.
      Daarbij ga ik uit van een beginstack van 40bb en verlaat de tafel zodra mijn stack op of boven de 45bb komt.

Daalt mijn stack, dan pas ik mijn strategie steeds meer aan richting de SSS.
      Kom ik beneden de 15bb dan is de MLT afgelopen.

Wat eventueel overblijft gaan naar de spaarpot van de MLT. De inhoud van de MLT-pot gaat uiteindelijk naar het totaalsaldo van dit project.

Volgende limiet

Ik blijf op een limiet spelen totdat mijn MLT-BR groot genoeg is voor een buy-in van de volgende limiet. Daar koop ik me weer in met 40bb. Wat eventueel overblijft gaan naar de spaarpot van de MLT.

Kom ik beneden de 15bb, dan is de MLT afgelopen. De spaarpot wordt dus niet meer aangesproken! Het eventuele restant gaan naar het totaalsaldo van dit project.

Edit: dit geldt alléén voor de laagste limiet!!! Bij een hogere limiet ga je van tafel wanneer je nog max. 80% van je beginstack overhebt en dan ga je terug naar de vorige limiet! Wat je nog overhebt, naast je basis 40bb, gaat in de MLT-spaarpot - was ik even vergeten :D ))

ITM

Ik zie een MLT niet als cashgame, maar als een toernooi met cashgames. Daarom hanteer ik ook een ITM-grens. Die ligt bij een break-even opbrengst. Naarmate ik verder kom vergelijk ik het met een standaard payout. Deze zal ik later specificeren.

Simpel toch?

Het principe blijft dus hetzelfde: bij verlies is de MLT voorbij en gaan de restanten naar het totaalsaldo van dit project. Bij winst spaar ik door voor de volgende limiet, of totdat ik vind dat het mooi is geweest en de MLT zelf afsluit met winst.

De resultaten houd ik bij in een simpel spreadsheet.

Voordelen

- Het grootste voordeel is dat je zo lang kunt spelen als je wilt/kunt. Ben je het zat, dan stop je even en desnoods ga je een andere dag verder. Daarnaast bevat het idee een agressief bankrollmanagement, met een vast omlijnde maximale 100 BI verlies. In de praktijk zal dat nooit voorkomen.

- Door het agressieve BRM kun je met je $2 buy-in met wat geluk ook een echt leuke pot oppakken en door telkens de overschotten af te romen en in de spaarpot te zetten, hou je al snel zelfs bij busten nog winst over.

- Je hoeft niet eindeloos op de laagste limiet te blijven hangen om op te klimmen.

- Het is veel spannender dan gewoon grinden.

Nadelen

- Je sluit een MLT meestal af met een cooler. Daar moet je tegen kunnen.

- Net als met een MTT moet je gaan voor de grote ship en niet voor ITM. Daardoor heb je relatief veel verliespotten.

- Je moet steeds adapten aan andere limieten (hoewel ik het ook een groot voordeel vind, want daardoor verdwijnt je 'koudwatervrees' voor hogere limieten veel sneller en ga je jezelf er sneller op thuisvoelen).

Overwegingen

Qua spel zal ik me wel aan limieten moeten aanpassen. Daarom gebruik ik niet exact dezelfde strategie per limiet.

Het voordeel van de Take 2 actie op Full Tilt, is dat ik een voorsprong krijg van $25 wanneer ik de 9 dagen kan volmaken en anders $5 bij 5 dagen spelen.

Het blijft even afwachten of het concept nog steeds werkt natuurlijk, want het is alweer een tijd geleden dat ik er echt mee bezig was. Destijds was het lucratief.

De eerste MLT-3 heb ik ondertussen gespeeld. Ondanks een cooler met QJ tegen JT op een flop met QJx en een J op de river , toch een kleine winst weten te maken van $0,42 (en mijn 5 punten voor de take-2 binnen :D )

Ik hou jullie op de hoogte :s_cool:
  • 55 antwoorden
    • Copymeistrr
      Copymeistrr
      Bronze
      Good luck!

Maar versta de cooler niet..

QJ > TJ op QJxxJ toch? x)
    • Zeezout
      Zeezout
      SuperModerator
      SuperModerator
      Sorry, hij hitte als derde kaart de T op de turn :D
    • raymond20001
      raymond20001
      Bronze
      op hoeveel tafels speel je tegelijk,

veel succes, ga je blog zeker volgen
    • Zeezout
      Zeezout
      SuperModerator
      SuperModerator
      Ondertussen heb ik ook de payout-structuur gemaakt, gebaseerd op een rushpokertoernooi met 593 man. Wanneer ik dus een bepaalde winst heb gemaakt, bereik ik de genoemde plek.

Omgezet naar een $2 MLT-3 kom ik op de volgende structuur:

$ 230,64 --> 1e
      $ 142.25 --> 2e
      $ 102.69 --> 3e
      $ 79.42 --> 4e
      $ 58.50 --> 5e
      $ 42.20 --> 6e
      $ 26.84 --> 7e
      $ 21.27 --> 8e
      $ 16.15 --> 9e
      $ 8.23 --> 10-12e
      $ 5.92 --> 13-15e
      $ 3.59 --> 16-18e
      $ 2.18 --> 19-27e
      $ 1.49 --> 28-36e
      $ 1.02 --> 37-45e
      $ 0.79 --> 46-54e
      > $ 0,00 --> 55-80 (deze heb ik zelf toegevoegd)

Wanneer ik minder dan $2,00 overhoud na een MLT, dan zie ik hem als verloren en zie ik wat overblijft als een KO-bonus in een verloren toernooi.

Het blijft natuurlijk een beetje 'wishfull thinking', maar ach, het is gewoon leuk :D :D :D
    • NietzscheF
      NietzscheF
      Bronze
      5 bb (profit) is wel erg marginaal om de tafel te verlaten en opnieuw te beginnen. Ik vind het concept ook lastig omdat je een spaarpot niet afzonderlijk van je bankroll kunt zien, maar dit zelf bij moet houden. Op pokerstars zou je je eventuele winst/spaarpot nog om kunnen zetten in een andere valuta, bijv in Euros op een Us dollar account.

Met 40BB beginnen en 15 BB overhouden is ook een lastige opgave, omdat je met zo'n kleine stack op de flop en zeker op de turn AI bent of moet folden, als je dan bijv fold is het spel meteen afgelopen denk ik.

En je brm is veel te conservatief, je hebt al 50Bi's voor NL10 (40BB stack).

In wezen speel je het hit and run principe, wat ook werkt, maar je zou al veel meer verdienen met een concept als double the double (een methode die op plo10,plo25/plo50 en plo100 en ook zeker in de NL variant gespeeld kan worden) met minimaal 100BB pas afstappen en opnieuw beginnen. Veel leuker toch?
    • Zeezout
      Zeezout
      SuperModerator
      SuperModerator
      De speelstijl brengt met zich mee dat je vaak met meer dan 5bb de tafel verlaat.

Ik hield vroeger een grens van 10bb aan, maar vaak loop je dan net de laatste paar BB in de problemen vanwege je stacksize.

Overigens zou ik liever met minder beginnen, maar dat kan nou eenmaal niet.

Je moet het een beetje zien als verschillende games die door elkaar heen geweven zijn. Beneden de 25bb kun je overstappen op SSS. Normaal zou je dan bij 15bb bijkopen, maar dat gaat niet, dus is dat einde MLT.

Mijn BR kan wel meer dan NL10 aan, maar ik vind dit gewoon leuk en zie het meer als een spel :D

Wie weet ga ik later wel een BSS-variant spelen hoor :P
    • wessus
      wessus
      Bronze
      deze moet ik volgen, kom er maar meneer Z. ik leun al achterover... draai je ook thief tijdens MLT... :P
    • Zeezout
      Zeezout
      SuperModerator
      SuperModerator
      :D :D :D
    • Zeezout
      Zeezout
      SuperModerator
      SuperModerator
      Vandaag 2 games gespeeld, waarvan er 1 nog loopt.

In de eerste liep ik met AKs+NFD aan tegen een AA die wel waarschijnlijk was, maar die kon ik vanwege de odds niet meer wegleggen.

De derde kwam ik even op NL10, maar ik moest een hand wegleggen en verliet de tafel weer met $3,10

Stand tot nog toe:

MLT 1. +$0.42
      MLT 2. - $2.00
      MLT 3. Stand nu nog -$0,18, maar kan alleen nog beter worden.

Overigens heb ik de beginpost wat aangepast. Ik was namelijk een onderdeel vergeten en juist dat onderdeel is erg belangrijk!

Het overgaan op SSS is in principe alléén bedoeld op de laagste limiet, namelijk RP5. Op de andere limieten ga je een limiet terug zodra je stack beneden 80% van je beginstack is gedaald! Wat je overhoudt gaan in de spaarpot van de MLT en wordt niet meer gebruikt!

Voorbeeld

In mijn 3e MLT moest ik op RP10 een redelijk goede hand wegleggen en kwam ik op een saldo van $3,10. Daardoor moest ik dus terug naar RP5. Daar begin ik (nog wel in deze MLT!!) straks weer met $2. De overgebleven $1,10 van de NL10 game gaat in de spaarpot, waar ook al $0,72 zit van het overstappen naar NL10. Het saldo van deze MLT is dus sowieso $1,82 (=-$0,18) en kan niet meer lager worden, terwijl ik nog een stack van $2 heb om mee verder te spelen.

Het lijkt vrij zinloos om steeds af te romen, maar juist hierin ligt je bescherming tegen downswings. Wanneer je een slechte serie heb verlies je niet veel, maar wanneer je een goede run hebt kun je behoorlijk scoren.
    • Zeezout
      Zeezout
      SuperModerator
      SuperModerator
      In de derde helaas gebust door een slechte call van mezelf. :facepalm:

Het is voor mij nog wel even wennen om niet mijn eigen spel te spelen, maar de strategie te volgen. Daardoor maak ik best nog wat fouten, maar ach, dat slijt wel.

Ik dacht trouwens dat de happy hour punten dubbel telden, maar dus niet voor de take 2. Moest dus nog wat meer puntjes pakken en ben nu onderweg met MLT nr. 4

Na 1 game sta ik nu op $2,82, dus max. -$1,18, daar de $0,82 in de pot komen en ik de volgende (morgen) weer begin met $2.
    • raymond20001
      raymond20001
      Bronze
      interessant, begin het te begrijpen. Tot welke limiet ga je?
    • Zeezout
      Zeezout
      SuperModerator
      SuperModerator
      Dat hangt helemaal af van mijn stemming en durf op dat moment.

In principe ga je gewoon door totdat je een keer bust. Als het goed is heb je bij een diepe run dan al zóveel veilig gesteld dat je toch een leuke ship hebt.

Je kunt natuurlijk ook gewoon stoppen wanneer je (bijvoorbeeld de 'eerste plaats') vindt dat je genoeg hebt. Dan doe je alles als resultaat en begin je opnieuw.

Overigens heb ik dit ook met 100bb gedaan, wat an sich ook beter liep, maar ik speel gewoon liever shortstack of desnoods midstack.

Zoals ik al zei ligt het grootste voordeel in het volledig benutten van je goede runs en het beperken van verliezen tijdens je slechte runs. Of je dat doet met bigstack of met midstack maakt alleen uit voor hoeveel je evt. kunt verliezen/winnen.
    • Zeezout
      Zeezout
      SuperModerator
      SuperModerator
      Vandaag zal er niet veel van pokeren komen. Hoogstens even mijn 5 punten op FTP halen.

Het is prachtig weer om de laatste verflaag over de bodem van mijn boot te leggen, dus dat wordt eerst schuren en dan aflakken vandaag :D

Dan nog een anti-aanplaklaagje erop en dan kan er aan de bovenkant worden begonnen.

Yeah!!!! :s_biggrin:
    • Zeezout
      Zeezout
      SuperModerator
      SuperModerator
      Pfieuw, was even zweten om mijn puntjes binnen te halen. Het kan verkeren zogezegd...

In MLT 4 begon ik lekker, met na twee games een MLT-stack van $3,21, maar helaas liep ik tegen een cooler aan, toen mijn AKo geen stand hield tegen een QJ.

We hitten een KQx-flop, maar hij kreeg er helaas nog een Q op de river bij :D

De vijfde MLT is nog niet afgerond, maar staat in ieder geval al op $0,15 winst. Ik sta nu op een saldo van $6,15 en kan de volgende game op NL10 spelen. Dat wordt morgen, want voor vandaag heb ik de punten al binnen. :D

Nog twee dagen en dan pak ik sowieso de $5 bonus.
    • Zeezout
      Zeezout
      SuperModerator
      SuperModerator
      Helaas moest ik wat klappen incasseren op RP10 en moest ik terug naar RP5 omdat mijn stack beneden de 80% daalde.

Daar liep ik helaas aan tegen een riverqueen en werd ik gebust.

Door het 'spaarpotje' uiteindelijk op $3,74 gekomen, dus MLT 5: $1,74 winst.

Het is nog wachten op een keer een leuke pot op NL10.

In MLT 6 sta ik nu op een saldo van $4,20, dus morgen weer verder op NL10, met nog een maximaal verlies van $1,80.

To be continued....
    • Zeezout
      Zeezout
      SuperModerator
      SuperModerator
      Ik heb nu 8 MLT's gespeeld, maar heb besloten om het toch anders te gaan aanpakken.

De MSS voldoet i.m.o niet genoeg om deze opzet vol te houden. An sich is de strategie denk ik wel goed, maar de eventuele edge is te klein voor de opzet van mijn MLT.

Ik heb nu diverse malen handen moeten wegleggen die ik normaal wel zou spelen met een grotere stack en loop te vaak aan tegen 'verplichte calls'. Daardoor krijgt de MLT niet de ruimte om tot groei te komen.

Het voelt gewoon niet prettig meer. Is subjectief, dat weet ik (zeker omdat ik net twee keer ben gebust met een pechgeval en een slowplay), maar ik speel voor mijn plezier en ga me dus niet in hoeken wringen om iets te laten lukken.

Daarom ga ik waarschijnlijk niet meer met MSS maar met BSS beginnen op de eerste limiet(en) en nog even wat rommelen aan mijn opzet.

Deze fase sluit ik dus af, maar ik ga morgen wel verder met een nieuwe serie, die ik dus begin met 100bb.

Gespeelde MLT's: 8
      Inzet: $16
      Opbrengst: $18.54
      ROI: 15,8%

Verder heb ik hiermee de Take-2 bonus van $5 vrijgespeeld, dus de totale opbrengst is $7,54

1. +$0,42 55-80e plaats
      2. -$2,00 busted
      3. +$0,19 55-80e plaats
      4. -$0,79 busted, 1,21 aan KO
      5. +$3,74 13-15e plaats
      6. +$4,98 13-15e plaats
      7. -$2,00 busted
      8. -$2,00 busted
    • m4cs3th
      m4cs3th
      Bronze
      Is MLT een toernooi waarbij je uit kan cashen tussendoor?
    • Zeezout
      Zeezout
      SuperModerator
      SuperModerator
      MLT is een 'toernooi' met cashgames.

Je speelt als basis bijvoorbeeld op rushpoker NL5, maar kunt uiteraard ook andere varianten kiezen.

Je kunt dan ook ieder moment stoppen wanneer je de winst genoeg vindt, of wanneer je even weg moet of zo. Dat is het leuke van deze opzet. Je kunt natuurlijk ook doorspelen voor een grotere ship.

In feite moet je het een beetje zien als een speelse vorm van agressief bankrollmanagement.

Het verschil met normale cashgames is dat je niet per hand kijkt naar je bb/100, maar dat de handen binnen een MLT een geheel vormen en je dus kijkt naar je buy-ins/winst, net zoals bij een MTT.

Gewoon cashgamen is mij te saai, daarom heb ik destijds deze variant bedacht. Overigens kun je het principe natuurlijk ombouwen naar elk type game, dus ook naar SNG of MTT.

Voor mij is de spanning van het opbouwen van een leuke MLT gewoon een pluspunt, naast het opdoen van ervaring op de volgende limiet(en).

Zoals eerder gezegd gaat het er mede om dat je op deze manier je bad runs concentreert op de lage limiet en met een good run wel eens leuk kunt scoren.

Deze serie had ik een mixed run van flink wat coolers, maar ook leuke suckouts.
    • m4cs3th
      m4cs3th
      Bronze
      Ik probeer met alle macht je te begrijpen maar ik snap er geen reet van :D

In principe is het in de basis gewoon een cashtafel? Of is de basis een toernooi?
      Ik ken namelijk op fulltilt toernooien waar je kunt "uitcashen" wanneer je dat ook maar wilt. Die zijn er echter niet zoveel.

Met cashtafels kun je ook systematisch opbouwen en kijken hoever je komt met 1 x BI ... dat heb ik ook wel vaker gedaan maar het blijft dan in essentie een cashgame.

Sorry dat ik je niet echt begrijp ... je concepten zijn namelijk verder altijd wel cool :D