Tilt... Help!

• cowboykoen
      cowboykoen
      Bronze
      Hey mensen,

Gisteren helaas mijn gehele BR weggegooid, ik zou graag jullie advies horen wat te doen. Wat geschiedenis:

In september vorig jaar werden er in een snookercentrum elke donderdag tournooitjes gehouden voor 10 weken met een buyin voor 2 euro. Ik pokerde heel soms met vrienden en het leek mij leuk mee te doen. Ik was 100% vis.
      Elke avond na de tournooitjes werden er cashgames gehoud met €10,- buyin. Blind 20-20cent. Ik wist niet veel maar wel dat een set en koning/azen goed waren etc. De mensen daar waren absurt loose en hadden denk ik allemaal een VPIP van rond de 80 en calde ook alle raises etc. Ik ben daar tight gaan spelen en won op een avond rond de 20 a 30 euro.
      De tournooitjes vond ik steeds minder interessant en cashgamen steeds leuker, ik ben bij de bieb ook wat pokerboeken gaan lezen en won steeds meer.

Toen ben ik op everest ook begonnen en had het idee dat ik echt goed was in pokeren (preflop kon ik redelijk inschatten op flop was ik eigelijk al compleet verloren). Ik had 10 gestort en met een lucky upswing in enkele weken naar 200 gegaan. Deze 200 was ik ook snel genoeg weer verloren toen ik op de NL100 ging spelen en nog nooit van BRM had gehoord. Vervolgens ben ik redelijk wat stortingen verloren en hield ik het even bij het snookercentrum waar ik wel goed won (laag niveau). Hier ben ik van de 10 euro naar 450 gegaan, toen kreeg ik te horen dat het snookercentrum dicht ging…
      Iemand van het snookercentrum speelde in denbosch in NL100 game. Ik dacht, op internet gaat het toch niet goed misschien lukt de NL100 live wel. Ondertussen had ik wel zo'n 8 pokerboeken gelezen en veel pokersites bezocht met informatie (PSS nog niet). Daar ben ik helaas in 1 avond 240 euro verloren waar ik hard voor gespeeld had. Erg jammer, was ook nog eens door badbeats (AA preflop allin tegen QQ en op de turn een Q).

Ik begreep dat 210 euro veel te weinig voor NL100 was. Toen ben ik op pokerstrategy terecht gekomen en heb ik mijn 50 dollar gehad. Deze had ik tot redelijke hoogte opgebouwd totdat ik een badbeat sessie had en weer eens ging tilten. Net als op everest kan ik op de een of andere manier niet tegen een verliessessie en wil ik het altijd terugwinnen. Als ik 2 buyins down ben ga ik een limiet hoger, en dan nog 1 en nog 1… Toen heb ik mijn gehele roll weggegooid en nog eens 500 euro meer.
      Na een week niks doen vond ik het toch jammer compleet te stoppen na al de geleverde moeite en heb ik 15 euro gestort en ben ik NL25 gaan doen. Hier had ik tot 800 upgegrind en ging toen weer de fout in om verliezen terug te proberen te winnen. Gelukkig pakte het goed uit en eindigde ik op 1200. 1000 had ik gecasht en 200 overgehouden. Toen ben ik echt super goed alle artikelen gaan lezen, videos kijken, coachings, handbeoordelingsforum lezen etc. Met de 200 op NL25 gaan spelen 3 weken terug en in 3 weken upgegrind tot de 1000.
      Gisteren wou ik voor de take2 promotie mijn punten halen. Ik kreeg de ene na andere badbeat en tegen mijn AA etc werd alles gefold preflop. Stom genoeg aan de NL400 gaan zitten om verliezen (2 buyins) goed te maken. In 2 grote handen die niet erg slecht gespeeld waren maar toch fout afliepen (beide tegen geslowplayde KK's) mijn gehele bankroll verloren….

Nu ben ik het echt beu! Ik twijfelde weer geheel te stoppen. Op NL25 beat ik de game echter hard met een winrate van 20BB-100 handen en ik wordt steeds beter. Wil ook echt ver komen met pokeren maar die klote tillt verpest het elke keer weer!!!! Heb vandaag de psychologieartikelen weer een gelezen en wil dit ook gaan proberen uiteraard.

Wat denken jullie dat ik het beste kan doen? Heb toch maar 15 euro gestort vanochtend en ff 20 min gespeeld op NL25 en er weer 50 van gemaakt (krijg nog rakeback en take2 bonus dus heb dan weer een bankroll van +- 125 dollar).
      Ik weet dat ik die 125 makkelijk kan uitbouwen tot bijv weer 1000 dollar in een maandje of anderhalf. Het is ook geen scared money, mocht het mislukken stort ik opnieuw. Vind mijn skills te goed om op NL2/5/10 te starten, 25 gaat echt heel makkelijk.

Ben alleen zo bang weer alles weg te tilten als ik redelijk hoog sta op de NL400 tafel…
      Iemand ideeén wat te doen? Had het voornemen om alles boven de 400 weg te storten, maarja dat is ook weer niet de kern van het probleem.

Ik hoor het graag!
  • 29 antwoorden
    • m4cs3th
      m4cs3th
      Bronze
      Wellicht vaker je bankroll afromen? Als je inderdaad zo goed kan pokeren moet je gewoon bij een superdag een flink stuk weghalen. Op zo'n manier kun je in ieder geval een drempel leggen voor jezelf zodat je niet doorgaat met geld van je bankroll.
    • Beowolff
      Beowolff
      Bronze
      Het enige probleem wat ik jou hoor vertellen is dat je je niet aan BRM kan houden, omdat je niet tegen de downswings kunt.

Het feit is echter dat downswings, badbeats, suckouts bij poker horen, mensen zijn over het algemeen live wat looser omdat het % handen per uur wat lager is dan on-line.

Je moet je zelf gewoon forceren om aan BRM te houden ook al tilt je als je verliest. Ik had dit probleem eerst ook, maar je moet gewoon blij zijn als je het geld op het goede moment erin knalt (dus wanneer je voor staat) want dan is het gewoon +EV. Over langere termijn win je ;) .

Strikt volgen van een BRM is de oplossing voor het niet STEEDS weer opnieuw een depo maken. Als je dit niet wilt moet je je zelf afvragen of je poker puur voor het geld doet of omdat je er ook plezier aan hebt.

Dus ben gewoon consistent met BRM en speel solid en alles komt goed!

EDIT: 15 euro storten en op NL25 gaan spelen is gewoon 99% faal. Of stort 500(625 dollar) en ga daar spelen. Of stort 50 dollar en begin bij NL2 en werk jezelf up.

Op een gegeven tijdstip zal je downswing zo erg zijn, dat je dacht dat dat niet mogelijk was.
    • Toxicgod
      Toxicgod
      Bronze
      Enige wat ik lees eigenlijk is: Zodra ik verlies ga ik een nivea hoger om het terug te winnen.... 1 van de grootste en tevens ook 1 van de meest gemaakte fouten.

Ik adviseer je om zoveel mogelijk te lezen op deze pagina. Dus vooral de eerste stukken.. En je hier ook aan HOUDEN!! Als je dat kan.... En kan vasthouden wordt je een winstgevende speler!

Winnen is 1 ding.. Je geld houden en beschermen tegen jezelf is een 2de. ;-)

http://nl.pokerstrategy.com/strategy/psychology/
    • elderwon
      elderwon
      Bronze
      Zoals hierboven al gezegd heb je twee grote problemen:
      1: bankrollmanagement
      2: tilt

Als je 1 niet eerst aanpakt mag je 2 nog zo goed onder controle krijgen, je zal je of doel niet bereiken of het sneel weer verliezen als je het toch haalt.

Als je echt een goeie speler bent zou het zonde zijn om door deze twee punten, en dan vooral he eerste, je "pokercarriere" om zeep te helpen.
      Get a grip en werk eraan!
    • flamman86
      flamman86
      Bronze
      Yep, note to that "Op een gegeven tijdstip zal je downswing zo erg zijn, dat je dacht dat dat niet mogelijk was."

Geloof me het is waar. Je kan ik 5K handjes 16BI onder je EV lijn lopen en geen een pot winnen om de verliezen gedeeltelijk goed te maken. Je speelt perfect maar 50%,80% of 95% het maakt niet uit je word gesuckt keer op keer.

Ik speel wel volgens BRM en heb zojuist zon downswing kunnen ontvangen. Ik heb ook op NL100 gespeelt, maar heb me sinds ik bij PS speel met mezelf afgesproken dat ik me aan BRM ga houden met de gekregen 50$(dat betekende NL2 :( ). Hierdoor ben ik nog steeds in staat te spelen zelfs door die downswing. En ik weet dat tijden zullen keren en ik wel weer omhoog ga.

Was op het punt om NL25 te runnen in twee maanden tijd, nu door de downswing duurt dat nog even, maar alsnog een goede prestatie. Als pluspunt is dat je elk level wat bijleert ipv opeens een hoog level te gaan spelen en niet meer zo makelijk word afbetaalt. Het is frustrerend om langer te moeten wachten om level up te gaan, zeker als dat puur komt door een badswing, maar het is een stuk beter dan telkens moeten bijcashen.

Dan ga ik nog liever terug naar NL5 (wat ik ook weer even heb gedaan om af te koelen). Op nl25 kun je tog nog niet echt denken aan geld, dus wacht liever tot ik me via BRM heb opgebouwt tot 2500$ om NL100 te proberen. Dan weet je zeker dat je een kans maakt daar en kan je een swing opvangen.
    • cowboykoen
      cowboykoen
      Bronze
      Daar zat ik ook over te denken ja m4cs3th, steeds gedeeltes wegboeken.

Thanks voor de reactie.

Beowolff, mijn verstand weet deze dingen ook maar mijn emoties nemen toch telkens weer over ?( Tuurlijk wil ik mij aan BRM houden en begrijp ik variance etc).
      Het stomme is dat als ik verlies sta ik alles vergeet kwa regels op BRM etc, ik speel nog wel mijn A game en ben super scherp maar speel op een limiet waar ik 1 a 2 buyins voor heb op dat moment, daar gaat het mis!

Pokeren doe ik ook voor het plezier maar moet eigelijk nog meer afstand van de dollars nemen zodat het me niet raakt als ik verlies, ben echt een slechte verliezer! Wil zo graag mogelijk elke sessie succesvol afsluiten.
      Hebben jullie dit niet / hebben jullie verliessessies die je ook echt met verlies afsluit? en hoe zet je dit dan van je af?

Hier zit bij mij het grootste probleem gewoon niet te kunnen verliezen :f_mad:

Verder snap ik dat 15 euro te weinig voor NL25 is. Toch heb ik het al 2x geflikt om die 15 naar de 1000 uit te bouwen op NL25. Zit nu dalijk ook al weer op 125 dus zou 5 buyins moeten verliezen, overkomt me eigelijk nooit zolang ik niet tilt. Mocht ik het verliezen stort ik een nieuwe 15, en telkens weer totdat het wel lukt!

Wel grind ik op NL25 tot de 1250 en dan pas NL50. De limieten erna ook strikt volgens BRM.

Moet alleen echt van dat MOETEN winnen idee af.... :(
    • KaiserSochez
      KaiserSochez
      Bronze
      Een heeel herkenbaar verhaal Koen,

En je bent echt niet de enigste. Heb hier ook een flinke tijd last van gehad en er hetzelfde op gereageerd.
      Telkens als ik door een paar achtereenvolgende badbeats verloor, ging ik 1 level omhoog om mn verlies terug te winnen, en speelde dan tight aggressief (alla alles op alles).
      Als ik dan weer verloor van een paar flut kaarten ging ik juist op een lager level spelen. Maar speelde dan erg loose aggressief, door het idee dat die spelers dan minder goed waren en veel blufte.... Als dit dan ook niet werkte kreeg ik het 'schijt aan alles en iedereen' effect, waardoor ik gewoon regelmatig all-in ging met whatever kaarten dan ook. Volledig op tilt dus.
      Hoe dan ook, op het eind eindigde mn bankroll telkens op nul, and mn bankrekening langzamerhand ook...

Ik had meestal de kwaal dat ik telkens, na een paar dage rust, super goed begon, en me dan na enkele uurtjes zwaar overschatte waardoor ik dan heel mn winst weer verloor. Daarna sloeg ik dan op tilt en reageerde ik zoals ik voorheen beschreef.

Nu heb ik mezelf een paar strikte regels opgelegd, waaronder inderdaad al de zaken uitgelegd in de psychologie artikelen overhier.
      Ook moest ik leren, zoals Beolwolff ook zegt, om puur voor de lol te spelen ipv van voor het geld. Ik merkte dat als ik dat doe mn bankroll dan automatisch wel weer stijgt na een downswing.
      En mn belangrijkste les; als ik dan toch mn bankroll weer aan moet vullen na een flinke down dan ALLEEN MET GELD WAT IK OOK DAADWERKELIJK KAN MISSEN!!
      Dit laatste was echt het belangrijkste, anders begon het hele verhaaltje weer opnieuw...

Hoe dan ook, kop omhoog kerel, en laat je niet tilten! Dr komen vanzelf weer beter tijden, als je je verstand dr maar bij houdt. ;)

Succes!
    • flamman86
      flamman86
      Bronze
      nog nooit 5 suckouts achter elkaar gekregen? Of je speelt weinig tafels of you are the luckyest man in the world. Geloof me dat moment komt sneller dan je denkt.

En als je 25 dolar van je 125$ bankroll verliest of 50$, vind ik het niet gek dat je tilt. Geloof me dat doet 90% van de spelers. We hebben het hier over 1/5 tot 1/2 van je totale bankroll.

De BRM is juist ontwikkeld om je door deze swings heen te krijgen. Je gaat een stuk minder hard tilten als je 75$ verliest van je 700$ bankroll, tis maar 10% en als je het er goed in kreeg no harm done. Dan wanneer je 50% van je roll erdoorheen gooit in 1 handje.

Zelfs je sets kunnen 4x achter elkaar gekraakt worden door AA die donkcalled en zijn 5% hit. Geloof me ik weet er van. Tis onwaarschijnlijk, maar toch zeker mogelijk en hoe meer handjes je speelt hoe waarschijnlijker deze mogelijkheid word.
    • cowboykoen
      cowboykoen
      Bronze
      Oorspronkelijk gepost door KaiserSochez
      Een heeel herkenbaar verhaal Koen,

En je bent echt niet de enigste. Heb hier ook een flinke tijd last van gehad en er hetzelfde op gereageerd.
      Telkens als ik door een paar achtereenvolgende badbeats verloor, ging ik 1 level omhoog om mn verlies terug te winnen, en speelde dan tight aggressief (alla alles op alles).
      Als ik dan weer verloor van een paar flut kaarten ging ik juist op een lager level spelen. Maar speelde dan erg loose aggressief, door het idee dat die spelers dan minder goed waren en veel blufte.... Als dit dan ook niet werkte kreeg ik het 'schijt aan alles en iedereen' effect, waardoor ik gewoon regelmatig all-in ging met whatever kaarten dan ook. Volledig op tilt dus.
      Hoe dan ook, op het eind eindigde mn bankroll telkens op nul, and mn bankrekening langzamerhand ook...

Ik had meestal de kwaal dat ik telkens, na een paar dage rust, super goed begon, en me dan na enkele uurtjes zwaar overschatte waardoor ik dan heel mn winst weer verloor. Daarna sloeg ik dan op tilt en reageerde ik zoals ik voorheen beschreef.

Nu heb ik mezelf een paar strikte regels opgelegd, waaronder inderdaad al de zaken uitgelegd in de psychologie artikelen overhier.
      Ook moest ik leren, zoals Beolwolff ook zegt, om puur voor de lol te spelen ipv van voor het geld. Ik merkte dat als ik dat doe mn bankroll dan automatisch wel weer stijgt na een downswing.
      En mn belangrijkste les; als ik dan toch mn bankroll weer aan moet vullen na een flinke down dan ALLEEN MET GELD WAT IK OOK DAADWERKELIJK KAN MISSEN!!
      Dit laatste was echt het belangrijkste, anders begon het hele verhaaltje weer opnieuw...

Hoe dan ook, kop omhoog kerel, en laat je niet tilten! Dr komen vanzelf weer beter tijden, als je je verstand dr maar bij houdt. ;)

Succes!
      Thanks man! Ik ga inderdaad de artikelen echt een goed doornemen van de psychologie om van dit probleem af te komen! Zoals andere mensen het ook al zeggen is winnen 1 ding maar vasthouden van je winst het andere!
      Ik ga echt hard proberen downswings te relativeren en niet meer teveelnaar het geld te kijken, daar ben ik nu wel enorm mee bezig zat zelfs uit te rekenen hoeveel ik ongeveer per uur haalde en hoelang het zou duren om naar het volgende limiet te gaan etc..
      Ik merk wel dat als ik korte sessies speel (uurtje) ik echt plezier heb en het enorm leuk vind, 1 a 2 sessies per dag. Als ik meer ga doen is dit meestal puur vanuit het oogpunt van geld verdienen. Zal eens wat minder gaan spelen :)

Ook ga ik proberen in downswings gewoon op het limiet te blijven en indien gedwongen lager te gaan. De NL 25 hou ik nu nog wel even als bodem aan omdat ik voldoende eigen geld heb om tot de 25 buyins te komen, ik stort het echter niet allemaal in 1x omdat ik nog niet het vertrouwen heb dat ik het niet wegtilt.
      Nu kan ik de 1000 dollar verlies nog uitstaan omdat het gewonnen geld was, als dit eigen geld is wordt dit anders...

tnx voor de replies iig! Mochten er nog meer tips zijn etc hoor ik het graag
    • cowboykoen
      cowboykoen
      Bronze
      Oorspronkelijk gepost door flamman86
      nog nooit 5 suckouts achter elkaar gekregen? Of je speelt weinig tafels of you are the luckyest man in the world. Geloof me dat moment komt sneller dan je denkt.

En als je 25 dolar van je 125$ bankroll verliest of 50$, vind ik het niet gek dat je tilt. Geloof me dat doet 90% van de spelers. We hebben het hier over 1/5 tot 1/2 van je totale bankroll.

De BRM is juist ontwikkeld om je door deze swings heen te krijgen. Je gaat een stuk minder hard tilten als je 75$ verliest van je 700$ bankroll, tis maar 10% en als je het er goed in kreeg no harm done. Dan wanneer je 50% van je roll erdoorheen gooit in 1 handje.

Zelfs je sets kunnen 4x achter elkaar gekraakt worden door AA die donkcalled en zijn 5% hit. Geloof me ik weet er van. Tis onwaarschijnlijk, maar toch zeker mogelijk en hoe meer handjes je speelt hoe waarschijnlijker deze mogelijkheid word.
      ik speel 2 rush tafels, 1000 handjes per uur. Eigelijk nog nooit 5 buyins verloren nee op een rij. Alleen bijv 1 dure buyin val 400 dlr. Gister 700 zelfs omdat ik deep zat op die 400 tafel...

t vreemde is dat ik puur kijk wat ik verloren heb, niet wat ik nog over heb. Dat wil zeggen dat het voor mij persoonlijk niet uitmaakt of ik 75 verlies met een roll van 125 of van 1000. Ik heb toch continu de drang om die 75 terug te pakken omdat ik geen verlies wil hebben (voor mijn gevoel heb ik dan voor niks gepokerd die avond en dat vind ik dan klote).

Dit is juist die mentaliteit waar ik van af moet, zal in mijn persoonlijkheid zitten. Ik begrijp dat ik niet altijd kan winnen, toch kan ik gewoon mijn pc niet uitdrukken na 1 uur spelen en 75 dollar verlies, dat moet en zal dan terugverdiend worden :-(

Waarschijnlijk denk ik dan toch teveel in geld en moet gewoon kijken of ik wel/niet goed gespeeld heb en als ik goed gespeeld heb gewoon denken 'pech gehad, volgende keer beter' en als ik slecht gespeeld heb hiervan leren.

Moeilijk iig, wat zou het fijn zijn als ik geen emoties had :-)
    • m4cs3th
      m4cs3th
      Bronze
      En wat iedereen zegt: BRM is heel belangrijk.... of zoals een spreekwoord zegt: don't put all your money on the same horse

Suckouts achter elkaar krijgen is wel vreselijk vervelend maar niet vreemd helaas.
    • Wryzeth
      Wryzeth
      Bronze
      Dit soort posts zie je wel vaker. Ik vind deze situatie vervelend voor je, maar aan sympathie heb je niks als je hier vanaf wil. Dus dan maar lekker bot:

- Stop met het kijken naar je Cashier.
      - Zorg dat je in HEM of waar dan ook de resultaten van je sessie niet kan zien. Er staan posts op het forum waar dit is uitgelegd.
      - Kijk na een week of zelfs langer (ligt er aan hoe goed je BRM is, in jouw geval zou ik 40 buy-ins nemen zodat je je nooit druk hoeft te maken of je moet downmoven of niet) hoe je het hebt gedaan en NOOIT voor je een sessie gaat spelen. Als je niet tevreden bent met de resultaten, ga dan NIET pokeren, maar wacht een dag zodat je niet zwaar op tilt je verliezen probeert terug te verdienen, want dat zal het alleen maar erger maken. Zelfs als je resultaten positief zijn is het slim om die dag alleen te gebruiken voor analyse. Hoe goed heb je handen gespeeld? Twijfelgevallen meteen op het forum plaatsen voor analyse van een handjudge.

Dus samengevat: zorg er voor dat je niet naar je resultaten kan kijken tijdens of na een sessie. Neem 1 dag in de week waarop je niet pokert maar de hele vorige week gaat analyseren, handen post en aan je spel werkt. Daardoor ga je alle dingen die je leert op die dag de week daarna meteen toepassen en wordt je beter zonder te tilten van je resultaten. Als je een keer een grote pot verliest, sluit meteen alles. Alleen als je je helemaal goed voelt kan je doorspelen.

Als je dit al niet kan opbrengen, stop dan maar met poker. Als je na al jouw ervaringen er nog niks van hebt geleerd, moet je gewoon realistisch zijn en je realiseren dat poker misschien niet jouw ding is, in ieder geval niet om "professioneel" te spelen met als doel geld te verdienen.
    • Toxicgod
      Toxicgod
      Bronze
      Wat tevens ook helpt is dit:

Gisteren verloor ik weer met AA tegen TJo. Allin preflop.
      Ik open Pokerstove en kijk wat zijn kansen preflop waren..

Weet even niet meer hoeveel het was maar zeg dat het 8% is tegen mijn 92%..

Ik denk dan heel simpel:
      - Als we deze hand 100x spelen. Win ik hem 92 keer.. KASSA!!! En ik glimlach en ik speel verder.

En dat houd mij vrolijk na bad beats. (Dus geen tilts)
    • flamman86
      flamman86
      Bronze
      mij gafiek van vorige week, nog geneens alles, op mijn laptop liep ik ook nog is 50$ onder EV in 2K handjes. Zoals je ziet krijg ik het er goed in, mijn BR vermelt me anders.
      Meeste keren was het set vs overpair of FD, de coolers zijn dan nog niet bekeken, zoals AA en iemand die je reraise called met botompair. Of runner runner downcallers.

Geloof me tis dus mogelijk om keer op keer je nuthand AI te krijgen en zwaar voor te staan yet.... poker
    • cowboykoen
      cowboykoen
      Bronze
      Oorspronkelijk gepost door Wryzeth
      Dit soort posts zie je wel vaker. Ik vind deze situatie vervelend voor je, maar aan sympathie heb je niks als je hier vanaf wil. Dus dan maar lekker bot:

- Stop met het kijken naar je Cashier.
      - Zorg dat je in HEM of waar dan ook de resultaten van je sessie niet kan zien. Er staan posts op het forum waar dit is uitgelegd.
      - Kijk na een week of zelfs langer (ligt er aan hoe goed je BRM is, in jouw geval zou ik 40 buy-ins nemen zodat je je nooit druk hoeft te maken of je moet downmoven of niet) hoe je het hebt gedaan en NOOIT voor je een sessie gaat spelen. Als je niet tevreden bent met de resultaten, ga dan NIET pokeren, maar wacht een dag zodat je niet zwaar op tilt je verliezen probeert terug te verdienen, want dat zal het alleen maar erger maken. Zelfs als je resultaten positief zijn is het slim om die dag alleen te gebruiken voor analyse. Hoe goed heb je handen gespeeld? Twijfelgevallen meteen op het forum plaatsen voor analyse van een handjudge.

Dus samengevat: zorg er voor dat je niet naar je resultaten kan kijken tijdens of na een sessie. Neem 1 dag in de week waarop je niet pokert maar de hele vorige week gaat analyseren, handen post en aan je spel werkt. Daardoor ga je alle dingen die je leert op die dag de week daarna meteen toepassen en wordt je beter zonder te tilten van je resultaten. Als je een keer een grote pot verliest, sluit meteen alles. Alleen als je je helemaal goed voelt kan je doorspelen.

Als je dit al niet kan opbrengen, stop dan maar met poker. Als je na al jouw ervaringen er nog niks van hebt geleerd, moet je gewoon realistisch zijn en je realiseren dat poker misschien niet jouw ding is, in ieder geval niet om "professioneel" te spelen met als doel geld te verdienen.
      Tnx! Goeie!
      Ik zit nu tijdens mn sessie al 100x op de cassier knop te klikken en te tellen of ik winst/verlies sta! Hierdoor raak ik ook wel op tilt als t klote gaat en ik goed gespeeld heb. Ik ga je advies opvolgen!!
      Reviewdag is ook een goed idee. Op Zondag ga ik dit dan voortaan doen, dit wil ik mijn studie/review dag maken dan. Op zondagmiddag zitten er toch redelijk weinig vissen heb ik het idee.

Van toxicgod is idd ook een goeie om daarna rustig te relativeren obvv stats
    • NietzscheF
      NietzscheF
      Bronze
      Weet niet of je er iets mee kunt, heb een paar notes voor mijzelf gemaakt omtrent tilt:
      Notes:

Angst om te verliezen, falen, onacceptabel, doelfailure. Interpretaties gaan samen met emoties, autopilot gedrag, omzetten naar rationeelpatroon.

Persoonlijke angst (onafhankelijk van winrate). Breaking it down > donk hits 2 outer > sterk gevoel van gefaald te hebben/oneerlijk behandelt te zijn > Emotie gevoelens van gefaald te hebben en een opeenstapeling van woede die een uitweg/ afreageer uitlaatklep nodig heeft.

Bad variance > ongelukkig gevoel rationaliseren > long run denkpatroon > it happens ik maakte de juiste play.

Tilt controle:

Tilt bestaat, hoe ermee om te gaan. Tiltmood is een reactie: lichaam/geest waarin de denkfuncties verre van optimaal reageren op nieuwe situaties. Frustratie motieven nemen de overhand en blokkeren clear mind/objectief. (Emotionel systeem breaks down higher brainfunctions)

Ademhaling, Denken lukt niet in tiltmood, dus je hebt handvaten nodig waarin je deze situatie herkent en daarnaar kunt handelen.

Trigger tilt > resultaat gericht zijn, let op ademhaling na bad beat.

Stressrelease, eet/drink patroon trigger (boost it up) slaappatroon > trigger, wees uitgerust, pauze's, stop loose rule, minder niveau, slecht spelen > stop.

Emotie > herkenning, patronen. Woede is de grootste boosdoener in je spel. Veranderingen in stijl van spelen > Agressiever in margianele spots, bereidheid om voor stacks te spelen met een pure no making sense at all bluff, slechte calls maken, domme chasing weak draws.

Sneller denken, geiriteerde houding > lichamelijke verschijningen > woede uitbarstingen bijv met dingen gaan smijten . Resulataatgericht zijn > je verliest interesse I dont give a f*ck anymore is een frustratie uitlaatklep obv verry bad gedragspatroon, ouch! Retorische vraagstelling in gedachtengang: wat ben ik toch een vis, waarom ben ik zo'n idioot, je weet toch dat dit gaat gebeuren, nu moet ik goed gaan spelen, waarom speel ik dit klote spel ook???

Lijst maken van gedragspatronen, waardoor je in tiltgedrag verzeilt raakt! Indentificeer deze patronen als ze op komen. Zorg ervoor dat deze gegevens beschikbaar zijn als je aan het spelen bent. Aan je geheugen heb je niets in zulke situaties.

* Neem een momentje voor jezelf, kijk wat langer naar je kaarten voordat je reageert en doe ademoefening. Realiseer je dat je in een gevarenzone zit mbt tiltgedrag.

* Probeer er doorheen te gaan spelen ipv een pauze in te lassen. Breaking tiltgedrag.

Triggers > hoe ze ontstaan en waarom je gaat tilten:
      Emotio state, wanneer je er in zit, analyseren en patronen herkennen, en leren om dit direct toe te passen in de sessie die je speelt. Gebruik woede emotie, frustratie gevoelens en irritatie energie voor een spot on productieve analyse met wat er feitelijk aan de hand is, zonder meegesleurd te worden in die emotie en vanuit daaruit beroerd/tilted door te blijven spelen.

Hoe reageer ik hier op, en hoe ga ik hier anders mee om dan ik normaal zou doen (tilt)? Je verliest denkpatroon tot relativeren > schrijf het op en heb het tot je beschikking at all times! Ken de procedure hoe je hiermee dient om te gaan!

Bad beat = Jezelf slaan > werkelijkheid; hoge verwachtingen die niet voldoen met realiteitszin, omdat je weet dat ze gebeuren. En omdat je weet dat ze kunnen gebeuren, komen ze ook eens in de zoveel tijd langs. OMDAT HET ERBIJ HOORT!! Verander verwachting in percentage en verwacht dus niet 100 procent scores, omdat niet reeel is, dus wanneer het gebeurt, weet je dat je de volgende 99 handen op die manier wel wint

Domme fouten = je hebt er niet van geleerd, werk aan de juiste strategie en de manier waarop je de hand gespeeld hebt. Move on, dont keep it in ur head.

Winnaarstilt = onoverwinnelijkgevoel waarin je denkt met alles weg te kunnen komen, en je de beste speler ooit bent en vergeet hoe variance gevoelig poker eenmaal is.

Geld Tilt = druk van buitenaf, goals in $$ geformuleerd, wat je er probeert uit halen, terwijl je weet dat de game veel short term variance herbergd. Het belemmert vooruitgang dus kan geen doel opzich zelf zijn.

Wraak Tilt je neemt iets te personelijk op (fish get unreal lucky). Het is nooit persoonlijk, het is poker.

Doomswitch tilt = bad variance, bad streak > je wordt een waarheidszegger die voorspeld dat er meer slechte dingen (poker) gaan gebeuren Je weet dat het statisisch uiteindelijk wel omdraait, behalve op ftp obv Speel ik wel goed? Werk aan je spel.
      presession voorbereiding.

Ik wil mijn geld terug tilt = je gaat je $$ achterna om het terug te winnen en zoekt spots waar je dat kunt gaan doen. Neemt daardoor hogere (vaak extreem hoge shots in verhouding met je roll) risico's om dit bewerk te stellen. Wat je verloren hebt is niet langer van jou! Een emotie en denkpatroon van hebben hebben, nu, ik wil het nu terug als een verwend kind! . Je moet dit los laten en ipv van up te moven gewoon een limit zakken, als je genoeg skill hebt draait het wel bij in het verloop van de tijd. Herken dit patroon!

Onzekerheid over mijn game tilt = ik moet iets fout doen want het werkt allemaal niet meer. Blijf je hh controleren en run the numbers om vertrouwen terug te winnen.

Ik haat verliezen tilt = als je verliest voelt het slecht, verslaafd aan winnen Slechte gevoel van verliezen veroorzaakt tilt. Creer goede gevoelens als basis waarbij pokerresultaten onafhankelijk zijn.

Beslissingsmodel (niet te verwarren met Strafrecht ) een checkup hoe je een hand speelt. De basis ervan, dus welke moves je ermee maakt in het algemeen.

Richtlijnen wanneer te stoppen, hanteren. Het is niet alleen slecht voor je roll om door te spelen als je bepaalde deadlines aan jezelf hebt gesteld, maar je vertouwenlevel neemt dermate af, dat je in een volgende sessie problemen gaan ondervinden met de manier waarop je het spel benadert.
    • nonnemingere
      nonnemingere
      Bronze
      Als je op een iets wat fatsoenlijke room speelt, kan je limieten instellen waarbinnen je kan spelen zodat je niet gaat 'losses chasen'.

Verder zou ik het misschien nog eenmaal proberen met goed BRM, maar als je dan weer niet slaagt, zou ik het voor bekeken houden als je niet bereid bent serieuze bedragen te investeren in poker.
    • cowboykoen
      cowboykoen
      Bronze
      3 daagjes gepokerd en met mijn 15 dllr naar 300 gegaan, straks nog de take2 bonus en nog rakeback en dan zal het +- 350 zijn

zondag had ik een verliesdag (20 dlr verlies). Wou dit ontzettend graag 'terugverdienen', toen ik merkte dat ik niet meer mijn A game speelde en echt op de dollars begon te focussen heb ik mijn pc uitgezet. Voelde wel echt klote en zat echt hele tijd te denken dat ik weer wou gaan spelen om het terug te winnen. Net voordat ik mn pc afsloot begon het ook weer te jeuken ff een limiet hoger te spelen. Gelukkig niet gedaan dus en netjes afgesloten.

Ik weet dat ik de juiste keuze gemaakt heb omdat ik op een ander moment veel beter zal spelen en niet mijn roll weg zal tilten. Verder moet ik het uiteraard als 1 lange sessie zien en bijvoorbeeld na een weekresultaat kijken ipv dagresultaat! Dan is t wel mooi want van de 3 dagen +- 5 uur gespeeld en toch ong 10 buyins erbij.

Hoop iig dat het gevoel steeds meer weggaat en dat ik straks gewoon met een lach de pc uit kan zetten na een verliessessie :)

edit: overigens zondag ook gerevieuwd van de afgelopen dagen. Toen paar uur erna nog sessietje gespeeld, ging goed :)
    • AmsterdamCalling
      AmsterdamCalling
      Bronze
      20 bb-100 lijkt me een beetje een upswing. Ik zou gewoon lekker nl 25 spelen en als je merkt dat je op tilt gaat afsluiten (heeft mij 2 jaar en 2 enorme tilts gekost om dit ook te kunnen).
      Je kan ook beschermd spelen dat je bijvoorbeeld aanzet dat je maximaal op nl 25 kan spelen(en als je dat wil veranderen moet je 24 u wachten). Het voordeel is dat je dan tilt je misschien een paar buy ins op nl 25 weggooit maar je hebt dan toch genoeg bankroll om dat op te vangen.

Succes
    • 1
    • 2