Orodin's lifestyle-improvements

• Orodin
      Orodin
      Bronze
      Ik lees er steeds vaker over. Mensen die twijfelen aan het pokeren. Merken dat ze ongezond leven. Merken dat ze eigenlijk een andere kant op willen (en moeten zelfs).

Ik ben geen uitzondering. Laat ik allereerst even heel duidelijk stellen dat ik niet stop met pokeren. Sterker nog, ik ga lekker door zoals ik bezig was, want 't gaat lekker en mijn poker-mindset is vrij goed.

Het is mijn mindset buiten het pokeren om waar mijn probleem ligt. Ik leef vrij ongezond: ik rook sinds een paar maanden weer (nadat ik ruim 6 jaar gestopt was), ik snack veel te veel, ik eet te onregelmatig, ik sport niet en als klap op de vuurpijl ligt mijn discipline in het dagelijks leven ver beneden peil.

Dat laatste is waar ik me nog het meest druk over maak, aangezien mijn gezin daar onder te lijden heeft. Opruimen doe ik nauwelijks, we zijn in december verhuisd, maar het grootste deel van het huis is nog niet af, en ga zo maar door.

Zo kan het dus niet langer!!

Om eerlijk te zijn word ik toch altijd een beetje jaloers wanneer ik verhalen hoor van mensen die actief bezig zijn met een gezonde, goede levensstijl en dat ook vol weten te houden. Niet de onprettige "ik gun het je niet"-jaloezie overigens, maar de "dat wil ik ook kunnen"-jaloezie :) . Goede voorbeelden daarvan zijn RobbieV en Envyjosh. Ik heb erg veel respect voor die jongens. Gewoon het feit dat ze niet alleen inzien dát er iets niet lekker loopt en onderkennen wat er veranderd moet worden, of graag volgens manier X gaan leven omdat dat gezonder is, maar vooral ook dat ze en het gewoon gaan dóén.

Dus, wat is mijn plan?
      Zoals duidelijk moge zijn: een blog. Deze blog zal ik naast mijn pokerblog gaan bijhouden. Ook in dit blog ga ik concrete doelen stellen, aangeven wat ik ervaar en hoe dingen lopen. Dit zou als een stok achter de deur moeten fungeren voor mij, omdat zorgt dat ik in mijn hoofd actief blijf nadenken over deze dingen.

Wat is er concreet niet goed?
      Het valt me niet makkelijk hier helemaal open in te zijn, maar toch ga ik het doen. Het is net als een verslaafde; die moet ook eerst toegeven dat hij verslaafd is voor hij er vanaf kan komen. Hier een lijstje, waar ik me enorm voor schaam (sommige punten afzonderlijk niet, maar sommige dingen ook wel en het totaal al helemaal):
      • Ik weeg ruim 140 kilo. En dat, terwijl ik op de basisschool en de middelbare school meestal nog het ielste jongetje van de klas was. Overgewicht zit wat in mijn genen, maar niet in deze mate.
      • Ik ben weer gaan roken een paar maanden geleden. Zoals gezegd, was ik ruim 6 jaar geleden gestopt. Ik hoor iedereen om me heen zeggen: "Wat zonde!" en dat is het natuurlijk ook.
      • In december zijn we verhuisd. Mijn dochter slaapt nog altijd bij mijn zoon op de kamer, op haar matras op de grond, omdat ik haar kamer nog niet heb afgemaakt. Ook is de slaapkamer van m'n vrouw en mij niet af, moet uiteindelijk van de slaapkamer van m'n zoon ook een leuke kinderkamer worden gemaakt, en heb ik onze extra kamer (wat een kantoortje moet worden) nog niet in orde gemaakt. We zijn inmiddels 5 maanden verder sinds de verhuizing...

En dan de doelen!
      Het is een schandelijke lijst hierboven en mijn lifestyle gaat NU veranderen. Per vandaag. En zo gaan we het doen:
      [ ] Het roken minderen naar maximaal 5 per dag (als opstap naar helemaal stoppen).
      [ ] Drie keer per week gaan hardlopen volgens een schema en zo mijn kracht en conditie opbouwen.
      [ ] 40 kilo afvallen (doelgewicht: 100 kilo. Da's nog een klein tikje aan de hoge kant, zelfs voor mijn 1.93m, maar een mooi streven denk ik).
      [ ] Het huis afmaken!
      [ ] Doordeweeks het snacken terugbrengen naar nul.
      [ ] Doordeweeks om 22.30 uur naar bed en om 05.00 uur eruit.
      [ ] Meer fruit eten (minstens 1 per dag).
      [ ] Maximaal 1 kop koffie per dag en voortaan geen suiker meer in mijn thee.

Niet alles in deze lijst is helemaal concreet. Sommige punten (zoals het afmaken van het huis) zal ik wat meer moeten uitwerken en plannen, maar dat zal ik in andere blogposts gaan doen.

Uiteraard hoop ik op veel steun van jullie. Ik weet dat ik de neiging heb lange lappen tekst te schrijven dus ik neem het niemand kwalijk als het te veel is om allemaal te lezen. Reacties zijn natuurlijk leuk. Tips zijn natuurlijk ook erg welkom. Heb jij bijvoorbeeld een goed idee om zelfdiscipline te verhogen, of heb jij hét medicijn tegen uitstelgedrag? Laat het weten!

Tot later!!!!
      :f_thumbsup:
  • 48 antwoorden
    • Copymeistrr
      Copymeistrr
      Bronze
      Go David!

Hopelijk kun je alles weer lekker op de goede baan krijgen! :D
      Verlang al naar positieve updates!

Succes ermee :D
    • iamthedanger
      iamthedanger
      Black
      40kg afvallen.. dat is dus bijna 30% van je huidige gewicht.. long term plan hoop ik :P GL met alles :)
    • Orodin
      Orodin
      Bronze
      Oorspronkelijk gepost door Copymeistrr
      Go David!

Hopelijk kun je alles weer lekker op de goede baan krijgen! :D
      Verlang al naar positieve updates!

Succes ermee :D
      Thanks Copy!!!! :)

Oorspronkelijk gepost door envyjosh
      40kg afvallen.. dat is dus bijna 30% van je huidige gewicht.. long term plan hoop ik
      Ja, absoluut. Dit is wel een doel, maar maak ik nu nog niet concreet (zo van "dan en dan wil ik X wegen" ofzo). De combinatie van andere doelen (hardlopen en minder snacken) moet al veel gaan opleveren. Wanneer ik in de buurt van m'n streefgezicht begin te komen, zal ik ook actiever gaan nadenken over m'n verdere eetpatroon.
    • Wryzeth
      Wryzeth
      Bronze
      Massive respect David. :f_love:

Erg indrukwekkend geschreven verhaal. De blogs van Envyjosh en RobbieV zijn inderdaad een inspiratie, veel pokerspelers hebben hier toch wel last van. Het heeft zeker met persoonlijkheid en karaktereigenschappen te maken, maar zoals die jongens bewijzen is er zeker aan "onze" zwakke punten te werken.

Je doelen zijn ook erg concreet, ik wens je veel succes, het gaat je lukken. :f_grin:

Oh en een tip; ga fitnessen in plaats van hardlopen. Hardlopen vergt best veel van je lichaam en als je conditie en gewicht dat niet aan kunnen kan het zelfs schadelijk zijn, vooral voor je gewrichten (knieën, enkels), maar ook voor je hart, helemaal met je huidige leefstijl (kort slapen, ongezond eten en drinken). Fitnessen brengt veel meer variatie, de ene keer pak je de loopband, de andere keer een fiets, de dag er op ga je roeien, etc. Daarnaast kan je er ook aan krachttraining doen. Het resultaat van krachttrainingen zal je minder snel merken dan de vooruitgang in conditie, maar als je eenmaal wat afgevallen bent komen alle spieren bovendrijven. Spieren maken de man. :f_p: En bovendien leer je nieuwe mensen kennen, kan je groepstrainingen doen (deze zijn erg leuk en gezellig trouwens, mijn ouders doen het ook) waardoor je extra motivatie krijgt, enzovoort.

Zet 'm op!
    • DonBartos
      DonBartos
      Bronze
      Doordeweeks om 22.30 uur naar bed en om 05.00 uur eruit.

Wat is hier de reden voor? Is dit nodig i.v.m. werk of andere zaken, of slechts een streven? (als het een streven is, waarom dan 5 uur en niet bijv. 7 uur)

Veel succes iig!
    • embe2011
      embe2011
      Bronze
      Tip voor wat betreft je huis :
      Je gewoon opgeven voor 'help, mijn man is klusser !'

:facepalm:
    • Rogier
      Rogier
      Bronze
      zal gewoon ff commentaar geven uit mn eigen standpunt:
      - zie niet in waarom je gelijk naar 0 peuken per dag kan gaan. naar 5 per dag is toch soortvan uitstel en je weet zelf hoe nicotine werkt: je wil altijd meer als je een beetje krijgt.
      - je voedselpatroon bepaalt 80% van je gewicht, en t is goed dat je dat ene schepje suiker erafhaalt maar t is niet alsof dat de main issue is :P
      - hardlopen is kutsaai en ik denk eerlijk gezegd dat er no way is dat je dit na de 1e 2 weken waar je dat op willpower doet nog gaat volhouden. Probeer dit te vervangen door een vorm van sport die cardio-intensief is (squash met een vriend of zwemmen met je dochtertje bijvoorbeeld) of iets dergelijks. Ook fietsen naar werk kan als t binnen t halfuur fietsafstand is. Ook kan je Tabata-sprints doen (google) ipv hardlopen omdat t je doelen combineert. Sportschool is uiteraard ook een goeie, al moet je je afvragen of je daar genoeg vertrouwen in hebt (ik ken bijv best wat meisjes die niet gaan zwemmen omdat ze te dik zijn). Als je daar dikke care aan hebt, vooral doen :)
      - voor het eten vooral: wat is je budget? Ikzelf zie eten als een basisbehoefte en bespaar er (als ik om me heen kijk) niet echt op (zit zelf denk ik rond de 10 euro per dag) omdat ik denk dat beter eten = minder zwak ziek en misselijk zijn = beter kunnen presteren = meer monies enzo, maar weet dat niet iedereen deze relatieve luxe kan veroorloven. Denk dat onregelmatig eten geen probleem is, wel hetgeen wat je eet (ik eet afhankelijk van wat ik wil/doe tussen de 1 en 4 keer per dag).Then again, ik besteed mn budget niet aan sigaretten.
      - bouw die kamer af voor je dochtertje, dit behoeft geen uitleg ^_^ en fix de rest ook. Denk dat zodra je je iets lichamelijk fitter voelt dat je daar wat meer zin en tijd voor uittrekt

ohja, als je een keer een uur de tijd hebt, check deze lezing van Tom Naughton:
      http://www.youtube.com/watch?v=exi7O1li_wA (RobbieV approved). Bevat een waslijst aan informatie en is nog vrij goed kijkbaar (niet doodsaai).
      Je kan ook evt een etenlijst neerzetten ofzo van t geen wat je ruwweg gebt gegeten, en daar feedback op krijgen :)
    • KKoen3
      KKoen3
      Bronze
      Oorspronkelijk gepost door Rogier
      - zie niet in waarom je gelijk naar 0 peuken per dag kan gaan. naar 5 per dag is toch soortvan uitstel en je weet zelf hoe nicotine werkt: je wil altijd meer als je een beetje krijgt.
      Agreed, ik heb mijn datum bedacht en dan is het gewoon klaar met die onzin :f_thumbsup:
    • D4Skunk
      D4Skunk
      Bronze
      Even over het roken:
      Ik ben zelf 4 jaar geleden gestopt van de ene op de andere dag.
      Zolang je zegt "ik rook er slechts x per dag", blijf je sigaretten voor jezelf als een beloning beschouwen => stoppen is een straf.
      Eens je beseft dat roken een straf is (je bent ervan afhankelijk en vern* je gezondheid) ipv niet-roken gaat de rest eigenlijk vanzelf.

Wat ik zelf wel gedaan heb (niet voor iedereen waarschijnlijk), is 3 weken na het stoppen een sigaret gevraagd aan een maat, ze opgestoken en gewoon eens geproefd/geroken; toen besefte ik echt dat mijn zin in sigaretten over was.

Wat ik wel nog af & toe doe is een sigaartje roken, maar dit geeft voor mij persoonlijk niet echt een probleem, gezien ik gerust zonder kan ook; zo gebeurt het regelmatig dat ik een maand geen sigaar rook omdat ze op zijn; het kan wel maar hoeft niet, dat is iets heel anders dan op een trouwfeest er tussenuit knijpen omdat mijn sigaretten op waren :facepalm: ....

Los van het roken vind ik je blog een prachtig initiatief; ik ben zelf ondertussen ook vlotjes over de 100Kg gegaan en zit al een tijdje bezig over "ik ga er aan beginnen"; bij mij is het vnl te wijten aan te grote porties van alles en geen beweging (als ik per dag 2km stap zal het veel zijn).... Dit geeft me zin om ook mee te doen aan deze challenge...
    • Orodin
      Orodin
      Bronze
      Wat een boel reacties al zo snel! Tof mensen, keep it up!! :D

Even een paar reacties terug:

Oorspronkelijk gepost door Wryzeth
      Oh en een tip; ga fitnessen in plaats van hardlopen. Hardlopen vergt best veel van je lichaam en als je conditie en gewicht dat niet aan kunnen kan het zelfs schadelijk zijn, vooral voor je gewrichten (knieën, enkels), maar ook voor je hart, helemaal met je huidige leefstijl (kort slapen, ongezond eten en drinken).
      - hardlopen is kutsaai en ik denk eerlijk gezegd dat er no way is dat je dit na de 1e 2 weken waar je dat op willpower doet nog gaat volhouden. Probeer dit te vervangen door een vorm van sport die cardio-intensief is (squash met een vriend of zwemmen met je dochtertje bijvoorbeeld) of iets dergelijks. Ook fietsen naar werk kan als t binnen t halfuur fietsafstand is. Ook kan je Tabata-sprints doen (google) ipv hardlopen omdat t je doelen combineert. Sportschool is uiteraard ook een goeie, al moet je je afvragen of je daar genoeg vertrouwen in hebt (ik ken bijv best wat meisjes die niet gaan zwemmen omdat ze te dik zijn). Als je daar dikke care aan hebt, vooral doen smile
      Ja, ik snap wat jullie bedoelen. Toch houd ik het bij hardlopen, om een aantal redenen:
      1. Fitness kost geld (want abonnement);
      2. Hardlopen heb ik voorheen ook gedaan en vind ik stukken leuker dan fitnessen;
      3. Ik ga hardlopen volgens een schema (in het begin een echt beginnersschema, waarin je steeds een minuutje hardloopt en dan weer gaat wandelen), er wordt dus voorzichtig opgebouwd.
      4. En inderdaad, ik voel me niet gemakkelijk bij m'n uiterlijk momenteel. Dat is voor mij ook de reden dat ik al lang niet gezwommen heb. Sterker nog, mijn zoontje is inmiddels 3 en ik ben nog nooit met hem gaan zwemmen. Doodzonde, en ik voel me daar erg klote over.
      Zwemmen wil ik overigens ook wel weer gaan doen, maar dan als ik wat gewicht kwijt ben.

Fietsen naar 't werk is helaas geen optie. Ik heb een enkele reis van 90 of 110 kilometer (afhankelijk van waar ik die dag zit). Anders had ik dat zeker gedaan!

How true... Ik ken de valkuilen van het roken inmiddels. Rationeel gezien heb je natuurlijk volkomen gelijk. En toch is er een maar. Ik ben destijds gestopt met behulp van het boek 'Stoppen met roken', van Alan Carr. Geweldig boek en dat heeft me toen echt geholpen. Dat boek wil ik wederom gaan lezen. Nu nog even niet echter. Als roker moet je er mentaal 'aan toe' zijn om te stoppen. Op dit moment heb ik even teveel gedoe (ook wat dingen om dit blog heen), waardoor ik alles op z'n tijd wil doen. Stoppen met roken is daar zeker een onderdeel van (en niet over een jaar pas, maar al eerder!), maar bij mij is er altijd het risico van mentaal teveel hooi op mijn vork nemen. Als ik alles tegelijk volledig wil aanpakken, komt er in de praktijk bij mijn van alles niets terecht. Maar omdat ik het roken niet wil negeren, kies ik er nu voor te minderen, en over een poosje te stoppen.

- voor het eten vooral: wat is je budget? Ikzelf zie eten als een basisbehoefte en bespaar er (als ik om me heen kijk) niet echt op (zit zelf denk ik rond de 10 euro per dag) omdat ik denk dat beter eten = minder zwak ziek en misselijk zijn = beter kunnen presteren = meer monies enzo, maar weet dat niet iedereen deze relatieve luxe kan veroorloven. Denk dat onregelmatig eten geen probleem is, wel hetgeen wat je eet (ik eet afhankelijk van wat ik wil/doe tussen de 1 en 4 keer per dag).Then again, ik besteed mn budget niet aan sigaretten.
      Dit is wel een boeiende. Natuurlijk is eten een primaire levensbehoefte, maar het probleem zit 'm wat dat betreft vooral in het snacken (een flinke zak chips gaat bij mij gewoon op, en meestal binnen 20 minuten). Dat komt voor een deel omdat ik onregelmatig eet. Ontbijten doe ik vaak niet (terwijl dat de belangrijkste maaltijd van de dag schijnt te zijn), waardoor ik later op de dag trek krijg en dan ga lopen snaaien. Die regelmaat is juist belangrijk denk ik (voor mij in ieder geval tenminste, in combinatie met het hele discipline-verhaal, waar dit natuurlijk ook onderdeel van is).

Verder iedereen bedankt voor de reacties, en Rogier: jij bedankt voor je recht-door-zee reactie! :) Die Tabata-sprints zal ik gaan opzoeken en de lezing van Tom Naughton ga ik kijken! Thanks!!
    • PhantomR32
      PhantomR32
      Bronze
      Voor wat betreft de sportieve ambities, een uur stevig fietsen is gezonder voor je knieën en zet ook zeker zoden aan de dijk wat betreft cardio. Ik baal nu zelf van mijn hardlopen omdat ik ontstoken schenen heb van verkeerde hardloop schoenen :(
    • Orodin
      Orodin
      Bronze
      Oorspronkelijk gepost door PhantomR32
      Voor wat betreft de sportieve ambities, een uur stevig fietsen is gezonder voor je knieën en zet ook zeker zoden aan de dijk wat betreft cardio. Ik baal nu zelf van mijn hardlopen omdat ik ontstoken schenen heb van verkeerde hardloop schoenen :(
      Hm, ja da's inderdaad erg vervelend. Gelukkig heb ik voordat ik ook maar 1 keer ging hardlopen eerst hardloopschoenen gekocht. Bij een goede zaak waar ze eerst metingen gingen doen, stand van m'n voeten gingen bepalen etc. Met 't schoeisel zit het dus wel goed! Plus, zoals gezegd: ik ga het rustig opbouwen volgens een goed schema. Ik heb er dus wel vertrouwen in :) .

Sterkte met je ontsteking, ik hoop dat 't gauw weer beter gaat!
    • Horroroids
      Horroroids
      Bronze
      Voor wat betreft de sportieve ambities, een uur stevig fietsen is gezonder voor je knieën en zet ook zeker zoden aan de dijk wat betreft cardio. Ik baal nu zelf van mijn hardlopen omdat ik ontstoken schenen heb van verkeerde hardloop schoenen

QFT. I was begonnen met lopen, goeie schoenen gekocht, 3 keer per week gaan lopen, 2 maand later één keer versleten schoenen gebruikt. Nu zit ik al 3 maand met een achillespeesontsteking en kan niks de kloten meer doen.
    • davidr112
      davidr112
      Bronze
      Interessante blog, zeker omdat ik ongeveer dezelfde levensstijl heb en er ook wat aan wil doen.
    • noisecore
      noisecore
      Bronze
      zal gewoon ff commentaar geven uit mn eigen standpunt:
      True maar de afkickverschijnselen zijn niet bepaald een lachertje, zeker in combinatie met willen vermageren is afbouwen een betere optie. Het is makkelijker te stoppen dan. Het wordt zelfs afgeraden voor mensen die lang en veel roken om in 1 keer te stoppen, ook voor je omgeving is het niet bepaald leuk (vrouw, kinderen, vrienden).
    • AmsterdamCalling
      AmsterdamCalling
      Bronze
      Goede keus van hardlopen, is niet het leukste wat er is maar bij mij heeft het zeker geholpen!

Ik ben 2 jaar lang een kadaver geweest na mn pfeiffer. Niks ging goed, mn leven leed eronder. Heb twee jaar lang gepokerd, geslapen en af en toe college gevolgd. Nu ik sinds 2 maanden weer ben begonnen met zaalvoetbal + hardlopen voel ik mij weer als herboren. Heb overal weer energie voor en zie het leven een stuk zonniger in.

Succes met je improvements!
    • pcbeem
      pcbeem
      Moderator
      Moderator
      Misschien moet ik dat ook eens gaan doen dat hardlopen, maja ben er te lam voor :( . Want een kadaver gaat ver maar ben 's avonds vaak wel moe en dat buikje ben ik ook niet trots op :s_cry: .
    • xXShinryuuXx
      xXShinryuuXx
      Bronze
      Hardlopen is echt slecht zoals al eerder gezegd. Het is saai, en je ziet er behoorlijk idioot uit. Tijdens de hond uitlaten zie ik echt massa's hardlopers en de enige keer dat ze er niet debiel uitzien is als het een wijf met een lekkere kont is of een bodybuilder. En je kan ook altijd zo lekker lang kijken zonder dat ze het zien. Bij de wijven dan. Bij de bodybuilders kijk ik niet maar denk ik: respect man, dat je met 100 kg spier nog aan cardio doet.

Voor jou trouwens ook respect dat je doorhebt dat het zo niet meer kan en het wil gaan veranderen.

Maar dat hardlopen is echt niks, zeker met 140 kg. Ga gewoon wandelen. Ben je langer mee bezig maar dan verpest je je benen niet. Verder is sporten om af te vallen echt slecht. De hoeveelheid vet die je verbrand tijdens zware cardio is minimaal, die kcals moet je toch echt halen uit wat je eet. Daarom is krachttraining veel beter, hiermee behoud je spiermassa tijdens het afvallen wat echt enorm helpt om de kgs er af te blijven werken zodat je op een gegeven moment niet vastloopt.

En het enige medicijn tegen uitstelgedrag is er gewoon geen optie van maken. Ik ben een epic luilak. Bijvoorbeeld: Om mijn FDB op tijd te clearen moest ik vandaag 120 HU SNGs klaar hebben (30 per dag ofzo). Nu kijk ik naar mijn HEM met 70 HU SNGs en ik ben te lui om er meer te grinden.

Ik train echter wel gewoon, zelfs vandaag terwijl ik echt totaal geen zin had bedacht ik me gewoon dat dit geen optie is en dat ik moet en zal trainen. En dat is gewoon de enige manier. En iedere dag weer denk ik: verdomme ik wil helemaal niet trainen. Toch ben ik blij als het er weer op zit dat ik toch ben gegaan, want 1 keer niet en voor je het weet train je al 2 maanden niet meer of onregelmatig.

Met dat in gedachte zou ik een schema maken met wat je eet en op welke tijden. Als het niet in het schema staat is het geen optie om te eten. Als je het zo aanpakt zal het ook heel moeilijk zijn in het begin, maar op een gegeven moment wen je eraan en is het voor de rest ook niet iets waar je bij na moet denken. Dit zal en moet erin gaan, niet meer en niet minder.

Ik zou je hiermee kunnen helpen, laat het me weten als je dat wil.

Ennuh, sterkte hé. Als mede procrastinator en luilak weet ik hoe moeilijk het is.
    • Orodin
      Orodin
      Bronze
      Okay, dag 1 is hier. Tot nu toe:

- Verschrikkelijk verslapen (en dat terwijl ik wel op tijd naar bed ben gegaan)
      - Aantal sigaretten zit nu al over de 5, en de dag is nog maar half om
      - Eten gaat goed tot nu toe. Paar boterhammen en trosje druiven gehad. Thee zonder suiker en water.

Plannen:
      - Korte sportbroek kopen. Een lange heb ik al, maar nu nog een korte voor het hardlopen op hete dagen.
      - Morgenavond 1e hardloopsessie!

@Shinryu: Ook jij bedankt voor je reactie. Ben wel benieuwd hoe jij zulke schema's opstelt. Misschien hier eens over Skypen of mailen?? :) Alvast bedankt in ieder geval!

Tot later allemaal!! :)