Over SSS...

• nightfoks
      nightfoks
      Bronze
      Aan sommige tafels moet je uiteraard eerst wat geduld uitoefenen vooraleer je goede starthanden krijgt, er passeren dus enkele blindrondes. Als je hierbovenop nog enkele handen verliest moet je enkele keren bijkopen om terug twintig keer de BB te hebben om goed te kunnen doorspelen. Als je dan vervolgens boven de 25BB uitkomt moet je de tafel verlaten, als je zo een paar sessies hebt breekt dit de winst af van andere pokersessies. Mijn bankroll groeit zo al traag, hebben jullie tips ivm sneller winst boeken? Hoe lang hebben jullie geduld met wachten op een goede starthand? Er zijn soms van die dagen dat ze gewoon heel zelden komen de goede handen, de blinds vreten je buy in op dan...
  • 10 antwoorden
    • Sharkking89
      Sharkking89
      Bronze
      Wat ik hier over kan zeggen is, Iedereen WIL heel graag snel winst maken(wie niet?) enige nadeel daaraan is dat je teveel van je bankroll op het spel zet, elke winst wat je behaald heb je ook zelf moeten bekostigen(had je de hand verloren had je dus verlies gestaan!!!).. Als je bankroll nog niet zo groot is zul je dus met de kleinere winsten genoegen moeten nemen.

Probeer dus langzaam maar zeker je bankroll op te bouwen en dan wanneer je op de hogere limieten speelt en de andere strategie gaat gebruiken kun je de winst meer en meer uitbouwen.

Hopelijk heb ik je vraag zo goed beantwoord
    • nightfoks
      nightfoks
      Bronze
      bedankt, zal geduldig verder werken...
    • LurkerBelow
      LurkerBelow
      Bronze
      Als je een beetje weet waar je mee bezig bent, en ook mooie handen weg kunt leggen wanneer nodig, kun je best doorspelen.

Ik speel door tot minimaal $3, als ik dat bereik, ga ik. Op ongeveer 5/10 tafels verdubbel ik m'n buyin.
    • nightfoks
      nightfoks
      Bronze
      ok, dat lijkt me zeer erg haalbaar, met een beetje gezond verstand kan je een beetje afwijken van de strategie, bedankt.
    • Sharp80
      Sharp80
      Bronze
      Dat bijna iedereen experimenteert met de Shortstackstrategy weet ik ook wel en ik doe het zelf ook.

Wel wil ik meegegeven dat je wel heel goed moet weten wat je doet. Pak het voorbeeld van langer blijven zitten. Wat doe je met draws? Hoe speel je die?
      Welke starthanden speel je en waarom?

De shortstackstrategie is erop gebaseerd dat je geen moeilijke postflopbeslissingen hebt en grotendeels altijd een betere hand hebt dan je tegenstander.

Als je dan vervolgens boven de 25BB uitkomt moet je de tafel verlaten, als je zo een paar sessies hebt breekt dit de winst af van andere pokersessies.

Je vergeet hierbij dat je relatief vaak all-in zult gaan met een goede hand en dan win je meer dan 5BB. En zoals bij elke strategie is geduld enorm belangrijk bij poker. Ook wanneer je bigstack speelt is het niet anders.
      Natuurlijk kun je meer winnen, maar daar tegenover staat dat je ook meer kunt verliezen.

Een erg aangenaam voordeel als shortstacker vind ik dat men je niet echt als een bedreiging ziet. Zo van: "die paar dollar/centen call ik nog wel". Dit zie je echt vaak gebeuren en omdat jij alleen je sterkste handen speelt lig je nog vaker voor.
    • LurkerBelow
      LurkerBelow
      Bronze
      Oorspronkelijk gepost door Sharp80
      Dat bijna iedereen experimenteert met de Shortstackstrategy weet ik ook wel en ik doe het zelf ook.

Wel wil ik meegegeven dat je wel heel goed moet weten wat je doet. Pak het voorbeeld van langer blijven zitten. Wat doe je met draws? Hoe speel je die?
      Welke starthanden speel je en waarom?
      Als ik een hand speel, speel ik hem tot flop of helemaal, dus als ik op de flop geen hand krijg, en ik krijg enige tegenstand fold ik. Rebuy tot $2

Als ik raise en iedereen fold, ook goed. Maar dan verlaat ik echt niet de tafel. Stel ik heb nu $2,70, dan speel ik gewoon door met de volgende hand. Wederom push of fold. Dus ik verlies nooit meer dan de oorspronkelijke buy-in. ik kan een preflop ronde betten zonder dat ik hoef te rebuyen, wat ik wel moet als ik een nieuwe tafel join en ik hit niks.... en als ik verdubbel verdubbel ik toch mooi $0.70 extra.

Ik heb vertrouwen genoeg in m'n spel om dit te doen.

Draws ben ik niet zo happig op, tenzij ik een hele sterke draw heb speel ik ze niet, en als ik enig vermoeden van een sterke draw of made hand van mn tegenstanders heb, gooi ik een draw makkelijk neer. Ik gooi AA en zeker KK ook net zo makkelijk neer als ik heftige weerstand krijg op een drawy board.

Ik speel eigenlijk gewoon puur SSS door, ook al heb ik wat meer in stack, laat zeggen $2,70.

De shortstackstrategie is erop gebaseerd dat je geen moeilijke postflopbeslissingen hebt en grotendeels altijd een betere hand hebt dan je tegenstander.
      Helemaal mee eens, preflop zijn the handen in SHC gewoon winnaars, maar postflop kan dat helemaal omdraaien. Het enigste wat me niet bevalt aan SSS is all in gaan preflop. Het is en blijft een coinflip, wat je ook in je hand hebt, en als je gecalled word dan ga ermaar vanuit dat je goede tegenstand hebt. (met uitzondering van visjes maar die haal je er zo uit :D )
      een 22 kan een AA simpel verslaan. Dit is dan wel extreem, en AA/KK zijn dan ook de enigste handen waarmee ik een all in zou spelen. Maar toch, ik probeer het wel te vermijden.

Alle andere handen zoals QQ, JJ, AK speel ik liever niet all in. Alleen als ik m'n tegenstanders laag inschat. Deze handen zien er zo leuk uit, maar gaan ook zo makkelijk weer neer.

Postflop vind ik makkelijk
      - je hit, of je krijgt een sterke draw. Raise
      - je mist compleet, of je krijgt weerstand op een draw heavy board. Fold (tenzij je de hoogste straight/flush draw hebt.
      - Nooit bluffen, heeft weining zin met een shortstack, want dat is relatief makkelijk te callen.

Een erg aangenaam voordeel als shortstacker vind ik dat men je niet echt als een bedreiging ziet. Zo van: "die paar dollar/centen call ik nog wel". Dit zie je echt vaak gebeuren en omdat jij alleen je sterkste handen speelt lig je nog vaker voor.
      Ben ik het ook mee eens, maar... dit kan ook tegen je werken, mensen met middelmatige handen als KJ, KQ, etc.. kunnen ook denken van ach, die 2 dollar, en dan hitten ze ook nog.... daar zit je dan met je AA :P
    • Sharp80
      Sharp80
      Bronze
      Ik kom later uitgebreider terug op deze variant, aangezien ik nog te weinig statistieken (geen) heb om mijn ideeen te onderbouwen en conlusies te kunnen trekken of deze variant wel of niet goed werkt.

Ik wil hiermee dus zelf ook meer gaan experimenteren. Als shortstack aan tafel gaan zitten en niet direct de tafel verlaten bij enige winst. Het doel is echter om uiteindelijk Bigstack strategie te kunnen spelen.

De filosofie (jaja :D ) hierachter:

In het begin heb je geen tot weinig reads op je tegenstanders. Tenzij je toevallig al veel statistieken hebt van de spelers, maar vaak is dit niet het geval.

De belangrijkste beslissingen hangen vaak af van goede reads op je tegenstanders. Zeker wanneer het gaat om een beslissing voor heel je stack.

Wanneer je met een minimale stack aan tafel zit en de shortstackstrategie toepast verklein je het risico enorm. Allereerst doordat je maar een relatief kleine stack kunt verliezen, maar tevens speel je alleen je sterkste starthanden, waardoor je vaker wel dan niet een edge hebt op je tegenstanders.

Dit is natuurlijk ook de basis van de shortstackstrategie, maar het doel wordt bij deze variant om uiteindelijk bigstackstrategie te gaan spelen. Hetzij door winst te maken op de tafel of gewoon je stack aanvullen tot bigstack.

Het doel van deze "tussenfase" is puur om goede reads te verzamelen over je tegenstanders. Dit kun je doen door het gebruik van PokerTracker/Poker Ace HUD (voor diegene die nog geen licentie via PS hebben verdiend heb ik een andere oplossing), maar natuurlijk ook door zelf goed te observeren.

Juist voor dit observeren heb je veel tijd aangezien je met de shortstackstrategie bijna geen handen speelt. Het is dus niet de bedoeling dat je veel tafels speelt. Ik zou zeggen in het begin hooguit 2-4, afhankelijk van je ervaring.

Het doel hiervan is dat je na ongeveer 25-30 handen een relatief goed beeld hebt van je tegenstanders. De handranges die ze spelen, hoe ze een sterke hand spelen, een draw, noem maar op. Wanneer je dit observeren goed doet, worden je beslissingen veel gemakkelijker wanneer je of door winst of door te rebuyen met een bigstack aan tafel zit.

Een voorbeeld hiervan is bijvoorbeeld een hand als QQ. Het is heel erg afhankelijk van je tegenstander of je deze hand na een reraise wilt doorspelen of niet. Wanneer jij een read hebt op je tegenstander dat hij/zij al reraist met 99 (ze zijn er) en een complete maniac is, dan heb je grote kans dat je QQ nog goed is. Bij een rock ben je al bij voorbaat kansloos. Dit is maar een klein voorbeeld, er zijn heel veel voorbeelden te bedenken waarin een read zeer belangrijk is voor je beslissing.

Door deze 25-30 handen puur te investeren in het verzamelen van reads (en waarschijnlijk maak je met de shortstackstrategi ook nog wat winst :) ) zul je later veel voordeel/waarde halen wanneer je met een bigstack aan tafel zit. Dan kun je je namelijk maximaal uit laten betalen.

Een ander groot voordeel is je tafel image. Doordat je met de shortstackstrategie ubertight speelt zijn er maar weinig tegenstanders die dit niet opvalt. Men zal je sneller geloven en hiervan kun je ook gebruik maken in een later stadium. In het begin gelooft men je echter vaak niet. ;) Dat is dan ook de fase waarmee je door middel van de shortstackstrategie je stack al kunt uitbreiden. Je moet natuurlijk wel goede handen krijgen.

De moeilijkheid zit echter in je stack in de tussenfase. Stel je hebt je stack bijvoorbeeld opgebouwd naar $3 op NL10. Hoe speel je nu draws? Pas je je starthanden aan? Hoe zit het met implied odds? Om maar een paar dingen te noemen.

Ik denk dat je draws zoveel mogelijk moet vermijden. Je hebt namelijk weinig implied odds en hier moet je het toch van hebben. Bij de echte shortstackstrategie is speelt de foldequity nog een belangrijke rol. Soms moet je all-in gaan bij een draw, wat gebaseerd is op de combi hitten/fold equity.
      Wanneer je stack groter is, is deze verhouding niet meer correct. Je schuift dan te veel geld naar het midden voor de kans dat je de hand wint. Het is niet voor niets dat je de tafel moet verlaten bij 25BB.

Ik denk daarom dat je het beste ABC poker kunt spelen in deze tussenfase. Hit je dan speel je door, hit je niet, weg met die hand. Nogmaals het belangrijkste doel is reads verzamelen/tafel image opbouwen. Krijg je sterke handen is het goed en leuk natuurlijk, maar het doel is om een fundering te leggen voor wanneer je bigstack gaat spelen en dan ook maximale winst behaalt.

Dit is het idee achter de variant. In de praktijk zal ik moeten zien hoe bepaalde handen het beste kunnen worden gespeeld in deze tussenfase. Of het gaat werken? Wordt vervolgd! :D
    • LurkerBelow
      LurkerBelow
      Bronze
      Daar heb je inderdaad goede punten, en op sommige tafels werkt het inderdaad beter als op andere. Maar dat blijf je altijd houden.

Ik speel heel erg tight aggresive, als ik ga dan ga ik er vol tegen. en 6/10 handen die ik verlies lig ik voor tot de river. Mensen zien snel dat ik niet zomaar een hand speel. Degene die dit niet zien zijn easy money :)

Op de lage limieten zie je helemaal snel wie wel en wie niet weet waar ze mee bezig zijn. Let vooral op de manier van raisen, de hoeveelheid callers etc.
      Op de microlimieten tot 10NL zie je veel vaker dat je 3-4 callers krijgt, geen raises. Als je op de flop doorpushed folden meestal alle callers. omdat je dan 2/3 pot raised en dat is in hun ogen een overbet ofzo denk ik.

op titan ik speel nu alleen nog 0,01/0,02. je inzet is 5x minder dan op 10NL en je krijgt net zoveel of meer afbetaald als je wint. Je rebuys zijn aanzienlijk minder als je moet folden na een raise etc. heb in 2 dagen ruim $30 verdient op 4 tafels

Veel mensen raisen 1xBB, en dit doen ze constant. Ook vaak zie je een 10 cent raise in een $1.20 pot. Op dit soort mensen ga ik inspelen door hoog te raisen of ze gewoon te callen tot de river en er dan een dollar raisen. (met een sterke hand uiteraard :P )

Dan heb je nog degene die af en toe een all in van je winnen. Die betalen meestal dubbel terug. Die denken dat je slecht speelt, en zeker als je nog wat begint te schelden als je verliest krijg je soms 2-3 spelers die alles wat je doet raisen/callen. Met een beetje geduld pluk je zo'n tafel helemaal leeg.

Vooral omdat ik ervan uitga dat minstens 80% waar ik tegen speel geen idee heeft wat SSS inhoud speel ik zelfverzekerd.

Het belangrijkste wat ik geleerd heb is geduld hebben, ooit zit je een uur op 4 tafels met je beste hand een AJo, dan ineens in een kwartier verdubbel je op 3/4 tafels.

Geduld, goede starthanden, en zeker niet onbelangrijk, de flop... duw niet door met je KK als er een A op het bord ligt etc..... Neem een reraise serieus als je niet de nuts hebt..... kleine dingen die je een groot verschil tussen winst/verlies te maken.

Fout die ik ook nog wel eens wil maken, te laag raisen, en dan outdrawn worden. als iemand een hand wil spelen moeten ze ervoor betalen, en goed.

PS: ik heb nog geen pokertracker/ACE, wat is de andere oplossing? Ik heb wel wat software gezien in video's maar weet net welke dit zijn. (alle stats rond de spelers icoontje)
    • ajfonso
      ajfonso
      Bronze
      toen ik net begon met pokeren verdiende ik 0,10 cent per uur ofzo :) een week later weer met tilten weg gooien :D

Uiteindelijk komen die centen wel... je zult gewoon echt op lange termijn moeten spelen. Doelen hebben en vooral veel hoop discipline en visie!!!

succes.

ga eens limit hold em spelen. Leer je meer van dan shortstacken. en is winstgevender denk ik.
    • Sharp80
      Sharp80
      Bronze
      Leer je meer van dan shortstacken. en is winstgevender denk ik

Beide is leerzaam en winstgevend. ;)