NL25 SH: facing 3bet with TT and JJ

• Philipvw
      Philipvw
      Bronze
      Known players: (for a description of vp$ip, pfr, ats, folded bb, af, wts, wsd or hands click here)
      Hero:
      $47,28
      SB:
      $27,05
      BU:
      $8,33
      MP3:
      $14,61
      BB:
      $25,32

0,10/0,25 No-Limit Hold'em (5 handed)
      Hand recorder used for this poker hand: Texas Grabem 1.9 by www.pokerstrategy.com.

Preflop: Hero is CO with T:diamond: , T:heart:
      MP3 folds, Hero raises to $1,00, BU calls $1,00, SB raises to $4,00, BB folds, Hero raises to $12,00, BU folds, SB raises to $27,05 (All-In), Hero calls $15,05.

Flop: ($55,35) 8:spade: , 9:diamond: , J:spade:
      Turn: ($55,35) K:spade:
      River: ($55,35) 3:diamond:

Final Pot: $55,35

Ik geraak vaak in dergelijke situaties met TT of JJ and ben meestal onzeker over wat ik best doe. Deze keer veronderstelde ik dat hij aan het squeeze was en ik ging ervoor. Wat te doen in dergelijke situaties?

Dus Late vs blind, of blind vs late en ge3bet worden tege TT of JJ.
  • 7 antwoorden
    • Qastorimon
      Qastorimon
      Bronze
      Als je 4-bet moet je je afvragen met welke handen hij wat gaat doen.
      Wil je hem laten folden door te 4-betten dan maak je van je TT en JJ een bluf en dat vind ik zonde. Je loopt veel te ver achter op de range waarmee hij callt of pusht.
      Ik call zijn 3-bet gewoon, voornamelijk voor setvalue.

Dat is mijn standaard aanpak, maar reads over rules natuurlijk.
    • Philipvw
      Philipvw
      Bronze
      Ik ben het er volledig mee eens dat ge dan helaas van een degelijk hand een bluf maakt, zo heb ik er ook over gedacht.

Maar, ik vind dat ge niet kunt callen voor setvalue. Dat is véél te duur.

Zoals ge kunt zien heb ik dus veel moeilijkheden in dergelijke situaties. Ik geloof niet in callen, raisen is vaak een bluf, folden dan?
    • marcelhermus
      marcelhermus
      Bronze
      hier komt een beetje een onsamenhangend verhaal maar ik hoop dat je er wat mee kan.

afhankelijk van hoe loose de speler is is folden eventueel een optie.

probleem is dat na de 3bet je inderdaad niet meer voor setvalue kunt spelen.
      je investeert hier dan 1/6e van je stack en zo vaak hit je niet.

als jij hier een 4bet maakt komen er 2 opties, hij fold namelijk na een bluf en je pikt hier zijn 4 dollar op.
      gaat hij echter allin dan heb je zoveel geinvesteerd dat je haast niet meer weg kan leggen. aangezien hij dit hier met AA doet maar waarschijnlijk ligt AK ook nog wel in zijn range.
      hier moet je nog 15 callen voor een flinke pot, en hebt bijna de odds om azen te callen. aangezien je 20% zult winnen.

maar goed het wordt hier dus een rekensommetje.

je opties

fold to 3bet: verlies elke keer een dollar. na 100x spelen 100 dollar verlies

call 3bet: verlies elke keer als je niet hit 4 dollar. hoe vaak hit je ook al weer een set? maar goed er komen ook nog lastige flops met undercards. en dan weet je ook niet wat je moet doen. dus deze lijkt mij nooit goed.

maak 4bet.
      nu moet je je afvragen hoevaak villain je 4bet gaat folden. ik denk maximaal zo`n 20% op deze limieten.
      dus van 100 handen win je er 20 zonder verder actie. dus 20x4=80 dollar.
      echter investeer je elke keer 12 en zul je een push wel haast moeten callen.

ik opteer dus voor een fold hier. er zijn nog heel veel opties die ook kunnen komen.

maar tegen een redelijke unknown lijkt folden me hier het beste.
    • HoofdVogel
      HoofdVogel
      Bronze
      3-bet folden want zijn reraise is idd. te groot om voor setvalue te callen ofwel moet je beide ongeveer 200BB hebben
      + een reraise uit de blinds is altijd gevaarlijk, en met TT weet je meestal niet waar je staat op de flop
    • Qastorimon
      Qastorimon
      Bronze
      Callen voor setvalue is misschien marginaal, en in dit geval is de 3bet ook wel behoorlijk hoog.

Standaardsituatie:
      Beide spelers hebben 100BB, Button raised 4BB met JJ, SB 3bet naar 12BB. Button moet dan nog 8BB bijleggen terwijl de SB nog 88BB achter de hand heeft, das 9%.
      Ik hou zelf de 5-10 regel aan voor setminen. En aangezien je hier positie hebt en de pot preflop al erg groot is, ga ik gerust tegen de 10% aanzitten.
      En de SB is degene die een grote pot oop moet spelen, niet jij. Dus ik ben niet zo benauwd voor het spel na de flop. Eventjes c-betten met AK wordt voor hem ook moeilijk.
    • marcelhermus
      marcelhermus
      Bronze
      ik cbet als ik ge3bet heb als smallblind zeker wel met AK.
      ik kan geen reden bedenken om het niet te doen.

verder maakte de sb er hier 16bb van 12 bb is marginaal eventueel nog wel te callen.

sorry je had het over een standaardsituatie :D

en je moet simpelweg eigenlijk op elke bet van de villain folden. ik vind het een redelijk marginale spot.
      en als je geen goede reads hebt op villain en je vind het niet prettig spelen. doe het simpel en fold gewoon.

je moet het ook zo bekijken als je de overige handen een flinke bb/100 pakt en je verliest af en toe zo`n marginale hand leg ze dan gewoon weg.

better safe than sorry.
    • Timor83
      Timor83
      Bronze
      Eerst en vooral: 4-bets mogen altijd kleiner gemaakt worden, ongeveer 2,5x de 3-bet (in dit geval dus ~10$). Op deze limiet wordt er minder licht ge3bet dus dus ben ik echter in positie eerder geneigd om te flatcallen en een flop te bekijken in positie. 4-betten is ok wanneer je denkt dat hij licht 3et en je niet zo goed weet hoe te reageren wanneer er overcards vallen, maar flatcallen hier is de standaard.
      Wanneer je de helft van je stack eringooit kan je onmogelijk nog folden wanneer hij pusht.