Olram6's Blog - Op het pad der lange wandele - NL20

• olram6
      olram6
      Bronze
      [img][IMG]https://img607.imageshack.us/img607/920/11624658.jpg[/IMG] Uploaded with ImageShack.us[/img]

Ik ben klaar met me Handarbeiders Challenge 250K handen gaan spelen. Dus is niet gelukt, maar wel erg leerzaam geweest. Maar deze challenge laten we nu achter ons liggen en ga ik me focussen op iets nieuws. Ik wil weer met een frisse start beginnen om de focus weer op het spel te houden. Want ik geef toe dat ik de vorige 2 weken te weinig gefocussed was op Poker. Ik speelde wel aardig wat handen, maar verloor het denkproces. Ik was niet met de volle 100 procent bij mijn sessie, ik verloor de concentratie om optimaal te presteren. Ik dacht niet genoeg na over handen en over beslissingen. Ik dacht natuurlijk wel na, maar ging niet dieper in de stof om meer erbij te leren. Want ik ben er nog lang niet, en heb een lange weg te gaan, maar wil het ontzettend graag gaan bereiken! Ik dacht ik ga door met me oude blog en gebruik 'de Edit tool' om aan te geven waar in nu sta in mijn Poker carrière. De reden dat ik dit doe, is om aan te geven dat ik al een aantal stappen heb gemaakt in mijn carrière en om er zodoende vertrouwen uit te halen, om te laten zien hoe ik ben begonnen en waar ik nu sta. Veel Plezier !

Introductie

Begin Juni
      Ik ben Marlo, 18 jaar oud, net examens gedaan op het Vwo, hopelijk geslaagd. Ben een beginnende pokeraar, maar heb het afgelopen jaar wel een beetje bagage opgedaan. Ik speel onder de naam Physicul op Pokerstars momenteel met een bankroll van 44 dollar. Ben begonnen 1 week geleden met 20 dollar (15 euro) erop te zetten. Ondertussen 1 bonus gehad van 10 dollar. Wat voor mij een zegen was, want kwam maar niet uit dat dal en probeer de komende tijd veel te leren te oefenen en natuurlijk te spelen. En het mooie is dat deze dingen hand in hand gaan.

Nu
      Deze post schreef ik volgens mij in Juni toen ik net klaar was met mijn Examen. Ondertussen is September bijna om, dus ben ik alweer ong. 4 maanden bezig met pokeren. Nah, hier ben ik niet helemaal eerlijk in omdat ik in Juni, en Juli weinig heb gepokerd. Ik begon echt volume te draaien in Augustus en heb dit doorgetrokken naar September. Ik ben inmiddels alweer een jaartje ouder, 19 voor de slimme rekenwonders onder ons, ben geslaagd voor mijn examen, met een 7 en voor de rest 6'en, 'but who cares'?, en speel ik niet meer bij Pokerstars maar bij de viskraam genaamd
      '888 Poker'. Ik ga 888 Poker niet al te veel lof geven, want wil natuurlijk niet dat er sprake wordt van 'Overbevissing'. Bankroll is ondertussen 525 dollar. Mag wel stellen dat ik de afgelopen 3 weken erg schommelde van 550 naar 330 en weer terug, reden is naar mijn gevoel te veel tilty gevoelens. En om een bonus van 10 euro is voor mij geen zegen meer maar 1 buy-in. Ik speel nu op de NL10, en kan nu upmoven naar de NL20. Alleen door het weinige aanbod op de NL20 stakes van 888 Poker zal ik nog vaak NL10 tafels erbij openen.

Wat komt er allemaal in te staan

Begin Juni
      Ik zal in deze blog, proberen grafiekjes te posten (eerst even uitvogelen hoe :D ), handjes posten waar jullie hopelijk tips en tricks aan mij kunnen geven, jullie op de hoogte houden over mijn bankroll en hopelijk vinden we nog ergens ruimte voor een paar goede grappen en grollen =D

Nu
      Wat ik gemerkt aan mezelf heb de afgelopen periode, is dat ik weinig tot nooit grafiekjes post. Hier zit ook een reden achter en dat is dat ik me schaamde voor een grafiek die maar moeizaam omhoog ging, of omdat die op en neer ging en niet stijl omhoog liep. Dit zal ik gaan verbeteren en zal in de toekomst jullie gaan trakteren met mijn grafiekjes ook al verlopen ze niet 'smooth' en 'zoals ik wil'. Ook zal ik vaker handjes gaan posten dan dat ik deed. Dan heb ik het niet over bad beat handen maar over handen waar ik twijfels heb en niet tot de showdown kom, zoals bijvoorbeeld of je een flushdraw moet callen/raisen/folden enz. Bovendien zal ik jullie nog steeds op de hoogte houden over mijn bankroll omdat ik weet dat daar veel mensen geïnteresseerd naar zijn. En natuurlijk zullen er nog steeds een paar goede grappen en grollen te vinden zijn. :)

Doelstellingen

Begin Juni

:diamond: Mijn spel verbeteren d.m.v artikels lezen en begrijpen, video's bekijken en coaching's bijwonen, wat me trouwens vanavond zeer goed bevalen is bij Gamblewhitme, de complimenten!
      :diamond: Proberen te pokeren met vooral de gedachte waarom call/raise/fold ik etc.
      :diamond: Proberen de 100 dollar te halen, wil niet te snel van stapel lopen Gehaald!
      :diamond: Opschrijven van mijn bevindingen uit pokerboeken
      :diamond: Proberen de NL5 limiet te beaten

Nu

Ik heb ondertussen natuurlijk mijn spel verbeterd, ik ben in aanraking gekomen met verschillende postflop technieken, meer verstand van het wiskunde achter Poker en heb leren omgaan met Poker Statistieken. Maar waar sta ik nu? Een ding is zeker ergens op de lange pad. Wat ik wel weet is dat ik meer moet leren en gaan verdiepen. De vraag is, Hoe doe ik dat op een goede efficiënte methode. Als ik me nu afvraag waardoor ik het makkelijkst geleerd heb, denk ik dat ik uitkom op video's en in het handbeoordelingsforum te snuffelen. Vandaar dat ik me daar ook op ga focussen. Over Coachings gesproken denk ik dat ik daar in de toekomst zeker vaker in contact zal komen, maar ik hou het op de korte termijn meer op handjes posten en video's bekijken omdat ik daaruit heel veel informatie uit kan halen en dat op een gemakkelijke en snelle manier kan doen. Over pokerboeken gesproken, denk ik dat ik daar minder vaak informatie uit vandaan zal halen omdat ik nog heel veel basisprincipes moet gaan leren voordat ik kan doorgroeien en gevorderde principes kan gaan leren. Door dit denkproces zijn een aantal doelstellingen naar boven komen drijven.

:diamond: Grafieken posten ookal zien ze er niet keurig uit
      :diamond: Handen posten !!! Ik ga niet met mezelf afspreken dat ik 2 handen per dag moet gaan doen bijv. Gewoon als ik handen speel waar twijfels uit voorkomen, dan post ik ze en zal ik teneerste mijn bevindingen gaan uittypen om dan te wachten op de conclusies van andere pokeraars en Judges niet te vergeten.
      :diamond: Meer verdiepen in Pokerstatistieken in de vorm van Holdem Manager. Ik denk dat ik veel meer hieruit kan halen, omdat ik op 888 Poker tegen voornamelijk mensen speel waar ik veel handen van heb omdat er minder mensen erop spelen dan bijv. Pokerstars. Ik kan dus een super grote voordeel hieruit halen tegen mijn tegenstanders. Over dit concept zal ik later ruim de tijd aan gaan besteden en alles op een rijtje gaan zetten.
      :diamond: Natuurlijk moeten je doelstellingen ook een doel opzich hebben en niet zoals de andere doelstellingen een 'reden' zijn tot het bereiken van iets. Ik bedoel dan, eind Oktober rond de 1000 dollar zitten. Ik zit nu op 525 dollar en heb ruim de tijd om te gaan spelen. Dus ik denk dat dit er wel in zit.

Grafiek begin Juni

Grafiek Nu

Uploaded with ImageShack.us
  • 202 antwoorden
    • Wryzeth
      Wryzeth
      Bronze
      Leuke introductie Marlo, veel succes met het doorlopen van de micro's. :)

Oorspronkelijk gepost door olram6
      :diamond: Proberen te pokeren met vooral de gedachte waarom call/raise/fold ik etc.
      Gefeliciteerd, je beat de micro's! Nee serieus, dit is een van de belangrijkste dingen van poker, als je hier elke sessie de concentratie voor op gaat brengen dan voorspel ik je een gouden toekomst. ;)

De EV-lijn is een lijn die aangeeft wat eigenlijk de gemiddelde verwachtingswaarde is van een all-in situatie. Dus als je all-in gaat met AA tegen KK en je wint, dan zal je iets boven EV lopen (omdat je namelijk ook 20% van de tijd verliest), en als je verliest dan loop je flink onder EV (omdat je 80% van de tijd hoort te winnen). Het is dus een maatstaf om te kijken "hoe goed of slecht je runt". Het is niet helemaal zuiver, want stel dat je 99% van je stack investeert op de flop en je tegenstander net zijn 1-outer hit op de turn en het geld dan pas naar het midden gaat, dan zie je dat niet terug in de EV-lijn. Het gaat alleen op de situatie op het moment dat je volledig all-in bent.

Maar maak je hier niet al te druk om, men geeft vaak de EV-lijn de schuld van slechte sessies om vervolgens na een goede sessie het te wijten aan goed spel. ;) Werk dus vooral aan je spel, dan komen de resultaten vanzelf!
    • olram6
      olram6
      Bronze
      Gefeliciteerd, je beat de micro's! Nee serieus, dit is een van de belangrijkste dingen van poker, als je hier elke sessie de concentratie voor op gaat brengen dan voorspel ik je een gouden toekomst. Augenzwinkern

Hartelijk bedankt! Dat moet de toekomst dan maar uitwijzen he! Maar om eerlijk te zijn ben ik nog aan het zoeken hoe me starthandenkaart eruit komt te zien. Ik zou de bss starthandenkaart kunnen volgen, alleen merk ik dat heel veel spelers erg passief spelen, maar ga soms ook broke in situaties waarin het helemaal niet moet. En sommige spelers spelen zo raar, daar is geen touw aan vast te knopen. Moet misschien gewoon erg standaard ABC gaan pokeren om op hogere limieten te komen. Je hoort het misschien al, lig nog niet op een lijn met mijn pokergedachte.

Ik heb een vraag, wat is het verstandigst op NL2 te openen met 3 x bb of 4 x bb ?
    • Vice1
      Vice1
      Bronze
      Hey Olram6,

Welkom op het forum en bij pokerstrategy! Hoop dat je veel zult leren en dat je uiteindelijk een goede pokeraar wordt.

Als open is 4xbb+1xbb per limper standaard. Dit zou je naar 3xbb als first in (dus geen actie voor je) kunnen doen op de CO (cut off) of op de BU (Button) om de blinds te stealen, maar op NL2 zou ik me daar nog geen zorgen over maken als ik jou was ;) Dit omdat mensen teveel callen in de blinds en steals niet profitabel worden.

Als je snel vooruit wilt is het handig om handjes op het handjudge gedeelte van het forum te plaatsen. Die kun je hier vinden :) Zo kun je snel leaks vinden in je game en sneller vooruit gaan.

Ook kan het handig zijn om andere spelers van het forum je af en toe mee te laten kijken met jou spel en live commentaar te geven of bij andere spelers mee te kijken. Als je wilt wil ik wel een x meekijken bij jou als je wilt :) Als je leuk lijkt add me dan op skype (tovergieter).

Veel succes met je doelstellingen iig!!
    • olram6
      olram6
      Bronze
      Heb net een handje gespeeld, waar ik erg twijfel of ik verder moet spelen of niet. Moet verteld worden dat ik tegen een speler speelde waarvan ik maar 166 handen had, dit is natuurlijk erg weinig, maar hij had een VP : 8, Pr : 2 AG:1.5.
      Dus speelt weinig handen, kan ik hier uit op maken.

Verder over de hand, geen ideale flop 8,10,6 rainbow. Ik c-bet 2/3 van de pot. Krijg een call, zou handen kunnen zijn setje 8en of setje 10en of K10, Q10, wellicht ook nog doorspelen op QJ voor gutshot maar is onwaarschijnlijk. Vraag me erg af of ik moet 2nd barrelen, besluit over te gaan vanwege zijn tighte image om behind te checken. Hij bet gelijk uit op de river 2/3de pot, waar ik toch mag uitgaan van een valuebet. Heeft iemand hier enige tips voor?

Hand converted with online PokerStrategy.com hand converter:

Hand afspelen

$0.01/$0.02 No-Limit Hold'em (8 handed)

Known players:
      SB:
      $1.52
      BB:
      $5.00
      UTG2:
      $5.94
      MP1:
      $2.29
      MP2:
      $1.76
      MP3:
      $3.25
      CO:
      $4.02
      BU (Hero):
      $1.84

Preflop: Hero is BU with K, A.
      5 folds, Hero raises to $0.06, SB calls $0.05, BB folds.

Flop: ($0.14) 8, T, 6 (2 players)
      SB checks, Hero bets $0.08, SB calls $0.08.

Turn: ($0.3) J (2 players)
      SB checks, Hero checks.

River: ($0.3) 4 (2 players)
      SB bets $0.18, Hero folds, SB gets uncalled bet back.

Final Pot: $0.3.
    • olram6
      olram6
      Bronze
      Welkom op het forum en bij pokerstrategy! Hoop dat je veel zult leren en dat je uiteindelijk een goede pokeraar wordt.

Dankjewel !

Als je snel vooruit wilt is het handig om handjes op het handjudge gedeelte van het forum te plaatsen. Die kun je hier vinden smile Zo kun je snel leaks vinden in je game en sneller vooruit gaan.

Ja daar heb ik al 2 handen opstaan, eentje is al beoordeeld de andere tevens een fold met AK die nog onbeoordeeld is.

Ook kan het handig zijn om andere spelers van het forum je af en toe mee te laten kijken met jou spel en live commentaar te geven of bij andere spelers mee te kijken. Als je wilt wil ik wel een x meekijken bij jou als je wilt smile Als je leuk lijkt add me dan op skype (tovergieter).

Hier zou ik zeker gebruik van willen maken! Zou eerst mijn microfoontje moeten vinden en skype installeren maar dat zal geen moeilijke klus worden. Bedankt alvast!
    • noisecore
      noisecore
      Bronze
      Hoi, als je in PT3 bij je grafiek rechts vanboven (naast de grafiek) op expand klikt kan je gewoon het prentje van de grafiek exporten zonder te hoeven klooien met paint :) .

ik denk dat nog niemand je vraag over EV-lijn heeft beantwoord dus bij deze:
      EV lijn is je expected value lijn.

Stel je gaat all in met AA tegen KK

je hebt dan 81% kans om te winnen en 19% kans om te verliezen

Neem nu dat je all in gaat voor 5$ beide , dan bedraagt de pot 10$

Volgens EV zal je dus in deze situatie over lange termijn 8,1$xhet aantal keer de situatie winnen per keer dat je die situatie speelt.

Als je dus die hand 1 keer wint loop je 1.9$ boven Expected Value (EV) want je kans is niet 100% om te winnen. Als je die situatie verliest run je 8.1$ onder EV.

All-in EV (zo is de benaming van die lijn) is dus een guideline voor hoeveel je met je all-in situaties op lange termijn zou winnen

hoop dat het een beetje duidelijk is.
    • olram6
      olram6
      Bronze
      Oorspronkelijk gepost door noisecore
      Hoi, als je in PT3 bij je grafiek rechts vanboven (naast de grafiek) op expand klikt kan je gewoon het prentje van de grafiek exporten zonder te hoeven klooien met paint :) .
      Ah, gevonden ! Hartelijk bedankt voor de informatie!
    • noisecore
      noisecore
      Bronze
      no prob :) heb trouwens ook men post ge-edit met antwoord op je vraag over de EV-lijn moest je hiet niet merken :) .
    • olram6
      olram6
      Bronze
      Ik begrijp het ! Bedankt voor de uitleg. Maar als je heel veel handen hebt gespeeld zou je toch uiteindelijk op die lijn uit moeten komen? Het zijn immers een kansen en als een groot onderzoek uitvoert zou het hetzelfde uit moeten komen.
    • Vice1
      Vice1
      Bronze
      Ja klopt, als je een groot sample hebt (en dan praten we over 100k+ handen) zou de variance zich een beetje vereffenen en zou je ongeveer uitkomen op het bedrag dat je hebt gewonnen door je skills en niet door geluk ;)

Uiteindelijk heb je namelijk evenveel geluk als ongeluk als je maar vaak genoeg in een bepaalde situatie komt natuurlijk ;)
    • olram6
      olram6
      Bronze
      Inderdaad. Zou iemand trouwens bovenstaande handje willen beoordelen? :D

Alvast Bedankt!
    • Vice1
      Vice1
      Bronze
      PF: Prima

Flop: Aangezien zijn kleine range (kan je vaststellen door lage VPIP) denk ik dat er heel veel hoge kaarten heeft als AK,AQ,AJ,KQ,KJ en mssn wat pp's. Je hebt wel weinig sample maar wss heeft hij dus veel hoge kaarten en pp's in zijn range.

Een cbet is op dit board daarom wel goed. Weinig draws en hij heeft vaak gemist. Sizing hier is ook wel goed.

Turn: Hij foldde niet op jou cbet. Ik gok dat hij hier heeft gehit of dat hij een pp heeft. Hier op dit board zal hij echter niet snel opgeven als hij iets heeft en ik zal dan ook niet gaan betten. Verder heb je redelijke equity met 10 outs (Elke Q, K of A geeft jou wss de beste hand). Naast dat als hij met overs de flop callde je zelfs nog wat showdown value hebt.

River: Hij bet op je in voor 2/3 pot. Je kan hier eigenlijk alleen een bluf verslaan en aan zijn line te zien heeft hij dat wss niet. Er liggen geen busted draws en hij zou wss A high niet betten omdat hij showdown value kan hebben. Je bent hier wss beat en een fold is de beste optie.

Je hebt hier prima gespeeld ;)
    • noisecore
      noisecore
      Bronze
      Volledig akkoord met rico, ik zie mensen op NL2 niet de flop floaten en de river bluffen :) .
    • pokercards
      pokercards
      Bronze
      Veel succes, ik ga je blog volgen
    • olram6
      olram6
      Bronze
      Oke! Dankjewel Rico. Vandaag zit er weinig poker in. Je vriendin wilt natuurlijk ook tijd krijgen en heb vanavond nog een elftalpresentatie. Desalniettemin wens ik iedereen veel geluk op de tafels.
    • olram6
      olram6
      Bronze
      Net thuis, dus kan lekker na een dagje niet gepokerd te hebben weer op de tafels beginnen! Heb er zin in, zal na mijn sessie proberen wat handen te posten en wellicht een grafiekje posten!
    • Grexnl
      Grexnl
      Bronze
      Succes op NL2! Als ik zie hoe je nadenkt over het spel, dan zal je snel grote stappen vooruit maken!

Welk profiel heb je gedaan op het vwo? Al een idee over wat je daarna wil studeren?
    • olram6
      olram6
      Bronze
      Dankjewel! Ja ik hoop het :)

Ik heb het profiel Natuur en gezondheid gedaan, over een eventuele studie heb ik nog niet nagedacht. Naja, wel nagedacht, alleen nog niet tot een beslissing gekomen. Komt mede dat ik volgend jaar in de hoofdklasse ga voetballen en wil eventjes een tussenjaartje doen, ergens werken, voetballen en misschien voor meer geld gaan pokeren lijkt me wel wat.
    • olram6
      olram6
      Bronze
      Oke, net een paar handjes gespeeld, kreeg AK uitgedeeld.

Hij gaat als volgt : er wordt geopend, daarop wordt er gevolgd met een 3-bet.
      En nu vraag je je af, ik kan 4-betten, ben alleen bang dat ik daarna een allin naar me toe krijg en waarschijnlijk moet folden. Ik zou kunnen callen, zodat de eerste speler misschien denkt ik call ook en dat ik in een 3-way pot kom te spelen. Ik besluit over te gaan, om te minraisen zodat ik laat zien dat ik een sterke hand heb en om er voor te zorgen dat ik 1 op 1 speel. Tevens zit ik in positie, zodat ik kan zien wat mijn tegenstander doet en hierop kan anticiperen.

Ik krijg een call. Oef denk ik, ik verwacht dat die met handen als KK/AA zou raisen/allin zijn gegaan. Dus dat is een meevaller. Hij callt hier naar alle waarschijnlijk heid met handen als AK/AQ/QQ/JJ/10'en. Het is overigens Nl2, hij kan ook nog een grotere range van handen hebben. Dan komt er een erg drawy board met lage kaarten. Ik besluit niet te c-betten vanwege het board, verwacht hier niet dat mijn tegenstander straat kansen heeft en ook niet dat die op zijn draw gaat spelen, maar vooral omdat het geen hoge kaart betreft zodat mijn tegenstander mij nauwelijks gelooft en misschien zelf een hoge pocketpair heeft. Dat allerlaatste heeft het meeste invloed op mijn wantrouwen gemaakt. Hij checkt dan eveneens hier.

De turn : de turn is een 2, en heeft weinig invloed, dit biedt voor mij 4 exta outs voor een straat. Maar geen reden om te gaan betten, besluit hier om te check/folden. Hij checkt hier weer. Waarop ik denk, of slowplayt die hier of heeft die AQ.

De river : Er ligt een groot bedrag (voor Nl2 dan :D ) dus besluit hier te blokbetten, weet totaal niet waar ik sta. Want verwacht als ik hier check dat die bet en ben dan genoodzaakt om te folden. En bij een eventuele raise leg ik hem ook weg. Tot mijn grote verbazing fold die en had waarschijnlijk AJ of AQ vast, of misschien nog een lage pocketpair.

Hier is de hand :

Hand converted with online PokerStrategy.com hand converter:

Hand afspelen

$0.01/$0.02 No-Limit Hold'em (7 handed)

Known players:
      BU:
      $2.40
      SB (Hero):
      $1.69
      BB:
      $2.00
      MP1:
      $1.40
      MP2:
      $3.87
      MP3:
      $1.99
      CO:
      $1.94

Preflop: Hero is SB with K, A.
      MP1 folds, MP2 raises to $0.05, MP3 folds, CO raises to $0.16, BU folds, Hero raises to $0.27, 2 folds, CO calls $0.11.

Flop: ($0.61) 4, 7, 5 (2 players)
      Hero checks, CO bets $0.32, Hero calls $0.32.

Turn: ($1.25) 2 (2 players)
      Hero checks, CO checks.

River: ($1.25) 5 (2 players)
      Hero bets $0.30, CO folds, Hero gets uncalled bet back.

Final Pot: $1.25.