Deze site gebruikt cookies voor het verbeteren van je zoekervaring. Doorgaan met het gebruiken van deze website betekent dat je deze cookies accepteert. Kijk voor meer details en voor het veranderen van je instellingen bij ons Cookiebeleid en Privacybeleid. Sluiten

Pocketpairs en foute call 20 regel

• KoeNe4U
      KoeNe4U
      Bronze
      Hey,

Ik stel me de laatste tijd een aantal vragen rond het spelen van pocketpairs en zal dit trachten nader te verklaren met een aantal situatieschetsen:

SITUATIE 1: Stel dat ik een laag of middel pp heb in sb of bb en ik krijg een bet van een MP. Niemand heeft gecalled en ik ben last to act (indien bb). In mijn ogen kan ik hier NOOIT profitabel een call maken: ik speel uit positie en als ik dan niet hit is het vaak lastig en zal ik ook vaak moeten folden en indien ik hit zal ik hier meestal niet genoeg geld kunnen uitputten om mijn verliezen te dekken, aangezien de range van MP vaak vrij breed is.

SITUATIE 2: Stel dat ik UTG of MP ben en ik bet met een laag of middel pp en de sb of bb 3bet mij. Volgens de call 20 regel zou ik hier moeten folden maar dat lijkt mij niet de juiste move. Ik zit in positie en de range van een sb of bb zal hier vaak vrij tight zijn en indien ik nu wel zou hitten op de flop zie ik mij hier WEL vaak genoeg winnen (indien we beiden bigstacks zijn ntrlk)

Conclusie: de call 20 regel moet niet al te nauw genomen worden :D

Begrijpt iemand mij of kan iemand mij verlossen van mijn foute gedachtegang :f_biggrin:
  • 14 antwoorden
    • EmmaDauwe
      EmmaDauwe
      Bronze
      Er zitten wel enkele fouten in.
      Je moet maar 1 op 7.5 hitten of 2 op 15 om profitabel te zijn. Dus op die Call 20 zit sowieso al een speling.

Situatie 1: In SH, moet je inderdaad niet de lage PP's spelen (-66). Is een beetje villainafhankelijk. Fish/Reg. Als je hit is het inderdaad moeilijker spelen dan IP. Hier zijn artikels voor ''max value halen".
      Als je niet hit kan je je 66+ kiezen om te floaten. (kleinere ook wel, maar is moeilijker)
      Vele keuzes hier: Donk flop, check/call flop, donk turn.
      Daarom kies ik soms voor kleine PP's uit de blinds te 3-betten als bluff. Aangezien CO of BU range vrij loose is en ze veel gaan folden. Als ze toch callen, heb je initiatief.
      Deze play doe ik bij hoge folds to 3bet, omdat het dus wel als bluff is.
      Dus liever niet tegen visjes. Als er een fish in de hand is, kan je natuurlijk gewoon lekker callen/hitten en max. value halen

Situatie 2
      Ik denk dat je raise bedoelt ipv bet?
      Als de SB en BB je 3bet is het een heel sterke range die dit zal doen, aangezien als hij wat nadenkt, hij ook ziet dat je UTG opent. Easy fold dan imo. Je hebt geen initiatief als je called, maar zit wel in positie. Je zal toch echter veel moeten folden, want je zal niet veel hitten. Hier kan je dus wss ook niet floaten en op de tun de pot oppakken, omdat hij een hele sterke range heeft

Hopelijk verheldert dit wat.

Positief dat je erbij stilstaat, wanneer je goede Implied Odds hebt om te callen. Denk vooral verder na over elke play. Maar geloof de artikels die geschreven zijn door de grote meneren der POKER.

Groeten

Emma.
    • KoeNe4U
      KoeNe4U
      Bronze
      Hey Emma, ik ben het niet volledig eens met je hoor :O

Situatie 1: Ik kan je redenering volgen om op een MP of UTG bet te folden in sb en bb met 66-. Een bet vanuit de CO of BU 3bet ik ook vaak, maar ik sprak hier dan ook over een bet vanuit middle position. :]

Situatie2: ik ben het niet eens met je. Dit is net wat ik bedoel! Villains range zal hier erg TIGHT zijn naar alle waarschijnlijkheid dus ik zie hem hier ook postflop vaak nog all in gaan en dus krijg ik net wel de odds om te callen. Voorbeeld: NL25: ik ben MP1 en ik bet 1$, villain 3bet mij vanuit de bb 3$. Ik moet nu 2$ op tafel leggen om met grote waarschijnlijkheid ook postflop de overige 22$ er in te krijgen tegen KK+. Ik zou in dit geval maar moeten hitten in 1 op de 11 keer op profitabel te zijn. Vaak zullen ze met KK+ nog kleiner 3betten wat mijn odds nog meer doet stijgen. Uiteraard gaan ze niet altijd all in gaan, maar ik vraag mij af of een 3bet callen met pp in positie tegen iemand met een tighte range niet profitabel kan gedaan worden...
    • EmmaDauwe
      EmmaDauwe
      Bronze
      Als hij veel 3bet kan je dat doen, aangezien je dan mss postflop nog goed kan zitten. Of als je je implieds goed inschat.
      UTG of MP raise call ik wel, omwille van hun tighte range.

Maar 1 op 11 is wel te weinig...
    • ric0tjuh24
      ric0tjuh24
      Bronze
      1 op 11 is ruim genoeg.. je hit 1 op 8, ik snap KoeN en ik speel ook zo.

hoe tighter villians range hoe beter je imo kan setminen want des te groter is de kans dat je gestackt wordt als je hit
    • sjengfred
      sjengfred
      Bronze
      De call20 regel is gewoon een vuistregel die je op de lage limieten goed werkt voor beginners. Naarmate je spel vordert kun je natuurlijk optimaler gaan spelen, zo kun je tegen een tight 3better wel tegen wat mindere odds gaan callen, maar 1 op 11 lijkt me te weinig.

Vergeet niet dat villian met een hoger PP 1 op de 5 keer een hogere set gaat maken waarbij je dus je hele stack gaat verliezen.

Als villian AK 3bet gaat hij maar 1 op de 4 keer hitten op de flop als jij je set flopped.

Als villian KK heeft gaat er bijna 1 op de 6 keer een A vallen als jij je set flopped, heeft hij QQ dan valt er bijna 1 op de 3 keer een overcard voor hem.
    • xXShinryuuXx
      xXShinryuuXx
      Bronze
      Als ie altijd afstacked als je je set hit:
      8 BB x 8,5 (11,5%) = -68 BB
      80% +100 BB + blinds = +81,2 BB
      20% -100 BB = -20 BB

81,5 - 88 = -6,5 BB

Burning money imho.
    • Copymeistrr
      Copymeistrr
      Bronze
      Oorspronkelijk gepost door sjengfred
      Vergeet niet dat villian met een hoger PP 1 op de 5 keer een hogere set gaat maken waarbij je dus je hele stack gaat verliezen.
      I doubt that.
      Set vs set komt imo geen 1 op 5 keer?
    • sjengfred
      sjengfred
      Bronze
      imo? het is gewoon wiskunde hoor ;) .

• EmmaDauwe
      EmmaDauwe
      Bronze
      :D 33 is the new nuts!
    • Straatblaffer
      Straatblaffer
      Basic
      wat is de 20call regel precies?
    • xXShinryuuXx
      xXShinryuuXx
      Bronze
      Oorspronkelijk gepost door Copymeistrr
      I doubt that.
      Set vs set komt imo geen 1 op 5 keer?
      Niet 1 op 5 keer. 20% van 11,5% van de keren. Dus ongeveer 2,3%. Het probleem is dat als een overpair afstacked terwijl jij een set hebt, hij altijd 5 kaarten te zien krijgt. Dus hoewel de kans dat er op de flop set over set gemaakt wordt veel kleiner is, zal je uiteindelijk rond 20% van de keren dat je je set hit toch nog verliezen vanwege de showdown en 5 kaarten. Op de flop zie je er maar 3 dus is je kans slechts 11,5% dat je uberhaupt een set hit.
    • Wryzeth
      Wryzeth
      Bronze
      Oorspronkelijk gepost door xXShinryuuXx
      Niet 1 op 5 keer. 20% van 11,5% van de keren. Dus ongeveer 2,3%.
      Inderdaad, die kans is iets van 2-3%. De rest lijkt me niet te kloppen. Als je een set hit, heeft villain ~2,3% van de tijd een hogere set, maar als hij die niet heeft, heeft hij maar 2 outs (zeg 8-10% equity). Je gaat dan ongeveer 1 op de 10 keer nog verliezen door de turn- en riverkaarten (niet alle vijf kaarten, je hebt toch al de flop gezien en een set gehit?). Als je geen set hit ga je opgeven, dus dan telt de 80% vs. 20% regel ook niet.
    • sjengfred
      sjengfred
      Bronze
      ALS jij een set hit zal villian met een hoger PP bijna 1 op de 5 keer een hogere set hitten. Dit kan op 2 overige kaarten van de flop, of op de turn of river. Set over set komt inderdaad maar weinig voor, maar we bekijken nu alleen de situaties dat jij al een set hebt gehit.

Als jij je set hebt gehit, heeft villian dus nog 4 kaarten om een hogere set te maken (of one card flushes/straights oid). Wat er dus op neerkomt dat je equity 81% is zoals te zien is in de screenshot van de equilator die ik gepost heb.
    • Toliy1
      Toliy1
      Bronze
      Ik studeer wiskunde :coolface: De persoon boven mij heeft gelijk.

De kans dat er set over set wordt gehit is ong 2,3%.

Echter hebben we het hier over een voorwaardelijke kans, met als voorwaarde dat jij een set hebt gehit.
      Dan zijn er nog 2 kaarten in het deck die villain helpen, en er vallen ernog 4 ( het board behalve jou kaart).
      Dit geeft hem een setkans van ong 4*2.2*2 is ongeveer 19,6% procent. De berekening kan ook gewoon met de PS equillator.