NL10 JJ overpair

• pokermazer
      pokermazer
      Bronze
      Known players:
      Position:
      Stack
      BB:
      $10,6
      Hero:
      $9,85

0,05/0,1 No-Limit Hold'em (8 handed)
      Hand recorder used for this poker hand: Elephant.Base 0.99 by www.pokerstrategy.com.

Preflop: Hero is MP2 with J:heart: , J:diamond:
      2 folds, Hero raises to $0,40, 4 folds, BB calls $0,30.

Flop: ($0,85) T:heart: , 7:club: , 4:diamond: (2 players)
      BB checks, Hero bets $0,5, BB raises to $1,20, Hero: ???

Van villain verwacht ik een AT,KT,QT,JT,T9 of een set. Kan ik hier dus bet/shoven, of moet ik hier voorzichtiger spelen en m'n hand wegleggen?

Mijn overpair lijkt me goed genoeg
  • 13 antwoorden
    • kefkef
      kefkef
      Bronze
      NOOB-ALERT: Ik leer door handen te beoordelen, dus wacht zeker af op een judge :D

Ik heb zelf geen ervaring met stats, maar ik denk dat 14 VPIP op 251 handen, al een degelijke read geven. Een VPIP van 14 is is een regular denk ik, dus hij kan hier echt wel goede handen hebben.

Bovendien check/raised villain bijna pot-size. ik fold hem...
    • pokermazer
      pokermazer
      Bronze
      Over die regular heb je het goed. Een zgn. pot-sized raise is echter een stuk groter, nl 3 x 0.50 + 0.85 = 2.35
    • Poefters
      Poefters
      Bronze
      Van uit de blinds geef ik wel wat krediet voor zo'n moves...zeker als hij decent stats aangeeft zoals 14/8...

Verder zou je kunnen onderzoeken of hij flatcall met QQ+ en hoe hij zijn sets speelt?
    • Farmarchist
      Farmarchist
      Bronze
      De move die hij maakt (check-raise) komt echt wel zeer sterk over. Zeker omdat de grootte van de raise bijna een minraise is. Dit is in veel gevallen een set. Omdat zijn stats ook nog eens zo tight zijn fold ik hier..

opmerkingske: Ik zie hero:$9.85. Je zat dus niet fullstacked en zit wss soms dus met minder aan tafel. Je moet zorgen dat je auto-rebuy 100BB altijd aan hebt staan om profitabel te kunnen spelen met de BSS. Op deze manier haal je soms geen max value.
    • RealPecunia
      RealPecunia
      Bronze
      Gezien villains tighte stats over een behoorlijke sample kunnen we er wel van uit gaan dat het een tighte regular is. Ik denk dat zijn checkraise dus in het algemeen wel redelijk sterk is, maar er zijn tegelijk ook niet heel veel sterkere handen mogelijk. Ik kan me zo voorstellen dat zo'n tighte speler niet preflop called met 44, en zelfs 77 is wellicht nog marginaal, dus naast TT en misschien QQ zijn er eigenlijk nauwelijks sterkere handen in zijn range. Er zijn anderzijds natuurlijk ook niet veel zwakkere handen in zijn range, want zijn range is vrij klein. Ik zie zo'n speler ongeveer callen met 88-QQ, AQ, AJ, KQ of iets dergelijks. Ik kan me voorstellen dat villain zo'n kleine checkraise ook wel als bluf zou kunnen doen omdat hij een tight imago heeft en omdat deze flop vrij slecht is voor jouw range (want je hit eigenlijk alleen met overpairs). Het is niet onverstandig om flop-checkraise-statistieken te hebben van mensen.

Ik vind een fold niet onlogisch, maar in de praktijk zou ik villains checkraise denk ik gecalled hebben om te kijken wat hij op de turn zou doen. Je hebt tenslotte positie op hem, dus je kunt zonder verdere informatie weg te geven even kijken wat hij op de turn doet. Daarnaast zijn er toch weinig sterkere handen in zijn range. Als hij stevig door blijft betten dan kun je als nog wegleggen. Maar op de flop al folden vind ik net een beetje zwak voor mijn gevoel.
    • Farmarchist
      Farmarchist
      Bronze
      Oorspronkelijk gepost door RealPecunia
      Gezien villains tighte stats over een behoorlijke sample kunnen we er wel van uit gaan dat het een tighte regular is. Ik denk dat zijn checkraise dus in het algemeen wel redelijk sterk is, maar er zijn tegelijk ook niet heel veel sterkere handen mogelijk. Ik kan me zo voorstellen dat zo'n tighte speler niet preflop called met 44, en zelfs 77 is wellicht nog marginaal, dus naast TT en misschien QQ zijn er eigenlijk nauwelijks sterkere handen in zijn range. Er zijn anderzijds natuurlijk ook niet veel zwakkere handen in zijn range, want zijn range is vrij klein. Ik zie zo'n speler ongeveer callen met 88-QQ, AQ, AJ, KQ of iets dergelijks. Ik kan me voorstellen dat villain zo'n kleine checkraise ook wel als bluf zou kunnen doen omdat hij een tight imago heeft en omdat deze flop vrij slecht is voor jouw range (want je hit eigenlijk alleen met overpairs). Het is niet onverstandig om flop-checkraise-statistieken te hebben van mensen.

Ik vind een fold niet onlogisch, maar in de praktijk zou ik villains checkraise denk ik gecalled hebben om te kijken wat hij op de turn zou doen. Je hebt tenslotte positie op hem, dus je kunt zonder verdere informatie weg te geven even kijken wat hij op de turn doet. Daarnaast zijn er toch weinig sterkere handen in zijn range. Als hij stevig door blijft betten dan kun je als nog wegleggen. Maar op de flop al folden vind ik net een beetje zwak voor mijn gevoel.
      Volgens mij zijn setjes hier toch perfect mogelijk? Volgens mij callt elke reg PP zolang er call20 is. Ik doe dat toch ^^. Over die positie enzo ben ik iig akkoord. Moest hij OOP zitten was het zowiezo een fold denk ik.
    • RealPecunia
      RealPecunia
      Bronze
      Oorspronkelijk gepost door Farmarchist
      Volgens mij zijn setjes hier toch perfect mogelijk? Volgens mij callt elke reg PP zolang er call20 is. Ik doe dat toch ^^. Over die positie enzo ben ik iig akkoord. Moest hij OOP zitten was het zowiezo een fold denk ik.
      In positie kan men wel callen met allerlei pocket pairs, maar uit positie kan je toch niet makkelijk callen met lage pocket pairs omdat je uit positie moeilijker voor setvalue kan spelen. Daarom denk ik dat zo'n tighte speler de laagste pocket pairs wel zal folden preflop.

Als hero postflop uit positie zit dan is zo'n situatie wel het vervelends. In positie kun je soms net wat verder gaan.
    • Farmarchist
      Farmarchist
      Bronze
      Dat moet dan een leak van me zijn want ik call elk PP uit elke positie volgens call 20. Raadt je dan 77+ aan vanuit de blinds?
    • ossmiboy
      ossmiboy
      Bronze
      Ja ik heb nu eigenlijk dezelfde gedachte. In de blinds (dus OOP) call ik ook met elk pocket pair een raise als call-20 het toelaat...
    • RealPecunia
      RealPecunia
      Bronze
      Ik heb even gekeken naar de artikelen maar ik kan het niet echt vinden. Er is wel een artikel dat gaat over lage pocket pairs, daarbij noemen ze het OOP zijn wel als een overweging om te folden, maar dan hebben ze het vooral over de pocket pairs 22 en 33.

Het probleem van uit positie callen met een pocket pair is dat je maar zelden de pot wint als je mist. Als je wel een setje hit dan is het moeilijker om value te halen omdat villain behind kan checken of hero anders zelf agressief moet blijven betten. Het hangt dan van het niveau van je tegenstanders af of je uit positie kunt callen met lage pocket pairs. Als je tegenstanders dom genoeg zijn en je redelijk goed value kunt halen van sets, dan kan een call20 wel winstgevend zijn. Als je tegenover een regular zit of het niveau in het algemeen wat hoger is dan haal je misschien te weinig value uit sets om een call20 winstgevend te maken als je OOP zit. Omdat de situatie IP veel gunstiger is kun je dan altijd wel een call20 toepassen.

Overigens call ik wel (call20) met alle lage pocket pairs OOP als iemand anders de raise al gecalled heeft.
    • Farmarchist
      Farmarchist
      Bronze
      Ik heb even gekeken naar de artikelen maar ik kan het niet echt vinden. Er is wel een artikel dat gaat over lage pocket pairs, daarbij noemen ze het OOP zijn wel als een overweging om te folden, maar dan hebben ze het vooral over de pocket pairs 22 en 33.

Hmm, wat is het verschill tussen 22,33 en 44 of 55 dan? Zowat niks denk ik? :)

Het probleem van uit positie callen met een pocket pair is dat je maar zelden de pot wint als je mist. Als je wel een setje hit dan is het moeilijker om value te halen omdat villain behind kan checken of hero anders zelf agressief moet blijven betten. Het hangt dan van het niveau van je tegenstanders af of je uit positie kunt callen met lage pocket pairs. Als je tegenstanders dom genoeg zijn en je redelijk goed value kunt halen van sets, dan kan een call20 wel winstgevend zijn. Als je tegenover een regular zit of het niveau in het algemeen wat hoger is dan haal je misschien te weinig value uit sets om een call20 winstgevend te maken als je OOP zit. Omdat de situatie IP veel gunstiger is kun je dan altijd wel een call20 toepassen.µ

Ja, begrijp ik perfect.

Overigens call ik wel (call20) met alle lage pocket pairs OOP als iemand anders de raise al gecalled heeft.

Ok begrijp ik ook en dan call ik ook liever.
    • Wryzeth
      Wryzeth
      Bronze
      Voor dit soort handen zijn er te veel factoren om een globale strategie toe te passen. Vooral vanuit UTG en MP wordt er vaak behoorlijk tight geopend en tegen die range kan je vaak wel setminen, zelfs OOP. Een CO of BU openraise is vaak een steal en in dat geval is 3-betten met lage pocketpairs ook een prima optie omdat setminen niet mogelijk is en je setjes erg goed verborgen zijn indien villain called. Maar dat is ook afhankelijk van je tegenstander. Een 65/4 speler moet je niet 3-betten omdat hij toch alles called - maar hij opent zo weinig dat je wel profitabel kan setminen. Een maniac kan je beter ook niet 3-betten omdat hij overal spoken ziet, maar hij hangt zichzelf wel op indien je alleen called en een set flopt.
    • Farmarchist
      Farmarchist
      Bronze
      ok ty ;)