Wiskundige gezocht

• edwardwelsh
      edwardwelsh
      Bronze
      Iemand die volgende berekening kan uitleggen :

Waarbij :
      - NP staat voor het aantal deelnemers
      - FP ==> eindklassering
      - Fee ==> entreegeld

Voorbeeld : inleg is 1.20 en ik ben 70ste geëindigd op 300 deelnemers.

** mod **
      Eerste deel met vierkantswortel lukt mij ook nog wel. Dus ben vooral op zoek naar uitleg over het 2e deel van de formule.

** mod 2 **

Is er een mod die deze thread kan verplaatsen naar pokerdiscussies aangezien hij daar meer kans heeft op response. Dank U.
  • 8 antwoorden
    • Lanfear81
      Lanfear81
      HeadAdmin
      HeadAdmin
      Hey edward.

Log10 vind je op je rekenmachine gewoon terug onder de knoppen "log" (als je een beetje uitgebreide rekenmachine hebt)

Je kunt het eventueel ook eenvoudig uitrekenen in Excel.
      Ik heb even een snel een filetje voor je gemaakt waar je de drie waardes gewoon kunt invullen en je het puntentotaal automatisch ziet

disclaimer: Ik ben geen wiskundige
    • raymond20001
      raymond20001
      Bronze
      eerste deel van de formule weergeeft de verdeling, hoe meer deelnemers --> hoe meer punten bij een eerste plaats. Iedere deelnemer krijgt zowiezo log10 (fee) aan punten, en de winnaar krijgt de wortel van NP * log10 (fee). en daartussen bepaalt het eerste deel vd formule de verdeling.
    • edwardwelsh
      edwardwelsh
      Bronze
      disclaimer: Ik ben geen wiskundige
      Thanx anyway. :)

@ raymond2001

Had ook al zo een vermoeden, maar zocht meer een manier om mijn punten te kunnen berekenen. En dat moet nu wel lukken.
    • edwardwelsh
      edwardwelsh
      Bronze
      Oorspronkelijk gepost door Lanfear81
      Je kunt het eventueel ook eenvoudig uitrekenen in Excel.
      Ik heb even een snel een filetje voor je gemaakt waar je de drie waardes gewoon kunt invullen en je het puntentotaal automatisch ziet

Is het mogelijk dat er ergens een foutje in de formule zit? Want ik kom nl getallen als 0,x uit.

De punten worden nl opgeteld voor een soort van leaderboard. Ik heb nu ongeveer een 5tal tornooien gespeeld en sta rond de 20 punten. Met jouw berekening kom ik amper aan 2 à 3 punten. Vermoedelijk moet ik er ergens maal 10 gedaan worden.
    • RealPecunia
      RealPecunia
      Bronze
      Ik als wiskundige kan het nu niet laten om een toelichting te geven in de hoop dat je een beetje snapt wat die berekening ongeveer betekent.

10log(fee) betekent per definitie de waarde 'x' waarvoor geld dat 10^x = fee (dus een machtsverheffing).
      * Hieruit is al simpel in te zien dat als 'fee' een veelvoud van 10 is, dan is 'x' precies het aantal nullen dat in het getal 'fee' zit. Voorbeeld: als fee = 100 dan geldt x = 2, als fee = 1000 dan geldt x = 3
      * Als 'fee' geen veelvoud van 10 is dan komt er geen geheel getal uit, maar je kunt al wel direct zien tussen welke twee gehele getallen het moet liggen. Voorbeeld: als fee = 26, dan geldt 10 < fee < 100, dus 10log(fee) zit tussen 1 en 2.
      * Als de fee gelijk is aan 1, dan geldt x = 0 en dan is het antwoord van de gehele berekening ook gelijk aan nul. Voor fee's kleiner dan 1 komt er een negatief getal uit de berekening. De formule werkt dus eigenlijk alleen voor fee's groter dan 1, maar dat is waarschijnlijk wel het geval.

Als je in google gewoon "log(fee)" invult dan krijg je wat je zoekt, want google gaat standaard uit van het getal 10 als basis. Maar allerlei andere programma's zoals excel kun je hier ook voor gebruiken, of een rekenmachine.
    • edwardwelsh
      edwardwelsh
      Bronze
      Niet geheel onverwacht snap ik er niks van. (anders had ik wsl ook de vraag niet gesteld).

Ergens moet er toch een foutje zitten. Mss dat de pokerclient ergens iets vergeten te melden heeft want de 10 beste resultaten van 1.20$ MTT worden bij elkaar geteld. Er doen ongeveer gemiddeld 300 deelnemers mee wat zou betekenen dat een eerste plaats goed is voor 1.3 punten. Maar de eerste in de stand heeft nu reeds 114 punten.

Maakt niet zoveel uit ook, ik zal wel zien waar het schip strandt.
    • shevas7
      shevas7
      Bronze
      een eerste plaats levert volgens mij:

(Sqrt 300)/(Sqrt 1)*Log(20)= 17.3205081 / 1 * 1.30103 = 22.5345007

Belangrijk is dus dat je de fee in cent hebt staan en niet in $.
    • edwardwelsh
      edwardwelsh
      Bronze
      Ok, thanx Shevas7. Zal idd wel zo zijn dan.