callen/3betten vanuit de blinds met PP's

• cowboykoen
      cowboykoen
      Bronze
      Post m ook ff hier, had deze vraag in Wryzeths blog en mijn blog neergelegd maar maybe dat iemand die het hier leest ook mee kan discussieren:

Tot nu toe 3bet ik PP's bijna altijd vanuit de blinds HU.
      Echter heb ik er de afgelopen dagen over na zitten denken en staat ie ook op mn lijstje van zaken die ik uit moet zoeken.

Ik vraag me af waarom je PP's eigelijk 3bet.

Voordelen:
      = je kan je niet altijd laten restealen door villians en moet ook jouw value resteal hands balancen
      = je krijgt geen IO om te callen
      = als preflop villian niet fold kan hij dit vaak postflop doen

Nadelen:
      = Je hebt geen blockers met je PP's
      = Als je een call krijgt hit je maar erg zelden en heb je geen idee waar je staat. Je kan max eigelijk 1 blufbarrel maken terwijl je nog voor zou kunnen staan met een medium pocketpair.
      = Je veranderd je hand eigelijk meteen in een bluf. Vooral 22-88 staan zo goed als nooit voor op villians callingrange en daarbij komt dat je OOP zit en het erg moeilijk spelen gaat worden als villian je cbet callt of raist
      = Je weet vaak niet hoe villian speelt, hoevaak ie op resteals fold, op cbets enzevoort. (als je unknowns standaard met PP's 3bet OOP HU)
      = Hit je je set een keer dan heb je vaak nog niet de benodigde IO

Ik zie er dus best veel nadelen in in het restealen met kleine PP's. Ik merk gewoon dat als ik gecalld wordt dat mijn cbet ook veel te vaak gecalld wordt om nog profitabel te zijn. Met 1/2 potbet hoef je maar 25% FE te hebben maar dit wordt naar mijn gevoel al redelijk lastig.
      Daar buiten om flop je gewoon bijna nooit een set dus kan je dan vaak maar 1 barrel vuren vooral tegen een unknown. Maar zelfs tegen iemand waar je stats op hebt wordt het in ee n3bet pot lastig om 2 blufbarrels te vuren.

Als alternatief zie ik bijvoorbeeld om tegen erg tighte stealers <12% ofzo gewoon voor setvalue te callen en tegen erg loose stealers die veel op 3bets folden met 22-77 bijvoorbeeld wel te bluf 3betten en 88+ te callen vanwege jouw equity. maar dan nog is het maybe beter 22-77 ook te folden en villian met Ax en SC te restealen aangezien A blockers heeft en een sc 25% vd keren iets bruikbaars flopt.
      Het uitspelen postflop als er een Q/K/A ligt vind ik dan wel lastig, hier moet ik nog uitzoeken bij welke ranges hoeveel % van de keren villian ook echt een van die kaarten gaat hebben en of je dus vaak genoeg nog voorstaat om te callen.
      Als villian weinig op resteals fold, fold ik liever 22-77 en call ik met 88+ omdat die toch vaker een SD winnen als je de F kan callen omdat je vaak genoeg voorstaat. Mocht villian vaak 2/3 barrels vuren wordt een downcall lastiger maar kan je weer eerder aan setvalue denken.
      Tegen unknowns zou ik dan ook liever 22-77 folden en 88+ op die manier spelen.

Met JJ+ ga ik dan wel voor value 3betten. Om dit te balancen heb je ook een blufrange nodig.
      Ik zou dan liever AK zo en zo ook voor value betten, AQ en AJ mogelijk KQ ook als villian veel stealt en weinig op 3bets fold. Als hij wel veel op 3bets fold en toch cbethappy is call ik deze handen op AK na liever.
      Als blufrange zou ik dan het liefst bijna Ax/Kx en sc handen gebruiken als villian meer als 70% op resteals fold. Ofcourse kan je any2 bijna profitabel restealen maar dat heeft ie dan ook snel door en Ax/Kx hebben blockers en SC's kunnen nog wat bruikbaars floppen.
      Als dit (fold to resteal) wat lager ligt bijvoorbeeld rond de 60 zou ik liever A2-A5s gebruiken omdat die blockers hebben en je hit vaker een A als een set waarmee je mogelijk voorstaat. Natuurlijk ga je dan niet veel streets barrelen.

Tegen unknowns hoef je imo ook weer niet echt te balancen omdat ze ook geen stats op jou hebben en ook niet weten hoe jij speelt. Hier zou ik dan liever 88+/AQ/AJ/QK callen, JJ+/AK 3betten.

Nu hou je alleen de villians over die weinig op 3bets folden waar je dus niet echt een blufrange tegen hebt. Dan vraag ik me af of ik hier voor value kan 3betten met JJ+ AK en een call kan verwachten. Ik denk echter dat als villian weinig op resteals fold dat het niet een al te goede speler is en ook minder snel door zou hebben dat ik hem tight resteal. Ofc ziet hij ook de stats (als hij die heeft) hoe ik resteal op anderen waardoor ik looser lijk als dat ik tegen hem ben.

Samenvatting:

- Unknowns: met 88-TT, AQ/AJ/QK callen, JJ+/AK 3betten voor value
      - Erg tighte stealers, callen voor setvalue met PP's 22-TT, callen met AQ/AJ/QK en 3betten met AK/QQ+ en maybe JJ ligt eraan hoe tight ie is. Als hij veel fold op 3bets dan met Ax handen 3betten als bluf. Als hij weinig fold dan niet 3betten als bluf.
      - lighte stealers 70%+ fold to resteal: 88-TT / AQ/AJ/QK callen, JJ+/AK 3betten voor value, Ax, Kx en SC 3betten als bluf
      - lighte stealers, +-60% fold to resteal: 88-TT / AQ/AJ/QK callen, JJ+/AK 3betten voor value, Axs (vooral de wheels), 3betten als bluf
      - lighte stealers, <50% fold to resteal: TT+ / AJ+ mogelijk al 3betten voor value, 77-99/QK/JQ/KJ callen
      - Maniacs die veel stealt, Alle pp's tot JJ callen voor setvalue, AJ/AQ/QK callen, JJ+/AK 3betten voor value en niet bluffen

Hoe denken jullie hierover?
  • 3 antwoorden
    • LaughingMan85
      LaughingMan85
      Bronze
      Tegen lighte stealers kun je gerust ook AQ/KQ gaan 3betten voor value omdat ze met AQ/QQ+ wel bijna altijd zullen 4betten waardoor je bijna nooit dominated gaat zijn postflop en ze vooral zullen callen met meer speculatieve handen.
      Als ze dan 4betten kun je KQ bovendien wel vaak gemakkelijk gaan opgeven omdat je het niet goed doet tegen hun range.
      Voor de rest ga ik OOP vooral met suited BW handen callen omdat die makkelijk speelbaar zijn en met unsuited BW handen zoals AT/AJ/KT ed. ga ik sneller light 3betten omdat je blockers hebt, moeilijker te spelen zijn en nog wel vaak genoeg TPbest kicker zult hitten.
    • Wryzeth
      Wryzeth
      Bronze
      Oorspronkelijk gepost door LaughingMan85
      Tegen lighte stealers kun je gerust ook AQ/KQ gaan 3betten voor value omdat ze met AQ/QQ+ wel bijna altijd zullen 4betten waardoor je bijna nooit dominated gaat zijn postflop en ze vooral zullen callen met meer speculatieve handen.
      Als ze dan 4betten kun je KQ bovendien wel vaak gemakkelijk gaan opgeven omdat je het niet goed doet tegen hun range.
      Voor de rest ga ik OOP vooral met suited BW handen callen omdat die makkelijk speelbaar zijn en met unsuited BW handen zoals AT/AJ/KT ed. ga ik sneller light 3betten omdat je blockers hebt, moeilijker te spelen zijn en nog wel vaak genoeg TPbest kicker zult hitten.
      En (lage) pocketpairs?
    • LaughingMan85
      LaughingMan85
      Bronze
      Vanuit de BB ga ik die wel light 3betten maar de SB verdedig ik persoonlijk een stuk minder aggressief dus daar fold of call ik ze als ik denk dat ik kan setminen of indien mijn edge groot genoeg is postflop om hem vaak genoeg uit de hand te pushen