Draws OOP, donken of ch/r

• cowboykoen
      cowboykoen
      Bronze
      Ik ben ff aan t kijken naar lines die het handigst zijn met draws.

Stel ik speel een FD OOP met bijvoorbeeld QK :heart: :heart: op A :heart: 4 :heart: 9 :club: .

Mijn 1e gedachte zou dan ch/r zijn omdat villian hier vaak gaat cbetten en vaakgenoeg een raise niet zou kunnen callen. zelfs met TPTK zou t al moeilijk voor m worden en een set heeft ie niet erg vaak als oR.

In dit hypothetische voorbeeld ga ik er dan even van uit dat het HU is en ik in de blinds zit en de oR in de CO met een vrij loose range die veel op 3bets fold waardoor ik voor de flop gecallt heb om niet te isoleren tegen beter en hem ook nog te kunnen domineren.

Maar stel ik ch/r. Ga ik er ff van uit dat dit NL100 is.

Pot = 7 dollar.
      Cbet = 5 dollar.

Ik ch/r hier 80% potsize, 17,60 dus voor t gemak 18 dollar. Als villian callt zou ik wel veel doorbarrelen om hem Ax nog te laten folden. Maar als ie raist is t wel vaak een shove en moet ik 79 dollar bijleggen voor een 201 dollar pot. Daar heb ik 39% equity voor nodig en ik kom aan ongeveer 35%. Hier zou ik dan een krappe fold helaas moeten vinden omdat ik mogelijk nog minder equity heb als ik tegen een set zit.

Als ik 100% potsize reraise zal mijn FE wellicht iets hoger zijn en krijg ik betere odds om te callen schat ik zo. Ik zou dan 22 dollar reraisen en moet dan op een ship 75 dollar bijleggen. Nu heb ik 37% equity nodig dus weer net niet genoeg.

Nou zou je kunnen overbet raisen maar t probleem is dan wel dat t er mischien weer meer als een draw uitziet.

T alternatief zou een donk/3bet zijn. Ik denk dat als ik donk dat ik vaak geraist wordt omdat de donk niet veel sense maakt. Hij zal Ax vaak raisen en air ook. Als ik dan 6 dollar donk en hij raist naar like 18, dan zou ik als 3bet kunnen overbet shoven. Dit is wel een raisesizing van 159% pot. Weet niet of je zo een raise kan maken want je gaat wel best wat FE nodig hebben.
      Door mn shove steek ik 91 in de pot om 201 te winnen als ie callt. Dan zou ik 45,5% equity nodig heb. Ik weet niet of het juist is om te redeneren dat ik +- 10-15% FE nodig heb om de move EV+ te maken? Als dat zo is denk ik dat t wel lukt, ookal ziet een donk/3bet shove er wel maybe als een draw uit. Maar weet niet of ze dat <NL200 ofzo ooit zullen realiseren.

Stel we zitten in dezelfde situatie maar er is nu ge-oR met 4BB en ik zit weer op de BB met dezelfde hand, zelfde board.
      Dan is de pot 9 BB.

Villian cbet dan bijv 7 dollar. Nu kan ik potsize raisen naar 30 dollar waardoor ik nog maar 66 hoef bij te leggen op een shove. Hierdoor krijg ik 32,8% en zou ik eerder kunnen callen. Maar weet dan nog niet of je hier standaard tegen een set aankijkt en dus toch nog te weinig equity hebt voor een EV+ call.

Stel ik ga hier 8 donken, villian raist naar 24 en ik ship voor een extra 88. Dan bet ik 123% pot en is mn 3bet shove ook logischer omdat een normale raise me toch commit. Hier heb ik +-44% nodig als ie altijd callt en heb ik toch weer zo'n 10-15% FE nodig denk ik.

Ben benieuwd wat dus een betere line is (laten we hier even van een unknown villian uitgaan dus niet dat t een station is ofzo omdat dit dan geen goede line zou zijn).
  • 5 antwoorden
    • cowboykoen
      cowboykoen
      Bronze
      Zoals ik hetzelf redeneer zou je met een donk meer FE behalen en je geld beter in het midden krijgen. Maar hoe balancen we dit? Of maken we onder NL100 ons daar geen zorgen over?

Als we setjes donk/3bet spelen hebben we namelijk dezelfde FE die we dan weer juist niet willen hebben! Dan heb ik juist weer liever dat villian AI gaat, of mijn ch/r callt en de T/R bet AI downcallt.
    • rogervieri
      rogervieri
      Bronze
      ik zou gaan voor donk/3bet gaan voor 2 redenen:
      1) je wordt later beter uitbetaald voor je monsters (als je een keer blinds verdedigt met pp en dan je set hit)
      2) met een line donk/3bet shove gaat Villain wel een moeilijke beslissing hebben met elke Ax hand (A9 + A4 zal ie wel denk ik snapcallen, maar die kans is te klein om daar rekening mee te houden)
    • lellebel
      lellebel
      Bronze
      Ik zou hier de lines die je neemt afwisselen.
      De ene line is niet extreem veel beter dan de ander.
      En zo geef je minder info over je hand.
    • Twisted1984
      Twisted1984
      Bronze
      Waarom zou je niet kleiner raisen?

Ik vind een check/raise met een sterke FD ook standaard hoor, maar jij zegt dat je naar 80% potsize zou raisen, maar als iemand 5 bet in 7 vind ik een raise naar 12 of 13 ook een prima plan. Hiermee heb je namelijk ook fijne betsizes voor de turn/river terwijl je echt een bagger pot : stack ratio krijgt wanneer je raist naar 18 op de flop. Ik denk dat de fold equity die je creëert namelijk niet veel verschillend gaat zijn wanneer je kleiner raist, want hij zal nog steeds z'n totale air-range hier folden.

Als hij dan 3bet, kun je eenvoudig folden.

Over de overige lines, je kunt ook prima experimenteren met donkbetting lines e.d. Als je constant andere dingen doet ben je minder voorspelbaar en dat is alleen maar goed!
    • cowboykoen
      cowboykoen
      Bronze
      Goeie tip Twisted!! Zo had ik het nog niet bekeken!
      Heb het net meteen toegepast in een HU matchje :-)