Starthanden afhankelijk van blindstructuur?

• piejoewiejoe
      piejoewiejoe
      Bronze
      Hoi,

In de strategie-artikelen op deze site kun je lezen over starthanden in de verschillende fases van een SnG-toernooi (ik speel vooral single table maar soms ook MTT's). De charts zijn erg handig en hebben mijn spel al aardig verbeterd, waarvoor dank.

Wat ik me echter afvraag, is in hoeverre deze charts afhankelijk zijn van de blindstructuur van het toernooi.

Ik speel op Unibet en daar gaan de blinds erg snel omhoog. De levels stijgen niet om de x minuten, maar om de 10 hands, en zien er zo uit (1500 starting chips):

1: 10/20
      2: 15/30
      3: 25/50
      4: 50/100
      5: 75/150
      6: 100/200
      7: 125/250
      8: 150/300
      9: 200/400
      10: 250/500
      11: 300/600
      12: 350/700
      13: 400/800
      14: 500/1000

Je begint dus met 75 big blinds, maar in het begin stijgen de blinds erg snel, vooral de stap van level 3 naar level 4 is erg hard.

Het is helemaal niet ondenkbaar dat je in de eerste drie levels een hand speelt waar je een paar honderd chips verliest en er bijvoorbeeld nog maar 1100 overhoudt. Voor je het weet, breekt level 4 aan en zit je nog maar met 11 big blinds en dus reeds in de push/fold-fase die ik toch als "big trouble" beschouw als ik erin zit, zeker zo vroeg in het toernooi.

Mijn vraag is dus: op welke manier pas je je strategie aan aan een "agressieve" blindstructuur?

Je zou bijvoorbeeld kunnen zeggen dat je met deze blindstructuur al in de "middenfase" zit bij 30BB in plaats van 24. In de praktijk zou dat meestal betekenen dat je in level 3 al een stuk tighter speelt als je dan minder dan de 1500 starting chips hebt. Voordeel: de kans dat je in level 4 al in push/foldfase zit, wordt kleiner. Echter, groot nadeel: de kans wordt klein dat je in de eerste levels een grote pot wint, en juist in het begin een grote pot winnen is héél erg nuttig als de blinds zo snel stijgen (met het oog op het bereiken van de betaalde plaatsen).

Bijkomend element is overigens dat er op Unibet m.i. heel veel donkeys zitten die soms voor vreugde zorgen (als ze je preflop all-in callen met KJ terwijl jij AA hebt) maar soms ook voor heel veel frustratie (als ze vervolgens met hun slechte hand weer maar eens een straat, set of two pair hitten; you know the feeling).

Dus, hou zouden jullie je aanpassen aan deze blindstructuur en tegenstanders?

Bedankt voor jullie tijd alvast!

P.S. een andere optie is natuurlijk naar een andere pokerroom gaan à la PokerStars, waar ze minder "agressieve" blinds hebben. Dat heb ik al in overweging genomen en ga ik misschien ook doen maar dat is niet het punt van deze discussie.
  • 2 antwoorden
    • runningriot
      runningriot
      Bronze
      er is toch niks mis met de push/fold fase, is mijn favoriete fase :)

Ik vind om de 10 handen wel heel erg snel voor regular SnG maar je tegenstanders hebben hier ook last van, misschien kan je proberen iets losser te stelen maar weet niet of dat verstandig is tegen de fish.
      Op pokerstars is het niveau waarschijnlijk wel ietsje hoger dus je zal moeten kiezen wat je wilt.
    • Pakichu777
      Pakichu777
      Bronze
      Hoe kleiner de blinds zijn en hoe trager ze stijgen, hoe meer ruimte voor postflop spel. Als je in een snelle blindstructuur zit is er minder ruimte voor speculatieve handen. Maar die is er in een sit and go spel maar zelden, dus kan je hier perfect standaard spelen, je zit vrij vlug in een push/fold fase maar daar kan je evenveel voordeel uit halen als uit je postflop spel. Ik zou zorgen dat ik dat laatste perfect onder de knie heb.