NL5 - 66 in SB

• Orodin
      Orodin
      Bronze
      Preflop: Easy call voor setvalue, standaard denk ik.

Flop: Moet ik hier een overbet plaatsen? Ik zit 4way en board is nogal nat, dus wil villains niet goedkoop laten drawen.

Turn: Vanaf hier vraag ik me af hoe ik het geld er optimaal in kan krijgen. Alleen KK verslaat me, dus wat is hier een optimale betsize om het er goed in te krijgen? Hier al jammen lijkt me wat te veel van het goede, maar iedere betsize die te ver onder potsized ligt maakt dat hij sowieso kan callen op de river omdat hij dan nog maar weinig equity nodig heeft...

River: As played easy jam denk ik. Maar toch. Wat is de optimale betsizing?

Grabbed by Holdem Manager
      NL Holdem $0.05(BB) Poker Stars
      Hero ($5.09)
      BB ($6.11)
      UTG ($2.50)
      UTG+1 ($11.70)
      UTG+2 ($3.64)
      MP1 ($5.52)
      MP2 ($7.41)
      CO ($4.92)
      BTN ($5.32)

Dealt to Hero 6:spade: 6:club:

fold, UTG+1 raises to $0.25, fold, fold, fold, CO calls $0.25, BTN calls $0.25, Hero calls $0.23, fold

FLOP ($1.05) 6:diamond: 2:heart: 4:diamond:

Hero bets $1, UTG+1 calls $1, CO folds, BTN folds

TURN ($3.05) 6:diamond: 2:heart: 4:diamond: K:spade:

Hero bets $1.40, UTG+1 calls $1.40

RIVER ($5.85) 6:diamond: 2:heart: 4:diamond: K:spade: T:club:

Hero bets $2.44 (AI), UTG+1 calls $2.44
  • 8 antwoorden
    • KillBZ
      KillBZ
      Bronze
      preflop standaard
      flop : potbetten is hier goed, utg flatcall zegt me dat hij waarschijnlijk een overpairtje heeft tussen de 99 en JJ, kans op een flushdraw is utg niet zo groot..
      turn : vind je sizing hier wel mooi, zo hou je een halve pot over en kun je mooi op de river shoven.
    • hoedinie
      hoedinie
      Bronze
      Waarom niet CR op de flop spelen?
      Persoonlijk denk ik dat alleen een hand die gaat cbetten deze donkbet ook called. of zie ik het fout?
      Ik weet dat je multiway niet moet slowplayen maar ik kan me niet voorstellen dat iedereen hier gaat checken op de flop. Neem de 5BB openraise van UTG+1. Dat lijkt toch een sterke hand. Zie niet veel vissen 5BB openen.
    • KillBZ
      KillBZ
      Bronze
      Oorspronkelijk gepost door hoedinie
      Persoonlijk denk ik dat alleen een hand die gaat cbetten deze donkbet ook called. of zie ik het fout?
      Ik weet dat je multiway niet moet slowplayen maar ik kan me niet voorstellen dat iedereen hier gaat checken op de flop. Neem de 5BB openraise van UTG+1. Dat lijkt toch een sterke hand. Zie niet veel vissen 5BB openen.
      Ik vind check/raise eigenlijk niet zo'n supergoede optie omdat veel mensen op NL5 fit or fold spelen en je niet multiway een extra freecard wilt weg geven op dit board. de OR zal op dit board eigenlijk nauwelijks gaan c-betten.
    • Orodin
      Orodin
      Bronze
      Oorspronkelijk gepost door KillBZ
      Oorspronkelijk gepost door hoedinie
      Ik vind check/raise eigenlijk niet zo'n supergoede optie omdat veel mensen op NL5 fit or fold spelen en je niet multiway een extra freecard wilt weg geven op dit board. de OR zal op dit board eigenlijk nauwelijks gaan c-betten.
      Ik ben het eigenlijk wel met KillBZ eens. Dit board is dermate drawy dat UTG+1, zeker tegen drie tegenstanders in, toch een serieuze hand moet hebben die het beschermen waard is, wil hij gaan cbetten.

Op welke range zou je UTG+1 hier zetten? Mijn idee: 77+, AQs+, AKo. Had te weinig handen op hem om een goede range in te kunnen schatten, maar hij was wel vrij tight, dus ik ga ervan uit dat hij als unknown niet al te veel opent (en al helemaal niet naar 5bb).

Met deze 77+, AQs+, AK-range gaat hij niet veel cbetten denk ik.

Even een breakdown:

77+, AQs+, AK - 68 combo's in totaal

Wat wil hij cbetten?
      77-TT zal hij mee oppassen, zeker tegen 3 tegenstanders in.
      Van de AQs en AK-handen zal hij alleen suited cbetten.
      De range die hij cbet zal dus beperkt zijn tot JJ+, A Q en A K, om zo zijn goede overpairs en sterke draws te beschermen.

Dit zijn in totaal 26 combo's.

Van zijn originele range van 68 combo's zal hij dus 26 combo's cbetten, wat overeen komt met ~38% van zijn range. In de meeste gevallen zie ik hem dus niet cbetten, wat de kans des te groter maakt dat als ik check, de rest ook checkt.

Kaarten die ik op de turn niet wil zien zijn:
      - Iedere behalve 2
      - Iedere 7
      - Iedere 5
      - Iedere 3
      Van de 47 onbekende kaarten wil ik dus 17 kaarten niet zien. Dit komt overeen met ~36% van het deck.

De reden dat ik deze kaarten niet wil zien is het feit dat de CO en de BU een vrij grote range kunnen hebben die bestaat uit veel PP's, SC's etc. Zij kunnen hier dus prima straight- en flushdraws hebben op de flop.

Kaarten die ik juist wel graag zie zijn:
      - Iedere A*
      - Iedere K*
      - Iedere Q*
      - Iedere J*
      - Iedere 6
      - Iedere 4
      - Iedere 2

* Dit zijn goede scarecards natuurlijk, maar omdat UTG+1 JJ+ in zijn range heeft zitten, krijg ik te maken met mega-reversed implied odds als een van deze kaarten valt en hij een hogere set hit. Supergraag wil ik die kaarten dus ook weer niet zien. Aan de andere kant: Als hij AK of AQs vasthoudt heb ik weer meer implied odds. Dit vind ik dus een lastig concept...

Al met al zijn dit in totaal 23 kaarten van de 47 en komt dus overeen met ~49% van het deck.

De overige 7 kaarten beschouw ik als blanks.

Kortom: de kans dat er op de turn een kaart valt die ik niet wil zien is meer dan 1:2 en daarom wil ik dus sowieso mijn topset beschermen. De vraag is dan alleen nog even of ik potsized wil betten over wil overbetten. Mocht ik namelijk pot betten en UTG+1 callt en CO of BU heeft een goede draw, kan hij profitabel callen en ik vraag me dus af of dit gewenst is.

EDIT: Ik zit nog een verder te kijken... Bij het berekenen van mijn equity moet ik natuurlijk ook de ranges van CO en BU meenemen. Als ik het volgende callingranges aanhoud:
      CO 7,84%: 99-22,AQs-A8s,KQs,QJs,JTs,T9s,98s,87s,AJo
      BU 12,37%: 99-22,ATs-A2s,KQs,QJs,JTs,T9s,98s,87s,76s,65s,54s,43s,32s,AJo-A9o

Dan volgt de volgende equityanalyse:

Board: 6:diamond: 4:diamond: 2:heart:
             Equity   Winst   Split
      MP2     7.86%   7.61%   0.25% { 77+, AQs+, AKo }
      CO      8.46%   8.15%   0.31% { 99-22, AQs-A8s, KQs, QJs, JTs, T9s, 98s, 87s, AJo }
      BU      8.30%   7.99%   0.31% { 99-22, ATs-A2s, KQs, QJs, JTs, T9s, 98s, 87s, 76s, 65s, 54s, 43s, 32s, AJo-A9o }
      SB     75.38%  75.15%   0.24% { 6s6c }

Ik lig dus in ruim 75% van de gevallen voor. Zo veel was al duidelijk, maar wat dit zegt t.a.v. bescherming van m'n hand, daar loop ik toch even een beetje op vast. Ik blijf toch bij mijn conclusie dat zelf uitbetten het meest verstandig is, tenzij iemand me van het tegendeel kan overtuigen :) .
    • hoedinie
      hoedinie
      Bronze
      goed uitgewerkt zeg!

77-TT zal hij mee oppassen, zeker tegen 3 tegenstanders in.
      Hier ben ik het niet mee eens. deze handen zullen zeker willen protecten en dus cbette. die 26 zal dus heel wat hoger liggen. de A :diamond: x handen zullen ook nog wel cbetten denk ik
    • cowboykoen
      cowboykoen
      Bronze
      Denk niet dat een lone A :diamond: gaat cbetten. Zou ik iig niet doen op 4 man in die voor de flop allemaal lijken te setminen en dit board hun ranges enorm hard hit. Ik zou dan eerder callen vanwege de goede IO. Tegen een raise zal ie namelijk moeten gaan folden met zn NFD. Alle 3 de personen wegbluffen gaat gewoon te weinig werken om EV+ te zijn imo.

Ik zou hier gewoon pot donken, niet overbetten. Met een potdonk protect je genoeg en zouden alleen villians de odds krijgen die als 2e of 3e callen met een goede draw. Met een overbet mis je teveel value imo. Als er 2+ callen kan je de T ook gewoon shoven.

Nu met 1 caller vind ik je line op de T wel nice. Hij zal hier amper FD's hebben want AK/AQ :diamond: :diamond: zou die denk ik op de flop wel jammen. Hij zit hier met een pairtje wss en zo hou je hem mooi in de pot, rep je door je redelijk zwakke bet ook gewoon een overpairtje welke vaak lagers dan de zijne is.
    • yoshiwa
      yoshiwa
      Bronze
      je hebt je eigen hand gewoon prima geanalyseerd en besproken met de rest , en ik heb hier weinig zinnigs toe te voegen .
      de keuze voor een potlead is prima , er gaat veel te vaak rondgecheckt worden :)
      en je let mooi op je betsizing voor een mooie riverbet , ideaal gespeeld:)
    • Orodin
      Orodin
      Bronze
      :coolface: