Tilt: hoe, wat, waarom, wanneer, wat doen we eraan?

• samni
      samni
      Bronze
      Naar aanleiding van een artikel dat solartje heeft gepost in zijn blog heb ik mijn gezonde interesse in alles wat met de menselijke gedachtengang te maken heeft nog eens bovengehaald.

Tilt is iets waar iedereen vroeg of laat mee te maken krijgt. De ene iets vroeger dan de andere, de ene op een andere manier als de andere, de ene iets harder dan de andere. Desondanks is eender welke vorm van tilt een negatief aspect van het spelletje dat we liever niet meemaken.

Ik ben van mening dat het psychologische aspect minstens even belangrijk (al dan niet belangrijker) is dan het pokertechnische aspect van het spel. Een slechte mindset zal niet onherroepelijk leiden tot een bankroet van je bankroll. Een héél slechte mindset wel.

Voor de mensen die de blogs niet volgen ga ik hier even een oplijsting maken van de post van solartje, en de reactie van donbartos en mezelf. Zoals donbartos reeds zei: als het één iemand kan helpen, is het het posten waard.

Het artikel van solartje. Hij beschrijft vooral wat hij voelt en wat hij doet tijdens tilt. Zeker iets waar meerdere spelers zich in zullen herkennen. Een aanrader voor 90% van de pokercommunity, daar ik van mening ben dat maar een 10% van de spelers een keiharde mindset hebben.

Oorspronkelijk gepost door solartje
      heb besloten om weer iets productiefs te doen en te posten in men blog.
      Door het hall of fame keurmerk, besef ik dat men blog door de lange downswing, de verkeerde kant opgaat, en ik minder dan vroeger aan men game werk, door de verkeerde indruk, dat door te blijven grinden het wel zal overgaan, terwijl je zelf als pro, nog steeds kan beleren en improven. Ik zal dus een klein artikel schrijven over een poker-rea waar ik voel achter te staan, zodat ik voor mezelf vind de hall of fame keuring te verdienen.

The perfect poker mindset.

:diamond: Intro

Om je A-game te spelen en je profit te maximaliseren en jezelf te verbeteren, moet je meerdere skills bezitten en moeten alle factoren continu improven.

Ik zal het hebben over verschillende factoren waar ik wil aan werken, en specifiek over het mentaal onderdeel.

Het artikel is onderverdeeld in de volgende hoofdstukken

:diamond: Intro
      :diamond: multidiscipline skills
      :diamond: Mental Attitude
      :diamond: Tilt - Tilt triggers
      :diamond: Game preparation - the zone
      :diamond: Anger managment

:diamond: multidiscipline skills

Poker is eigenlijk als een tien-kamp in atheltiek, waar elk onderdeel bijdraagd aan je totaal score. Usain bolt, zal nooit olympisch kampioen 10kamp worden, alhoewel hij technisch gezien de beste en snelste loper is op de wereldbol.

Hetzelfde heb je met poker. Beeld je de perfect technische speler in, die perfect ICM, perfect postflop, perfect odd calculator is. net zoals husain bolt zijn deze technische skills niet genoeg om de aller beste poker te zijn.

Je hebt immers het bottleneck effect. Dit betekend dat een systeem maar zo snel loopt als het traagste onderdeel. Als husain bolt bijvoorbeeld op de 1500m zo'n slechte tijd haalt, dat zijn tijd 0 punten oplevererd, dan word al zijn voorsprong in punten die hij pakt op de 100m, verspringen etc, teniet gedaan door zijn bottleneck : de 1500m.

Idem heb je met poker. Enkele voorbeelden van bottleneck's kunnen zijn:
      - verkeerd bank roll managment
      - tilten
      - slechte voorbereiding
      - slechte focus / afleiding
      - ongezonde levenstijl
      - resultaat gericht zijn
      - geen doelen hebben

Ik zal voor mezelf wat meer hebben over mijn bottleneck, namenlijk mijn mental attitude. Dit is mijn bottleneck, imo. Ik mag nog zoveel aan men icm ranges, men postflop of BRM werken, als dit niet improved, zal ik nog steeds die edge verschillen volledig kwijtspelen door te tilten.

Gezien bottleneck verschillende meningen kan hebben. In men artikel gebruik ik het in de zin, als het vertragende deel van een geheel. Tuurlijk blijf je beter worden als je andere aspecten verbeterd, maar je slechste onderdeel zal je het meest vertragen, en is het onderdeel waar je het meest zou aan moeten werken.

Samni zijn bijdrage;

Oorspronkelijk gepost door samni
      Liever zie ik dan de 'Theory of constraints' verschijnen. Om even terug te komen op u als voorbeeld, is het grote verschil met het bottleneck-effect dat jij, wél ergens zal raken met poker, dat het gewoon langer duurt. En dat is een verschil dat toch wel vrij belangrijk is.

Deze theorie zegt dus dat er minstens één of meerdere factoren zijn die jou vertragen in wat je wilt bereiken.

Dit is wat ik kon vinden wat betreft focusstappen in deze theorie:

1. Het identificeren van de beperkende factor (mensen, beleid of machines die zorgen dat er niet meer van het doel behaald kan worden)
      2. Beslissen hoe het beperkende proces gebruikt wordt (zorgen dat het beperkende proces geen tijd verspilt met het doen van dingen die het niet moet doen)
      3. Zorgen dat alle processen aangepast worden aan het beperkende proces (maak alle andere processen ondergeschikt aan de beperking en stel ze zo op dat de beperkende factor optimaal gebruikt wordt)
      4. Het beperkende proces uitbreiden (als het kan en nodig is, het permanent vergroten van de capaciteit)
      5. Als, als resultaat van deze stappen, de bottleneck verplaatst is, begin dan opnieuw bij stap 1. Laat inertie (traagheid) niet de beperking worden.

:diamond: Mental Attitude

Tijdens een k*tsessie gisteren heb ik weer voor de zoveelste keer mijn muis en mijn pc scherm een paar serieuze motten verkocht na de zoveelste zware -$ev beat.

Ik heb over de tijd van men poker"carière" men vel verdikt en de duur van een tilt duurt al een pak minder lang dan ervoor, maar na een tiltsessie ben ik gedurende een paar uur echt niet meer te genieten in real life. Ik zit met een gevoel van unfairness, anger, ben hypergevoelig en de kleinste details kunnen me plots mateloos ergeren. Dit zijn niet de gevoelens die ik wil hebben van het pokeren. Vooral de agressie stoort me. Ik ben van nature echt geen agressief mens en iedere keer verschiet ik van mezelf als ik men scherm een mot verkoop. precies alsof de meest lieve man ter wereld, door drank plots veranderd in een agressief persoon, die zijn ware persoonlijkheid niet reflecteerd. Als ik hier niets aan doen, dan kan ik beter vandaag eerder dan morgen gewoon mee stoppen

Ook kost het je gewoon erg veel equity, gezien een tilt zich meestal tijdens een sessie voor doet, zelf al stop je na die sessie, zal je op de resterende openstaande tafels niet optimaal spelen en daar equity wegdonken.
      WAt je ook doet, tilten kost je geld.

[img]http://www.webmastertalkforums.com/attachments/lounge/1048d1297786264-angry-baby-faces-very_angry_baby_face-jpg[/img]

:diamond: Tilt - Tilttriggers

Ik wil dus persoonlijk opzoek gaan naar
      - tekens van een opkomende tilt
      - vanwaar komt mijn agressie
      - hoe ga ik ermee om

De lijst van tekend van een opkomende tilt zijn voor mij:

- in de chat typen. Ik heb chat disabled, dus ik kan hier zowiezo niets typen en toch betrap ik me erop om iets negatiefs te typen, zelf al weet ik dat als ik enter druk , het toch niet te zien valt door andere spelers.

- Vloeken. Ik begin pokerstars te zien als een persoon. Iemand waar ik tegen kan babbelen. klinkt onozel om tegen een pc scherm te roepen van: mag ik ook ééns EEN f*cking 80/20 winnen of een river overleven !!!!!!!!!!!! Hij hoort me niet, het veranderd het resultaat van de hand niet, en het zal niet maken dat ik meer kans heb om de volgende 80/20 te winnen. Het enige wat dit doet , is mijn negatief gevoel versterken. Bekijk het als water in een pan met olie doen om het te blussen. It only makes it worse.

- Sneller ademen. BEn hier niet bewust van, maar volgens wat ik gelezen heb, gebeurd dit automatisch in stresstoestanden, wat poker zowiezo is.
      Dit kan ik in mijn voordeel ombuigen, door die kennis te gebruiken en mezelf een routine op te leggen om bij elke beat, 10 keer diep in te ademen met je middenrif in lange trage ademhalingsstroken. Dit zal je hartritme en ademhaling vertragen en de natuurlijk reacties in men brein die gepaard gaan met stress (verhoging van het niveau van adrenaline). Adrenaline verhoging, verlaagt het rationeel denken en verhoogt het instinktief denken. Je lichaam keert naar de ourtijd, waar hij word aangevallen en je overlevingsinstincten beginnen op te komen, eerder dan het rationeel denken van de moderne mens..

- insta beslissingen. Je zou het kunnen nagaan, maar de tijd die je neemt om een hand te spelen zal tijdens een tiltsessie drastisch verkleinen. Je geeft jezelf minder tijd om de hand voor te bereiden. Wat als vilain me 3bet, wat als die speler pushed, wat als hij me check/raised. Als die wat als vragen, veeg je gewoon aan je laars, en je begeeft je vaak in situaties die niet op voorand bedacht zijn, waardoor je jezelf nog meer stress oplegt en je in een viscieuze circel geraakt. Die insta beslissingen zijn gepaard met de overlevingsinstincten waar ik het net over had.

- Naar je HEM resultaten bekijken. Meeste mensen hebben van nature , behoefte aan bevestiging. Als kind ging je met een goed raport steeds bij je ouders om fier te kunnen tonen dat je een 10/10 had voor dat vak of die doets. De bevestiging dat je het goed deed, geeft je een nog beter gevoel. Het bewijs is de post your results post op dit forum, die eigenlijk een hidden brag bevestiging is. Hetzelfde heb je in de negatieve zin. Naar hem resultaten kijken, doe ik meestal om de bevestiging te krijgen dat ik slecht run. Ik zou echt eens moeten stilstaan en nadenken of naar HEM ook maar één positief voordeel heeft.... Ik heb er geen gevonden.
      Het bevestigd enkel je slecht gevoel en versterkt ze. HEt is alsof ik bewijs zoek , om voor mezelf te rechtvaardigen dat ik tilt. I deserve to tilt

Ik zou aanraden aan iedereen die dit leest, om een notepad te openen bij elke sessie, en eens je in een tilt zit op te schrijven WAT JE EXACT doet. Dan weet je wat bij jou de tilt triggers zijn en doe dan dezelfde oefening als ik deed bij mijn triggers, en na gaan waarom je ze doet, wat ze je bijbrengen, hoe je ze kan wegwerken. Door je triggers effectief op te schrijven, zal je bewuster jouw triggers opmerken aan het begin van een tilt. Time is crusciaal hier !! Hoe lang je wacht om te ontilten na een tilttrigger, hoe moeilijk het is om je tilt te stabiliseren. het is dus uiterst belangrijk om ze zo SNEL mogelijk te herkennen, voor ze elkaar gaan versterken.

:diamond: Game preparation - the zone

Zoals sommige weten ben ik een poolspeler van redelijk niveau.
      Nu een balletje potten kan iedereen, maar ik heb over de jaren, meerdere malen in THE ZONE gespeeld, en dit is toch een heel ander ballgame.
      Ik weet of je de film - "Limitless hebt gezien", maar in the zone spelen, is alsof je plots 100% van je brein gebruikt in de plaats van de usual 20%.

Alles word duidelijk, de aller kleinste details vallen je op, je weet steeds wat de perfecte oplossing is voor een probleem en hoe je iets gaat aanpakken, met de helft van de moeite.

Ik heb in de poolsport hier veel op ge-oefend, veel zelfstudie om te zien, wanneer ik in the zone was, wat deed ik net ervoor, hoe kan ik de kans om in the zone te geraken improven etc. en ik zal proberen samen te vatten wat ik hiervan heb geleerd, en hoe je dit kan toepassen in poker.

Hier volgt een lijstje van facts die helpen om in the zone te geraken, in random volgorde:

- preshot routine. Door een vaste routine in te studeren, bleek ik sneller in the zone te geraken. Het probleem is dat ik vaak met HEEL poepe simpele ballen die ik met men ogen dicht ook kon spelen, ik men preshot routine leet vallen. Idem heb je met poker, dat je sommige handen gewoon snapcalled / snappushed omdat ze uber standaard zijn. Nu ook je preshotroutine gebruiken bij de allergemakkelijskte ballen, zal niet maken dat ik mens kans om te missen drastisch verlaag, want ik pot ze toch 99%, maar het is zijn longterm effect voordeel waar ik op zoek naar ben.

Als je enkel dit preshot routine gebruikt bij de moeilijkere ballen , of de moeilijker postflop handen in poker, zal je concentratie een sinus functie worden.

telkens een moeilijke hand komt, zal je je concentratie weer van nul moeten opbouwen, gezien je concentratie weer achteruit valt, telkens je een paar seconden niet geconcentreerd bent. Als je jezelf verplicht dit preshotroutine te doen bij elke bal / hand, zal je concentratie niet droppen naar nul, maar zal de nieuwe concentratie effort, voortteren op het vorige niveau, waardoor je concentratie hoger ligt. Je zal dan een vergrotende sinus concentratie hebben, waar het je telkens minder moeite zal kosten om je concentratie te verhogen.

Een ander aspect die je kan helpen is multitablen, doordat je sneller beslissingen moet pakken, geef je jezelf minder tijd om je concentratieniveau te laten dalen. Je concentratie sinus zal sneller concentratie pieken hebben, doordat je minder tijd hebt om afgeleid te worden of om je concentratie te laten zakken naar nul

De beste tipe die ik dus kan geven om in the zone te geraken, is een pre'play'routine op te stellen. Die moet je voor jezelf bepalen. De volgorden kan je zelf kiezen. elementen die er zeker in zullen zitten zijn:
      - stacksizes van elke speler kijken still to act
      - stats van elke speler bekijken
      - nadenken wat je op de flop gaat doen
      - nadenke wat je gaat doen als preflop , iemand IP je raised, iemand OP je raised, iemand je flat etc...
      etc...
      Zodat je alle variabelen die een invloed hebben op hoe je een hand speelt kent voor je de hand speelt. Zelf al heb je AA op de BB en de SB pushed, dannog zou ik dit preshotroutine aanhouden, niet omdat je dit ooit zou folden, maar om je concentratie niveau op pijl te houden en de kans om in the zone te geraken te verhogen.

Alle buitenstaande afleiding dient afgezet te worden. je denkt er misschien niet aan, maar skype openhebben kost jouw na 10k games minstens een maandloon !!! Of je pokert, of je skyped. Daar waar geen preshotroutine bij easy handen je concentratie zachtjes doet dalen, zal afleiding je concentratie niveau heel ABRUPT doen dalen. Het is als een reboot van je pc VS uitloggen en weer inloggen.

Een ander aspect die je in the zone kan vergroten, is voorbereiding. Ik weet dat als ik voor een grote match, nog 2 uurtjes train thuis, ik tijdens de wedstrijden veel sneller in the zone geraak. Je concentratie van tijdens de snelle opwarming, draag je immers mee naar de wedstrijd. Bekijk het als een auto waarvan de banden en de motor al opgewarmd zijn, tov koud starten.
      In gelijke welke sport heb je opwarming: atletiek doen wat rek oefeningen, dragsters doen een burnout om hun banden op te warmen en te verzachten, overal. waarom zou je het dan ook niet poker doen.

Cashgamers vb, kunnen half uurtje op lagere stake spelen
      sng spelers, kunnen vb hun HH van de voorbije dag eens door sngwiz nemen.
      als grinder weet ik dat ik altijd een bepaalde tijd nodig heb om echt op volle toeren te draaien. Laat dit je geen geld kosten, en run je motor warm met iets dat poker related is, maar je geen geld kost.

:diamond: Anger managment

Dit vind ik het moeilijkste hoofdstuk. Ik zou dus willen opzoek gaan, vanwaar men anger komt tijdens tilts. Maybe heeft dit met men verleden te maken als gokverslaafde tilter, of heeft dit met iets in men jeugd te maken ofzo. Eerlijk weet ik het echt niet. Ik ga paar dingen lezen over angermanagment, en hopelijk kan ik iets vinden om mijn agressie weg te houden... more to come....

Mijn reactie op het hele verhaal. Ik probeer iets verder te gaan dan solartje. Probeer redenen te vinden WAAROM hij tilt. Probeer hem dus als het ware op weg te helpen om iets aan zijn tilt te doen.

Ik ben van plan hier een vrij grote lap tekst te zetten, weet niet hoever ik ga raken, maar we'll see :P Is ook interessant omdat ik zelf ook vaak bezig ben met psychologie, mindsets, ... Dus ga over paar zaken mijn eigen mening zeggen, die niet onderbouwd is door wetenschappelijke studies of w/e, maar misschien hebben we er wat aan :)

Eerst en vooral wil ik een woordje zeggen over die multidiscipline skills. Kan me redelijk vinden in de punten die je aanhaalt. Zou hierin zelfs nog wat verder durven gaan door te zeggen dat alles wat met de mindset te maken heeft, belangrijker is dan de pokertechnische aspecten van het spel. Feit blijft dat spelers daar pas na een tijdje aan beginnen werken, wat logisch is. Mensen denken niet van: "oh poker, lijkt me leuk spel, laten we eens kijken hoe we met downswings om gaan kunnen."

Het bottleneck effect zou ik hier echter niet gaan gebruiken. Had zelf nog niet van dit fenomeen gehoord, maar als het letterlijk betekent wat jij wilt zeggen, dan is dit niet van toepassing op pokerspelers. Aangezien een leak dan ook een bottleneck kan zijn, maar je gaat door één leak niet per definitie een verliezende speler worden. Met andere woorden, één slechte eigenschap maakt je nog geen slechte pokerspeler. Jij bent het perfecte voorbeeld. Je mindset is geen klote waard, maar je beheerst het spelletje. Volgens jouw bottleneck-effect zou dit betekenen dat je nooit ergens zou raken met poker. De theorie die ik hieronder ga uiteenzetten is dan veel beter van toepassing.

Versta me niet verkeerd. Er zijn enkele zaken die onherroepelijk tot een slechte speler zullen leiden die in the end nergens raakt met poker. Hét schoolvoorbeeld is natuurlijk slecht BRM. Wil maar gewoon zeggen dat je het niet over dezelfde kam mag scheren, en als dat effect echt bestaat én is aangetoond, dat het niet echt van toepassing is op poker.

Liever zie ik dan de 'Theory of constraints' verschijnen. Om even terug te komen op u als voorbeeld, is het grote verschil met het bottleneck-effect dat jij, wél ergens zal raken met poker, dat het gewoon langer duurt. En dat is een verschil dat toch wel vrij belangrijk is.

Deze theorie zegt dus dat er minstens één of meerdere factoren zijn die jou vertragen in wat je wilt bereiken.

Na wat opzoekingswerk te doen, komt ook de term bottleneck voor in dit verhaal, maar dan als sub-factor, wat mijn bovenstaande uiteenzetting bewijst, dat je het dus groter moet zien :)

Dit is wat ik kon vinden wat betreft focusstappen in deze theorie:

1. Het identificeren van de beperkende factor (mensen, beleid of machines die zorgen dat er niet meer van het doel behaald kan worden)
      2. Beslissen hoe het beperkende proces gebruikt wordt (zorgen dat het beperkende proces geen tijd verspilt met het doen van dingen die het niet moet doen)
      3. Zorgen dat alle processen aangepast worden aan het beperkende proces (maak alle andere processen ondergeschikt aan de beperking en stel ze zo op dat de beperkende factor optimaal gebruikt wordt)
      4. Het beperkende proces uitbreiden (als het kan en nodig is, het permanent vergroten van de capaciteit)
      5. Als, als resultaat van deze stappen, de bottleneck verplaatst is, begin dan opnieuw bij stap 1. Laat inertie (traagheid) niet de beperking worden.

Je vergelijking met Bolt slaat ook op niet veel btw :P Wij gaan ook nooit een toernooi HORSE winnen omdat we goed zijn in 1 discipline ;) Bolt is close to perfection in wat ie doet terwijl wij verre van perfect zijn in wat wij doen.

Tot zover punt 1, ga even posten en dan editen :P

Punt 2, de mental attitude. Ook hier valt heel veel over te zeggen...

Eerst en vooral merk ik in die uitleg vooral dat poker je als mens kan doen veranderen. Normaal ben je niet agressief, als poker slecht gaat wel, ... Een vraag die ik mij dan meteen stel is: heb je dit ook bij andere zaken? Als je irl bad beats krijgt, denk bvb aan probs met je huis, word je dan ook agressief of pak je die dingen anders aan? Waarom pak je net die dingen anders aan? Een antwoord krijgen op deze vragen zou leuk zijn, dan kan ik er weer mee verder :P

Enkele zaken die nu zo bij mij opkomen die hier iets aan kunnen doen:
      - Volg je all-ins niet meer, en kijk zowel tijdens als vlak na een sessie niet hoe het geweest is. Laat het even rusten als al je tafels weg zijn (je zal wel een beeld hebben over hoe slecht het was, maar de harde cijfers zijn altijd veel confronterender). Ga iets drinken, rook een sigaret, luister een kwartiertje wat rustige muziek. Ga DAARNA pas kijken hoeveel je down bent, en hoe de allin-cijfers eruit zagen.

- Is er geen ander spelletje waaraan je even plezier kan beleven? Denk bvb aan pinball, patience, minesweeper, desnoods dat ene schiet-de-pinguin-zo-ver-als-je-kan-game. Maakt niet echt uit. Ergens in je artikel heb je het over "the zone". Je moet in deze zone raken om goed te kunnen pokeren. Feit is ook dat je UIT de zone moet raken nadat je gepokerd hebt, zodat je "werk en privé" als het ware kan scheiden. Zorg ervoor dat je, voordat je je pc uitschakelt, nog iets non-poker-related doet. Iets dat niet stressvol is, iets waar je beetje kalm van kan worden. Kan een spelletje zijn, maar kan net als eerder ook muziekje luisteren zijn, filmpje kijken oid. Mogelijkheden zijn enorm.

Om dit punt af te ronden wil ik het nog even hebben over het waarom. Heb je ooit al eens proberen neer te schrijven WAAROM je tilt? Dan heb ik het niet over de diepere oorzaak van die tilt want dat is puur persoonlijk en bij iedereen anders. Nee, dan heb ik het dus echt over de specifieke, pokergerelateerde reden dat je tilt. Dit kan ook weer ongelofelijk veel zijn:
      - Het geld dat je verliest.
      - Ergernis door slechte calls.
      - Ongeduldigheid om doelen te bereiken.
      - Te grote focus op volume (persoonlijk denk ik dat dit nog een vrij grote factor is bij u. Je wilt veel tegelijk spelen, maar je volgt ook alle all-ins, andere tafels wachten op actie, je verliest cruciale seconden, je gaat hier of daar op sitout, beslissingen worden iets closer naarmate games vorderen, begingame hier, endgame daar, kan zeker een reden zijn om te tilten).

Dit was punt 2 wat mij betreft.

De tilt-tilttriggers kan ik vrij kort over zijn, aangezien ik in het vorige punt hier al uitgebreid op ben teruggekomen. Eerste stap is het herkennen wat je doet. Je zal hier echter niets aan kunnen veranderen als je niet weet WAAROM je dit doet (zie vorige punt). Dat waarom is na de herkenning dus zeker nog een punt wat je moet onderzoeken alvorens je kan verder gaan met de bestrijding ervan.

Game-preperation The zone.

Veel professionele pokerspelers hebben een routine alvorens ze beginnen pokeren. Ook ik probeer een routine hierin te krijgen. Een vast ritme alvorens je effectief tafels begint te openen om te grinden.
      Bij mij zit dit er ongeveer als volgt uit:
      - Tafel opruimen van dag ervoor (propere werkruimte is zeer belangrijk)
      - Alles op orde zetten zodat je niet afgeleid kan worden.
      - Beneden drinken halen. Meestal pak ik een half litertje fris en een fles water. Neem ook altijd een glas mee want uit een fles drinken kost tijd.
      - Toiletbezoek.
      - Om "in the zone" te raken organiseer ik men twee schermen (waar zet ik men tafels, skype, firefox, sharkscope, hem opzetten, ...) en maak ik een playlist. Meestal zet ik vrij rustige muziek op tijdens het grinden. Kwestie van al niet opgenaaid te worden door de muziek.

Dat is zowat mijn routine. Vrij simpel maar ik word gek als ik dat niet heb gedaan in de volgorde dat het hierboven staat. Sommige mensen hebben het nodig om opgepept te worden alvorens ze beginnen (Jonathan Duhamel doet aan shadowboxing voor hij aan de pokertafel gaat zitten). Ik heb rust nodig. Zorg ervoor dat je weet wat JIJ persoonlijk nodig hebt, en dat je hiervoor dus ook een routine kan kweken. Dit zal niet van dag 1 goed zijn. Dit heeft aanpassingen nodig. Werk hieraan tot je een routine hebt waarbij je je goed voelt.

Wat ik maar wou zeggen hiermee is dat "in the zone" komen ook weer verder gaat dan alleen goed poker spelen.

Anger management, tenslotte, is een punt wat in heel dit verhaal een klein beetje overrated is. Met anger management ga je het gevolg van je tilt aanpakken, en niet de oorzaak. Het is de oorzaak die je moet aanvallen. Als je niet meer tilt, word je niet meer kwaad, en dan is er geen woede waar je aan moet werken. Ik raad je daarom dus ook aan om dat hoofdstuk asap te verwijderen en te veranderen in een hoofdstuk tiltmanagement.

Het is niet slecht om op zoek te gaan waarom je kwaad wordt na een tilt, omdat dat een karaktereigenschap is die je bij jezelf niet herkent. Dit gaat echter geen betere pokerspeler van u maken. Je kan ook tilten zonder kwaad te worden, maar eerder teleurgesteld oid, tilt blijft tilt en met tilt kan je niet pokeren.

Wat jij in jouw artikel hebt gedaan is opgesomd wat je doet en hoe je dit doet. Wat ik met mijn reactie hoop te bereiken is dat je iets verder gaat nadenken over WAAROM je dit doet. Als je hier een gefundeerd antwoord op kan geven, is de stap naar het HOE los ik dit op al een klein beetje gezet.

Zo, hoop dat mijn 3 jaar opvoedkunde / psychologie een beetje hebben kunnen helpen en dat ik geen 1.5 uur van men leven vergooid heb :P Als er nog vragen zijn, hoor ik het graag en wil je vooral veel succes wensen met het werken aan je tilt.

Tenslotte nog de reactie van Bart. Hij geeft een goede algemene oplijsting van tiltgevoelens die veel spelers zullen ervaren tijdens het spelen. Hij geeft ook weer hoe je er iets aan kan doen. Verder geeft hij ook zeer terecht aan dat dit zeer persoons-afhankelijk is. Al denk ik wel dat er patronen zijn (zie verder).

Oorspronkelijk gepost door DonBartos
      Allereerst, ik zou geen klappen meer aan je schermen verkopen zodra je die 2 26 inch schermen hebt staan. Verder denk ik niet dat ik je heel erg kan helpen met je tilt problemen. Simpelweg omdat ik zelf nagenoeg nooit meer tilt. Ik denk, met al het respect, dat tilt grotendeels door onwetendheid en gebrek aan ervaring komt. Nu weet ik dat jij behoorlijk wat SNGs hebt gespeeld, en dit ook nog eens met goede resultaten gedaan hebt. Dat laatste maakt het enigszins vreemd dat je nog zoveel tilt.

Ik herken vrijwel niets van het tilt-gedeelte van je artikel in mijzelf. Eigenlijk het enige wat mij nog tilt zijn twee dingen. 1, grote potten verliezen diep in MTTs. 2, internet verbinding problemen. De eerste komt omdat je zo ontiegelijk veel EV, oftewel geld verliest in 1 hand. De tweede omdat je er totaal geen invloed op hebt, en het ook geen "normale variance" is.

Goed, om terug te komen op het mindset gebeuren. Ik denk dat het vrij wisselend is per persoon of je tilt of niet. De één is nu eenmaal eerder aangebrand dan de ander. De ene vent die je in de kroeg tegenkomt, en per ongeluk aanstoot zal je direct een klap verkopen. De andere zal zeggen dat het niet uit maakt en het kan gebeuren. Zo is dit met tilts ook. De één kan heel snel op tilt raken en zich oneerlijk behandeld voelen. De ander weet dat dit deel van het spel is, en accepteert het.

Om toch enkele tips te geven om niet gestressed achter je computer te zitten, zal ik een klein lijstje met opmerkingen maken:

- Wees nuchter en eerlijk. Je weet dat je de games beat, je hebt dit nu een tijd lang gedaan op de Single Table Tournaments, en je weet dat het niveau op de 2.50$ 180mans nog lager is. Weet je niet zeker of je de games beat, of twijfel je of je nog leaks hebt? Laat het dan nakijken door iemand die bewezen heeft het goed te beheersen en te beaten, of ga zelf in programma's als SNG Wiz op zoek naar potentiële leaks. Als je dit gedaan hebt, hoor je zeker te weten dat je het beat.

- Kijk niet naar resultaten van handen. Je kunt heel vrolijk iedere coinflip toekijken onder het motte "het is spannend" of "ik wil gewoon weten met welke hand ik gecalled word" maar het feit blijft dat dit smoesjes zijn om coinflips toe te kijken, als je al deze all-ins gaat bekijken, zul je vanzelf snel op tilt gaan. Je ziet iedere keer de pijnlijke river, je ziet keer op keer dat jouw azen gekraakt worden, en je ziet keer op keer dat jouw easy first-in Any Two Cards push gecallt wordt door één of andere vis die zo nodig net azen moet vinden op jouw shove. Ik ken alle gedachtegangen die tijdens deze all-ins door je hoofd (kunnen) gaan. Maar waarom zou je jezelf dit aandoen om keer op keer die coinflips te kijken, om keer op keer te willen zien of je wel wint? Zodra jij op dat knopje gedrukt hebt om all-in te gaan, heb jij je taak gedaan. Je kunt dan rustig op minimaliseren drukken bij de tafel, of de andere kant op kijken, of een andere tafel naar voren sleuren. Je kunt in ieder geval niets meer veranderen aan de hand, dus why bother?

- Kijk geen resultaten van toernooien. Ga niet halverwege je sessie je Holdem Manager grafiek vernieuwen. Of klik niet op je Cashier in PokerStars, of zoek jezelf niet op op Sharkscope. Al deze dingen werken niets anders dan deprimerend als je verlies staat. Het werkt ontiegelijk demotiverend als jij vrolijk tafels aan het grinden bent, en dan tot de conclusie komt dat je de afgelopen 3 uur voor een uurloon van -$20 hebt lopen klikken. Je voelt je nutteloos en genaaid. Klik gewoon als iedere game klaar en verwerkt is rustig op je cashier / Holdem Manager / Sharkscope en kijk dan wat het resultaat is, tijdens de sessie heb je er niets aan.

- Overschat jezelf niet. Dit hoort een beetje bij het eerste punt. Je kunt wel blijven roepen dat je de beste van de beste bent, en een enorme edge hebt op alles en iedereen wat maar twee kaarten vast kan houden. Maar wie zegt dat? Je moet, zeker op 180mans, enorm volume gedraaid hebben om zeker te weten of je het beat, laat staan wat voor volume je moet draaien om je werkelijke ROI te weten. Blijf gewoon aan je game werken. Kijk video's, lees artikelen, neem eens een private coaching voor een uur of twee, laat iemand eens een reviewtje doen en zoek zelf eens naar leaks in Holdem Manager. Zoals Solartje al zegt kan iedereen wel beter worden. Iedereen heeft leaks, grote of kleine.

- Relativeer je beats. Je zult bad beats, suckouts, setups, coinflips en coolers blijven krijgen. Je zult momenten hebben dat je keer op keer met AA verliest. Je zult tot de conclusie komen dat zodra jij jouw AA shovet, je net zo goed op sitout kunt gaan, want je bust toch wel. Je zult 10 games slecht runnen, 100 games slecht runnen, 1000 games slecht runnen. Je zult 10 buyins droppen, 50 buyins droppen, 100 buyins droppen. Ja, je zult het idee hebben dat je de grootst mogelijke downswing ter wereld hebt en deze gedachte zul je blijven hebben, tot je de dag erna weer gaat grinden, en je vrolijk je downswing nog even vergroot! Maar denk eens aan de momenten waar het goed ging. Runde je wel "op EV" toen je 3 ships op rij maakte, of een $1000 upswing kreeg, of een 60% ROI had over 200 games in een week tijd, of wat dan ook? Het probleem van veel spelers is relativeren. Mensen onthouden hun bad beats die ze krijgen, maar ze vergeten de bad beats die ze uitgeven al voordat we een minuut later leven. Mensen onthouden het en roepen het overal als ze een downswing van 100 buyins hebben, maar roepen ze ook dat ze enorm hot runnen als ze een upswing hebben? Relativeer eens, en zet jouw goede resultaten eens tegenover je slechte resultaten. Waarom zou je denken dat die mooie ROI van je daadwerkelijk "op EV" is, en waarom zou het niet boven EV zijn, en waarom zou het inclusief die downswing niet gewoon weer op EV zijn? Mensen overschatten zich vaak en denken terwijl ze in een upswing zitten dat ze de beste speler van de wereld zijn en gewoon geweldig spelen en precies zo runnen zoals het hoort. Terwijl als het even wat minder gaat, ze ineens een enorm slechte run hebben en niets aan hun spel ligt.

Goed, ik denk dat dit wel een redelijke post is zo. We moeten ook niet hebben dat mensen drie kwartier moeten scrollen om door de pagina heen te kunnen. Ik zal deze post ook even in m'n eigen blog zetten, wellicht dat mijn blog ook ooit wall-of-fame waardig wordt. :f_love:

Deze post is trouwens niet direct richting jou, Solartje. Het is meer een totale post richting iedereen die kampt met tiltgevoelens. Ik kan niet in jou gedachte kijken en nagaan waar jouw tilts precies door komen.

Ik post dit nu in dit topic omdat het om te beginnen een vrij goede bron van informatie kan zijn voor vele spelers op dit forum. Daarnaast zou het leuk zijn moesten andere spelers tiltverhalen posten. Wat zij doen (of wat ze net niet meer doen), hoe ze er iets aan hebben kunnen veranderen, etc.

Beter komen hier nu geen 1000 verhalen van: ik tiltte en ben 7 limieten hoger gaan spelen en busto gegaan, nu doe ik dit niet meer :P

Mvg,

Samni
  • 17 antwoorden
    • Wekkerton
      Wekkerton
      Bronze
      Wicked.
    • Nordin
      Nordin
      Bronze
      Erg nice dat je het even op een rijtje gezet hebt voor ons. Thanks, denk dat veel mensen hier veel aan kunnen hebben.
    • taifoen
      taifoen
      Bronze
      Goed topic!

Moet zeggen dat ik laatste tijd minder agressief word dan dat vroeger was.
      Waar ik vroeger soms nog wel eens nare dingen typte als ik weer eens pocket A verloor tegen een andere (donk)hand terwijl we preflop all in gingen, heb ik nu een gedachte van 'long term'. Hierdoor druk ik beginnende tilt de spreekwoordelijke grond in.
      Heel af en toe tilt ik nog, wanneer mensen mijn bets blijven callen en dan 'weer' een lucky river hitten. Hierdoor krijg ik een drang om die verliezen goed te maken, move ik naar een hogere blind-level en ga ik veel te loose spelen, waardoor ik nog meer tilt omdat ik niks hit. Dit is mijn grootste fout en ben ik in mijn beginperiode relatief veel geld aan kwijtgeraakt.
      Nog steeds heb ik er moeite mee om die drang, naar het snel goed te willen maken van de verliezen, onder controle te houden. Hier moet ik echt op gaan letten.
      Ook moet ik wat minder bij mezelf denken 'ik heb een edge op al deze spelers'. Dit zorgt er alleen maar voor dat ik bozer word als ik een hand verlies.

Best goed om dit eens een keer op te schrijven dan de hele tijd na afloop van een tilt te denken :)
    • Sjors777
      Sjors777
      Bronze
      Mooie post, denk dat ik er wel wat aan kan hebben, ook dank aan solartje en bartos
    • dutchy187
      dutchy187
      Bronze
      wauw nice post, zeer informatief. Denk dat
      veel mensen hier wat van zullen leren en zullen nagaan
      waardoor zij nou tilten en er mee bezig zijn om het te verhelpen,
      Het is zeker iets wat je onder controle wil hebben.
    • Mstlc
      Mstlc
      Bronze
      Nice thread maar toch effe muggenziften:

Idem heb je met poker. Enkele voorbeelden van bottleneck's kunnen zijn:
      - verkeerd bank roll managment
      - tilten
      - slechte voorbereiding
      - slechte focus / afleiding
      - gezonde levenstijl
      - resultaat gericht zijn
      - geen doelen hebben
      Op deze manier is het precies alsof een gezonde levenstijl slecht is en aanzet tot tilten... :tongue:
    • samni
      samni
      Bronze
      Je bent niet de eerste die dat zegt :)
      In het topic van solartje is het al aangepast denk ik. Maar ik ben te lui om dat hier ook te doen :P
    • wauss
      wauss
      Bronze
      Oorspronkelijk gepost door samni
      Je bent niet de eerste die dat zegt :)
      In het topic van solartje is het al aangepast denk ik. Maar ik ben te lui om dat hier ook te doen :P
      Daarom heb ik het maar voor je gedaan :) :heart:
    • DonBartos
      DonBartos
      Bronze
      Braaf modje, braaf. :f_love:
    • Esplendido
      Esplendido
      Bronze
      Ja hoor deze jongen wil ook nog wel eens tilten als er inderdaad some Lucky F de river hit.
      Mijn reactie is shut down. Ophouden met spelen en een half uur later maar weer eens kijken. Andere tafel zoeken. Nieuwe ronden nieuwe kansen alhoewel ik laatst 8 BB op een rij had bij William Hill. 3 flushes en 3 streets en 2x 3 of a K. Dan ben ik weg voor een dag of twee.
    • BadBeatFil
      BadBeatFil
      Bronze
      Om het over tilten te hebben.

Ik voel me nu nog altijd zo woedend dat ik bijna opnieuw mijn scherm (van mijn laptop) toeklap zo hard als ik kan.

En dat terwijl ik weet dat ook dat allemaal niet helpt. En toch...

Ik wilde vanavond, als ik weer vroegtijdig uit een tornooi lag, lekker wat kijken naar EPT of the Big Game... maar nu, nu gooi ik nog steeds liever mijn laptop door het raam naar buiten...

De laatste twee weken heb ik heel geduldig gespeeld, waarschijnlijk wel hier en daar enkele foutjes gemaakt, maar telkens als het erop aan kwam en ik voor mijn tornooileven speelde, verloor ik.

Coin flips verliezen, ok, alhoewel je verwacht dat je er soms ook wint... maar met AQs verliezen van KQ, of met QQ van A8 of met AA van 34 of met AA van QQ (doordat ie op de river zijn flush hit) of, zoals vandaag, van een kerel met stats (VPIP/PFR: 55/44) met AKs van zijn JTs die hij (het was potlimit holdem) zelfs na mijn 4-bet (en ik was niet een short stack alhoewel hij wel meer had dan ik) niet neerlegde. Ik het op de flop mijn K maar hij hit een runner runner flush...

Ik wordt opnieuw woedend als ik er aan denk. Wat ik ook lijk te doen: coin flip of domineren of 65/35... als het voor mijn tornooileven gaat, dan verlies ik en wint de bigger stack.

Ik weet dat statistisch gezien ik evenveel geluk als pech zal hebben op LT maar ik kan blijkbaar niet verkroppen dat die bigger stacks ALTIJD winnen als ik niet mag verliezen om in het tornooi te blijven.

Ik heb, ook al verkeerd blijkbaar, alles nog eens nagekeken in de Holdem Manager en elke keer de laatste twee weken als ik uit het tornooi werd gekieperd, lag ik voor, en toch...

Dan maar in de "Strategie"-sectie gaan lezen over psychologische sterktes en over downswing-management, maar....

Ten eerste ben ik nog zo woedend dat ik de artikels hierover niet rustig kan lezen zonder met iets te willen gooien of...

Ten tweede vraag ik me af of ik niet beter stop met pokeren.

Ik ben er blijkbaar niet voor gemaakt. Ik vind het de leukste hobby die ik ooit gedaan heb. Ik ben zeker nog geen goede pokerspeler maar ik doe niets liever en toch weet ik het niet meer... Ik kan deze woede niet bedwingen en uit de flarden die ik toch las, blijkt dat dat een serieus probleem is voor een pokerspeler.

Ik stop dus beter met dat ding dat ik het liefste doe...

... of is er een manier om deze woede toch te kanaliseren en te bedwingen. Dit schrijven heeft al iets geholpen maar...

Morgen dus toch maar eens verder lezen over TILT en alles errond... Misschien is er voor deze onverbeterlijke kolerieke persoon toch nog een redding...

Let's hope!

Grtz, Fil
    • ERDWW
      ERDWW
      Bronze
      ja ik dan, ik tiltte en ben 8 limieten hoger gaan spelen en busto gegaan, nu doe ik dit niet meer :(

oh wait :f_love:
    • kruujer
      kruujer
      Bronze
      Oorspronkelijk gepost door BadBeatFil
      Om het over tilten te hebben.

Ik voel me nu nog altijd zo woedend dat ik bijna opnieuw mijn scherm (van mijn laptop) toeklap zo hard als ik kan.

En dat terwijl ik weet dat ook dat allemaal niet helpt. En toch...

Ik wilde vanavond, als ik weer vroegtijdig uit een tornooi lag, lekker wat kijken naar EPT of the Big Game... maar nu, nu gooi ik nog steeds liever mijn laptop door het raam naar buiten...

De laatste twee weken heb ik heel geduldig gespeeld, waarschijnlijk wel hier en daar enkele foutjes gemaakt, maar telkens als het erop aan kwam en ik voor mijn tornooileven speelde, verloor ik.

Coin flips verliezen, ok, alhoewel je verwacht dat je er soms ook wint... maar met AQs verliezen van KQ, of met QQ van A8 of met AA van 34 of met AA van QQ (doordat ie op de river zijn flush hit) of, zoals vandaag, van een kerel met stats (VPIP/PFR: 55/44) met AKs van zijn JTs die hij (het was potlimit holdem) zelfs na mijn 4-bet (en ik was niet een short stack alhoewel hij wel meer had dan ik) niet neerlegde. Ik het op de flop mijn K maar hij hit een runner runner flush...

Ik wordt opnieuw woedend als ik er aan denk. Wat ik ook lijk te doen: coin flip of domineren of 65/35... als het voor mijn tornooileven gaat, dan verlies ik en wint de bigger stack.

Ik weet dat statistisch gezien ik evenveel geluk als pech zal hebben op LT maar ik kan blijkbaar niet verkroppen dat die bigger stacks ALTIJD winnen als ik niet mag verliezen om in het tornooi te blijven.

Ik heb, ook al verkeerd blijkbaar, alles nog eens nagekeken in de Holdem Manager en elke keer de laatste twee weken als ik uit het tornooi werd gekieperd, lag ik voor, en toch...

Dan maar in de "Strategie"-sectie gaan lezen over psychologische sterktes en over downswing-management, maar....

Ten eerste ben ik nog zo woedend dat ik de artikels hierover niet rustig kan lezen zonder met iets te willen gooien of...

Ten tweede vraag ik me af of ik niet beter stop met pokeren.

Ik ben er blijkbaar niet voor gemaakt. Ik vind het de leukste hobby die ik ooit gedaan heb. Ik ben zeker nog geen goede pokerspeler maar ik doe niets liever en toch weet ik het niet meer... Ik kan deze woede niet bedwingen en uit de flarden die ik toch las, blijkt dat dat een serieus probleem is voor een pokerspeler.

Ik stop dus beter met dat ding dat ik het liefste doe...

... of is er een manier om deze woede toch te kanaliseren en te bedwingen. Dit schrijven heeft al iets geholpen maar...

Morgen dus toch maar eens verder lezen over TILT en alles errond... Misschien is er voor deze onverbeterlijke kolerieke persoon toch nog een redding...

Let's hope!

Grtz, Fil
      Dude, je zit hier meer mee dan 'gezond' is voor een pokerspeler. De vraag die je jezelf moet stellen is of dit zich puur in je pokerspel manifesteert of andere gronden heeft (word je vaker zó kwaad? waarom is dat dan? wat vind je hierzelf van als je later hierop terugblikt?).

DonBartos gaf een goede tip met het "niet kijken naar results van coinflips", maar als je single tables speelt doe je dit natuurlijk wel.

Wat kan helpen (merk ik bij mezelf) is om van tevoren te bepalen hoeveel toernooien je gaat spelen, ongeacht de uitkomst. Tevens is het verstandig om voor een bedrag te spelen waarvan je 'de pijn niet voelt als je het verliest'.
      Dit staat in relatie met het bankroll management voor variance, maar heeft ook een psychologische relatie met je teleurstelling. Het is immers jammer om een toernooi te verliezen met een buy-in van 1% van je bankroll, maar wanneer de buy-in 10% van je bankroll bepaald, voel je de teleurstelling veel sterker.

Als laatste optie raad ik je aan om een boksbal of stootkussen in je kamer te hangen/neerzetten. Als er dan toch onverhoopte explosies van agressie komen, kun je je beter hierop uitleven dan op het scherm van je laptop. Dan kost je het verliezen van de coinflip tenminste alleen de buy-in van $X ipv de buy-in van $X + aanschafkosten nieuwe laptop.

Succes maat ;)
    • BadBeatFil
      BadBeatFil
      Bronze
      Oorspronkelijk gepost door kruujer

Dude, je zit hier meer mee dan 'gezond' is voor een pokerspeler. De vraag die je jezelf moet stellen is of dit zich puur in je pokerspel manifesteert of andere gronden heeft (word je vaker zó kwaad? waarom is dat dan? wat vind je hierzelf van als je later hierop terugblikt?).

Thx voor de reactie. Normaal gezien kan mij goed beheersen. Live heb ik er ook omzeggens geen problemen mee, waarschijnlijk omdat dit dan ook veel minder frequent gebeurt, je speelt immers veel minder handen dan.

Het zal in mijn mindset te zoeken geweest zijn. Had al enkele dagen echt het idee van "als ik short stack ben en all in ga, het is toch altijd de big stack die wint, of ie een slechte hand heeft of een goede".
      Dit gebeurde de laatste twee weken ook wel, maar dat heeft natuurlijk niets te maken met het feit dat ik dit dacht, kaarten hebben geen geheugen. Maar deze mindset had wel invloed op mijn tiltgedrag.

Heb er deze morgen nog verder over "tilt" gelezen en het van de andere kant bekeken: in verhouding tot het aantal tornooien dat ik speel zit ik dikwijls heel kort bij het geld en toch wel ook wat itm, begin van het jaar zelfs een keer tweede. Op Poker Pro Labs heb ik terug gezien wat ik wel al had gewonnen... het viel gewoon tegen de laatste twee weken en tja...

Ik denk wel dat ik de eerste weken de tip van DonBartos ga ter harte nemen en wanneer ik all in ben gegaan, de tafel minimaliseer en niet ga kijken of ik voor lag of niet.

Thx en grtz, Fil
    • Farmarchist
      Farmarchist
      Bronze
      Crazy dat ik dit allemaal heb kunnen lezen ^^. Goed bezig aan mezelf! :D
    • dutchy187
      dutchy187
      Bronze
      Ik had gister een enorme downswing, een downswing is in mijn
      mening één van de moeilijkste dingen qua poker betreft.
      Als jij een Aas high straight heb en de andere hit net een flush
      of fullhouse op de river hit met de slechtste beginkaarten die je maar
      kan bedenken. oké ik dacht ongelukje weet maar daarna had ik een flush
      ik bette zo hoog maar de "callingstation" bleef door callen en callen al
      was het nou $2 of $10 hij had toch wel gecallt en dan hit ie weer net
      een fullhouse op de river. Ik kon me niet meer inhouden en werd
      helemaal gek net alsof er een duivel in me op kwam ik begon op me
      muur te slaan wat van soort plafond materiaal is gemaakt, daar zit nu
      een gat in omdat ik er doorheen sloeg.

Ik zocht van alles om mee te
      gooien maar ik ben zelf heel zuinig met me spullen dus dat werd
      hem niet toen ben ik me kop onder de kraan gaan gooien me handen
      te wassen groene thee te maken en video's gaan kijken met me pet
      en capuchon op helemaal gesloten, me headset op ik wou niks meer
      anders dan even rustig video's kijken. Gister was zeker me dag niet dus
      ben aan het kijken naar me spel wat doe ik fout is het een downswing of is
      het meer maar al kijk ik terug naar me handhistorie waren het gewoon
      teveel bad beats wat ik niet meer kon verwerken.

En als de dag nog niet erger kon word ik snachts wakker met een bloedneus, normaal heb ik nooit een bloedneus maar nu opeens me hele hand onder me kussen de dag van gister was enorme downswing dag het kon bijna niet slechter, ze zeggen dat je je emoties buiten moet houden maar ik denk dat dat heel moeilijk is als je alleen maar pokert. Ik zelf doe niet aan school of werk niet ik slaap, studeer artikels op PS.com en bekijk video's dan ga ik spelen als het niet lukt denk ik meestaal aan de verhalen die ik gelezen heb over grote spelers zoals Phil Ivey, toen hij begon was hij ook iedere keer broke en heeft onder een brug geslapen.

Je kan nooit altijd winnen maar als poker je dagelijkse ding is wil je niet anders dan er vrolijk van worden en ermee verdienen. Verder ben ik van mezelf heel rustig maar kan soms helemaal de weg kwijt zijn en helemaal gek worden. Dat niet alleen van poker maar ook andere dingen. Tilt en/of downswings zijn zeker dingen die je onder controle moet hebben. En daar zal ik aan werken ik was ook van plan een laptop te kopen maar als ik er één heb denk ik dat ik hem me hele kamer door gooi daarom blijf ik bij me pc en heb ik er een monitor voor bestelt die één van deze dagen binnen komt, dat brengt je toch wel weer een beetje up! Het schrijven van je tiltstory brengt je ook wel weer een beetje up.

So try to keep ya tilt down!

MvG.
    • 20Shocker88
      20Shocker88
      Bronze
      Haha arme muur :D