-EV moves vs Image

• DeKuip
      DeKuip
      Bronze
      Ben zelf weer begonnen om redelijk actief te pokeren en heb mijn speelstijl wat aangepast. Ben behoorlijk wat agressiever gaan spelen en krijg daardoor heel veel te maken met hoe anderen mij zien.

Nu vraag ik mij af hoe jullie aankijken tegen het maken van -EV moves om je image gunstig te maken voor later. Dus laten we zeggen, erg veel 3betten zodat je later afbetaald wordt omdat je geen respect meer krijgt op je 3bets. Erg vaak zit ik in een spot waarvan ik denk "what the hell, ik bluff-3bet wel en als hij 4bet dan fold ik en krijg ik later een stuk minder respect". Of het maken van agressieve plays en -EV calls in kleine potjes om maar een loose image te krijgen waar je in grotere potten misschien profijt van kan hebben.

Zit me af te vragen waar de grens ligt, is dat afhankelijk van je tegenstander? Of zijn zulke moves misschien wel niet -EV als je er op de lange termijn profijt van hebt, omdat je gewoon uitgaat van de fouten die je tegenstanders later maken?

Ben benieuwd hoe jullie daar over denken!
  • 9 antwoorden
    • Ruleza
      Ruleza
      Gold
      Dit is natuurlijk een onderwerp waar je ver over kan uitweiden.

Ik denk dat je echter hier niet teveel in moet overdrijven. Light 3betten is een voorbeeld waar het imo werkt. Meer rivers bluffen is een ander voorbeeld. Dit is iets wat voor de meeste mensen fundamenteel in hun pokerbrein zit ingebakken. Het hele concept van de river bluff : Heeft ie et of heeft ie et niet. Mensen zoeken vaak redenen om te callen en als jij in het verleden een -EV bluff hebt gemaakt met de wetenschap dat als deze gecalled wordt, je dus later lichter kunt valuebetten, dan ben je op de goede weg. Denk aan de andere kant ook goed na over wat je wilt downchecken en wat je daarmee van informatie weggeeft. Soms kan in het begin van een HU-match de river downchecken hoewel een bet maken +EV is, een hoger overall EV opleveren dankzij extra verkregen informatie.

Om zo maar de discussie een beetje op gang te brengen, hopelijk helpt het iets.
    • caroline29632
      caroline29632
      Black
      Ik denk dat als je tegen mensen speelt die dit snappen en zich erop aanpassen (!), dat je ze in de eerste plaats al niet moet spelen :P .
      Als opponents zien wat je doet en er op kunnen addapten zullen ze wss vrij goed zijn. Middelmatige spelers zien vaak wel 'Hey, hij folde op mijn 4bet', maar weten dan niet wat ze ertegen moeten doen. Het is zeker belangrijk om rekening te houden met je eigen image, maar om moves te maken enkel en alleen omdat villain dan iets bepaalds over je moet gaan denken en dus iets bepaalds moet gaan doen in de future is imo niet zo een goed plan.
    • cazzz
      cazzz
      Bronze
      Ja, je speelde behoorlijk laggy toen ik bij je aan tafel zat.

@ topic
      Nee, ik denk dat dit niet echt goed werkt op NL100 op stars (neem aan dat je dat speelt aangezien ik je daar tegen kwam). Op het moment dat de player pool kleiner wordt en het de regs beter (oplettender/aanpassings vermogen) dan kan je dit wel overwegen.
    • DeKuip
      DeKuip
      Bronze
      De meningen verschillen nog wel behoorlijk zo te zien...

@Ruleza: doelde zelf inderdaad op het dubieus spelen in relatief kleine potten. Of als je een keer een move maakt die mislukt dat je misschien een blockbetje maakt op de turn om een showdown te kunnen zien. Misschien is dat al wel wat te duur, maar het zou me niks verbazen als ze daardoor later looser afstacken, zeker als het je eerste handen zijn met die speler aan tafel.

@caroline: daarom ben ik ook bang dat dit boven NL100 niet meer gaat werken :facepalm: maar ik zat dan meer te denken aan wat dubieuze 3bet-handen of wat bluffs in kleine potjes. Dingen die niet te prijzig zijn en waarbij je nog wel kans van slagen hebt. Dus geen suffe calldowns omdat je graag je 4 high wil showen ofzo.

@cazzz: wat is jouw nick en hoezo denk je dat zoiets niet werkt op NL100?
    • noisecore
      noisecore
      Bronze
      hebben we het hier over HU , 6max of FR?
    • caroline29632
      caroline29632
      Black
      Ik denk niet dat dat veel uitmaakt. Hoewel denk ik dat je HU meer kans op slagen hebt, omdat villain beter op showdowns let. Maar ik denk dat het meer profitable is om te letten op wat hij doet en daar op aan te passen dan te letten op wat hij denkt nadat jij die ene hand showdowned.
      maw, ik denk dat je meer profit kan halen door gwn te spelen en hopen dat hij bijna nooit ziet dat je light 3bet, omdat je hem dan dik exploit, dan dat je hem express dat wil laten zien. Hij zich dus kan aanpassen.
    • Yoghi
      Yoghi
      Black
      Denk dat je je tegenstanders nogal overschat. Daarnaast stopt 9/10 toch na en paar handen dus heb je er helemaal niks aan.
    • DeKuip
      DeKuip
      Bronze
      Oorspronkelijk gepost door noisecore
      hebben we het hier over HU , 6max of FR?
      Gaat over poker in het algemeen, wil het niet teveel op mezelf betrekken. Gebruikte mijn eigen ervaringen alleen even als voorbeeld.

Al denk ik dat HU niet echt relevant is hier, dat is sowieso extreem dynamisch en non-stop aanpassen op je tegenstander.
    • cazzz
      cazzz
      Bronze
      Oorspronkelijk gepost door Yoghi
      Denk dat je je tegenstanders nogal overschat. Daarnaast stopt 9/10 toch na en paar handen dus heb je er helemaal niks aan.
      Dit is zo ongeveer wat ik ook bedoelde. En de spelers die niet stoppen na een aantal handen zijn vaak 100NL regs die gewoon ABC spel spelen zonder zich echt aan te passen aan de opponents.

Wanneer je de player pool kleiner (je speelt vaker tegen dezelfde spelers en er ontstaat eerder een dynamiek) wordt en de regs beter (in de vorm van beter adjusten en opletten wat jij doet) dan zou het beter werken.